Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karbohydrater og ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-01-11, 17:45   #26
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Du kan jo kjøpe deg noen bokser ketostix og måle 2 timer etter hvert måltid i én måned så har du sikkert funnet hvor din grense for karboinntak går akkurat den måneden. (På en måte seriøst ment)

Tja, men disse stixene sier ikke så mye om hva som skjer inne i kroppen, så (på en måte helt seriøst ment ) spar pengene! Spis riktig!

Du kan få utslag av å spise et måltid med mye fett (selv om du har levd HØYKARBO delux i ukesvis), hvis du har drukket alkohol, hvis det er lenge siden du har spist... Du kan mangle utslag hvis kroppen ikke har noen ketoner igjen(har ikke noe overskudd av de), hvis stixene har fått litt fukt på seg eller er gamle, hvis kroppen din er godt vant med å bruke ketoner, hvis det er for lite av de... osv, osv.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 18:18   #27
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er bare å stille fastende hos legen om morgenen og be om å få målt c-peptid. Hvis legen nekter deg det, bytt lege!

Og vær forberedt på at legen kommer til å si at du har jo et helt normalt langtids blodsukker (hba1c) og/eller fastende blodsukker så det er helt bortkastet å ta c-peptidtest.

Blodsukkeret er jo normalt fordi du ikke har fått diabetes ennå, men du vil vite hvor mye insulin kroppen din lager for å holde blodsukkeret innenfor et normalt nivå. Det er billigere for staten å ta noen ekstra tester enn å ha deg på blåresept på insulin resten av livet.

Og husk at normalverdi og optimal verdi ikke alltid er det samme...

Lykke til

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:26   #28
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Tror det med maksinntak per døgn er litt defaktostandard.. Kunne du heller tenke deg at du kunne spise 140g karber i uka og at du aldri spiste et måltid med mer enn 8g i løpet av en 4-timerperiode? Problemet med dette er at dette er mye vanskeligere å følge enn "ikke mer enn 20g for dagen", men gir mest sannsynlig samme resultat.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 23:47   #29
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og ketose

Je er absolutt ikke for at man måler med Ketostix flere ganger i døgnet, det er totalt bortkastet og skaper bare frustrasjon ! Det er naturlig at mengden ketoner i urinen (det er bare det en måler) varierer hele dagen.

Ketostix, - eller keton-stix, er små plastikk strips med en liten absorberende bit på enden. Denne lille biten inneholder et spesielt kjemikalie som endrer farge når det er ketoner urinen. Fargen på stripsen kan skifte og variere fra lys rosa til mørk lilla, eller ikke skifte farge i det hele tatt. Boksen vil ha en skala utenpå, som viser graden av ketoner i urinen. Normalt skal stripsen leses av etter 15 sekunder. De fleste holder stripsen ”i strømmen” når de tisser. Noen påstår at kjemikaliene da kan ”skylles” ut og at den beste måten å teste på er å tisse i en kopp for så å dyppe stripsen oppi etterpå. Kjemikaliet er veldig ømfintlig for fuktighet, inkludert fuktigheten i lufta. Det er viktig at lokket alltid er godt igjen. Ha alltid boksen tett lukket når du ikke bruker stix'ene og ha alltid tørre hender når du tar ut en strips av boksen. De har også begrenset holdbarhet, så sjekk holdbarhetsdatoen nøye når du kjøper. Når boksen først er åpnet har den en holdbarhet på 6 mnd.

Ketoner vil kun bli utskilt i urinen når det er mer av dem i blodet enn det kroppen bruker som brennstoff i akkurat det øyeblikket. Om du har gjennomført en treningsøkt eller arbeidet hardt noen få timer tidligere, slik at musklene har brukt opp ketonene, vil det ikke være noen til overs å skille ut. Du har kanskje drukket mye, slik at urinen er ”utblandet”. Kanskje stix’ene er for gamle eller lokket på boksen ikke har vært skrudd skikkelig på.

Noen får aldri utslag på stix i det hele tatt. Men de er i ketose, brenner fett og kiloene forsvinner. Hvis du tar av, hvis klærne sitter løsere, du føler seg vel og ikke er sulten hele tiden, - da er man i ketose, - uansett hva stix’en sier. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 00:00   #30
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er bare å stille fastende hos legen om morgenen og be om å få målt c-peptid. Hvis legen nekter deg det, bytt lege!
-

Men er måling av c-peptid nok til å kunne påvise insulinresistens?

__________________



Sist redigert av MAR : 29-01-11 kl 00:35.
MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 01:02   #31
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er bare å stille fastende hos legen om morgenen og be om å få målt c-peptid. Hvis legen nekter deg det, bytt lege!


-

Opprinnelig lagt inn av MAR, her.

Men er måling av c-peptid nok til å kunne påvise insulinresistens?

Allmennlege Brynjulf Barexstein jobber for lommelegen.no og driver Fedon Lindbergs Klinikk i Arendal. Han kan altså ikke sies å være anti-lavkarbo i alle fall, hihi

I et av svarene sine (som du finner her) skriver han følgende:
C-peptid er ikke alene nok til å stille diagnosen insulinresistens. Man må se på en rekke andre blodprøver, hvor svarene må tolkes i forhold til hverandre og i forhold til pasientens kliniske situasjon, av en lege som har erfaring med dette. Men høye C-peptid tall taler helt klart i retning av insulinresistens.


Så, er det noen som vet noe mer om dette? Fikk nesten litt sånn blod på tann nå jeg, skulle virkelig gjerne ha fått sjekket det

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 11:21   #32
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og ketose

En c- peptid på over 700 (eller 0.7 avhengig av skalaen) indikerer insulinresistens og bør følges opp.

Noen leger er svært sære og vil ha c- peptid godt over 1000 før de gidder å gjøre noe. Andre som dr.Hexeberg og dr.Willumsen syns 700 holder i massevis for å gi diagnosen og om nødvendig ut i fra anamnesen medisinere med metformin!

Syns du skal be om en glukosebelastningstest og en c- peptid måling med langtidsblodsukker, så få dere evnt ta det derfra!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 16:40   #33
Atnorwich
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Nord-Trøndelag
Innlegg: 6
Atnorwich er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater og ketose

Vet ikke om det står nevnt tidligere, men hvor mange gram karbo kan en ha i seg i løpet av en dag uten å ramle ut av ketosen ?

Atnorwich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Robert Atkins Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 07:25   #34
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av Atnorwich, her.

Vet ikke om det står nevnt tidligere, men hvor mange gram karbo kan en ha i seg i løpet av en dag uten å ramle ut av ketosen ?

Dette tallet er veldig individuelt. De fleste vil være i ketose på rundt 20 gram, mens enkelte kan innta så mye som 50 gram og fortsatt være i ketose. Her må man teste ut selv for å finne hvor sin grense går.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 07:33   #35
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Karbohydrater og ketose

Var en gang hos en Fedonlege jeg. Betalte en "formue" for å få snakk med legen, bli veid og målt, og ikke minst, tatt blodprøver.
I følge den legen så var jeg insulinresistent.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 08:02   #36
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Var en gang hos en Fedonlege jeg. Betalte en "formue" for å få snakk med legen, bli veid og målt, og ikke minst, tatt blodprøver.
I følge den legen så var jeg insulinresistent.

Basert på???

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er jeg i ketose eller ikke? Og hvor mye karbohydrater? Kanskje Ketolysekuren 12 19-01-11 12:16
Ketose og forbrenning av karbohydrater tantess Lavkarbo generelt 2 11-10-10 11:06
Ketose/ut av ketose - ødelagt stoffskifte på sikt? Yatta! Spørsmål og svar 2 05-09-10 19:53
Karbohydrater - de gode karbohydrater kjett Lavkarbo generelt 12 22-07-10 16:43
Hvor mye karbohydrater kan man få i seg og fortsatt være i ketose? Tojne Lavkarbo generelt 7 10-02-10 22:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no