Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Mellommåltider

Tapas kjøttboller til alle måltider

Mellommåltider Har du gode tips til lavkarbo-mellommåltider? Her er plassen å dele dem med andre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-01-08, 15:05   #1
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Tapas kjøttboller til alle måltider

Jeg har akkurat stått og stekt et helt berg med tapas kjøttboller for å ha i bakhånd til raske mellommåltider, luncher, kvelds'er eller middager. Det er en smaksbombe av en kjøttbolle og virkelig fantastisk god!!

Oppskriften kan selvfølgelig gjøres mindre, men synes at når jeg først er i gang med å kokkelere kan jeg steke opp et berg og fryse ned.


1500 gram kjøttdeig, evt. halvparten kjøtt og karbonadedeig
6 store knuste hvitløkdsfedd
1 stor bukett med bladpersille som er finhakket
4 egg
2 strøkne ts chili. Har du sterk chili så bruk mindre.
1.5 - 2 ts salt eller etter behov.

Pisk egg med en gaffel og hell over kjøttdeigen sammen med krydder og persille. Lag til små boller ved å forme og presse dem litt sammen i hånden, og stek i stekepanne til de er brune (og rå inni) Legg dem inn i ovnen etterpå på 200 grader i ca. 10 minutter til de er gjennom stekt.

Jeg har brukt helt ren kjøttdeig uten tilsetninger av noe slag. De er sterke og med mye smak, så her passer det godt med rømme, tzatziki el ved siden av som en "demper".

En ting til; Når det gjelder chili, hvitløk og salt så er dette noe som er svært individuellt hvor mye man tåler og hvor sterk krydderet er. Jeg ville anbefale og begynne med minste mengde, stek en liten prøvebolle og smak. Tilsett evt. mere krydder hvis du vil. De skal være kanonfulle av smak disse bollene, det er ikke kjøttbollene til mormor liksom...

God apetitt!!

__________________





Sist redigert av Carbokiller : 03-01-08 kl 08:30. Årsak: Skrevet mer om krydder
Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:27   #2
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Tapas kjøttboller til alle måltider

Dæven, det hørtes godt ut! Disse skal lages når jeg kommer hjem
Tusen takk for middagsforslaget.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 17:09   #3
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Tapas kjøttboller til alle måltider

Disse høres gode ut. Hva slags chili bruker du? Jeg tror 2 teskjeer av det chilipulveret jeg kjøper på innvandrerbutikken blir litt for mye av det gode.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 08:26   #4
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Sv: Tapas kjøttboller til alle måltider

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

Disse høres gode ut. Hva slags chili bruker du? Jeg tror 2 teskjeer av det chilipulveret jeg kjøper på innvandrerbutikken blir litt for mye av det gode.

Nå er disse veldig sterke, og jeg liker sterk mat, men hvis du har ekstra sterk chili så ville jeg brukt mindre, prøvestekt en bolle og smakt og så evt. økt mengden.
Den chilien jeg har er fra innvandrerbutikk men den er litt gammel så den har kanskje mistet litt av sin smak, selv om det var nok til å bli følelsesløs på tunga da jeg smakte på den.

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 17:41   #5
xtine
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Hvaler
Alder: 44
Innlegg: 7
xtine er på en erverdig vei

Sv: Tapas kjøttboller til alle måltider

Mmmmm...Disse skal jeg prøve i kveld!!

__________________

xtine
xtine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 17:47   #6
Anne Karin
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Fagerstrand Nesodden
Innlegg: 61
Anne Karin er på en erverdig vei

Sv: Tapas kjøttboller til alle måltider

Hva med å ha i frisk rød chili og alle frøenennaammm.

Anne Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Tror du det finnes engler? mofe Generell diskusjon 302 20-08-07 08:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no