Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Kransekakestenger

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-11, 12:57   #1
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk
Post

Kransekakestenger

Kransekake-stenger
( jeg fikk ca 30 stk(tykke))

300g malte mandler
75g sukrinmelis
2 ts tragant (kjøpes på apotek)
15 dråper flytende stevia m/vanilje (eller vaniljeessens)
4 eggehviter (. medium egg)

-Bland det tørre godt sammen
-Eggehvite og stevia m/vanilje vispes lett sammen med en gaffel, og helles oppi det tørre.

Rør alt sammen til en seig,fast, litt klissete masse. Bruk gjerne hendene på slutten.
La stå å hvile i kjøleskap ca 30 min.
Trilles ut til fingertykke stenger

Legges på bakepapir og stekes midt i ovnen på 200 grader ca 10-20 min. til de begynner å få farge. Tiden avhenger av tykkelsen på stengene

Avkjøles litt på rist.
Når de er lunkne, putt de i en pose, og i fryseren.
Serveres kalde

Dypp endene i smelta sjokolade

”Dom”: De ble ikke tørre og smuldrete, men heller ikke så seige som ordinær kransekake. Mer myke enn seige.
Godkjent for min del



(Tips: Har du en oppskrift du liker godt på smak, så bruk den, tilsett tragant for å unngå at de blir tørre og smuldrete)


Sist redigert av Gerd : 20-11-11 kl 19:51.
Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 14:12   #2
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Kransekakestenger

Ååh, ser kjempe gode ut. Må prøve disse også

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 14:29   #3
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Kransekakestenger

Du er virkelig en engel Gerd

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 16:27   #4
Luggetuppen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 140
Luggetuppen har en fantastisk aura rundt segLuggetuppen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kransekakestenger

Nam nam! Mannen elsker kransekake, så disse er jeg nødt til å lage til jul. Kjøpte tragant på apoteket i dag, de bestilte for meg sist jeg var innom

__________________



Luggetuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 20 gr karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 12:40   #5
Babycherry
Medlem
 
Babycherry sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Nordlenning I Ålesund
Alder: 46
Innlegg: 120
Babycherry er på en erverdig vei

Sv: Kransekakestenger

Kanskje de blir mer seige inni hvis man bruker tagtose isteden for sukrin, siden det kan karamelliseres? Skal testes!

Babycherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 12:42   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kransekakestenger

Opprinnelig lagt inn av Babycherry, her.

Kanskje de blir mer seige inni hvis man bruker tagtose isteden for sukrin, siden det kan karamelliseres? Skal testes!

Skal teste når tagatosen min kommer

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 12:49   #7
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Kransekakestenger

Hm, interessant. Men jeg har et så lidenskapelig og fanatisk forhold til Den perfekte Kransekaka at jeg nok heller må lage vanlig og spise mindre av den. Pleier å bruke 50 % mer mandler enn melis, og kan jo se om det funker å gå enda mer opp.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:37   #8
*LoveBugMama*
Juniormedlem
 
*LoveBugMama* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 38
*LoveBugMama* er på en erverdig vei

Sv: Kransekakestenger

Vanlig kransekakedeig er jo kun mandler, eggehvite og melis. Kan man ikke bare bytte ut melisen med sukrinmelis? Hvorfor må man tilsette disse andre tingene?

*uvitende*

*LoveBugMama* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er diabetiker. Spiser etter blodsukkerapparatet.. Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 10:31   #9
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Kransekakestenger

Har aldri brukt sukrinmelis, men det gir kanskje ikke samme seigheten?

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 10:32   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kransekakestenger

Opprinnelig lagt inn av *LoveBugMama*, her.

Vanlig kransekakedeig er jo kun mandler, eggehvite og melis. Kan man ikke bare bytte ut melisen med sukrinmelis? Hvorfor må man tilsette disse andre tingene?

*uvitende*

Sukrin/sukrinmelis har ikke samme egenskap som melis. Melis gjør det seigt, det gjør ikke sukrin.

Og som jeg skriver i oppskrifta ang. tragant:

Sitat:


(Tips: Har du en oppskrift du liker godt på smak, så bruk den, tilsett tragant for å unngå at de blir tørre og smuldrete)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:12   #11
heihei123
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 19
heihei123 er på en erverdig vei

Sv: Kransekakestenger

Å mange karbohydrater er det i denne røra egentlig? Er det karbohydrater i vanilijeesses? Finner ingenting om det. Og som jeg har forstått så skal man ikke regne med karbohydratene i sukrinmelis? Er dette riktig?

heihei123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:15   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kransekakestenger

Skal regne karbene fra mandlene og eggehviten. Hvor mye som er i vanilejessens aner jeg ikke..

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:16   #13
Lille34
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Innlegg: 385
Lille34 er en juvelLille34 er en juvelLille34 er en juvel

Sv: Kransekakestenger

Er det sånn at man ikke trenger Tragant om man bruker Tagatesse istedet for Sukrinmelis?

Må jo bake kransekakestenger, og har tilfeldigvis Tagatesse

__________________



Lille34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:18   #14
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kransekakestenger

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

Er det sånn at man ikke trenger Tragant om man bruker Tagatesse istedet for Sukrinmelis?

Må jo bake kransekakestenger, og har tilfeldigvis Tagatesse

Tror ikke man trenger tragant når man bruker tagatesse.... Men jeg vet ikke, har ikke prøvd.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:04   #15
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Kransekakestenger

Mulig jeg gjorde noe feil, men mine stenger ble bitre og alt for lite søte. I tillegg var deigen forferdelig klissete. Mistenker at mandlene ble for grovt malt i foodprocessoren, så jeg har lånt meg en gammeldags mandelkvern for å prøve igjen. Men denne gangen kommer jeg til å øke mengden med søtningsmiddel, håper det blir bedre da...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:06   #16
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kransekakestenger

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Mulig jeg gjorde noe feil, men mine stenger ble bitre og alt for lite søte. I tillegg var deigen forferdelig klissete. Mistenker at mandlene ble for grovt malt i foodprocessoren, så jeg har lånt meg en gammeldags mandelkvern for å prøve igjen. Men denne gangen kommer jeg til å øke mengden med søtningsmiddel, håper det blir bedre da...

Du skal bruke malte mandler.
Mandler kjørt i hurtighakker/foodprosessor blir for kompakt, ikke tørt /melete nok Ikke rart deigen blir klissete...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:18   #17
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Kransekakestenger

Nei, det ble noe skikkelig kliss. Får nok male for hånd neste gang ja...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:21   #18
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kransekakestenger

Ja, jeg har prøvd å lage med mandler knust i hurtighakker, og det funker ikke syns jeg...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:33   #19
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Re: Sv: Kransekakestenger

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

Er det sånn at man ikke trenger Tragant om man bruker Tagatesse istedet for Sukrinmelis?

Må jo bake kransekakestenger, og har tilfeldigvis Tagatesse

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Tror ikke man trenger tragant når man bruker tagatesse.... Men jeg vet ikke, har ikke prøvd.

Har akkurat bakt kransekakestenger med Tagatesse og tragant.
Brukte oppskrifta til Gerd som utgangspunkt:

300g malte mandler
125 g tagatesse (Det ble litt søtt etter min smak, så neste runde fikk 90 g)
1 ts vaniljepulver
2 ts tragant
4 eggehviter

Samme framgangsmåte som i hovedinnlegget
Stekte dem på 160 grader (Tagatesse tåler ikke mer). Vet ikke helt hvor lenge jeg stekte dem, jeg tok dem på lukta, og da var de litt mørke men ikke brent. Ha sett dette før også, at bakst med Tagatesse lett blir brun.

De smakte NYDELIG, men seighetsgraden får jeg ikke sjekka før de er kalde.
De ligger på kjøling i fryseren nå, så jeg får komme tilbake med rapport.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 22:27   #20
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Kransekakestenger

Har tatt ei smaksprøve med subjektiv seighetstesting nå, og konkluderer med at kransekaker med Tagatesse og tragant er sprø uttapå, mjuke inni, og betraktelig mer kransekakeaktige og seige enn noe forsøk jeg har gjort tidligere.

Med sukrin/splenda (osv) har det lett for å bli tørt, men det virker annerledes med Tagatesse.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 18:18   #21
heleneharefrøkenglad
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 4
heleneharefrøkenglad er på en erverdig vei

Sv: Kransekakestenger

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Har tatt ei smaksprøve med subjektiv seighetstesting nå, og konkluderer med at kransekaker med Tagatesse og tragant er sprø uttapå, mjuke inni, og betraktelig mer kransekakeaktige og seige enn noe forsøk jeg har gjort tidligere.

Med sukrin/splenda (osv) har det lett for å bli tørt, men det virker annerledes med Tagatesse.

Da må dette prøves!

__________________


heleneharefrøkenglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:14   #22
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Kransekakestenger

Jeg har kjøpt en pose med mandelmel fra iHerb.....kan den brukes ?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:16   #23
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Kransekakestenger

Det kan du helt sikkert, Jabba.
Hvis det er fullfett mandelmel bruker du like mengder, men om det er fettredusert trekker det mer væske, så du må ha mer eggehvite/mindre mandelmel. Du får prøve deg fram!

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:24   #24
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Kransekakestenger

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Det kan du helt sikkert, Jabba.
Hvis det er fullfett mandelmel bruker du like mengder, men om det er fettredusert trekker det mer væske, så du må ha mer eggehvite/mindre mandelmel. Du får prøve deg fram!

Thank you!!! Skal bli spennende å prøve!!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 13:51   #25
nunnen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 18
nunnen er på en erverdig vei

Sv: Kransekakestenger

Ett lite tips når man skal lage kransekake, for å få dem seige!!
Når jeg lager kransekaker har jegbrukt fribol sukker, som man får kjøpt på apoteket, da dette har samme bindingen som vanlig sukker.
Men vil tro at tagose har den samme bindingen også.
Men tipset er, om man har oppi 1-2 ss. me Hi Maiz, blir deigen kransekakene seige som normalt. Iallefall har de blitt det hos meg.
Det er de alle beste kransekakene jeg har laget, og "ikkje lavkarboikere" har ikke kjent forskjellen på disse og normale, og har fått veldig med skryt!

nunnen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: skaldeman Svar med sitat
Svar

Emneord
kransekake, kransekakestenger, mandel, mandler, stenger


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kransekakestenger med splenda Ciss Kake/dessert og snacks 8 04-02-08 23:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no