Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Ingrids Favoritt – Ostekake – LCHF

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-07-11, 12:12   #1
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Ingrids Favoritt – Ostekake – LCHF

Se her for hele innlegget med bilder!

Dette er ingen vanlig ostekake, men den inneholder veldig mye ost, derfor har jeg valgt å definere den som det. Det er en av mine favorittkaker (ved siden av denne, men er mye enklere å lage), og må absolutt prøves!

Ingredienser :

Bunn:

50 g malte hasselnøtter
50 g malte mandler
100 g malte valnøtter
100 g kokosmasse
200 g smeltet smør
1/2 dl sukrin
frøene fra to vaniljestenger/ 1 ts vaniljepulver
200 g kremost/philadelphia
4 store egg (eller 5 små)
1,5 toppet ts. Bakepulver
1 ts agavesirup (om du har)

Topping:

400 g kremost/philadelphia
100 g smør
0,5 dl sukrin
1 ts vaniljepulver, evt frøene fra 2 vaniljestenger
noen dråper natreen (kan sløyfes)
Bær/raspet sjokolade til pynting
Fremgangsmåte:

Mal nøtter i en kjøkkenmaskin (eller lignende). Tilsett alle de tørre ingrediensene og rør sammen. Myk opp kremost og smør i mikroen eller i vannbad. Tilsett alle ingrediensene i det tørre og bland godt. Jeg bruker kjøkenmaskin.

Ha røra over i en smurt form (rund eller liten firkantet), og stek i ca 30 minutter på 160 grader.

Når kaka står i ovnen kan du lage toppingen. Myk opp smør og kremost i mikro eller vannbad og bland godt med de øvrige ingrediensene, gjerne i kjøkkenmaskin.

Sjekk at kaka er klar ved å riste litt i formen, om den disser er den ikke klar. Når den er klar så la den kjøles ned i minst 30 minutter. Har du smurt formen godt er det bare å snu hele formen over på et bakepapir, så vil kaka falle ut

Bruk en stor kniv til å dele kakebunnen på langs

Jeg har delt bakepapiret i to, lirker inn den ene delen mellom kakedelene for å løfte bort lokket

Smør et tykt lag med topping på bunnen, og løft tilbake lokket med hendene forsiktig

Smør så godt med topping på hele kaken

Kaken er enkel å løfte over på et serveringsfat med bakepapiret, bare trekk dette ut etterpå

Pynt med bær eller raspet sjokolade og sett i kjøleskap i ca 1 time før servering. Kaken kan også fryses, og smaker veldig godt når den er litt kald

Jeg serverte kaken med LCHF-iskrem, denne gangen med hakket mørk pistasjsjokolade (70%), istedefor kokkos og kakao (som i den tillinkede oppskriften på is). Litt ekstra vanilje hadde jeg også i

Kaken inneholder ca 4% karber.

Enjoy

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er din favoritt av produktene? Titti Eurodiett 36 10-10-11 22:53
Din favoritt? Arka Generell diskusjon 0 01-05-10 16:22
Ingrids rødrutete! Carisma Bøker om ernæring og helse 2 11-06-09 15:57
favoritt bær? Helene Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 13-10-05 21:48
Din favoritt te? guro Generell ernæringsdebatt 10 14-10-04 02:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no