Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Mengde mat, trening og forbrenning

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-05-05, 10:58   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Mengde mat, trening og forbrenning

Hva er forskjellen på å spise lite OG å spise mer og samtidig å forbrenne mer fordi man trener? Får ikke kroppen da like mye næring (kalorier) til rådighet?

Er det fordi man ved å spise mer, men å samtidig trene, får i seg mer antioksidanter og makronæringsstoffer fordi det ikke er disse man forbrenner? Eller vil ikke kroppen også behøve mer antioksidanter pga. økte frie radikaler bl.a. ved trening?
Jeg forstår selvsagt at det er sunnere å trene (og spise mer) enn å ikke trene og spise mindre, men nå tenker jeg på evt. andre fordeler enn selve treningen. Jeg synes jeg har lest så mange ganger her inne, spesielt for Atkins'ere - at Gud forby dersom du spiser for lite - du må få NOK mat. Men samtidig blir de samme menneskene fortalt at det er viktig å trene for forbrenningen for å forbrenne flere kalorier.

Har jeg forstått dette riktig? Eller har jeg gått glipp av noe viktig?

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 18-05-05, 13:54   #2
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Dette spørsmålet har flere ulike svar.

1) Ja, du får mindre kalorier til rådighet, både å spise mindre og spise mer og trene mer fører til forbrenning av fett.

2) spise mindre fører til at musklene forfaller, du forbrenner ikke bare fett.

3) Trene mer fører til at du vedlikeholder og bygger muskler, muskler støtter forbrenningen, du forbrenner bare fett og du forbrenenr mer fett.

4) Spise mindre fører til at kroppen tror du holder på å sulte i hjel, og den skrur ned forbrenningen.

5) Spise mer fører til at kroppen tror du har en overflod, og den er temmelig samarbeidsvillig når du vil bruke energien. For eksempel hvis du er typen som blir oppskrudd av å spise sukker: kroppen registrerer masse energi og har lyst til å forbruke den.

6) trene mer når du spiser mer gir gode antioksidanter og alt slikt, til å vedlikeholde kroppen mens du trener.

7) Atkins-spise-mer er for å unngå at kroppen forbruker musklene og setter ned forbrenningen fordi kostholdsendringene kan føre til at du mister apetitten.

Og da kommer jeg ikke på flere punkt, men jeg har i alle fall forsøkt å svare ut fra hva jeg forstår

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 18-05-05, 14:04   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg synes det var sju veldig fine punkt jeg, Muskat. Sånt kan man godt skrive ut og henge på kjøleskapet!

  Svar med sitat
Gammel 18-05-05, 15:08   #4
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Oi så bra svart da - imponert Takk Muskat!
Kan jeg få spørre enda mer da? Jeg leser og tenker høyt:

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Dette spørsmålet har flere ulike svar.

1) Ja, du får mindre kalorier til rådighet, både å spise mindre og spise mer og trene mer fører til forbrenning av fett.

2) spise mindre fører til at musklene forfaller, du forbrenner ikke bare fett. Med andre ord nok proteiner? Nå skal jo måltider bestå av en balanse mellom proteiner, fett og karbohdydrater - slik at det er også snakk om å spise mer fett og mer karbohydrater også. Men det er proteinene som er viktig for bevaring av muskelmassen. Det er altså proteinene som er viktigst i denne sammenheng?

3) Trene mer fører til at du vedlikeholder og bygger muskler, muskler støtter forbrenningen, du forbrenner bare fett og du forbrenenr mer fett. Ok. En ren lavkaloridiett hvor man spiser lite og ikke trener vil på sikt sannsynligvis føre til overvekt og liten muskelmasse, selv om det på kort sikt kan fungere fint som en slankekur?

4) Spise mindre fører til at kroppen tror du holder på å sulte i hjel, og den skrur ned forbrenningen. Også dette vil alså på sikt føre til overvekt. Eller - hva med virkelig fattige mennesker som hele livet?! spiser for lite - disse blir ikke overvektige?

5) Spise mer fører til at kroppen tror du har en overflod, og den er temmelig samarbeidsvillig når du vil bruke energien. For eksempel hvis du er typen som blir oppskrudd av å spise sukker: kroppen registrerer masse energi og har lyst til å forbruke den. Dette gjelder dersom man spiser mer etter å ha spist lite eller har såkalte spisedager?

6) trene mer når du spiser mer gir gode antioksidanter og alt slikt, til å vedlikeholde kroppen mens du trener. Jeg har lest at kroppen danner frie radikaler av trening, som forbruker antioksidanter. Vil det være optimalt å spise store mengder med antioksidanter i form av grønnsaker, samitidig som man trener moderat og spiser nok proteiner. JA - jeg ble enig med meg selv nå

7) Atkins-spise-mer er for å unngå at kroppen forbruker musklene og setter ned forbrenningen fordi kostholdsendringene kan føre til at du mister apetitten. Her igjen nok av først og fremst proteiner? (Men igjen i balanse)

Og da kommer jeg ikke på flere punkt, men jeg har i alle fall forsøkt å svare ut fra hva jeg forstår

Jeg snakket om alt dette med en "GreteRoede'r" i helgen som fortalte at GR nå hadde økt kalorinntaket, økt inntaket av fett og proteiner, samt hadde mer fokus på lav GI! Det synes jeg høres veldig bra ut. Hun har fulgt GR i flere år i tillegg til at hun har trent mye. Hun har da gått ned endel

Dette er jo kjempe-interessant! Spise nok, men ikke for mye. Trene nok, men ikke for mye. Hvor går min grense? DET skal jeg finne ut!

Muskat

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 18-05-05, 15:20   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Vil også legge til et hormon-argument for å trene mer OG spise mer.... Når man trener (hardt!) så øker utskillelsen av veksthormon, som gjør at vi bygger muskler lettere, forbrenner fett lettere, holder oss yngre og gir bedre immunforsvar.

Men mer trening uten mer proteiner i kosten gir ikke nødvendigvis noen gevinst.

Om man velger metoden med å spise lite og trene lite, så får man kanskje en slank kropp, men ikke en sunn kropp. Man må spise en viss mengde mat for å få i seg de nødvendige næringsstoffer. Dessuten er lite mat-metoden en metode som krever at du fortsetter med lite mat... Den dagen du finner ut at du vil spise mer, kan det godt hende kroppen takker deg med at du legger på deg... Og for noen uheldige (særlig de med insulinresistens) kan det godt hende kroppen finner på å legge på seg selv om man spiser lite!

Tenk på kroppen som en peis. Du kan legge på ulike typer ved med ulik hyppighet. Bjørkeved brenner bedre enn furuved. Det er bedre for flammen om du legger på en vedpinne stadig vekk, enn om du lar flammen dø ut mellom hver gang, eller kaster all veden inn på en gang. Flammen = forbrenningen vår. Med for lite ved (mat) dør flammen (forbrenningen) ut.


Litt rotete, men det er litt rot i hodet mitt nå...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter. Iset Trening 35 22-06-06 21:42
Usikre helseeffekter av økologisk mat mofe Nyheter / media 1 06-02-06 01:19
Mat i barnehagen guro Barns kosthold 39 18-10-05 12:33
Fettforbrennende treningstips mofe Trening 4 28-04-05 19:18
O Orakel....ang. mengde mat.. konepone Ketolysekuren 4 30-03-05 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no