Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

"Just a fool to believe ..."

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-11, 17:08   #1
Lille Malle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 6
Lille Malle er på en erverdig vei
Post

"Just a fool to believe ..."

Jeg har slanket meg hele mitt voksne liv. Jeg har vært overvektig det meste av mitt voksne liv. Noen som kjenner seg igjen? Jeg har gått ned i vekt og opp i vekt, ned i vekt og opp i vekt. Hele tiden har jeg vært fokusert på å spise magert og lite - og trene mye. For to år siden gikk jeg på "tradisjonelt" slankekurs, og tok av 12 kilo. Jeg var relativt fornøyd. Så ble jeg gravid, og kiloene kom raskt på igjen- pluss noen ekstra som slett ikke forsvant etter at den lille ble født. Så da satt jeg der, 162 cm høy og 77 kilo tung.

Så kom jeg over lavkarbo - En fantastisk ting skjønte jeg på de som sverger til det. Man propper i seg med fett - og vekta dropper fortere en man skifter sokker... "Yes" tenkte jeg, dette er biff...
Jeg har lest mye her på forumet, lest i bøker - både Hexeberg, Skaldeman, Ketolysekur og Fedon, og prøvd selv i 7 uker nå - og jeg har skjønt at det ikke er så enkelt for alle å gå ned i vekt - selv med lavkarbo. Jeg har prøvd meg fram, eliminert "partystoppere" osv. Så begynner jeg å tenke litt på dette med kalorier - og jeg merker at hodet mitt går tilbake til den samme mentaliteten som den er lært opp til: "Du spiser for mye - Spis mindre - Tren mer"...

Man skal spise når man er sulten. Det er greit nok - men jeg har nok tulla så mye med maten min tidligere at jeg ikke så lett kjenner sult. Kan man stoppe fettforbrenningen ved å spise for lite (gå på "sparebluss") når man spiser lite karbohydrater? Bør ikke kroppen da forbrenne fettet som er lagret på kroppen i steden?

Jeg sitter fortsatt her jeg da. 162 cm høy og 77 kilo tung. Jeg har målt og prøvd bukser - men de passer fortsatt ikke. Bør jeg tenke på kaloriinntak og ligge på det som er anbefalt i "tradisjonelle" slankeopplegg? Hodet tenker tenker tenker.... Jeg trodde jeg hadde funnet et gunstig kosthold som ville gjøre at vekta sank ned til et normalt nivå uten så mye om og men - Men det er tydeligvis feil.. Så da vet jeg det

Positive ting er jo at jeg merker at blodsukkeret er mere jevnt. Jeg blir ikke så "fysen" lenger. Men jeg er likevel skuffa må jeg innrømme - og det er nok først og fremst over mine egne forventninger - Ikke til lavkarbo i seg selv. Kanskje jeg bare må innse at jeg kommer til å veie 77 kilo resten av livet - og gå å kjøpe meg noen nye klær....

Lille Malle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egendefinert Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 18:21   #2
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: "Just a fool to believe ..."

Hva spiser du sånn ca i løpet av en dag da?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 19:17   #3
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: "Just a fool to believe ..."

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver jeg.. For meg så ble løsningen å kjøre lavkarbo, men på en litt mere "fettvennelig" måte.. Proteiner via egg, rent kjøtt, og fet fisk.. Masse grønnsaker..
Vi er alle forskjellige, og å proppe masse fett i kroppen min gjorde bare at jeg la på meg.. Mine annbefalinger er sikkert ikke helt i tråd med det andre på lavkarbo mener.. Men det funket på MEG, og jeg har tatt av 18 kg på 4 mnd på det

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 19:47   #4
Lille Malle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 6
Lille Malle er på en erverdig vei

Sv: "Just a fool to believe ..."

En normal dag kan se ut omtrent sånn:
Frokost: Omelett av 2 egg, 2 ss cottage cheese, 3 ss fløte.
Lunsj: 1/2 avocado med reker og majones, kanskje litt grønn salat ved siden av.
Middag: Kotelett(er) med brokkoli/blomkål og stekt sopp, litt fløtesaus.

Jeg vet at melkeprodukter kan være "partystopper" for noen, men har prøvd å kutte ut det også i 2 uker uten resultat. Jeg hadde jarlsbergsost i omeletten i begynnelsen, men det har jeg kuttet ut nå i frykt for at det blir for mange kalorier/for mye fett.

Jeg ble liksom så ivrig på lavkarbo fordi det virka som en enkel "diett" - nemlig fordi man lar det bli en livsstil - og da trenger man ikke tenke så mye på mat. Det er jo litt av det som har vært problemet mitt: Man tenker på mat mat mat - alt man ikke kan spise, hvor mye man kan spise av ditt og datt. Men man må kanskje det for å gå ned i vekt?

Lille Malle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egendefinert Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 19:58   #5
Lille Malle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 6
Lille Malle er på en erverdig vei

Sv: "Just a fool to believe ..."

Takk for svar begge to :-)

Lille Malle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egendefinert Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:30   #6
Lille Malle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 6
Lille Malle er på en erverdig vei

Sv: "Just a fool to believe ..."

TonjeKB:

Spiser du heller ikke meieriprodukter eller nøtter/frø?
Jeg tenker at fettet man da får i seg fra kjøtt/fisk er "sunnere" enn det man får fra meieriprodukter ... men vet ikke hva slags fordeling man får på protein/fett/kh? Kanskje for lite fett i forhold til det som er anbefalt - men funker det så er det jo bare å rope hurra

Jeg følte bare litt at jeg måtte ligge unna veldig mye når jeg ikke tar med meieriprodukter. Kanskje jeg bør prøve å holde det utenfor i mer enn to uker...? tenke tenke tenke

Lille Malle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egendefinert Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:43   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Just a fool to believe ..."

Historien din er som å lese om meg selv - så du er ikke alene!!!

Mine kilo gikk jeg ned da jeg gikk på spisdegslank ferdigmåltider, som er lavkarbo men også lavkalori - rundt 12-1300 kal pr dag.
Jeg har nå avsluttet en ukes forsøk med å øke KRAFTIG på kal - men legger jevnt og trutt på meg.

Når jeg spiser ca 17-1800 kal pr dag holder jeg vekta sånn passe

Jeg er også i forskningsmodus - og har vært det LENGE... vi får se hva jeg finner på tilslutt - fordi jeg stritter sånn i mot å gå ned til 12-1300 kal... selv om jeg ikke FINNES sulten på det heller altså!

Jeg har også "mistet" sult/mett triggerne, så dette er en evig jobb som jeg håper å bruke mindre tid på etterhvert...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 21:57   #8
Lille Malle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 6
Lille Malle er på en erverdig vei

Sv: "Just a fool to believe ..."

Takk Nerthus - Godt å vite at man ikke er alene
Jeg stritter også litt imot å begynne å telle kalorier og legge meg på 12-1300 kalorier pr dag. Det er jo det jeg har levd på store deler av mine slankeperioder før - uten at det egentlig har hjulpet i lengden. Kroppen går vel kanskje konstant på sparebluss - for etterhvert går man jo ikke ned selv om man fortsetter å spise samme antall kalorier. Og om man kutter ut alt av meieri (med fløte spretter jo kaloritellinga i været), og spiser kjøtt og fisk pluss grønnsaker, så ender man jo på en slags lavkalori-lavfett-lavkarbo-variant...

Er det fire uker man bør prøve ut noe nytt før man konkluderer med at noe ikke virker? Jeg må vel ta et oppgjør med meg selv da - om jeg er motivert for å prøve "lavfett-varianten" en lengre periode...
Skulle ønske det hadde vært lettere. Tror det var en annen tråd som konkluderte med at livet er urettferdig - og det er jo helt sant

Lille Malle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egendefinert Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:30   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Just a fool to believe ..."

Opprinnelig lagt inn av Lille Malle, her.

Takk Nerthus - Godt å vite at man ikke er alene
Jeg stritter også litt imot å begynne å telle kalorier og legge meg på 12-1300 kalorier pr dag. Det er jo det jeg har levd på store deler av mine slankeperioder før - uten at det egentlig har hjulpet i lengden. Kroppen går vel kanskje konstant på sparebluss - for etterhvert går man jo ikke ned selv om man fortsetter å spise samme antall kalorier. Og om man kutter ut alt av meieri (med fløte spretter jo kaloritellinga i været), og spiser kjøtt og fisk pluss grønnsaker, så ender man jo på en slags lavkalori-lavfett-lavkarbo-variant...

Er det fire uker man bør prøve ut noe nytt før man konkluderer med at noe ikke virker? Jeg må vel ta et oppgjør med meg selv da - om jeg er motivert for å prøve "lavfett-varianten" en lengre periode...
Skulle ønske det hadde vært lettere. Tror det var en annen tråd som konkluderte med at livet er urettferdig - og det er jo helt sant

4 uker er for lite synes jeg - avvent en mnd til. Lavfett blir i mitt tilfelle absolutt siste utvei altså - mest fordi jeg ønsker og gå ned med å spsie naturlig, og fordi jeg har lest en del om kosthold og mener selv at det ikke er sunt med MEST protein i et kosthold over tid.
Sjekk heller at du spiser noenlunde ok fordeling av næringsstoffene karbo, protein og fett. Feks kan du ta utgangspunkt i 5e% karbo - 20e% protein - 75e% fett. www.diett.no er min beste venn, og regner dette ut automatisk for meg

Kjenner du ikke når du er sulten og mett, bør du kanskje prøve deg litt fram med forskjellige kalorimengder Dette er litt arbeid, men jeg har ihvertfall funnet ut at 3000 kalorier er for meg altfor mye, jeg blir stappmett og uvel Dessuten går jeg opp i vekt. Andre derimot - misunnelsesverdig - går NED i vekt med så mye kal, bla bestemamma og otika (glad på deres vegne!)

Et ting jeg har snakket om tidligere er å ta utgangspunkt i proteinmengden pr dag og regne resten ut derfra. En generell anbefaling er at kroppen trenger 1 til 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt, opptil 2 om du trener jevnlig. (Det er svært viktig og ikke spise for lite proteiner ) Spis i tillegg like mange gram fett og ønsket mengde karbo - så har du ihvertfall dekket basisbehovene i kroppen for protein - OG funnet en fin fordeling av næringsstoffene Dette kan jo være noe du kan se på om du ønsker?

Dette blir ihvertfall min måte og gjøre det på framover, jeg har 7 uker igjen til syden så motivasjonen er ihvertfall på plass!
Du finner nok utav det, nyt maten i mellomtiden og gjør det beste utav det!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 23:10   #10
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: "Just a fool to believe ..."

Opprinnelig lagt inn av Lille Malle, her.

TonjeKB:

Spiser du heller ikke meieriprodukter eller nøtter/frø?
Jeg tenker at fettet man da får i seg fra kjøtt/fisk er "sunnere" enn det man får fra meieriprodukter ... men vet ikke hva slags fordeling man får på protein/fett/kh? Kanskje for lite fett i forhold til det som er anbefalt - men funker det så er det jo bare å rope hurra

Jeg følte bare litt at jeg måtte ligge unna veldig mye når jeg ikke tar med meieriprodukter. Kanskje jeg bør prøve å holde det utenfor i mer enn to uker...? tenke tenke tenke

Jeg spiser både meieri produkter og nøtter.. Men jeg begrenser meg kanskje litt. Jeg mumser ikke masse ost, men jeg bruker litt i omeletter eller litt til gratering om jeg ønsker det.. Jeg holder meg unna de feteste merieriproduktene som fløte og rømme. Melk drikker jeg heller ikke.. Lager mye smoothie. Med bær og egg.. Men bruker sojamelk i i stedenfor vanlig melk.. Nøtter spiser jeg nesten hver kveld sammen med litt yoplait 0,0%...

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 08:04   #11
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: "Just a fool to believe ..."

Husker du på å drikke masse vann?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 14:13   #12
HelleV2
Juniormedlem
 
HelleV2 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Danmark
Innlegg: 30
HelleV2 er på en erverdig vei

Sv: "Just a fool to believe ..."

Jeg har lige været hvor du er nu. Tog på 1,8 kg på 4 uger, og vidste ikke rigtig hvad jeg skulle tro om det hele.
Men uge 5 tabte jeg så langt om længe 0,6 kg - det er vendt, min krop har fundet ud af teknikken

Jeg har IKKE villet tælle kalorier, kulhydrater, veje, indtaste på diett.no osv. Det skulle være så enkelt som muligt, det jeg har tænkt at fortsætte med dette resten af livet.

Troen på dette er den rigtige måde at leve på, havde jeg hele tiden, men blev jo lidt i tvivl når jeg tog på - læste herinde, blev bekræftiget i det var rigtigt igen, og igen.

Men 1 ting har jeg lavet om - Nerthus foreslog jeg brugte diett.no - hvilken øjenåbner. Der er så mange ting med kh, jeg slet ikke tænkte over. Måske det også er vejen for dig - bare for en stund.
Jeg vil fortsætte indtil jeg ved, hvor mange kh., jeg kan indtage uden at falde ud af ketose, og indtil det "ligger i hænderne" hvor meget jeg må indtage af forskellige ting.

Tro på det - og held og lykke.

/Helle

__________________



HelleV2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nu Atkins. Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 23:28   #13
Lille Malle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 6
Lille Malle er på en erverdig vei

Sv: "Just a fool to believe ..."

Tusen takk for gode råd og oppmuntring her folkens Setter stor pris på det. Jeg skjønner at jeg må prøve å gå litt "vitenskapelig til verks" nå. Har kjøpt en splitter ny kjøkkenvekt i dag - så nå skal alt veies og regnes på - for en liten periode så jeg ser ca hvordan jeg ligger an på kalorier og næringsfordeling. Så får jeg gi det 4 uker til før jeg foretar store justeringer (hvis jeg ikke oppdager at jeg er helt på villspor på noe da)...Får håpe kroppen skjønner hva jeg vil at den skal gjøre etter 7 + 4 uker.
Vann drikkes i bøtter og spann .

Lille Malle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egendefinert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no