Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Søtstoffer og sånn

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-11-06, 12:09   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Søtstoffer og sånn

hei! jeg blir nesten litt forvirra av alle forslag til sukkererstatninger til å ha f.eks i kaker og snask av alle slag. nå har jeg kjøpt fruktose, men så er visst ikke det så bra. jeg har hørt noen nevne noe som heter splenda, og sikkert mange flere. kan noen fortelle meg hva som er best på smak OG minst karbo??

en annen ting... jeg er litt hekta på yoghurt-cashew, noen som vet noe om hvor usunt det eventuellt er? jeg vet bare at det er yoghurt og cashewnøtter i det, men noe smaker definitivt søtt her....

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 12:36   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: søtstoffer og sånn

Er nok mye sukker i, ja Men se det an. Hvis det ikke har så mye å si på kroppsminkingen, så er det kanskje ikke så ille for deg?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 12:40   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: søtstoffer og sånn

kan jo bare spise ... bittelitt?? hihi. kjærsten kjøper ofte med nøtter hjem, og han er som meg en sucker for denne yoghurt-nøtta. kanskje noen har en oppskrift på hvordan man selv kan lage og bytte ut siukker med noe annet??

lurer fortsatt på det med sukkererstatning da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 12:46   #4
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: søtstoffer og sånn

Jeg spiste yogurtmandler i helga, og skjekka næringsinnholdet; 42 g karbo pr 100 g... Litt bedre enn melkesjokolade, men dog...
Hvis du klarer å spise bare litt, så...!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 14:29   #5
3 barn i nord
Juniormedlem
 
3 barn i nord sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Innlegg: 30
3 barn i nord er på en erverdig vei

Sv: søtstoffer og sånn

hei, æ ha prøvd d meste av sukker erstatninge som e! syns splenda e absolutt best..

__________________
3 barn i nord er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 14:30   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: søtstoffer og sånn

Opprinnelig lagt inn av 3 barn i nord, her.

hei, æ ha prøvd d meste av sukker erstatninge som e! syns splenda e absolutt best..

okidok! åssen er den på karbo, og hvor kjøper man den?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 14:35   #7
3 barn i nord
Juniormedlem
 
3 barn i nord sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Innlegg: 30
3 barn i nord er på en erverdig vei

Sv: søtstoffer og sånn

på pakken står d 97.7g karb pr 100g. en hel pakke e på 100g og d tilsvara 1kg vanlig sukker. trur d fleste matbutikka har den nu. hvertfall d me litt godt utvalg.

__________________
3 barn i nord er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 14:55   #8
Nila
Medlem
 
Nila sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 181
Nila er på en erverdig vei

Sv: søtstoffer og sånn

Prøv Stevia. Helt supert! Ingen ettersmak og det smaker sukker Prøvde det i krem og smaken ble akkurat som "før i tiden"

__________________







Nila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 12:09   #9
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Søtstoffer og sånn

De youghurtnøttene er dritgode, ja, men jeg ville glemme dem med det samme, hvis jeg var deg. Sukker, sukker...

Sånn hovedsaklig sett, er det vel sorbitol og xylitol en skal styre langt unna når det gjelder søtstoffer, hva?

Ellers så kan en vel bruke de andre - FORUTSATT at man tåler det, mao. at vekta ikke stagnerer eller at man blir dårlig av det.
Jeg blir for eksempel skikkelig uvel av maltitol (sukkerfri sjokolade) og dropper heller det enn å spise det og bli dårlig. Men søtstoffer som aspartam og sucralose (det er vel Splenda, hva?) går helt fint.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 12:42   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Søtstoffer og sånn

Jeg ville vært forsiktig med aspatame også. Mange opplever økt søtsug når de spiser/drikker ting med aspartame i. Dette søtstoffet er også kjent for å hemme vekttap..... Sannsynligvis av ovennevte årsak.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 09:56   #11
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Søtstoffer og sånn

Vil det si at av to onder, synes du sucralose er det beste å bruke?
Nå bare tenkte jeg om jeg skulle kjøpe Splenda neste gang jeg trenger strøsukketter.

Det er vel litt individuelt, for jeg tror ikke aspartam påvirker meg iallefall.
Skjønt, jeg har muligenst ikke inntatt så mye at det slår gæli ut.


Sist redigert av Smula : 30-07-07 kl 10:08.
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 11:44   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Søtstoffer og sånn

Hadde jeg hatt råd til det, så hadde jeg ABSOLUTT holdt en knapp på stevia som er helt naturlig, vi snakker søtstoffer som er typ klorbleka, og det høres ikke akkurat så delikat ut spør du meg... Selv om jeg bruker bittelitt av det nå og da selv...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 11:55   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Søtstoffer og sånn

Jeg holder Stevia som nr en og Splenda som en god nummer to. Så har du jo Erythritol, eller Sukrin som det kalles på det norske markedet. Har ikke prøvd det enda, men andre her inne sier det er bra.

Dette er hva jeg har funnet ut om Sukrin:

Har lest en del om Erythritol. Det har vært brukt i Japan i mange år, på linje med Stevia. Det er 70% søtere enn sucrose/sukker. Det har en kjølende effekt når det brukes alene, men har et lavt frysepunkt. Etter min mening (og de jeg kjenner som bruker det) er det uten tvil et bedre alternativ enn bl.a. Splenda om man bruker det kun som søtningstoff i te/kaffe/drikker og vanlig kald mat. Men de fleste bruker det i kombonasjon med et annet søtstoff, f.eks. Splenda. Jeg har kjøpt noen Hershey sjokolader i USA tidligere, de var søtet med Erythritol. Nå er de samme sjokoladene søtet med maltitol og Splenda. Vet ikke hvorfor. Syns det er litt rart, for de fleste tåler Erythritol bedre enn Maltitol.....

I teorien:
Det har ingen kjente "side effects" og det har enda ikke fremkommet noe skremselpropaganda slik det gjør om Splenda og Aspartame, det er å oppfatte som et naturlig søtstoff. Det har en GI på 0 og forårsaker ikke insulinubalanse. Det har lav vekt (som andre søtstoff) - 0.2kalorier pr gram, men man anbefaler allikevel å regne 1 karb pr 1 gram søtstoff (som Splenda). Det er lettere fordøyelig enn de andre "ol'ene", er bakteriehemmende og virker syrehemmende/godt for tennene (brukes i tannlegetyggegummi i USA), det har ingen kjent ettersmak. Det har samme mengde, utseende og konsistens som sukker - men er lettere i vekt.


I praksis/bruk:
Det gir mykere hjemmelaget iskrem enn med andre søtstoff, fordi det har et lavt frysepunkt. De som bruker det bruker 1/3 Erythritol. 1/3 Splenda og 1/3 PolyD i iskremen, det er fordi Erythritol i større mengder krystalliserer seg og der er ikke noe godt i iskrem.

Det sies at det ikke svir/brennes så lett som fruktose, men om man bruker det alene i bakverk (det smelter ved varme), vil det rekrystallisere når det avkjøles fort og på vanlig måte. Det gir ikke et godt resultat på baksten. De som bruker det i bakverk bruker det sammen med polydextrose OG PolyD som senker kjølingseffekten og gjør at det ikke rekrystalliseres. Det er altså heller ikke egnet i varmt bakverk om man bruker det alene.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 14:20   #14
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Søtstoffer og sånn

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


I teorien:
Det har ingen kjente "side effects"

Hadde bare lyst til og komme med min erfaring med Sukrin etter og ha lest så mye fint her inne, om akkurat den. Jeg tåler godt Natreen og Splenda og de vanlige sukettene, og også Maltitol, uten og bli det minste dårlig. Jeg bestilte en kilo sukrin, og fikk det i posten.
Men før jeg brukte det i bakverk så prøvde jeg 1 ts. i teen. Jeg fikk umiddelbart en kraftig allergisk reaksjon på stoffet. Det tok ca 15-20 sekunder etter at jeg intok det, fikk jeg kaldsvette, hjertebank, skjelvinger i kropp og ekstremitetene og en kraftig hodepine. Jeg ble fryktelig kvalm og måtte gå til sengs. Etter en halv time måtte jeg løpe på toalettet, og da kom det bare masse vann ut (jeg har pose på magen) Før jeg inntok det var jeg i veldig god form, følte meg fin og hadde spist ca en time tidligere, så blodsukkeret mitt var stabilt. Mannen min ble bekymret for meg, når han så hvor blek og syk jeg ble..
Jeg skjønte at det måtte ha med det nye søtstoffet og gjøre, for reaksjonen kom så kjapt og raskt etterpå .
Jeg tenkte på om jeg kunne ha spist noe i forkant som jeg reagerte på, men det var det ikke (dessuten kommer ikke symptomer å matforgiftning så raskt heller...Prøvd det også ja...).
Hadde spist det samme som tidligere på morgenen, og det var ett stk. rugsprø med hvitost, noe jeg spiser en gang om dagen, hver dag sammen med en kopp m te. Jeg var dårlig i to hele dager etter forsøket, så dårlig at jeg måtte ligge. Jeg mente at det MÅTTE jo nødvendigvis være det nye søtstoffet, for jeg har aldri opplevd en slik reaksjon tidligere på andre ting. Jeg lot det gå noen uker, så prøvde jeg det samme enda en gang til, men da bare ved og ta Erytrhritolen på tungen (bare noen få korn). Det tok ikke mange sekundene etter at jeg svelget før jeg fikk akkurat den samme reaksjonen som tidligere, og jeg gikk igjennom samme runden enda en gang, og jeg måtte holde sengen. Og jeg forstod at dette stoffet måtte jeg for min del, holde meg langt unna.
Jeg er selvfølgelig klar over at Erytrhritol finnes naturlig i frukter, f.eks jordbær (som jeg tåler helt utmerket) men jeg for min del tåler ikke Sukrin i den form den er og få kjøpt, altså som et utvunnet produkt. (Eller er det fremstilt syntetisk tro?? Hvis ikke, hva skjer med all den frukten den utvinnes fra da mon tro? Nåja, bare et sidespor der...)
Jeg informerte produsenten om det som hadde skjedd meg, og han bedyret at han aldri hadde hørt om en slik reaksjon før. Så hvis det stemmer, er det tydeligvis ikke så vanlig og reagere på det. Vi er jo alle forskjellige og tåler forskjellige ting, så jeg har i allefall funnet ut at jeg må holde meg unna dette stoffet. Det er et halvt år siden jeg eksperimenterte (med meg selv... ) og har ikke vært i nærheten av og få noe slikt etterpå. Heldigvis.
Kan legge til at der jeg bestilte det (sukrin.no), fikk jeg lov til og sende den uåpnede posen tilbake, slik at jeg slapp og betale for den. Var snilt synes jeg!
For dere som tåler den, virker det som et veldig bra produkt, hvis man nå først trenger og ha en erstatning, og det gjør man jo innimellom...

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!

Sist redigert av Pc-snuppa : 30-07-07 kl 14:23. Årsak: Endr. av skriveleif
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse og søtstoffer BigDaddy Ketolysekuren 19 01-08-06 14:45
Vekt og sånn Carisma Lavkarbo generelt 12 03-11-04 22:54
Tyggis og sånn... millepille Induksjonen 3 24-03-04 19:49
Sånn HH-helseklibrød??? cathrine Induksjonen 3 22-02-04 15:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no