Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Unngå å bli lurt av søtstoffer

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-12, 16:06   #276
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Mitt poeng er at når folk sier at de får hodepine av lettbrus og saft inneholdende aspartam så ser jeg faktisk liten grunn til å mistro disse observasjonene.

Det er jo akkurat det samme som jeg sier. Forskjellen er at jeg påpeker at dette ikke nødvendigvis er aspartamen sin skyld. Nå pågår det en stor studie som undersøker disse egenrapporterte bivirkningene, så vi får vente å se på resultatene av den.

Eh... hvis du i stedet for å quote halve avsnittet tar med deg hele sammenhengen så ser du at jeg sier

Sitat:

Mitt poeng er at når folk sier at de får hodepine av lettbrus og saft inneholdende aspartam så ser jeg faktisk liten grunn til å mistro disse observasjonene. Så klart - de "kan" være feil... men også vitenskapsmenn har tatt feil - selv der hvor vitenskapelige undersøkelser legges til grunn. Ikke en gang, men flere ganger.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 16:41   #277
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Poenget mitt er at vi mer eller mindre sier det samme

Selvrapporterte bivirkninger er reelle, men kan ikke brukes som bevis for det ene eller det andre.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 16:58   #278
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

hvis jeg må velge mellom sukker som jeg ikke tåler, og litt aspartam som kaaanskje en gang i fremtiden gir meg kreft (som man får av alt, sol, gulerøtter you name it) så vet jeg hva jeg velger. og det er mitt eget valg. jeg hakker ikke på folk når de spiser sukker. salt er jo livsfarlig det og. og i likhet med korn og sukker er det helt naturlig

Alt med måte er en fin, liten regel.

Mange personer som ikke allerede har spist seg syke har ikke problemer med korn og sukker, men dette er som oftest personer som allerede bruker dette med måte. Salt er ikke livsfarlig men en nødvendighet for at kroppens kal fungere, men igjen med måte.

Jeg bruker også aspartam fremfor sukker dersom jeg ikke har et valg, med måte, men fortrekker stevia (også med måte ) og drasser derfor som oftest det rundt i veska.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 18:03   #279
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Poenget mitt er at vi mer eller mindre sier det samme

Selvrapporterte bivirkninger er reelle, men kan ikke brukes som bevis for det ene eller det andre.

Bevis nok for meg. Det er faktisk mye mer troverdig enn når noen påstår at det er ufarlig fordi de ikke kan bevise at noen har vondt i hodet.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 18:10   #280
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Å gi aspartam skylden er i beste fall en forhastet konklusjon utifra et behov for å ha noe å skylde på.

Helt motsatt i mitt tilfelle fordi jeg var avhengig (trodde jeg) og ville at magesmertene skulle ha med alt mulig annet enn pepsi maxen å gjøre. Pepsi max var det siste jeg ville eliminere, men da jeg til slutt gjorde det var da jeg ble bra i magen og hodet. Og det har ikke kommet tilbake! Rart? Nei, synes ikke det er det minste rart. Jeg er sensitiv. Kanskje verdt å få med. Det med hodet ble jeg ikke klar over før jeg slutta. var blitt så vant til å være sånn.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 18:11   #281
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Det kan være en reaksjon på andre tilsetningsstoffer, en reaksjon på koffeinen.

You must be kidding!

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 18:25   #282
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Vegard"Det har en veldig naturlig forklaring, og det er at fosteret/barnet veier lite, så det skal veldig lite til før konsentrasjonen blir større enn det som er heldig. Små barn har heller ikke fullt utviklet nedbrytningsenzymer for tilsetningsstoffer, og derfor er det frarådet å gi dette til småbarn. Man skal heller ikke gi små barn honning, må det også være farlig da?" Jeg vet jo at det er pga vekten, men poenget er at det er skadelig og ikke noe som helst sunt. Hvorfor skal voksne putte i seg det barn ikke tåler?Hvordan kan vi vite at vi kan bryte det ned bedre?Aspartam er jo ikke akkurat noe vi er lagd for å innta og dermed er forberedt på å nedbryte. Jeg tipper det er individuelle forskjeller på hvem som lagrer skiten og hvem som klarer å kvitte seg med det, bl.a avhengig av hvor mye annet en forgifter kroppen med og avgiftningsorganenes funksjon som følge av det. Honning er jo ikke bare skadelig, så det var en dårlig sammenligning. Men hvorfor frarådes honning egentlig?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 21:24   #283
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Vegard"Det har en veldig naturlig forklaring, og det er at fosteret/barnet veier lite, så det skal veldig lite til før konsentrasjonen blir større enn det som er heldig. Små barn har heller ikke fullt utviklet nedbrytningsenzymer for tilsetningsstoffer, og derfor er det frarådet å gi dette til småbarn. Man skal heller ikke gi små barn honning, må det også være farlig da?" Jeg vet jo at det er pga vekten, men poenget er at det er skadelig og ikke noe som helst sunt. Hvorfor skal voksne putte i seg det barn ikke tåler?Hvordan kan vi vite at vi kan bryte det ned bedre?Aspartam er jo ikke akkurat noe vi er lagd for å innta og dermed er forberedt på å nedbryte. Jeg tipper det er individuelle forskjeller på hvem som lagrer skiten og hvem som klarer å kvitte seg med det, bl.a avhengig av hvor mye annet en forgifter kroppen med og avgiftningsorganenes funksjon som følge av det. Honning er jo ikke bare skadelig, så det var en dårlig sammenligning. Men hvorfor frarådes honning egentlig?

Honning kan inneholde Clostrium botulinum som kan utløse botulisme. Ingen honning til barn under 12 måneder.

Hvordan det da plutselig, ved 12 måneder er greit lurer jeg litt på.. Høres farligere ut enn aspartam, spør du meg.. Det er ekte nervegift, ikke bare "nervegift", som man kaller aspartam, fordi at man har hørt ditt og tror datt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 23:46   #284
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill, her.

Burde du ikke da slutte med lavkarbo, p.g.a alle selv-rapporteringene om plager ved lavkarbo?

Det er ikke snakk om hvorvidt noen kan bevise om noen får vondt i hodet. Noen får kanskje vondt i hodet, du i ditt tilfelle magesmerter av lightbrus. Det betyr ikke at det generelt fører til det. Er sikkert veldig mange som reagerer på aspartam. Og/eller andre tilsetningsstoffer i lightbrus. Slik noen reagerer på gluten, andre ikke.

Vegard viser til fakta og forskning, men hvis det at dine magesmerter opphørte da du sluttet med lightbrus...da er det vel bevist skadelig.

RO deg ned, Yrla.

Jeg roer meg ikke på din idiotiske kommando, det er ihvertfall sikkert. jeg slutter ikke med lavkarbo før jeg selv føler det er dårlig for meg. Jeg sier ikke at noe er bevist bare fordi jeg blir dårlig av noe!!!!! Herregud! Bruk huet!

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
isomalt, maltitol, sukker, søtstoff, xylitol


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtstoffer, hvilke er greie? Maimor Lavkarbo generelt 1 13-03-09 02:46
Søtstoffer/urinstix ketanore Ketolysekuren 4 19-03-08 00:10
Søtstoffer og sånn Photobscura Kake/dessert og snacks 13 30-07-07 14:20
Ang. søtstoffer miss_celica_83 Lavkarbo generelt 13 29-12-06 20:37
Ketolyse og søtstoffer BigDaddy Ketolysekuren 19 01-08-06 14:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no