Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Unngå å bli lurt av søtstoffer

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-10, 12:22   #101
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Matvareguiden hadde bare glemt legge til kaloriinnhold.

De aller fleste resultatene sier det samme som matvareguiden
Nr 1
Nr 2
Nr 3
Nr 4

Men, om du regner litt pr skje spiller er du på den trygge siden

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 12:32   #102
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

De fleste steder står det null kalorier, ja. Så da er det det beste jeg har funnet som alternativ til sukker. Stevia er kanskje sunnere,men det smaker jo ikke det samme som sukker.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 13:43   #103
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Sukrin er greit om du skal ha noe søtt, men ettersom det ikke gir blodsukkerstigning så sitter du igjen med en følelse av skuffelse etter at du har brukt det. Du får med andre ord ikke den samme narkofølelsen som du ville fått etter noe med vanlig sukker

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 14:59   #104
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Sukrin er greit om du skal ha noe søtt, men ettersom det ikke gir blodsukkerstigning så sitter du igjen med en følelse av skuffelse etter at du har brukt det. Du får med andre ord ikke den samme narkofølelsen som du ville fått etter noe med vanlig sukker

Ikke det minste skuffet jeg
Glad for at jeg kan nyte litt søtt engang iblant, uten å sette helsen på spill
Men seriøst, er det noen som har testet blodsukkeret etter inntak av sukrin? Lurer man kroppen på samme måte som med kunstig søtning?

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 15:30   #105
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Dersom du ikke tror at maltitol fører til blodsukkerstigning så er det bare å kjøpe et apparat og teste selv. Koster ca. 100 lappen med 5 teststrips. Videre koster det 3-400 spenn for 50 strips. Alt etter merke på apparatet selvsagt.
Sier ikke Atkins er en svindler, men at de som nå eier varemerket kun er ute etter å tjene penger på Atkins navnet.
Personen Atkins er død og jeg beskylder ikke han for å være svindler.
Men Atkinskostholdet går jo ut på å ha null insulin i blodet for effektivt å forbrenne fett. Det har man kun dersom man ikke har varierende blodsukker. Dersom du spiser en Atkins bar skal jeg garantere at blodsukkeret ditt går opp. Nok opp til at du produserer insulin.

Les: http://lowcarbdiets.about.com/od/nut...a/maltitol.htm

Så og si alt man spiser fører til at blodsukkeret stiger. Og så og si alt man spiser fører til at insulinnivået stiger, men ikke nødvendigvis proporsjonalt med stigning i blodsukker. Det er ikke nivå av blodsukker som regulerer produksjonen av insulin.

GI kan være nyttig i noen tilfelle og veldig misvisende i andre. Hele konseptet GI er litt tilfeldig i og med at man knytter det opp mot antall karbohydrater i maten og ikke mot f.eks porsjonsstørrelse eller energiinnhold. Men slik du bruker det her i tråden vil jeg tro at bruken er relevant med noen unntak (slik som fruktose).

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 17:02   #106
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Mc muscle,jeg er ikke noen sukkerjunkie så det er ikke noe problem. Jeg har levd (farin)sukkerfritt de fleste av mine leveår.Jeg vil bare ha smaken uten kalorier,jeg.

Dide: det du skriver skjønner jeg ikke bæret av. Var det noe poeng du ville frem til?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 16:36   #107
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Godt å se at noen andre har tatt tak i dette, var på vei inn for å skrive en tråd om akkurat det samme selv.

Blir lett frustrert og litt trist når jeg ser disse mytene om "partystoppere" og "sukkerfritt" flyte rundt. En god tommelfingerregel er at dersom et produkt inneholder x antall karbohydrater, så inneholder det x antall karbohydrater.

Et godt eksempel er de sukkerfrie variantene av Fisherman's Friend. Greit, de er sukkerfrie, men de inneholder like fullt ~98% karbohydrater. Hvordan så mange får det til å bli et mysterium at disse karbohydratene er "partystoppere" slår meg som meget merkelig. Karbohydrater er karbohydrater enten de kommer fra sukker eller sukkeralkoholer. Har de lav GI fører de til tregere blodsukkerstigning, men den totale blodsukkerstigningen (og dermed insulinproduksjonen og dermed "partystopper"-effekten) er rimelig nøyaktig den samme.

Jeg har type 1 diabetes og har hatt det i 8 år nå. Flittig bruk av måleapparat og en nysgjerrig innstilling til alt gjør at jeg kan bekrefte dette igjen og igjen og igjen.

Til de som av en eller annen grunn vil fortsette med sukkerfrie men meget karbohydratholdige produkter er det ikke stort jeg kan si, men som en som har levd med blodsukkermåleapparat og 100% insulinavhengighet i over 8 år er det én ting jeg er bombesikker på:

Står det på varedeklarasjonen at et produkt inneholder 50g karbohydrater så inneholder det faktisk 50g karbohydrater og hvorvidt de finnes i form av rørsukker, druesukker, fruktose, stivelse eller sukkeralkoholer er fullstendig irrelevant når alt kommer til alt.

Ja, lavere glykemisk index er positivt men når det kommer til ketose bør det ikke være noe stort mysterium rundt dette. Karbohydrater er karbohydrater.


Sist redigert av plastbox : 26-04-10 kl 16:44.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 17:33   #108
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Godt å se at noen andre har tatt tak i dette, var på vei inn for å skrive en tråd om akkurat det samme selv.

Blir lett frustrert og litt trist når jeg ser disse mytene om "partystoppere" og "sukkerfritt" flyte rundt. En god tommelfingerregel er at dersom et produkt inneholder x antall karbohydrater, så inneholder det x antall karbohydrater.

Et godt eksempel er de sukkerfrie variantene av Fisherman's Friend. Greit, de er sukkerfrie, men de inneholder like fullt ~98% karbohydrater. Hvordan så mange får det til å bli et mysterium at disse karbohydratene er "partystoppere" slår meg som meget merkelig. Karbohydrater er karbohydrater enten de kommer fra sukker eller sukkeralkoholer. Har de lav GI fører de til tregere blodsukkerstigning, men den totale blodsukkerstigningen (og dermed insulinproduksjonen og dermed "partystopper"-effekten) er rimelig nøyaktig den samme.

Jeg har type 1 diabetes og har hatt det i 8 år nå. Flittig bruk av måleapparat og en nysgjerrig innstilling til alt gjør at jeg kan bekrefte dette igjen og igjen og igjen.

Til de som av en eller annen grunn vil fortsette med sukkerfrie men meget karbohydratholdige produkter er det ikke stort jeg kan si, men som en som har levd med blodsukkermåleapparat og 100% insulinavhengighet i over 8 år er det én ting jeg er bombesikker på:

Står det på varedeklarasjonen at et produkt inneholder 50g karbohydrater så inneholder det faktisk 50g karbohydrater og hvorvidt de finnes i form av rørsukker, druesukker, fruktose, stivelse eller sukkeralkoholer er fullstendig irrelevant når alt kommer til alt.

Ja, lavere glykemisk index er positivt men når det kommer til ketose bør det ikke være noe stort mysterium rundt dette. Karbohydrater er karbohydrater.

Amen to that

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 22:17   #109
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Bra du sier ifra plastbox.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 11:05   #110
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Ja det inneholder KH,men tas ikke opp på samme måte som annen karbohydrat.

Funksjonell mat sine sider, om sukrin:
"Er Sukrin karbohydrater?
Både ja og nei. Sukrin er betegnet som et karbohydrat, men oppførerer seg ikke som vanlige karbohydrater som sukker eller stivelse. Sukrin blir ikke benyttet som energi i kroppen, men utskilt ubrukt gjennom urinen. Du trenger derfor ikke telle med Sukrin når du teller karbohydrater. Dette gjør Sukrin velegnet ved lavkarbo-kosthold, og for alle som vil unngå unødvendige karbohydrater. "

Kanskje plastbox har spist blandingsprodukter med både sukkeralkohol OG annen sukker/kh? Hjelper jo ikke hvis 25% av KH er sukkeralkohol og 25% er fruktose feks.... Eller annen kh.


Engelsk wikipedia om sukkeralkoholer, og oversikt angående kalorier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_alcohol

Fra Diabetesforbundet, diabetes.no:
http://www.diabetes.no/?module=Files...getFile;ID=889

Står der at det IKKE påvirker blodsukkeret. Så hvis noen opplever det, så må det være andre årsaker.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 11:24   #111
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Men er sukrin sukkeralkohol, da?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 11:32   #112
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Hvor sa jeg at jeg har opplevd blodsukkerrøkning av Sukrin? :P Ser at det inneholder svært lite kcal/søthet men alikevel, har til dags dato aldri sett et produkt søtet med Erythritol.

Ting som maltitol og sorbitol er mye mer vanlige, og er ikke voldsomt mye bedre enn sukker.

Fruktose er et kapittel for seg. Ernæringsfysiologen min (med spesialfelt innen diabeteskost) fortalte at fruktose var fantastiske greier fordi det ikke gav blodsukkerstigning, noe jeg også har hørt gjennom andre kanaler tilknyttet Norsk helsevesen. Det er kanskje bedre enn sukker men jeg har fastet for så å spise fruktose, og samme hva legen sier gir det ganske betydelig blodsukkerøkning.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 13:38   #113
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

I henhold til de diabetessidene som Vettel refererer til så har produkt søtet med maltodextrin ingen effekt på blodsukkeret. Det er feil, rett og slett. Har selv testet og etter 3-4 spiseskjeer gikk blodsukkeret fra 5,8 til 9,4 (1 time).

Mange søtstoffer påvirker ikke blodsukkeret, slik som aspertam og sukralose f.eks, men da er også karbohydratinnholdet i produktet oppgitt til 0.

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 14:28   #114
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Ser at det inneholder svært lite kcal/søthet men alikevel, har til dags dato aldri sett et produkt søtet med Erythritol.

F.eks. Hershey's Sugar Free Strawberry Syrup er søtet med erythritol. Amerikanerne har skjønt det. Men har ikke sett norske produkter enda.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 15:03   #115
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men er sukrin sukkeralkohol, da?

På Diabetesforbundet sin side, så er de klassifisert som sukkeralkohol.
" Sukrin (Erythritol) er det vi kaller for sukkeralkohol. Disse regnes som naturlige, og påvirker blodsukkeret i varierende grad. Sukkeralkoholer inneholder kalorier, men mindre enn vanlig sukker. Mens et sukkeralkohol inneholder 2-3 kcal per gram (med unntak av sukrin som nesten ikke inneholder noen ting), gir sukker 4 kcal per gram. Fordelen med sukkeralkoholer er at de er tannvennlige, men ulempen er at de kan virke lakserende hvis man inntar for mye av dem. Et unntak er sukrin som ikke har lakserende effekt ved normal bruk."




Plastbox: Nei jeg mente ikke noen som helst spesifikk sukkeralkohol.


Fruktose er sukker, ikke sukkeralkohol. Men har lavere GI enn vanlig sukker, Fedon har/er fan av dette produktet, men ikke noe for oss som teller KH.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 15:05   #116
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

I henhold til de diabetessidene som Vettel refererer til så har produkt søtet med maltodextrin ingen effekt på blodsukkeret. Det er feil, rett og slett. Har selv testet og etter 3-4 spiseskjeer gikk blodsukkeret fra 5,8 til 9,4 (1 time).

Mange søtstoffer påvirker ikke blodsukkeret, slik som aspertam og sukralose f.eks, men da er også karbohydratinnholdet i produktet oppgitt til 0.

Det aner jeg ikke noe om. Jeg kan for lite om hvorfor blodsukkeret stiger, kanskje steg på grunn av annet?? Eller så er mennesker rett og slett forskjellige. Noen mer sensible enn andre.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 15:08   #117
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Ja, sukrin er et sukkeralkohol, men har ikke samme virkning som de andre sukkeralkoholene(blodsukkerstigning, magesmerter). Sukrin(erytrithol) har mindre smak enn sukker(75%) det er jo dumt siden den er så dyr. Har lest her inne at en synes det ikke smaker noe av det, og en annen at det smaker syrlig. Men mange liker den også.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:55   #118
TrineEk
Nytt Medlem
 
TrineEk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1
TrineEk er på en erverdig vei
Red face

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Hei
Et spørsmål fra en som kan lite om dette med søtstoffer.
Synes det er vanskelig å finne de riktige produktene å bruke. Jeg er helt avhengig av te og kaffe mens jeg sitter på jobb, og jeg har alltid brukt Natreen, men nå leser jeg at dette har høy GI.
Hva slagt søtningsmidler bør jeg bruke i stedet?

Hilsen nybegynner

__________________


TrineEk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 14:48   #119
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Flytende Natreen inneholder 0g karbohydrater og har derfor ingen GI i det hele tatt. Jeg vet ikke helt hva sukettene inneholder, men tenk deg litt om.. Hvor mye veier en sukett? Hvor mange suketter spiser du om dagen? Natreen-sukettene er i allefall så søte at om de hadde vært 100% karbohydrater hadde det ikke blitt stort mer enn et par gram om dagen uansett. =P

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 12:09   #120
hildabakk
Medlem
 
hildabakk sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 79
hildabakk er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Etter å ha lest denne tråden er min oppsummering følgende:


* JA: acesulfam K, sukralose, stevia, sukrin, sukralose

* NEI: natreen, canderel, maltose, fruktose, sorbitol

* JA OG NEI: sukkeralkohol, maltiol, splenda, aspertam, xylitol, maltodextrin


Med forbehold om slurvete dumme feil, selvsagt...

__________________
Har lest boka til Skaldemann og South Beach. Gikk ned mye på SB første gang jeg gjorde det, men ikke 2. og 3. gang. Gikk opp masse under graviditeten. Har prøvd med generell lavkarbo i perioder. Ønsker HELST å gå på ketolyse, men klarer ikke den karbotellingen. Men www.spisdegslank.no var vellykket - helt til de begynte å kutte ut flere av mine favoritter. Nå tenker jeg bare generell lavkorbo.
hildabakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Generell lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 12:18   #121
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av hildabakk, her.

Etter å ha lest denne tråden er min oppsummering følgende:


* JA: acesulfam K, sukralose, stevia, sukrin, sukralose

* NEI: natreen, canderel, maltose, fruktose, sorbitol

* JA OG NEI: sukkeralkohol, maltiol, splenda, aspertam, xylitol, maltodextrin


Med forbehold om slurvete dumme feil, selvsagt...

Aspartam inneholder 0 kalorier og har derfor ingen effekt på blodsukkeret, så den kan med god samvittighet renvaskes (hva ketose angår i allefall, folk som bekymrer seg for kjemisk fremstilte varer.. vel, dem om det).

Xylitol har visstnok mange positive virkninger på kroppen, men i likhet med de fleste sukkeralkoholer påvirker det blodsukkeret akkurat som sukker bare i noe mindre grad. "JA OG NEI" blir for min del litt feil, skal jeg på lavkarbo så skal jeg på lavkarbo og da ser jeg ikke noe poeng i å spise sjokolade som er søtet med ting jeg både fra faglitteratur og av erfaring vet øker blodsukkeret mitt.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 14:00   #122
Hilja
Juniormedlem
 
Hilja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 25
Hilja er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Det har kommet en kjempe bra erstatning for sukker som er laget av naturlige stoffer. Den er totalt ufarlig og inneholder mye mindre karbo.
Se sukrin.no
Sukrin er laget av Erythritol. Det selger de også på spisdegslank.no til 53 kr.

Hilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og lavkarbo generelt. Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 14:02   #123
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Aspartam inneholder 0 kalorier og har derfor ingen effekt på blodsukkeret, så den kan med god samvittighet renvaskes (hva ketose angår i allefall, folk som bekymrer seg for kjemisk fremstilte varer.. vel, dem om det).

Ja huff, tenk å være skeptisk til å putte i seg helkjemiske matvarer .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 14:12   #124
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja huff, tenk å være skeptisk til å putte i seg helkjemiske matvarer .

Ja, og samtidig bruke hauger og lass med matoljer som er tilvirket gjennom en kjemisk prosess.
Ta f.eks maisolje: Dersom du tar noen maiskolber oppi en juicepresser, får du da maisfett? Nei, maisfettet må kjemisk ekstraheres. Det samme gjelder for alle andre "sunne" matoljer.
I tillegg så bruker mange disse oljene til å steke med. Hva får du da?
Joda: matoljer + varme = transfett. ENJOY.

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 14:29   #125
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Øøøøh ... Jeg kan jo bare snakke for meg selv (og det har jeg vel også gjort i utgangspunktet), men jeg bruker ikke matoljer. Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, altså.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
isomalt, maltitol, sukker, søtstoff, xylitol


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtstoffer, hvilke er greie? Maimor Lavkarbo generelt 1 13-03-09 02:46
Søtstoffer/urinstix ketanore Ketolysekuren 4 19-03-08 00:10
Søtstoffer og sånn Photobscura Kake/dessert og snacks 13 30-07-07 14:20
Ang. søtstoffer miss_celica_83 Lavkarbo generelt 13 29-12-06 20:37
Ketolyse og søtstoffer BigDaddy Ketolysekuren 19 01-08-06 14:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no