Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-04-07, 14:38   #1
token
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 39
Innlegg: 4
token er på en erverdig vei
Angry

Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Hei alle sammen.

Er relativt ny i dette forumet, flott at folk samles og deler erfaringer og gir tips. Jeg har gått på fett/proteien-diett siden august 2006. Er ganske aktiv innenfor trening, spesielt styrketrening. Tenkte å dele mine erfaringer iforhold til spørsmålet om man trenger karbohydrater for å oppnå framgang.

Jeg har alltid hørt fra folk som "vet" hva de snakker om, bl.a fra en olympiatopptrener i styrkeløft, at man ALDRI skal kombinere vektnedgang og styrketrening. Isåfall vil man umulig kunne oppnå nevneverdig fremgang. Overskudd i form av karbohydrater er grunnleggende.

For oss med et lavkarbo-kosthold er jo dette dårlige nyheter. Mitt mål, når jeg startet med lavkarbo, ble å opprettholde mitt nivå - siden man ikke kunne oppnå fremgang uten energioverskudd.

I starten opplevde jeg, som de fleste opplever når man går over fra høykarbo til lavkarbo, at jeg ble veldig slapp - og jeg hadde et "sug" etter karbohydrater. Dette gikk også utover min trening, jeg kunne rett slett ikke yte maks. Etter 7-10 dager gikk denne slappheten over, og jeg opplevde et gjevnt energinivå gjennom hele dagen. Dette ga også utslag i treningssammenheng. Jeg kunne nå yte som normalt, med et bra energinivå gjennom hele treningsøkten.

Fremgangen er nå minst like bra, om ikke bedre enn før jeg startet på lavkarbo. Et eksempel kan være illustrerende; når jeg
kuttet ut alt av karbohydrater lå jeg på 100 kg i benkpress. Nå, 7 mnd etter, ligger jeg på 130 kg.

Min oppfatning idag er at lavkarbo faktisk gir bedre framgang enn et overskudd av karbohydrater. Ved et høyt inntak av karbohydrater opplevde jeg et ugjevnt energinivå, som undertiden ga utslag i dårlige treningsøkter.

For øvrig så lå min vekt på 115 kilo for 7 mnd siden, nå ligger jeg på 86 kg.

Svaret på problemstillingen blir dermed: Styrketrening + Lavkarbo = fremgang.

Dette forutsetter selvølgelig et godt og tilpasset treningsprogram, og mye hardt arbeid. Slike program finner man SJELDENT på nettet, ei heller hos den gjennomsnittlige treningsinstruktør på det lokale treningssenter. Det er imidlertid en annen diskusjon.

Mvh

token er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Evolusjonisme Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 19:03   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Vow! gått ned nesten 30Kg på syv måneder og samtidig gått fra 100 til 130 Kg i benkpress. Dette må du fortelle på fitnessforumene. Det er jo helt utrolig. Velkommen hit foresten.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 19:53   #3
token
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 39
Innlegg: 4
token er på en erverdig vei

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Vow! gått ned nesten 30Kg på syv måneder og samtidig gått fra 100 til 130 Kg i benkpress. Dette må du fortelle på fitnessforumene. Det er jo helt utrolig. Velkommen hit foresten.

Takk for det Hvor ligger disse fitnessforumene? Under fysisk og mental helse?

token er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Evolusjonisme Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 20:05   #4
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av token, her.

Takk for det Hvor ligger disse fitnessforumene? Under fysisk og mental helse?

Nei - han mener en del "fitnessforumer" ute på nettet, som ikke har med lavkarbo er å gjøre.

Hva spiste du?

  Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 20:40   #5
token
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 39
Innlegg: 4
token er på en erverdig vei

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Nei - han mener en del "fitnessforumer" ute på nettet, som ikke har med lavkarbo er å gjøre.

Hva spiste du?

Ah-ha, det ante meg

Jeg har vel spist som de fleste på lavkarbo. Spiser imidlertid mye kebab og taco. Blir aldri lei av det

En vanlig dag ser slik ut:
- Egg og bacon til frokost + smoothie (helst blåbær, som tilfører masse antioksidanter som hjelper på restitusjonen). Spiser bare frokost hvis jeg er sulten. Hvis ikke tar jeg en kopp kaffe for å speed'e opp forbrenningen.
- Til lunsj spiser jeg OFTE bislett kyllingkebab og andre kebab varianter (kebabsjappa ligger beleilig til rett ved skolen), uten brød selvfølgelig. Ellers går det i lunsjkaker og salat. De nye kyllingvingene på Deli er også midt i blinken.
- Til middag spiser jeg ofte taco, ikke med brød eller mais. Ellers går det mye i kyllingfilet. Billig på kiwi, og kan kombineres med masse forskjellige kryddervarianter.


Liker å ha det enkelt. Ikke mye hokus-pokus. Ellers tar jeg omaga 3, e-vitamin og multivitaminer. Før og etter trening går det ofte i proteinshake, myse+kasein. Jeg bruker også proteintilskudd de dagene jeg ikke jeg har fått i meg nok, eller vil erstatte et måltid.

token er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Evolusjonisme Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 20:59   #6
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a
Red face

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av token, her.

Ah-ha, det ante meg

Liker å ha det enkelt. Ikke mye hokus-pokus. Ellers tar jeg omaga 3, e-vitamin og multivitaminer. Før og etter trening går det ofte i proteinshake, myse+kasein. Jeg bruker også proteintilskudd de dagene jeg ikke jeg har fått i meg nok, eller vil erstatte et måltid.

Jeg har før vært på "ubevisst lavkarbo", men skeiet tilbake. Det går alltid galt. Men nå jeg holde meg til bevisst lavkarbo.

Jeg trener sykkel. Egen spinning om vinter og mtb/racer resten av året. 10-12 timer i uka om vinteren, nå 20. På vanlig treningskost gikk jeg nærmest i søvne i blant, med både astmalignende anfall og endel tegn på overtrenhet. Dette er faktisk borte nå. ikke noe dårligere prestasjoner nå, og blir fortere kvikk igjen........

Ja, enkelhet i matveien er viktig for mange, mener jeg. Helt enig.

  Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 14:19   #7
Marion
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 49
Innlegg: 6
Marion er på en erverdig vei

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Dette var akkurat det jeg trengte å vite for å fortsette med lavkarbo. Har vært veldig forvirret rundt dette med styrketrening og lavkarbo.

Marion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 15:02   #8
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Denne fantastiske tråden har jeg ikke sett før, godt å få bekreftelse på det jeg alltid har ment.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 15:11   #9
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Det er min erfaring også. De første styrketreningsøktene på lavkarbo er tunge, men så etterhvert kommer energien tilbake for fullt. Kroppen og humøret blir bare bedre og mer stabilt på lavkarbo Funker som bare det.
Og til deg token, må jeg si at jeg er virkelig imponert over dine prestasjoner, utrolig bra!

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 00:07   #10
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Jeg startet styrketrening ganske samtidig som jeg gikk over på en lavkarbo og høyt kosttilskudd diett og opplevde ikke spesielle problemer med tanke på styrken til å utføre øvelser.

Har dog alltid tatt blanding av karbohydrater og proteiner (shake) etter trening. Det er veldig viktig å få i seg nok av karbohydrater etter trening, bare passe på at dem har lav GI så det ikke gir deg noen form for "kick".

Viktig å trene både anarobisk og aerobisk hvis man ønsker å gå ned i vekt med trening. Hvis man bare gjør den ene tingen, så reduserer man muskler sammen med fettet og det er aldri ønskelig.

Slanking uten trening er som å skyte seg i foten når man er på jakt!

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 00:18   #11
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.


Slanking uten trening er som å skyte seg i foten når man er på jakt!

Ja, ja, er enig i at det er sunt og viktig å trene, men venter fortsatt litt jeg. Har ikke bedrevet noen som helst trening for å gå ned til nå, og venter til jeg er litt lettere før det blir innsats som kan kalles trening. Er redd for belastningsskader (veier fortsatt minst 50 kg for mye). Så, da får det heller være at jeg skyter meg selv i foten (kan ikke bli mer halt enn jeg er).

mvh

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]


BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 00:51   #12
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av BiB, her.

Ja, ja, er enig i at det er sunt og viktig å trene, men venter fortsatt litt jeg. Har ikke bedrevet noen som helst trening for å gå ned til nå, og venter til jeg er litt lettere før det blir innsats som kan kalles trening. Er redd for belastningsskader (veier fortsatt minst 50 kg for mye). Så, da får det heller være at jeg skyter meg selv i foten (kan ikke bli mer halt enn jeg er).

mvh

Jeg har i utgangspunktet ingen peiling på din situasjon eller hvordan veldig overvektige mennesker reagerer på trening eller hvor farlig det kan være.

Men når det er sagt, så vil jeg si du skyter deg selv i foten. Hvis du er såpass overvektig så bør du definitivt starte fysisk aktivitet og trening med en gang. Dette vil øke forbrenning din, det vil aksellerer vektreduksjonen og det vil styrke kroppen din slik at du kanskje unngår belastningsskader i andre sammenhenger (som f.eks. jobb).

Kamerat av meg var veldig overvektig, han trener nå knallhardt og spiser veldig sunt og riktig. Det er helt utrolig hvor stor forandring han hatt og jeg er importert over ham, og det har skjedd over relativt kort tid.

Du bør komme i gang med dette allerede imorgen. Kjøp deg noen vekter som du kan ha liggende hjemme, men aller helst få deg abonnement på et treningssenter. Det gjør at du får fokusert treningen bedre og det er inspirerende med andre rundt deg. Hvis ikke du har penger, så start med å gå/jogge litt, alt annet enn å vente. Kom igjen! Håper du holder oss oppdatert og håper du kommer igang, vil veldig gjerne høre hvordan det går.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 01:21   #13
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Har dog alltid tatt blanding av karbohydrater og proteiner (shake) etter trening. Det er veldig viktig å få i seg nok av karbohydrater etter trening, bare passe på at dem har lav GI så det ikke gir deg noen form for "kick".

Viktig å trene både anarobisk og aerobisk hvis man ønsker å gå ned i vekt med trening. Hvis man bare gjør den ene tingen, så reduserer man muskler sammen med fettet og det er aldri ønskelig.

Slanking uten trening er som å skyte seg i foten når man er på jakt!

Som den ikke-treningsfriken jeg er så lurer jeg på hvorfor man må ha karbo etter trening? Det er jo proteinene som bygger muskler.

Hvordan kan du si at man reduserer musklene dersom man bare trener styrke eller kondisjon? For jeg tenker jo at dersom man trener styrke så mister man i alle fall ikke muskler, og for å trene kondisjon så bruker man vel også muskler.. Så forklar meg gjerne.

Til sist skjønner jeg at du trener en del, og det er vel og bra. Men hva du mener med trening, og hva jeg mener med trening er helt sikkert to helt forskjellige ting.

Jeg kan absolutt slanke meg uten å gå på treningsstudio for å trene styrke og/eller kondisjon. Det er det også flere her inne som har bevist. Men kanskje ikke ved å sitte i godstolen og kikke på tv. At det er fordeler ved å være i aktivitet er jeg helt enig med deg i. Men på andre punkter igjen så er jeg ganske uenig.

Så come on - enlighten me!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 08:25   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Når man har en overvekt på plusss minus femti kilo, så tror jeg ikke det bare er å kaste seg i treningsløypa..! Seriøst!
En kanskje bedre idé (som sondre jo også er inne på) kan være å legge om rutinene, gå til butikken/jobben/besøk i stedet for å ta bil/kollektivt og sånne ting.
Det er utrolig mange beleilige anlednigner hvor man kan få rørt litt på seg. Jeg jogger ikke, jeg bedriver ikke styrketrening, men jeg går ned og kroppen er langt sterkere. Fysisk aktivitet på en gjennomsnittlig dag for meg er ti til femten minutter yoga (som ikke gir belastning om man gjør det riktig) og å gå til jobb og skole, alt fra tjue minutter til halvannen time hver dag. Jeg merker enorm forskjell! Både på kondis og bevegelighet. Og jeg betviler sterkt på at jeg noen gang kommer til å øke dette betraktelig.
Mitt tips er å føle seg fram. Men å sitte pal foran teven/pc-en er å kaste bort all den deilige energien man får på lavkarbo
Det er aldri sånn at noe som funker for en, funker for alle!

PS:Token, gratulerer med super-fremgang! Og at du deler med oss det faktum at det funker til tross for hva "alle andre" sier!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 09:01   #15
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av sma, her.

Som den ikke-treningsfriken jeg er så lurer jeg på hvorfor man må ha karbo etter trening? Det er jo proteinene som bygger muskler.

Teorien er at det er viktig å fylle opp glykogenlagrene etter trening, for at innhentingen skal gå fortere og at musklene skal være fulle av energi til neste økt. Om dette stemmer i praksis tviler jeg mer og mer på...

  Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 10:52   #16
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av sma, her.

Som den ikke-treningsfriken jeg er så lurer jeg på hvorfor man må ha karbo etter trening? Det er jo proteinene som bygger muskler.

Hvordan kan du si at man reduserer musklene dersom man bare trener styrke eller kondisjon? For jeg tenker jo at dersom man trener styrke så mister man i alle fall ikke muskler, og for å trene kondisjon så bruker man vel også muskler.. Så forklar meg gjerne.

Til sist skjønner jeg at du trener en del, og det er vel og bra. Men hva du mener med trening, og hva jeg mener med trening er helt sikkert to helt forskjellige ting.

Jeg kan absolutt slanke meg uten å gå på treningsstudio for å trene styrke og/eller kondisjon. Det er det også flere her inne som har bevist. Men kanskje ikke ved å sitte i godstolen og kikke på tv. At det er fordeler ved å være i aktivitet er jeg helt enig med deg i. Men på andre punkter igjen så er jeg ganske uenig.

Så come on - enlighten me!

Det er ganske godt kjent at karbohydrater er viktig etter trening, selv om du lett kan finne "forskning" og råd som går både for og imot det meste. Når ting gjelder kroppen vår, så er det mange ulike elementer som spiller inn. D-Vitamin hjelper til med opptak av kalsium. Røyking reduserer opptaket av C-Vitamin, osv, osv. Tar du p-piller, har du også større behov for C-Vitaminer. Det er komplekse avhengigheter som ikke alltid er så lett å forstå.

Du kan lese i avisen at vitaminer er livsfarlige, men jeg regner med de fleste forstår hvor slik informasjon kommer fra.

Når det er sagt, så er det av personlig erfaring at jeg anbefaler karbohydrater etter trening. Jeg har prøvd begge deler og blir raskere sliten uten å få riktig mengde med karbohydrater og proteiner etter treningen. Vil ikke gå mer inn på hvordan kroppen fungerer etter trening og hvordan den er mottakelig for påfylling, men du finner masse informasjon rundt dette på forumet her og andre steder på nettet.

(Norsk)forskning har vist at du mister muskler ved slanking og disse står for en veldig stor prosent av vektreduksjonen når man ikke trener. Husker ikke nøyaktige tall, men tror det er ca. 50% fett/muskel. Hvis du kun trener aerobisk så tror jeg vektreduksjonen kommer 20% fra muskler. Hvis du trener begge former, så opprettholder du 100% av musklene og vektreduksjonen kommer fra fett. Klarte desverre ikke å finne den direkte dokumentasjonen for dette men skal finne senere.

Styrketrening og kondisjonstrening utsetter muskelene dine for veldig forskjellige belastning, som har ulike reaksjoner på forbrenning og muskeloppbygging. Derfor er det viktig å variere å ikke komme inn i et fast mønster som kroppen din kan tilpasse seg. Viktig med variasjon og nye utfordringer i trening som med alt annet i livet.

Det er nok ikke noe problem å gå ned i vekt uten å trene aktivt, men man bør være forsiktig og klar over hva man gjør med kroppen hvis reduksjonen ikke kommer ene og alene fra fett. Jeg synes det er mer inspirerende å se at kroppen blir mer veldefinert enn enda en kilo borte på vekten. Vekten varierer veldig uansett basert på mat og drikke, hvilken dag det er og tidspunkt på dagen, mens fettet bruker mye lengre tid på å bygge seg opp, og enda lengre tid på å forsvinne.

Jeg trener veldig lite kondisjon og har ikke behov for å slanke meg mer. Trener aktivt styrketrening og har hatt formidabel reduksjon av kroppsfett det siste halvåret som jeg er veldig fornøyd med. Kan ikke si jeg har gått noe som helst opp i vekt pga. muskler.

Som alltid, viktig å finne ut hva som passer best for DEG og DIN situasjon. Vi er alle forskjellige og har forskjellige forutsetninger. Men man må vite hvor vi mennesker kommer fra og hvor vi er idag:

I gamle dager så brukte vi fettlagerene for å overleve i perioder med lite mat. Vi spiste i overflod i enkelte tider, mens andre tider levde vi med mindre næring og kunne forbrenne fettlagerene. Vi var også veldig aktive, vi måtte gå på jakt, vi vandret i skog og mark, osv.

I dag derimot, sitter folk mye bak TV og PC. Man kjører bil overalt, for den minste tingen som å gå på butikken. Vi har ikke behov for fettlagerene lengre da vi har overflod av mat hele tiden. Vi lever også mye lengre, og fett har den egenskap at det ikke er bra for den generelle helsen vår og spesielt ikke når man lever så lenge.

Mitt mål med lavkarbo, kosttilskudd og trening, er å oppnå optimal helse som jeg kan beholde hele livet mitt.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 10:53   #17
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Teorien er at det er viktig å fylle opp glykogenlagrene etter trening, for at innhentingen skal gå fortere og at musklene skal være fulle av energi til neste økt. Om dette stemmer i praksis tviler jeg mer og mer på...

Hva får deg til å tvile om dette stemmer i praksis? Det finnes relativt mye dokumentasjon rundt dette og personlig så kan jeg si det har veldig bra effekt.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 10:53   #18
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av token, her.

Ah-ha, det ante meg

Jeg har vel spist som de fleste på lavkarbo. Spiser imidlertid mye kebab og taco. Blir aldri lei av det

En vanlig dag ser slik ut:
- Egg og bacon til frokost + smoothie (helst blåbær, som tilfører masse antioksidanter som hjelper på restitusjonen). Spiser bare frokost hvis jeg er sulten. Hvis ikke tar jeg en kopp kaffe for å speed'e opp forbrenningen.
- Til lunsj spiser jeg OFTE bislett kyllingkebab og andre kebab varianter (kebabsjappa ligger beleilig til rett ved skolen), uten brød selvfølgelig. Ellers går det i lunsjkaker og salat. De nye kyllingvingene på Deli er også midt i blinken.
- Til middag spiser jeg ofte taco, ikke med brød eller mais. Ellers går det mye i kyllingfilet. Billig på kiwi, og kan kombineres med masse forskjellige kryddervarianter.


Liker å ha det enkelt. Ikke mye hokus-pokus. Ellers tar jeg omaga 3, e-vitamin og multivitaminer. Før og etter trening går det ofte i proteinshake, myse+kasein. Jeg bruker også proteintilskudd de dagene jeg ikke jeg har fått i meg nok, eller vil erstatte et måltid.

Det jeg merker meg med dette er at du spiser en del mindre fett enn det jeg gjør(bortsett fra frokosten).. Vet du hvordan det står til med kaloriene her? Blir det både lavkarbo og lavkalori? du er ikke i ketose vel?

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 11:08   #19
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Jeg har ikke funnet den undersøkelsen som jeg nevnte over, men kom tilfeldigvis over denne:

http://php.iform.no/pub/art.php?id=130

"I løpet av 16 uker gikk alle grupper ned i kroppsvekt. De som bare endret på kosten mistet imidlertid nesten kun muskelmasse - mens hos de som trente, eller både trente og endret kosten skyldtes vekttapet nesten utelukkende mindre fett (de økte faktisk i muskelmasse!)."

Som jeg sier, det er viktig å ikke lure seg selv når det gjelder slanking. Det er ingen lett oppgave og trening er absolutt så viktig. Husk hvor vi kommer fra, vi kommer ikke fra en verden hvor man satt i sofa og drakk syrlig (dødelig) coca cola hele dagen (snakker ikke om dere på forumet, regner med dere allerede har sluttet med slikt for lenge siden).

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 11:21   #20
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Hva får deg til å tvile om dette stemmer i praksis? Det finnes relativt mye dokumentasjon rundt dette og personlig så kan jeg si det har veldig bra effekt.

Grunnen til at jeg tviler er at jeg spiste slik i den tiden jeg drev med styrkeløft, og senere kroppsbygging, med helt ok resultater. Resultatene mine siden jeg begynte med atkins har vært merkbart bedre. Spesielt innhentingen går fortere, noe som er stikk motsatt av hva man skulle forvente iht "barnetroen".

Det kan selvfølgelig være andre faktorer som spiller inn her, men i og med at treningsopplegget er det samme og kostholdet er endret er det nærliggende å tro at det er årsaken...

  Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 14:36   #21
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Hva får deg til å tvile om dette stemmer i praksis? Det finnes relativt mye dokumentasjon rundt dette og personlig så kan jeg si det har veldig bra effekt.

Poenget er vel, at de som lever på ketogen diett (spesielt) de bruker ikke karb/glykogen til trening, men fett. Eller ketonlegemer.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 15:59   #22
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av BiB, her.

Ja, ja, er enig i at det er sunt og viktig å trene, men venter fortsatt litt jeg. Har ikke bedrevet noen som helst trening for å gå ned til nå, og venter til jeg er litt lettere før det blir innsats som kan kalles trening. Er redd for belastningsskader (veier fortsatt minst 50 kg for mye). Så, da får det heller være at jeg skyter meg selv i foten (kan ikke bli mer halt enn jeg er).

mvh

Du har åpenbart en fornuftig strategi - og holder deg til det som virker for deg.
Denne tråden, som ble startet av token's flotte innspill, understøtter to hovederfaringer som går igjen her:

1. Trening har mange positive effekter, men spiller ingen viktig rolle ifm en større vektnedgang (jfr Skaldeman) - mens overvekten fortsatt er høy
2. For mange fungerer lavkarbo godt som næringsgrunnlag både for hard trening og restitusjon - når man er tilvendt denne kosten.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 01:00   #23
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Du har åpenbart en fornuftig strategi - og holder deg til det som virker for deg.
Denne tråden, som ble startet av token's flotte innspill, understøtter to hovederfaringer som går igjen her:

1. Trening har mange positive effekter, men spiller ingen viktig rolle ifm en større vektnedgang (jfr Skaldeman) - mens overvekten fortsatt er høy

2. For mange fungerer lavkarbo godt som næringsgrunnlag både for hard trening og restitusjon - når man er tilvendt denne kosten.

1. Trening har mange positive effekter og spiller en veldig viktig rolle i en sunn og god livsstil.

2. En fornuftig kroppsvekt er viktig for å holde kroppen i god form og frisk. Unngå sykdommer, skader og kroniske problemer.

3. Slanking uten trening vil føre til "falskt" vekttap, reduksjon av muskler kan føre til redusert helse.

4. Uten trening i sammenheng med slanking så reduserer man effekten man har av slankingen.

5. Jeg vil til og med påstå at dem som trener i tillegg til vanlig slanking vil ha større suksess og klare seg bedre i fremtiden med mindre tilbakefall. Bare en personlig overbevisning som nesten dokumenterer seg selv.

6. Alle klarer å øke sin fysiske aktivitet, man skal alltid starte en plass. Viktig å ta ting rolig, men viktig å hele tiden jobbet mot et mål.

7. Variasjon er alltid viktig, både fysisk og mentalt. Vi blir fort lei av repetative oppgaver som samme maten hver dag og samme type trening (sykkel, spinning) hver gang. Bare fordi dagens system fungerer fint for deg, så betyr det ikke at det alltid vil gjøre det. Husk at kroppen tilvenner seg (treningsformer, diett, m.m.) og vil motarbeide deg!

8. Lavkarbo er om å være sunn og holde seg sunn. Det er et veldig bra virkemiddel for å komme på riktig vekt, men trening bør også inkluderes hvis man ønsker en livslang endring og forbedringer.

Man slanker seg jo ikke bare for å gå ned i vekt. Man ønsker penere kropp, ønsker å bruke klær i mindre størrelser, man ønsker å leve lengre med bedre livskvalitet. Man ønsker å tiltrekke kjekke mennesker, venner og partnere. Ønsker å unngå alvorlige sykdommer og mindre alvorlige sykdommer. Dette oppnår man kun med et sammensatt system av diett, trening og kosttilskudd.

(Angående kosttilskudd så trenger man å ta ekstra med vitaminer, mineraler og fettsyrer, selv med en variert og innholdsrik diett. Dette er fordi maten er mindre næringsrik i dag enn hva den var før i tiden, samt at jo eldre man blir jo mindre (av enkelte stoffer) produserer kroppen naturlig. Kosttilskudd vil være med å senke aldringsprosessene som skjer i kroppen og øke energi og overskuddet. Når det er sagt, så er kroppen formidabel til å klare seg med langt under optimale nivåer av næringstoffer, men det er som sagt ikke optimalt og det aksellerer aldringsprosssen. Siden kroppen klarer seg fint med sub-optimale nivåer av ernæring, så er det mange som tror at kosttilskudd er unødvendig, men det viser ikke forskning. Uansett, ingenting slår personlig erfaring, men det nytter ikke å tro at noen måneders kur med vitaminer har store effekten i et helt livsløp. Alltid ha et langt perspektiv, ikke tell kiloer men heller lev livet slik du vet er best (alle vet hva som er sunt eller ei) og se på kroppen din i speilet.)

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 07:41   #24
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Du Sondre, jeg har aldri fylt på med karber etter trening, men med fett og jeg blir stadig beskyldt for å ikke ta meg helt ut i konkuranser fordi jeg alltid er den sprekeste 10 minutter etterpå

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 10:14   #25
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

http://php.iform.no/pub/art.php?id=130

"I løpet av 16 uker gikk alle grupper ned i kroppsvekt. De som bare endret på kosten mistet imidlertid nesten kun muskelmasse - mens hos de som trente, eller både trente og endret kosten skyldtes vekttapet nesten utelukkende mindre fett (de økte faktisk i muskelmasse!)."

Som jeg sier, det er viktig å ikke lure seg selv når det gjelder slanking. Det er ingen lett oppgave og trening er absolutt så viktig.

Dette gjelder slanking på lavkalori. Folk her går på lavkarbo, og mange er i ketose. Da gjelder ikke lenger dette. For kroppen har tilpasset seg å bruke ketonlegemer i stedet for karbohydrater.

For noen passer det fint å drive hard trening. Det gjør det slett ikke for alle. Men moderat trening, mosjon og mest mulig fysisk aktivitet tror jeg er veldig bra! Men for helsa sin skyld, ikke for å gå ned i vekt. Og så må en selv få motivasjonen til å trene og å bevege på seg.

Har man et veldig rolig liv, er det om å gjøre å begynne i det små. Gå mer, få frisk luft, ta trappa, vask gulvet, kost terrassen, lek med unger, gå tur med hunden, begynn på dansekurs, osv. Alt etter egne behov og ønsker.

Selv kan jeg ikke trene altfor hardt. Tar jeg meg helt ut, blir jeg helt gåen etterpå, og den effekten sitter igjen lenge, lenge. Sånn har det vært lenge, altså mange år før jeg begynte på lavkarbo. Har antagelig noe med stresshormoner å gjøre. Men nå orker jeg mye mer enn jeg gjorde før! Sakte men sikkert har jeg økt aktivitetsnivå i hverdagen, og antall timer trening.
Det jeg har mest godt av, er utendørs aktivitet. F.eks. en vanlig gåtur i dagslys. Og det har gitt meg mest motivasjon til å fortsette å bevege meg.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lite karbo gjør meg ukonsentrert Thorwald Spørsmål og svar 17 09-02-07 10:52
Karbo i Cola light? Titti Spørsmål og svar 4 08-11-06 08:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no