Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo og irritabel tarm

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-10, 07:55   #1
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Lavkarbo og irritabel tarm

Hei, jeg lurer på om folk har noen erfaringer med hvilken effekt lav-karbo har på en vanskelig mage. Mannen min har alltid hatt en såkalt "rød tarm", kronisk vondt og oppblåst i magen. Han har hatt mange magesår også. Han er selvfølgelig sjekket på alle bauger og kanter, men de finner ikke noen spesifikk årsak til de kroniske mageproblemene. Nå har jeg omsider fått ham på glid når det gjelder å kutte ut melprodukter. Noen som har noen erfaringer med det, eller lav-karbo generelt ift. mageproblemer?

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 08:17   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Jeg tror, uten å være ekspert, at lavkarbo kan justere irritabel tarm. Ser at mange, inklludert meg selv, har fått mindre oppblåste mager, regelmessig på do, mindre luft, etc.
Kanskje ikke melkeproduktene som er synderen, men all brød, pasta, ris, sukker, etc? Eller begge deler!
Mannen din kan jo forsøke en uke med skikkelig lavkarbo, se på det som en medisinrunde! Og så kan han dømme selv...

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 09:05   #3
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

jeg har etter en overgang hvor det ble verre, blitt helt fin i magen. Og jeg var sterkt plaget...Kjøpte også PM fitline produkter via Fedonnisten her (kosttilskudd og spesialyoughurt) og drakk ren aloe vera over ett års tid.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:34   #4
frida frosk
Medlem
 
frida frosk sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oppland
Innlegg: 111
frida frosk er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Heisann

Jeg er helt fersk på ketolysekuren ( en uke bare ) og det er helt sikkert mange av de som er erfarne her inne som kan si mye mer om dette.
Men... jeg kan fortelle min erfaring så langt Jeg kommer rett fra Grete Roede med et normalt og såkalt sunt kosthold , og over på ketolyse. Vanligvis har jeg mye vondt i magen , gjentatte tykktarmbetennelser , og et måltid avsluttes som regel med å løpe på toalettet etter ca 10 min .
Etter jeg startet på ketolyse har jeg ikke hatt vondt i magen 1 dag ! Romlingen og bråkingen er borte , og de hyppige toalettbesøkene er over !
Forresen ...jeg haddde en halvv dag med diare , etter å ha spist sukkertøy med kunstig søtning. De gikk rett i søpla og magen har vært bra etter det igjen.

Så... at det så langt har positive fordeler for meg og magen min er jeg ikke i tvil om !
Lykke til

__________________


frida frosk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:44   #5
LadyStar
Juniormedlem
 
LadyStar sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 39
LadyStar er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Jeg har slitt mye med halsbrann og luft i magen siden ungdommen.
Nå da jeg har kuttet ut hvetemel i hverdagskosten, så forsvant også disse problemene, og medisin trenger jeg ikke lenger. Hadde meg en skikkelig
bolledag i vinterferien, og det slo rett ut i leddene etter noen timer, au au.
Men kjekt å se fordelene med å ikke spise hvetemel, så det anbefales

__________________



[/url]
LadyStar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 12:05   #6
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Tusen takk for mange svar! (og håper det kommer enda flere) Det er supert at dere deler erfaringer, da er jeg enda bedre rustet med argumenter! Takk for tipset om aloe vera, det skal prøves. Lurer litt på om lav-karbo brød med JKBM og kli skal prøves, eller om det også bør lukes bort, det er jo mel...? På den annen side er det vel tøft nok for ham i begynnelsen å ofre ølet og alt det andre Hva gjør dere?

Mannen min er skikkelig plaget, såpass at det virkelig går ut over livskvaliteten. Vi ser at stress i høyeste grad påvirker magen, men det blir en ond sirkel, da magen i seg selv er en stressfaktor....

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 12:30   #7
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Når det gjelder øl så er det best å gå over til vin som har lavere kh innhold. Men det finnes også lavkarbo øl. LITE fra tuborg for eksempel.

Hvis han er skikkelig plaget så bør det jo være verd et forsøk.

Start opp godt forberedt, med osteknekkis, oopiser, godkjent lavkarbo kos, lavkarbo øl/vin, etc. Luk ut de verste synderne og erstatt med gode alternativer! Finnes jo så masse god mat!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 13:04   #8
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Ja, jeg holder på forberede trinn to nå Har fra før innført lav-karbo-middager til hele familien, nå skal resten av måltidene til pers! Jeg har hele tiden pukket på ølet, og nå sa han seg villig til å prøve....Kjøper inn noe god rødvin. Neste steg er frokosten, har bakt lav-karbo- brød han har begynt å spise. Helgene er jo greie med egg og bacon. Han er som de fleste mannfolk, må lirkes og lures litt på glid, han har prøvd så mye som ikke har virket tidligere.

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 09:32   #9
minien
Medlem
 
minien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 43
Innlegg: 132
minien er ny på veien

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Jeg har alltid slitt med irritabel mage og tarm. Mye rumling, vondt og løs mage. Har også hatt en del tilfeller hvor jeg har blitt fysisk dårlig ca. et kvarter etter å ha spist - da får jeg feber og en forferdelig diare. Har vært og fått sjekket det, men de finner ikke ut hva som er galt - fikk bare høre at det var psykisk. Ja, riktig, tenkte jeg da, for jeg vil jo virkelig ha vondt i magen...ehrm...

Etter at jeg gikk over til lavkarbo har magen stabilisert seg. Ingen rumling eller vondt, og helt naturlig avføring.

De dagene jeg spiser karbohydrater, kommer plagene tilbake. Det rumler og bråker hele tiden, og jeg får en helt vannvittig luftproduksjon.

Så lavkarbo har iallefall hjulpet på magen min, og jo flere ganger jeg skeier ut med karbohydrater, jo mer bekreftes det at det overhodet ikke er bra for min mage.

Og kjæresten min opplever akkurat det samme..

minien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 09:46   #10
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Nå har mannen min spist lav-karbo en ukes tid, ølet er kuttet ut, Karins brød til frokost, fleskesvor som kveldskos) Han sier han allerede føler seg bedre, mindre oppblåst, trykket på magen er borte, så det ser lovende ut!! Er så glad hvis dette virker, for mageproblemene hans påvirker virkelig livet hans (og resten av familien) negativt.

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 09:56   #11
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Å så bra!
Jeg har virkelig medfølelse for de som har kroniske sykdommer, må tappe en selv for veldig mye krefter.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 09:59   #12
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av Solange, her.

Nå har mannen min spist lav-karbo en ukes tid, ølet er kuttet ut, Karins brød til frokost, fleskesvor som kveldskos) Han sier han allerede føler seg bedre, mindre oppblåst, trykket på magen er borte, så det ser lovende ut!! Er så glad hvis dette virker, for mageproblemene hans påvirker virkelig livet hans (og resten av familien) negativt.

Så bra! Det er så kjekt når ein finn noko som fungerer! Eg er også betre i magen etter at eg kutta ut blant anna frukt.
Kva slags fleskesvor brukar du forresten? Eg har slite med å finne det her nemlig... Har berre funne med bbq-smak på Delhaize.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 10:15   #13
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Så bra! Det er så kjekt når ein finn noko som fungerer! Eg er også betre i magen etter at eg kutta ut blant anna frukt.
Kva slags fleskesvor brukar du forresten? Eg har slite med å finne det her nemlig... Har berre funne med bbq-smak på Delhaize.

De har en veldig god type på Carrefour her også, den er amerikansk, tror jeg. Men det er ikke alltid jeg får kjøpt den, for når jeg kommer til kassa er den ikke lagt inn på dataen, så må dama ringe opp til et eller annet sted i butikken, og så må noen gå og sjekke koden, og så finner de ikke den, og står vi der og det ender med at jeg sier at vi driter i den! Dette skjer med jevne mellomrom, og sier jo sitt om belgisk effektivitet...

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 10:27   #14
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av Solange, her.

De har en veldig god type på Carrefour her også, den er amerikansk, tror jeg. Men det er ikke alltid jeg får kjøpt den, for når jeg kommer til kassa er den ikke lagt inn på dataen, så må dama ringe opp til et eller annet sted i butikken, og så må noen gå og sjekke koden, og så finner de ikke den, og står vi der og det ender med at jeg sier at vi driter i den! Dette skjer med jevne mellomrom, og sier jo sitt om belgisk effektivitet...

Oh, er det på den DIGRE Carrefouren? Eg har ikkje funne på den "vanlege" GB'en (som no er Carrefour) vi handlar på. Hugsar du kva merke det er ?
Det er ille at dei ikkje kan fikse det med koda.. Har skjedd meg også. Men av og til blir ein så full av F at ein berre blir ståande og vente, samme kor lenge det tek. Hehe, eg møtte ein gong på ein sommarvikar på GB som tydelegvis var litt lost, for ho ha null peiling kva grønsak ho sat der med i hendene og skulle slå inn, ho spurte om eg visste kva det var (hallo, det er eg som handlar det!), jau det var rotselleri...

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 11:29   #15
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Oh, er det på den DIGRE Carrefouren? Eg har ikkje funne på den "vanlege" GB'en (som no er Carrefour) vi handlar på. Hugsar du kva merke det er ?
Det er ille at dei ikkje kan fikse det med koda.. Har skjedd meg også. Men av og til blir ein så full av F at ein berre blir ståande og vente, samme kor lenge det tek. Hehe, eg møtte ein gong på ein sommarvikar på GB som tydelegvis var litt lost, for ho ha null peiling kva grønsak ho sat der med i hendene og skulle slå inn, ho spurte om eg visste kva det var (hallo, det er eg som handlar det!), jau det var rotselleri...

He,he, det første jeg lærte meg her nede var at vel hadde de det travelt med å komme TIL butikken, men ved kassa er det tid til å dra fram 99 rabattkuponger, snakke litt om været, vise frem bilder av barnebarna, diskutere matoppskrifter osv....Men selv blir jeg på norskt vis utrolig stressa hvis jeg opptar køen! Jeg husker i farta ikke merket, men skal på Carrefour en av dagene, og da sender jeg deg en PM. Vet ikke om det er en del av de faste merkene, eller noe de tar inn fordi det bor mye utlendinger her, men det bor vel like mye utlendinger i Antwerpen.

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 11:33   #16
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av Solange, her.

He,he, det første jeg lærte meg her nede var at vel hadde de det travelt med å komme TIL butikken, men ved kassa er det tid til å dra fram 99 rabattkuponger, snakke litt om været, vise frem bilder av barnebarna, diskutere matoppskrifter osv....Men selv blir jeg på norskt vis utrolig stressa hvis jeg opptar køen! Jeg husker i farta ikke merket, men skal på Carrefour en av dagene, og da sender jeg deg en PM. Vet ikke om det er en del av de faste merkene, eller noe de tar inn fordi det bor mye utlendinger her, men det bor vel like mye utlendinger i Antwerpen.

OK, takk! Men ikkje stress med det, ok? Det bur ein del, men kanskje ikkje så mange som i Waterloo!
Ja, somme har vanvittig god tid i kassa, ein kan bli smårar av mindre. Min flamske sambu er heldigvis ganske norsk i tankegangen når det gjeld dette, og er rask i vendinga.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 11:41   #17
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Å så bra!
Jeg har virkelig medfølelse for de som har kroniske sykdommer, må tappe en selv for veldig mye krefter.

Tusen takk Ja, det tar helt klart mye krefter fra ham, og det tok faktisk noen år før også jeg som bor ilag med ham skjønte hvor ille det egentlig er. Typisk mann også da, skal ikke innrømme smerter, og helst ikke gjøre noe som helst annet enn å bite tenna sammen og fortsette som før Bare det at jeg omsider har fått ham på gli ift. at kanskje det er noe som nytter, er en stor seier! Virker ikke dette, tar det vel 10 år før neste gang jeg får ham til å prøve noe nytt....(stabeis!) Så jeg krysser fingrene!

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:32   #18
bentebent
Nytt Medlem
 
bentebent sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 9
bentebent er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av minien, her.

Jeg har alltid slitt med irritabel mage og tarm. Mye rumling, vondt og løs mage. Har også hatt en del tilfeller hvor jeg har blitt fysisk dårlig ca. et kvarter etter å ha spist - da får jeg feber og en forferdelig diare. Har vært og fått sjekket det, men de finner ikke ut hva som er galt - fikk bare høre at det var psykisk. Ja, riktig, tenkte jeg da, for jeg vil jo virkelig ha vondt i magen...ehrm...

Etter at jeg gikk over til lavkarbo har magen stabilisert seg. Ingen rumling eller vondt, og helt naturlig avføring.

De dagene jeg spiser karbohydrater, kommer plagene tilbake. Det rumler og bråker hele tiden, og jeg får en helt vannvittig luftproduksjon.

Så lavkarbo har iallefall hjulpet på magen min, og jo flere ganger jeg skeier ut med karbohydrater, jo mer bekreftes det at det overhodet ikke er bra for min mage.

Og kjæresten min opplever akkurat det samme..

Anfallene er ikke noe du innbiller deg. Her ser du et IT-anfall, det er høyst fysisk: http://www.helpforibs.com/footer/braingut.asp

Jeg har hatt helvetesutgaven av IT i 15 år. Nettsiden jeg linket til har vært til en viss hjelp, men den er svært amerikansk og ikke akkurat lavkarbo innstilt. Jeg anbefaler Acacia-fiberet som selges der. Det er vannløselig og fungerer både for dem med diare og for dem med forstoppelse.

bentebent er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon m/tilpasning Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Billigste kosttilskudd for mage/tarm themonk Kosttilskudd 22 30-11-06 10:20
Lekk tarm MHM Fysisk og mental helse 19 05-04-05 18:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no