Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-05-12, 18:50   #1
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Du finner artikkelen her

VGs vektklubben.no bruker såkalte artikler som skjult reklame... det er vel ikke lov, og det burde vel stå "annonse" øverst på siden slik det feks gjør i magasiner?

Uansett - Torgrim Eggen har vel fått lite oppmerksomhet i det siste, og hoster opp samme oppgulp vi leste i hele fjor... intet nytt under solen altså. Synd de ikke har kommentarfelt

Det paradoksale er artikkelen VG hadde om sukkeravhengighet i samme avis... "Rusa på søtt" - hovedsaken i VG søndag. "Noen er så godtesyke at de mister kontrollen. Nå slås det alarm om nordmenns SUG ETTER SUKKER. Myndigheten åpner for ny avgift".

FEM sider!!! Jeg orker ikke skanne nå, den kommer sikkert tilgjengelig på VG nett i morgen. Artikkelen omfatter nordmenn som må gå på kurs for å lære seg å spise lavkarbo pga en sukkeravhengighet som gjør at de gjemmer mat... Som lyver til familie for å spise raske karbohydrater... Den omfatter også en snutt om "hjernens belønningssystem", som sammenlikner sukkeravhengighet med annen rusavhengighet, den gir bare noe svakere "rus".

Dette må jo være en megaglipp av VG...... FEM sider om sukkeravhengighet, og en vektklubben artikkel av Torgrim Eggen der han sier dette om lavkarbo:
"Kosthold uten karbohydrater går ikke i det lange løp. Det er tungvint, vanskelig og dyrt. "
"Lavkarbodietter begrenser både muligheten på tallerkene og matgleden"
"Plutselig blir variasjonsmulighetene halvert, det er jo temmelig trist da"
"lavkarbokosthold med høyt fett- og proteininntak er så lite bærekraftig som det er mulig å få det. En milliard mennesker i verden får for lite protein. Det fins ikke nok ferskvann (!) på kloden til at alle skal kunne leve slik, for ikke å snakke om konsekvensene i utslipp av klimagasser. Slik sett er lavkarbo-galskapen (!) avslørende for hva slags kultur vi representerer, den komplette, hensynsløse egoismen med sin brede bak godt plantet på toppen av Næringspyramiden"....

Herregud - han må jo ha fått seg noe opp bak som irriterer noe JÆVLIG?!?!

Hexeberg har fått litt spalteplass for å avverge noe av kritikken.

Hvis vi alle hadde spist lavkarbo/steinalderkost HELE tiden hadde vi kanskje ikke vært så jævlig mange på denne planeten som stadig dør av sult... eller hva? Det hadde jo da begrenset seg selv...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 07:50   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Oi ... Jeg har alltid hatt stor respekt for Torgrim Eggen på mange områder, og jeg tror jeg bør unngå å lese denne artikkelen for å beholde noe av dette ... Arrrgh ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 10:05   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Hexeberg har i det minste fått bli med med følgende oppsummerende utsagn:

Sitat:

- Jeg synes det er mer påfallende at en forfatter og journalist gir kostholdsråd til befolkningen enn at jeg som lege gjør det, sier lege Sofie Hexeberg, forfatter av flere bøker om lavkarbo-kosthold.

...Jeg sier meg enig.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:29   #4
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Ti råd mot kostholdsforvirring

Torgrim Eggen trekker frem ti råd publisert i Journal of the American Dietic Association i 2006, oversatt av Erik Arnesen.
Vær skeptisk til:
1. Råd som lover raske løsninger. (enig, men lover lavkarbo raske løsninger? )

2. Skremmende advarsler om farer ved enkeltprodukter eller dietter. (er det ikke nettopp det HAN driver med nå? )

3. Påstander som ser for gode ut til å være sanne. (enig)

4. Enkle konklusjoner fra en kompleks studie. (enig)

5. Anbefalinger basert på en enkeltstudie. (til dels enig, spørs på studien)

6. Dramatiske utsagn som er avkreftet av respektable vitenskapelige organisasjoner. (det spørs på den "respektable vitenskapelige organisasjonen", det )

7. Lister over «gode» og «dårlige» matvarer. (eeeh, som om nasjonalt råd for ernæring ikke har gode og dårlige matvarer? Skal man ikke ha lov til å si at sukker er en dårlig matvare?)

8. Anbefalinger som gis for å selge et produkt. (enig)

9. Anbefalinger basert på ikke-fagfellevurderte studier. (skjønte ikke helt denne, tror jeg er enig)

10. Anbefalinger basert på studier som ignorerer forskjeller mellom individer og grupper. (tror jeg er enig i denne også)

Men hvordan denne lista skulle sette lavkarbo i et dårlig lys, det skjønner jeg ikke helt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:40   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.


8. Anbefalinger som gis for å selge et produkt. (enig)

Ja, for vg bruker ikke slike saker for å selge inn vektklubben...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:43   #6
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, for vg bruker ikke slike saker for å selge inn vektklubben...

Ja, ikke sant.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:48   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Her er rusa på sukker artikkelen som sto i samme avis som Torgrim Eggens lille kommentar....

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 09:15   #8
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Her er rusa på sukker artikkelen som sto i samme avis som Torgrim Eggens lille kommentar....

Bra artikkel.
Ønsker sukkeravgift hjertelig velkommen, men er samtidig litt sjepisk til finansministeren. Han kan finne på å avgiftsbelegge smør også. det er jo energitett.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 10:34   #9
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.


9. Anbefalinger basert på ikke-fagfellevurderte studier. (skjønte ikke helt denne, tror jeg er enig)

Tror dette er snakk om såkalt peer review, dvs at studier offentliggjøres og resultatene gjennomgås av andre fagpersoner, peers (bokst. likemenn)som også etterprøver resultatene.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 10:46   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Jeg leste, tenkte jeg skulle nevne det, men ga f. Det blir jo bare litt for dumt. Jeg vil kalle vektklubbens: "gå ned 1 kg i uka", for ganske ekstreme greier.. Menmen. Ser at vg bruker intervjuer, som de egentlig har gjort helt uavhengig av vektklubben, og gjør dem plutselig om til en artikkel som ser ut som at den er skrevet FOR vektklubben, så.. Blir så lite seriøst.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:49   #11
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Her er rusa på sukker artikkelen som sto i samme avis som Torgrim Eggens lille kommentar....

Skikkelig tankevekkende, og jeg sitter igjen med en følelse av at det er MEG de beskriver.... Litt lettelse fordi jeg forstår at det ikke er viljestyrken min det er noe galt med. Og enda en bekreftelse på hvorfor lavkarbo er godt for meg. Jeg må bare på avrusing først

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Finnes det effektive måter å trene bort "grevinneheng" og "lovehandles"? FrkMarge Trening 15 22-03-12 10:22
"Guri som du raser ned i vekt" Cherry Generell diskusjon 13 10-05-10 18:29
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no