Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Liker dere eggemelk?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-05-11, 09:29   #1
KiNo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 17
KiNo er på en erverdig vei

Liker dere eggemelk?

Jeg har lest alle de veldig positive innleggene om eggemelk, og tenkte at dette måtte jeg prøve. Brukte oppskriften her inne med 30-50 g smør, 2-3 dl vann, 2 eggeplommer, litt sukrin og litt kakao (og litt fløte). Men det ser jo ut som tynt oppvaskvann, og smaker slett ikke godt! Men alle er så positive - er det jeg som er rar?

KiNo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:34   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Liker dere eggemelk?

Opprinnelig lagt inn av KiNo, her.

Jeg har lest alle de veldig positive innleggene om eggemelk, og tenkte at dette måtte jeg prøve. Brukte oppskriften her inne med 30-50 g smør, 2-3 dl vann, 2 eggeplommer, litt sukrin og litt kakao (og litt fløte). Men det ser jo ut som tynt oppvaskvann, og smaker slett ikke godt! Men alle er så positive - er det jeg som er rar?

Hvordan mikser du det sammen? Jeg kjører mine blandinger (bruker som regel bare 1 eggeplomme, 30-40 gram usaltet smør eller cocosa, 2 dl varmt vann, kanel/stevia/vanilje, espressopulver) i blender, og får en fantastisk tjukk og skummende eggemelk. Hadde også gode resultater med å bruke mixmaster i stativ, men da passet jeg på å helle vann og smeltet smør forsiktig oppi om hverandre.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:37   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Liker dere eggemelk?

Utan sterk kaffi i synest eg ikkje det er så godt, men med kaffi er det greit.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:43   #4
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Liker dere eggemelk?

Jeg synes det er veldig godt med kakaopulver i
Jeg bruker et helt egg, ca 40 gram smør, ca 2 dl vann og litt søtning. Blander det med stavmikser.

Det går også ann å ha litt bær i Hadde noen bringbær i tillegg til kakaopulver i sist jeg lagde det, og det smakte veldig godt

Synes det høres rart ut at den så ut som tynt oppvaskvann...kanskje du hadde for mye vann oppi?

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:46   #5
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: Liker dere eggemelk?

Jeg likte det ikke heller, så du er ikke alene om det. Fikk helt avsky for det så jeg skal aldri prøve det igjen.. da må det isåfall være en god grunn til det.

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 10:06   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Liker dere eggemelk?

Jepp, liker det, både med kaffe i, kakao, krydder, som "fløte" på bær ( da kald)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 10:25   #7
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Liker dere eggemelk?

Ja, liker eggemjølk naturell, med vanilje, med kaffe, og med kakao. Tjukk og rik, herlig gul farge (naturell) aldeles ikkje tynt oppvaskvatn. Best med berre eggeplommer (ikkje kvitene), og ikkje for mykje vatn. Oppskrifta di ser heilt grei ut for meg, men alle liker jo ikkje det same.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 11:59   #8
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Liker dere eggemelk?

Første gang jeg lagde eggemelk brukte jeg vanlig smør, det var ikkeno godt...
Nå har jeg kjøpt inn usalta smør og håper det blir bra denne gangen

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 12:18   #9
kiril
Medlem
 
kiril sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 41
Innlegg: 398
kiril er på en erverdig vei

Sv: Liker dere eggemelk?

jeg blir kvalm omjeg bruker salta smør, jeg pleier og bruke ca 50 gr smør, et helt egg og ca 1 dl vann 4 kakao og litt under en ss sukrin, det blir som en god kakao milkshake

__________________
Første mål er å forandre mat-livstil.
Andre mål bmi 25
Holder meg på riktig vei med å ikke presse meg selv
kiril er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 12:32   #10
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Liker dere eggemelk?

Jeg bruker Kirils oppskrift. Jeg blander 1 egg, 50 g meierismør, 1 teskje kakao og 1 ss sukrin sammen og har det i ett tekrus, og fyller opp med kokende vann, vet ikke helt hvor mye vann det blir, men koppen er halvfull når jeg tar i blandinga, så litt under en halv kopp vann. når jeg rører det sammen, blir det deiligt med masse skum på toppen. tilogmed sønnen på 17 syns det var godt og tar alt hvis jeg ikke tar den fra han. Da jeg var tom for sukrin, prøvde jeg stevia, men det smakte så ekkelt at jeg tømte den ut. Så det må være sukrin i.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 12:57   #11
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 45
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Liker dere eggemelk?

første gangen jeg prøvde det brukte jeg vanlig smør og det smakte helt forferdelig. tok laaang tid før jeg prøde en gang til- da med usalta smør og det var godt. nå drikker jeg det flere ganger i uka både med kakaopulver og kaffe i og hvis jeg er slapp med spisinga en dag tar jeg en eggemelk med proteinpulver i

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 20:17   #12
mimmi29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 41
mimmi29 er på en erverdig vei

Sv: Liker dere eggemelk?

Jeg har fått helt dilla på eggemelk med kakao, men er det noen som vet om man kan drikke for mye eggemelk? Jeg pleier å drikke det til forkost og kvelds. Så spiser jeg middag med grønnsaker,kjøtt og saus somregel..

Prøver å holde meg på noe ala ketolyse men har bare 7 kg jeg skal ned.

mimmi29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo skal jeg prøve meg på Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:32   #13
mimmi29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 41
mimmi29 er på en erverdig vei

Sv: Liker dere eggemelk?

iingen som vet

mimmi29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo skal jeg prøve meg på Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:36   #14
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Liker dere eggemelk?

Har lurt litt på det selv, så prøver å holde meg til bare en pr dag. Men det er jo mye fett i, så for meg er det en god fettkilde.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:38   #15
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Liker dere eggemelk?

Opprinnelig lagt inn av mimmi29, her.

iingen som vet

Det er greit å ha dilla på en enkelt greie i perioder - det har jeg også. Så kan man slenge på en sånn generell påminnelse om at variert kost også er greit. Men, smør og egg, som jo er hovedingrediensene i eggemelk, blir det neppe for mye av - spørsmålet er om du bruker mye kunstig søtning i, og hvordan kroppen din i så fall tåler det. Om du skulle følge ketolyse "ordentlig" så måtte du nok i alle fall spist litt grønt sammen med eggemelka - grønnsaker til hvert måltid!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:55   #16
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Liker dere eggemelk?

Hvorfor bruker man vann i eggmelk forresten? Tenkte på dette her forleden, hadde det ikke vært bedre med fløte? Og hvorfor må vi ha egg oppi? Kunne man ikke bare hatt kakao+fløte? Eller er det mindre balansert??

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:58   #17
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Liker dere eggemelk?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Hvorfor bruker man vann i eggmelk forresten? Tenkte på dette her forleden, hadde det ikke vært bedre med fløte? Og hvorfor må vi ha egg oppi? Kunne man ikke bare hatt kakao+fløte? Eller er det mindre balansert??

Eggemelk ble vel først nevnt her inne som et flott kaffedrikk-alternativ også for meieriprodukt-intolerante! Du kan selvfølgelig lage andre varianter - men jeg tror kanskje du har en helt annen drikk enn eggemelk når du kutter ut egget.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:14   #18
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Liker dere eggemelk?

Hehe ja selvsagt.. Jeg bare lurte på om det var noe spesielt med sammensetningen, om det var akkurat "rett mengde" proteiner og fett til å utgjøre et måltid, feks..? Eller om det er bare kos. Men nå ser jeg at det er kanskje bare kos?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke lavkarbobøker liker dere? kthnk Lavkarbo generelt 6 04-04-11 23:50
Liker dere syltelabber? Dilly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 06-12-07 10:51
Liker dere så mye fett i maten ? nystolen Ketolysekuren 17 18-08-07 11:12
hvilken mat liker dere best å spise på restaurant? Fridolina Generell diskusjon 6 04-02-07 20:45
liker dere ost? se her: Iset Atkins kosthold 6 07-03-04 15:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no