Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-05, 12:06   #26
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Endokrinologer, dvs leger som har spesialisert seg innenfor hormonelle tilstander, noe som stoffskiftet er, blir mer og mer opptatt av naturlig kost. Flere av dem forsker på steinalderkost, og foreskriver i noen tilfeller dette for pasientene sine.

Grunnen? Økt inntak av sukker/hvetemel/stivelse øker insulinutskillelsen, og insulin er et såkalt proinflamatorisk hormon, dvs øker betennelsestilstander.

Mange med stoffskifteproblemer merker bedring av tilstanden når man legger om kostholdet til et kosthold som feks Lindberg/South beach. Fordi det ofte foreligger en autoimun (kroppen reagerer på seg selv) betennelsestilstand.

Pga tilstanden som ligger i bunn bør man ikke gå inn for en "quick fix", varig endring er det som skal til. Hvorvidt du bruker 13 dager eller 13 mndr spiller ingen rolle så lenge vi snakker om resten av ditt liv.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 18:33   #27
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Opprinnelig lagt inn av Rikke

H..Forstår ikke hvorfor folk som ikke selv har prøvd dietten kan svare slik...

Fordi vi har kunnskaper, kanskje? Denne dietten er ikke sunn, selv om man går ned i vekt. Derfor vil jeg og mange andre overhodet ikke anbefale den til noen. Du kan gå ned i vekt ved å kun drikke vann i 3 uker også, men sunt er det ikke.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 18:48   #28
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Opprinnelig lagt inn av Rikke

Forstår ikke hvorfor folk som ikke selv har prøvd dietten kan svare slik...

Ikke prøvd ? Da har du nok ikke lest godt nok her.... Vi er flere som har ødelagt stoffskiftet for livet på grunn av slik kur .... Og hvorfor vi svarer slik er også godt dekket/besvart og dokumentert. Kort sagt:

Vi anbefaler ikke dette dietten fordi den kan gjøre at du får varige og uoprettelige skader på forbrenning og stoffskifte. I tillegg mister kroppen viktige næringsstoffer. Selvfølgelig tar man av når man (nesten) ikke spiser - det gjør anorektikere også, men det er ikke dermed sagt at det er sunt !

Hvordan du kan anbefale en slik skadelig kur er mer skremmende - i beste fall vitner det om stor uforstand og lite kunnskap om ernæring og kosthold. Hos oss hører den uansett ikke hjemme.

Sitat:

I 1990 gikk leger og kliniske ernæringsfysiologer ved Rikshospitalet i Norge ut med en advarsel i Tidsskriftet for Den norske lægeforening, hvor de bl.a. skrev: "Vi ønsker å få satt en stopper for den foreldede avmagringsskosten. Sykehuset ser meget alvorlig på at pasienter feilinformeres, og advarer mot å bruke kosten."

I 1995 kom en ny advarsel, denne gang fra det danske ernæringsrådet, som skrev: "Rigshospitalets stofskiftekur er et falsum, der cirkulerer blant patienter samt i et økende omfang også utlevers af læger. Følges diætplanen opnås et vægttab, men sammensætningen af de energigivende næringsstoffer er uhensigstmæssig for patienter, der skal ændre kostvaner med henblik på vægtvedligeholdelse efter vægttabet. Det lave indhold af især kalcium, vitamin D og jern er betænkeligt hos den typiske målgruppe, kvinder, hvor jernmangelanæmi er hyppig hos de fertile, og osteoporose er hyppig hos de postmenopausale. Diæten må på denne baggrund frarådes."

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-12-05, 14:44   #29
ann katrin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 1
ann katrin er på en erverdig vei
Smile

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Hei
Hvis du har den danske rikshospitalets stoffskiftekur så ville jeg blitt kjempeglad for å få den

ann katrin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-05, 17:41   #30
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Opprinnelig lagt inn av ann katrin

Hei
Hvis du har den danske rikshospitalets stoffskiftekur så ville jeg blitt kjempeglad for å få den

Tilogmed etter å ha lest hele tråden?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-12-05, 18:33   #31
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Opprinnelig lagt inn av ann katrin

Hei
Hvis du har den danske rikshospitalets stoffskiftekur så ville jeg blitt kjempeglad for å få den

Kommer ikke på tale ! Er du ute etter den - da leter du på helt feil sted. Som du muligens har fått med deg om du har lest hele tråden så er dietten et falsum, har ingenting med Rikshospitalet å gjøre, den er direkte farlig (ødelegger stoffskiftet) og slikt kan vi ikke være bekjent av av å markedsføre her hos oss. Som et av Norges beste kostholdsforum (om ikke DET beste), har vi tross alt et visst ansvar. Vi er ikke det minste interessert i å ødelegge vårt gode rykte med å markedsføre/publisere skadelige "dietter".

Sorry !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-06, 20:36   #32
Rikke
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2005
Alder: 40
Innlegg: 2
Rikke er på en erverdig vei

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Har snakket med lege som sier at denne kuren er IKKE farlig! Den er heller ikke sunn! Og den ødelegger ikke stoffskifte...Men du går fort ned og enda fortere opp!

Rikke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-01-06, 21:23   #33
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Opprinnelig lagt inn av Rikke

Har snakket med lege som sier at denne kuren er IKKE farlig! Den er heller ikke sunn! Og den ødelegger ikke stoffskifte...Men du går fort ned og enda fortere opp!

Den ødelegger ikke stoffskiftet? Hm. Jaha. Det høres fryktelig ulogisk ut, spør du meg.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 30-01-06, 21:28   #34
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Opprinnelig lagt inn av Rikke

Har snakket med lege som sier at denne kuren er IKKE farlig! Den er heller ikke sunn! Og den ødelegger ikke stoffskifte...Men du går fort ned og enda fortere opp!

Flott at legen din synes at det ikke er farlig å gjøre noe som han sier at ikke er sunt, - eller noe videre lurt.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 30-01-06, 21:35   #35
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Opprinnelig lagt inn av Rikke

Har snakket med lege som sier at denne kuren er IKKE farlig! Den er heller ikke sunn! Og den ødelegger ikke stoffskifte...Men du går fort ned og enda fortere opp!

Whatever, - det finnes også mange leger som sier den er farlig og ødelegger stoffskiftet. Hver og en må velge å tro på den de stoler mest på. Og gjøre det som passer dem best. Og om det finnes en lege som anbefaler den så får det stå for hans/hennes regning.

Jeg velger å stole på endokrinologen som fortalte meg det jeg.... Han er tross alt spesialist på bl.a stoffskifte sykdommer.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-06, 21:45   #36
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Hehe det er mange rare leger der ute....

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-02-06, 01:35   #37
Kia
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Bærum
Innlegg: 194
Kia har en fantastisk aura rundt segKia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Heisan. Denne har jeg gått på for mange år siden. Smakte pyton, jeg kastet opp flere ganger under kuren, og gikk ikke ned noe hverken under eller etter som lovet.

Hele opplegget er egentlig en "urban myth" da den ikke stammer fra noe Rikshospital eller annen offentlig helsetjeneste. Ingen vits, bare selvplaging.

Det finnes så mange bedre alternativer som man kan lese om her...

__________________
Kia
Kia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert-Atkinsinspirert Svar med sitat
Gammel 03-02-06, 01:52   #38
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur

Opprinnelig lagt inn av Kia

Heisan. Denne har jeg gått på for mange år siden. Smakte pyton, jeg kastet opp flere ganger under kuren, og gikk ikke ned noe hverken under eller etter som lovet.

Hele opplegget er egentlig en "urban myth" da den ikke stammer fra noe Rikshospital eller annen offentlig helsetjeneste. Ingen vits, bare selvplaging.

Det finnes så mange bedre alternativer som man kan lese om her...

Enig! HVA er vitsen med å selvpine seg selv i 13 dager med denne dietten når man heller kan kose seg med feks. Atkins induksjonen i 14 dager, og spise alt man lyster av kjøtt, fisk, egg, kylling, og gode fete meieriprodukter samt grønnsaker (og gå ned like mye, om ikke mer - jeg gikk ned over 10 kg på de to ukene induksjonen varte første gangen!)? Jeg skjønner ikke poenget??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no