Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Dyrt med lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-05-11, 21:48   #1
lillemy01
Medlem
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 67
lillemy01 er på en erverdig vei

Dyrt med lavkarbo?

Hei hei alle sammen.

Har levd på lavkarbo i snart 4 uker. Vekta er det så som så med men litt mindre er jeg da blitt.
Men altså jeg handler lavkarbo til hele familien. Og det er svindyrt! I dag lagde jeg guacamole og syndet med fedon brød til men spiste kun 3 skiver med masse avokado krem på. Men altså dette + litt annet handling slik som egg ,cc og kremfløte kom på nesten 600 kroner! Og dette er da til en dag + litt ekstra.

I tilleg kommer alle helsekost ting som flår penger ut av lomma mi. Så hva synes dere er det dyrt? Hva kan man gjøre for å spare? Er det noe spesielt sted man kan handle osv.

lillemy01 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:14   #2
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Alt du kjøper på helsekost varer en stund da... Er dyrt akkurat der og da, men er drøyt når du bruker det...
Vi bruker mindre penger nå vi, men det er fordi det generelt blir spist mindre og det blir ikke spist godis mer

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:41   #3
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Det kommer jo an på litt hva man har spist før, har man spist mye ris/pasta/poteter så kommer man nok til å merke at det blir litt dyrere.

Vil du spare kan det lønne seg med en frys og storhandle på diverse kjøttilbud. Og til vanlig gå for billige merker som first price, xp , eldorado, landlord og nordfjord.

Handler stort sett på rema jeg og da går det mye i:
Boks skinnfrie tomater 400g - 4kr
18stk Egg - 29kr
Skivet bacon m/svor - 79kr/kg
Strimlet svinekjøtt 300g - 17kr
Brokkoliblanding fryst 500g - 11kr (dama spiser gulrøttene)

Er som regel mye å spare på å legge ukes plan på hva man skal spise(selv om noen synst det kan bli veldig kjedlig) der man passer på å bruke opp alle ingrediense man kjøper inn slik at man slipper og kaste mye mat som blir dårlig.

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:43   #4
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Her i huset er det bare jeg som spiser lavkarbo og jeg merker at det nok koster ekstra ja. Men på den annen side, så kjøpes det ikke noe snop her i huset nå.
Uansett, det er da verdt de ekstra kronene

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:11   #5
Edla
Medlem
 
Edla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Slattum
Innlegg: 219
Edla er ny på veien

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Ja, visste r det dyrere men så sparer jeg masse oenger på alt det gotteriet og sjokoladen som jeg IKKE stikker bort til butikken og kjøper etter at ungene har lagt seg.

Nå kjører jeg egentlig bare karboredusert og spiser bare rene produkter isteden for å lage masse ersettingsprodukter.

__________________
Delmål 3: Gå ned til 93kg og ha tatt av totalt 25kg -12/1-12
Delmål 4: 92 og BMI=Overvektig -16/1 -12
Delmål 5: 88kg og totalt vekttap på 30kg





Edla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, lavkarbo med shakes Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:22   #6
Edla
Medlem
 
Edla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Slattum
Innlegg: 219
Edla er ny på veien

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Så derfor blir jo ikke mitt kosthold så mye dyrere heller.

__________________
Delmål 3: Gå ned til 93kg og ha tatt av totalt 25kg -12/1-12
Delmål 4: 92 og BMI=Overvektig -16/1 -12
Delmål 5: 88kg og totalt vekttap på 30kg





Edla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, lavkarbo med shakes Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:28   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Her spiser både sambo og jeg lavkarbo, og vi lever billigere enn hva vi gjorde på høykarbo. Vi spiser rett og slett mindre mat og sparer en masse på snop

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:36   #8
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Man kan jo velge den billigste lavkarbomaten, da, - om man syns det blir dyrt.

TENK på hva du sparer av snop og andre høykarbovarer.

Og å investere i helsa lar seg ikke måle i penger . . .

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 09:24   #9
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Noe lavkarbomat er dyrere fordi det er ren mat. Altså et rent produkt. Så er det det du kjøper på helsekosten da som koster endel. Mandelmel kan du lage selv om du vil eller andre nøttemel. Men det er så lite som skal til hver gang at det varer jo en stund. Når en lever lavkarbo så spiser en mindre altså færre måltider, då går det mindre mat. Om du har mulighet så kan du jo kjøpe egg på gård. Der kan du kjøpe hele egg ca 40-45 kr for 30 egg eller klink for halv pris. Egg kan brukes i det uendelige. Kjøttdeig er billig, rema har billige pølser med kun 0,5 karber pr 100 gr. Noe av det du kjøper på helsekosten kan du faktisk bestill billigere fra iherb, så det gjelder å være prisbevisst. Ta hovedhandling i billligkjedene, bruk nettet til det du får billigere og suppler med de dyre fine matvarebutikkene, så skal du se at budsjettet går ned igjen. Vet ikke hvor lenge du har levd på lavkarbo, men det går seg til. Et eks. før kjøte jeg skinnfri og benfri laks fra Rema, den koster 60-70 for 4 skiver, så fant jeg ut at den benfrie med skinn kostet kun halvparten ca, da ble det den heretter Tulip bacon fra frysedisken er billigere enn det i kjølen, likeså kjøttdeigen fra frysedisken, den koster vel ca 20 kr for 400-500 gr. Prøv å handle kun 1 gang i uka og bli kreativ til å lage mat av det du har i hus når det begynner å bli lite mat igjen mot slutten av uka. Et annet tips er å sette seg ned og lage en middagsplan for 1 uke sammen med fam. lage handleliste utifra den. Brød kan du jo bake enkelt selv og pålegg kan være så mangt. Det handler i bunn og grunn litt om planlegging og bevisstgjøring. Sett opp en ca matbudsjett pr.mnd. blir det penger til overs, så gjem disse bort til en spsiell anledning, så får du en "gulrot" til å leve litt rimeligere. Men vi skal jo spise godt uansett. Prøv å spis tomt av og til. Da mener jeg rydd i skapen, kjøleskap og frysebok, se hva du har og handle kun det du MÅ for å lage noen gode retter. Blir lett at vi bare fyller på og fyller på og det vokser til kanten av fryseboksen. Så håper at dette var litt tips for deg om å leve litt rimeligere på lavkarbo også

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:28   #10
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Hvis du handler for bare en eller to dager, blir det helt klart dyrere enn om du skriver ukesmeny og handler for en hel uke av gangen. Skriv middagsmeny for hver dag, planlegg hva dere skal ha til frokost og lunsj og kvelds, og handle inn deretter. Vi har spart tusener på denne måten. Bruker ca 1500 i uka.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:43   #11
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Det finnes masse billig lavkarbomat Egg, bacon, nøtter, smør, helmelk (i små porsjoner, fløte er dritdyrt), diverse grønnsaker sålenge man styrer unna det meste fra bama, helgetilbudet på biff\kylling\laks på kiwi, kyllingfilet\klubber på kiwi fryst, tunfisk, eldorado EV olivenolje osv. Finner mye billig lavkarbomat, men skal innrømme at det koster mer enn høykarbo

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:00   #12
wafle4
Juniormedlem
 
wafle4 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 33
wafle4 er på en erverdig vei
Smile

Sv: Dyrt med lavkarbo?

tror ikke det trenger å bli så mye dyrere nei, dersom man er litt bevist når man handler. Men alt nytt virker ofte dyrt i starten frem til man finner ut av hvordan man kan handle. Mange lure tips før meg her, som å handle frossent. Kjøpe stort når det er salg på ting og fryse ned. Egg f.eks er det enorme prisforskjeller på, men jeg tror ikke det er så stor kvalitetsforskjell. Reker på lake fra first price erhelt ok, sålenge jeg slipper å skrelle alle de smårekene. Så bar stå på, du finner nok metoder som gjør det rimeligere for deg etterhvert.

wafle4 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: minst mulig karbo Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:34   #13
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Men godteriet, brusen, brødet, bollene og potetene og alt det andre du spiste før var ikke gratis det heller? Jeg spiser mye egg, noen ganger 2 kjøtt/fiskemåltider om dagen, men vanligvis ett - om jeg spiser to er det gjerne rester fra gårsdagens middag til lunsj.

Ica har ofte 40%-uker, da er det gjerne 40% rabatt på alt fra Findus en dag (da fyller jeg opp fiskeskuffen i fryseskapet med laks og annen ren fisk), 40% på frukt og grønt en dag (kjøp masse blomkål, broccoli og squash og forvell og frys ned! Purreløk deles smått og has på et tett glass og settes i fryseren - holder seg i evigheter!) og 40% på alle pølser fra Gilde. Jada, vi spiser litt pølser også vi...

Egg har vi kjøpt direkte fra bonde, men nå har han visstnok lagt ned driften pga nye EU-regler.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:05   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Det er som du gjør det til selv Handle på tilbud større kvanta (invester i en ekstra fryser om du ikke allerede har - den vil du raskt spare inn pengene på) kjøtt, fisk, fugl osv. Svenskehandel kan være greit Vi fisker opp vinterkvota på sommeren heime i trøndelag og har fryseren full av både rene fiskefileter og lavkarbo-fiskekaker/-ball. Rema 1000 er knallbillig på mye kjøttvarer, og også kyllingfilet.

Jeg brukte kanskje i starten mer på lavkarbo enn på høykarbo - men med litt smart planlegging så har det gått seg til. I tillegg så er det som nevnt slik at man spiser gjerne mindre porsjoner

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:27   #15
dakota
Medlem
 
dakota sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
Innlegg: 135
dakota er ny på veien

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Du har allerede fått mange gode svar her og jeg vil slutte meg til flere. Jeg opplevde det samme som deg i starten, nemlig at matbudsjettet vårt økte kraftig! Det er klart at når hovedingrediensene i et måltid er pasta eller ris og man kan kjøpte store pakker billig som varer lenge, vil man merke overgangen til lavkarbo ganske godt på lommeboken. Men det går seg til fordi du vil spise mindre etterhvert, samtidig som du vil finne "dine" standardvarer som du spiser ofte. Da gjelder det å finne ut hvor du får de billigst! Og Rema er soleklart billigst på det meste. Jeg sammenlignet Rema og Spar her en dag og Spar ble dobbelt så dyrt faktisk. Nå er vi nede i ca 1500,- i uken og det synes jeg er ok.

__________________
dakota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:30   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Jeg setter av 1500 kr pr uke og vi er to voksne og tre tenåringer...

Dvs jeg tror tenåringene spiser mest...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 18:08   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Dyrt med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg setter av 1500 kr pr uke og vi er to voksne og tre tenåringer...

Dvs jeg tror tenåringene spiser mest...

Jeg har siden innlegget blitt skrevet gått mer drastisk til verks. Jeg har hatt kun 200 kr til rådighet hver dag. Dvs at 18 mai satte jeg til side 1000 kr som skulle brukes til og med 22 mai. Jeg fikk faktisk 500 kr til overs som ble puttet på en sparegris. I dag startet jeg med 1400 kr, ment for en hel uke. I dag hadde de tilbud på såpe, så jeg kjøpte 12 pakker lano til 150 kr. Kjøpte en ost til 40 kr og en pakke rømme samt en pakke fløte som var gått ut på dato. De kostet 5 kr hver. Da gikk det 200 kr i dag.
Men i morgen trenger jeg ikke handle noe. Nå skal det sies at frysern er ganske full og jeg har store ambisjoner om å tømme den.

Så i morgen blir det kjøttrøre med pasta til de andre, jeg skal ha lavkarbopasta. Jeg trenger IKKE handle inn noe.

Jeg spiser lavkarbobrød mens de andre spiser vanlige hjemmelagede brød. De spiser MYE brødmat! Jeg prøver lage lavkarbovrier av dem og det funker på et vis, men litt karber blir det likavel. Jeg baker ca 9 brød bare til dem hver uke. Men mel hamstret jeg inn tidlig i vår da det kostet 10 kroner pakken og har sikkert mel for resten av året.

Øl og vin lager vi jo selv. Pepsi max kjøper vi på brett eller i storflaske når de er på tilbud til henholdsvis 99 kr og 39 kr.

Jeg sjekker HVER søndagskveld tilbudene kommende uke på coop.no, spar.no, ica.no, joker.no, bunnpris.no og kiwi.no.

Jeg lager meg ei handleliste og holder meg til den. Mye å spare hvis man gjør det på denne måten.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dyrt Trude123 Lavkarbo generelt 15 08-06-09 22:44
Dyrt å leve Lavkarbo -eller...? Lille-Lulle Lavkarbo generelt 3 17-09-08 13:47
Dyrt med lavkarbo?! Maskotten Oppskrifter 10 01-08-08 20:20
Dyrt? Jollers Lavkarbo generelt 22 24-02-08 15:41
Dyrt med lavkarbo sa dere ?? Nille Livets lyse side 2 14-08-05 17:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no