Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Økt LDL kolesterol

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-11-10, 17:10   #1
tiger2010
Juniormedlem
 
tiger2010 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
tiger2010 er på en erverdig vei
Question

Økt LDL kolesterol

Var og tok blodprøver med legen nå denne uken, og fikk i dag beskjed at det dårlige LDL fettet var økt betraktelig, jeg fikk ingen tallverdier, men det hadde økt. Jeg fikk samtidig beskjed om å umiddelbart kutte ut denne dietten og gå tilbake til et vanlig kosthold... Bør jeg bli bekymret eller skal jeg ta denne beskjeden med knusende ro..? Jeg målte kolesterol første gang i september og nå igjen i november.

tiger2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 17:15   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Økt LDL kolesterol

Du burde ringe og få tallverdiene

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 18:50   #3
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Økt LDL kolesterol

Hei,
Skikkelig ekkelt med sånne beskjeder altså. Men ha litt is i magen til du har de faktiske tallene.

Tok du prøvene fastende? Jeg har kranglet med helsetjenesten til jobben, tatt kolesterol med en kopp kaffe med fløte i magen...
Nektet å hisse meg opp over LDL på 5,6 når triglyseridene var på 1,24 og HDL på 1,9.

Hvorfor skal de ha folk til å tro at de dør hvert øyeblikk ?

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 19:11   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Økt LDL kolesterol

Du kan jo lese denne tråden feks!

Det er ikke funnet en studie som viser at høyt kolesterol er farlig og det er ikke uvanlig at man først går opp i kolesterol, for så å stabilisere seg på et lavere nivå!

Det er som det blir sagt her også viktig at disse prøvene tas fastende!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 19:43   #5
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Økt LDL kolesterol

Personlig hadde jeg tatt det med knusende ro
Det er vanlig at kroppen bruker tid på å finne en balanse når du forandrer kosthold. Lena Beatrice har oversatt kostdoktorn.se sin "snabbkurs i kolesterol" om kolesterol. Verdt å lese

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 21:01   #6
tiger2010
Juniormedlem
 
tiger2010 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
tiger2010 er på en erverdig vei

Sv: Økt LDL kolesterol

Takk for fine svar! Jeg skal få tallene i morgen og se om det er noe å bekymre seg over. En annen interressant ting var hvor veldig anti lavkarbo legen min er. Det var nesten så hun godtet seg når hun ga beskjed om at kolesterolet var økt..

tiger2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 21:10   #7
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Økt LDL kolesterol

Hun sa det vel bare på f. da :P Jeg har hatt forhøyede lever og jernverdier i et år og etter jeg la om så har alle verdiene sunket. Alle på legekontoret ble imponert og lurte på hva jeg hadde gjort etc.. Men kolesterolet har jeg ikke sjekka.. så vet ikke om det har blitt verre/bedre.. Men alle andre verdier har blitt bedre i alle fall...

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 23:48   #8
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Økt LDL kolesterol

Jeg er også litt usikker på grunn av økt kolesterol. Burde vel tatt flere prøver. Tok blodprøve for å sjekke stoda i begynnelsen av november, etter nesten et halvt år på lavkarbo (ikke ketolyse). Jeg hadde bare prøver fra 2006 å sammenligne med. Totalkolesterol har økt fra 5,8 til 7,1!

For tida leser jeg boka til M. Kendrick, Det store kolesterolbedraget. I følge ham er det liten eller ingen sammenheng mellom kolesterolnivå og hjertesykdom, eller om mulig en negativ sammenheng (noen studier viser at dødelighet av hjertesykdom øker ved redusert kolesterol). Jeg fortsetter (nå riktignok noe tvilrådig) med lavkarbo og venter på at det skal bli konsensus om at mettet fett er bra og kolesterol uinteressant for helsa.

En på jobben som har arvelig høyt kolesterol tar jevnlig blodprøver. Hun har funnet ut at det alltid er veldig høyt etter at hun har spist fårekjøtt. Jeg hadde faktisk spist feit fårikål to dager på rad da blodprøven ble tatt (fastende blodprøve). Kan noen her inne svare på om kolesterolverdiene svinger veldig over korte tidsrom, så man bør ta flere prøver?








__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 03:49   #9
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Økt LDL kolesterol

Husk at det finnes forskjellige størrelser på LDL partiklene.
Men les om dette i Minikurs om kolesterol som det er linket til over her :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 10:08   #10
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Økt LDL kolesterol

Opprinnelig lagt inn av tiger2010, her.

Var og tok blodprøver med legen nå denne uken, og fikk i dag beskjed at det dårlige LDL fettet var økt betraktelig, jeg fikk ingen tallverdier, men det hadde økt. Jeg fikk samtidig beskjed om å umiddelbart kutte ut denne dietten og gå tilbake til et vanlig kosthold... Bør jeg bli bekymret eller skal jeg ta denne beskjeden med knusende ro..? Jeg målte kolesterol første gang i september og nå igjen i november.

Les boka det store kolesterolbedraget :-) DA finner du ut sannheten....og sannheten er at det som blir sagt om kolesterol og andre problemer er bare tull og fanteri!

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 21:09   #11
tiger2010
Juniormedlem
 
tiger2010 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
tiger2010 er på en erverdig vei

Sv: Økt LDL kolesterol

Kolesterolet mitt var 6,5 fikk jeg vite i dag. Synes ikke det var noe å bli hysterisk for..

tiger2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 21:16   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Økt LDL kolesterol

Høres helt normalt ut?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 08:53   #13
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Økt LDL kolesterol

Opprinnelig lagt inn av tiger2010, her.

Kolesterolet mitt var 6,5 fikk jeg vite i dag. Synes ikke det var noe å bli hysterisk for..

Referanseverdien for LDL er 2,0-5,3 iflg min blodprøve. Men skal man altså tro Kendrick så har din tilstand ingen betydning for helsa, muligens en positiv betydning.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 16:11   #14
sta
Juniormedlem
 
sta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 41
sta er på en erverdig vei

Sv: Økt LDL kolesterol

Høy LDL kan være ok så lenge HDL også øker. fikk du tallene på det? feit fisk og mosjon skader aldri, om du føler litt usikker. skadefro leger som gir bare delvis info er kjipt å forholde seg til, be gjerne om alle tallene og sendt til lommelegen om du er usikker. skriv at du spiser lavkarbo, de har en lege på lommelegen som svarer ordentlig og skikkelig, som ofte anbefaler lavkarbokosthold.

sta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexebergsk/Dahlqvistish Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 16:13   #15
sta
Juniormedlem
 
sta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 41
sta er på en erverdig vei

Sv: Økt LDL kolesterol

ps: selv fikk jeg hjerneslag med en kolesterol HDL på 2,75 og LDL på 3,4, så det trenger ikke være høy kolesterol som utløser eventueller lidelser, gitt.

sta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexebergsk/Dahlqvistish Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 18:12   #16
tiger2010
Juniormedlem
 
tiger2010 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
tiger2010 er på en erverdig vei

Sv: Økt LDL kolesterol

LDL er 4 og HDL er 1,9

tiger2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om kolesterol Gracella Artikler 0 29-09-10 22:47
kolesterol mette_moj Ketolysekuren 3 05-08-09 19:53
Kolesterol tulla Fysisk og mental helse 18 29-04-08 18:05
Kolesterol snurresprett Ketolysekuren 9 14-03-08 15:24
Kolesterol apple Lavkarbo generelt 3 02-09-04 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no