Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Glykemisk index

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-13, 23:17   #1
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Glykemisk index

Ville gjerne dele denne jeg fant om glykemisk index.

http://www.prgmea.com/13/2012/02/ide...at-inntak.html

Står litt annet her, en litt annet jeg har lest på forumet. Denne er da skrevet av lege.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 01:18   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Glykemisk index

Nå er jeg diabetiker, og kan derfor med hånden på hjertet si, slik mange andre diabetikere kan, at lav GI ikke balanserer blodsukkeret godt nok.
Synest også at dette

"Mange tror at å følge en lav GI diett betyr at de må kutte ut brød, pasta, ris og søtsaker. Mens mange av disse produktene gjør faktisk faller inn i moderat og høy GI, mange er fortsatt tillatt. Sats på hele korn brød, pasta og ris, og mens baking, bruker hele hvetemel i stedet for hvitt mel. Ofte minimerer tillegg av fett eller proteiner også matens GI. For eksempel har sjokoladekake med glasur typisk lav GI grunn av høyt fettinnhold. Det er imidlertid viktig å telle kalorier og velge mat, for det meste, som er både lite fett og lavt på GI skalaen.

Foods som godteri (bortsett fra sjokolade, på grunn av sitt høye fettinnhold), poteter, hvitt brød og ris, frokostblandinger er alle av høy GI og bør unngås når det er mulig for maksimal helsefordeler.

En diett rik på magre proteiner, naturlig, umettet fett fra produkter som oliven, nøtter og frø, samt rikelig med grønnsaker, frukt og fiber-fylte hele korn vil holde diett lav på glykemisk indeks og hjerte-sunn."

langt ifra stemmer overens med det vi lavkarbere har erfart.
Men helt klart, om man MÅ spise mat man vet vil påvirke blodsukkeret, så er det alltid best og sikte mot lav GI.
Ellers gjør jeg som mange diabetikere som ønsker og ha kontroll over diabetesen og bruke metoden "eat-to-your-meter".
Dvs hyppige målinger av blodsukkeret når nye matvarer skal sjekkes, uansett hvilken GI de har, både før måltidet, 1/2 time, 1 time, 2 timer, 3 timer og 4 timer etter måltidet for og eliminere/begrense mat som fører til plutselige hopp i blodsukkeret.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Glykemisk indeks for ost Yrla Dr Lindbergs 0 28-07-11 00:12
Glykemisk indeks mofe Nyheter / media 0 19-03-05 18:33
Glykemisk belastning - utregning? Marianne Dr Lindbergs 2 08-03-05 13:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no