Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

"Normalvektig" og ketose

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-08-10, 23:06   #1
csh1987
Nytt Medlem
 
csh1987 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 6
csh1987 er på en erverdig vei

"Normalvektig" og ketose

Nå vil jeg gjerne ha oppklart engang for alle: hvorfor bør man ikke gå på ketolysekuren eller være i ketose hvis man ikke skal slanke seg mindre enn 10 kg? Vil ikke det bare si at jeg ikke trenger å være i ketose like lenge som en som skal ta av mer? Skjønner ikke hva som skal være problemet. Er i tvil om jeg skal begynne rett på det, eller gå over på lavkarbo.

har ca 5-6 kg fett tilovers. Noen som kan forklare?

csh1987 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 23:18   #2
Stor&liten
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 76
Stor&liten er på en erverdig vei

Sv: "normalvektig" og ketose

Lurer jeg også på, for jeg leste isted at man godt kunne være i ketose resten av livet, og det bare var flott.....

Skal lete etter hvor....

Stor&liten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 09:52   #3
Cilie.
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 41
Innlegg: 28
Cilie. er på en erverdig vei

Sv: "normalvektig" og ketose

Opprinnelig lagt inn av csh1987, her.

Nå vil jeg gjerne ha oppklart engang for alle: hvorfor bør man ikke gå på ketolysekuren eller være i ketose hvis man ikke skal slanke seg mindre enn 10 kg? Vil ikke det bare si at jeg ikke trenger å være i ketose like lenge som en som skal ta av mer? Skjønner ikke hva som skal være problemet. Er i tvil om jeg skal begynne rett på det, eller gå over på lavkarbo.

har ca 5-6 kg fett tilovers. Noen som kan forklare?

Hei,jeg vet at det står noe i boka ang dette,men husker dessverre ikke hva

Cilie. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 10:07   #4
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: "normalvektig" og ketose

Sitat:

Fra Ketolyse.no:
Hvem egner ketolysekuren seg for? Ketolysekuren er utviklet for friske, voksne personer som har behov for å redusere vekten med ti kilo eller mer. Ketolysekuren er altså ikke ment for deg som bare ønsker en liten vektreduksjon på noen få kilo før badesesongen. Da anbefaler jeg heller regelmessig mosjon og enkel kostomlegging med vekt på mer frukt og grønnsaker.


Dette er Torkils anbefaling. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje fordi han er lege?

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 11:00   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Normalvektig" og ketose

Altså, jeg vet Torkil har sagt noe om at det ikke er verdt å stresse kroppen inn i ketose for en kjapp slankekur.(Finner det seff ikke igjen)
Skal man bare ned noen få kilo, kan det hende ketosen ikke har noen effekt fordi den er vektregulerende og kanskje kroppen din ikke syns du skal gå ned så mye som du selv syns etc.

Er jo så klart ikke noe i veien for å prøve, men vær obs på at du kanskje bare går ned noen få vann- kilo som vil komme på igjen så fort du begynner å spise karber igjen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 11:20   #6
Dååris
Medlem
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 91
Dååris har en fantastisk aura rundt segDååris har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Normalvektig" og ketose

Jeg tenker at det må være verre for en ekstremt overvektig å stresse kroppen enn for en med normal kropp? Er man veldig overvektig, lider jo allerede kroppen under belastninger fra før...
Bare min egen teori, men for meg er det logisk..
Pluss, kroppen vår er laget for å kunne bruke lagret fett når den trenger, hvorfor ikke bruke den funksjonen?

Dååris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 11:23   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Normalvektig" og ketose

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Jeg tenker at det må være verre for en ekstremt overvektig å stresse kroppen enn for en med normal kropp? Er man veldig overvektig, lider jo allerede kroppen under belastninger fra før...
Bare min egen teori, men for meg er det logisk..
Pluss, kroppen vår er laget for å kunne bruke lagret fett når den trenger, hvorfor ikke bruke den funksjonen?


Men hvis man er ekstremt overvektig så tar det jo myyyye lenger tid å gå ned og da er det jo ikke snakk om noe kjapp tur innom ketose

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 11:35   #8
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: "Normalvektig" og ketose

Det er ikke noe hold i å ikke være i ketose selv om man er normalvektig. Jeg er normal vektig, har vært det i et år, og har vært i ketose 90 % av tida. Jeg har valgt dette, fordi ketosetilstand er en slags "hviletilstand" for kroppen. Dette holder hormonene i balanse, musklene øker (har gått opp nesten 4 kg på dette året, i muskler). Ketonlegemer fungerer som antioksidanter, superbrensel, renovasjonsarbeidere, reperatører. Jeg har sendt en PM til Torkil om dette, og privat tror jeg ikke han har noe særlig imot det, men, han er tross alt lege og har sin lisens å tenke på. Ketose er ikke en tilstand hvor man taper vekt, automatisk. Jeg har jo gått ned til det stoppet, og deretter gått opp i muskler igjen, hele tiden i ketose. Indianere, inuitter, og andre folkeslag har vært i ketose store deler av livet, og det er en tilstand som er langt mer naturlig enn å IKKE være det. Kroppen har tilpasset seg dette gjenom hundretusner av år, og dermed gjort det til en positiv tilstand, noe det kanskje ikke var til å begynne med, men kroppen vil alltid tilpasse seg føden vi spiser(noe langsomt)slik at vi tåler det. Om 20 000 år, vil vi kanskje kunne si at Pizza er det sunneste, om i fortsetter å spise som idag .
Ketose er naturlig, mens den ekstreme varianten (norsk, variert kost) er ren uhelse!

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:50   #9
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: "Normalvektig" og ketose

Hei!
Det er ikke så lett å slanke seg under BMI 22 på lavkarbo. Kroppen sier "nå er du passe". Om man vaker rundt BMI 24-25 og har en "slankesperre" der, så er ketolyse fint å gå igjennom den barriæren på. De SISTE fem, for eksempel. Og så er det viktig å bruke "etter slankekuren" opplegget (Eller Atkins vedlikehold), ellers er det på'n igjen...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 23:08   #10
csh1987
Nytt Medlem
 
csh1987 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 6
csh1987 er på en erverdig vei

Sv: "Normalvektig" og ketose

Takk for mange forsøk på forklaring. Er vell ca i grenseland da, med bmi på ca 22. Har bare de siste kg igjen, men lider av veeeeldig dårlig tålmodighet. Må vell kanskje bare ta meg sammen og prøve å finne en annen vei å gå, selv om det som alt annet er motstridende meninger om å være i ketose uten å være direkte overvektig.

Men hadde vært greit å kunne avskrive ketose med en GOD grunn om dere skjønner!

csh1987 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 23:16   #11
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: "Normalvektig" og ketose

OM du velger ketolyse så skal du vite at det kommer til å ta lang tid å miste "siste fem". Det kan være en deilig livsstil, om du liker maten som går på ketolyse. Om du trener kan du få bedre definisjon i musklene, om du har slanka deg frem til nå på lavkalori kan du få orden på forbrenning, muskelmasse etc. Men da skal du måle cm og ikke kilo. For det er cm som teller.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 12:06   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Normalvektig" og ketose

BMI sier fint lite om kroppssammensettingen din, om du har lav muskelmasse, høy fettmasse etc. I så måte er det ikke sikkert du vil gå ned noe særlig i vekt, men at du med et lavkarbokosthold vil ende opp med en bedre balanse i fett- og muskelmasse. Som Megvel sier, er det greit å fokusere mer på cm-måling. Jeg for min del har tatt en måling på en elektronisk vekt på et treningssenter, og synes det er kjempenyttig å se hva kroppen faktisk består av, og hva jeg bør jobbe med. På den tiden hadde jeg med en vekt på drøyt åtti kg nesten førti prosent fett på kroppen, og lå lavest i normalskalaen for muskelvekt. En annen person med mer muskelmasse kan ha en langt bedre sammensetning enn meg med den samme vekten.
Uansett anser jeg det som helt uproblematisk å leve ketogent selv med en normalvekt, akkurat det der handler for meg om hva man trives med på sikt .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 12:39   #13
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: "Normalvektig" og ketose

BMI kan du bare glemme å se på. Jeg er rimelig slank, men har en BMI i grenseland, rundt 25, pga høy muskelvekt. Alle om går på lavkarbo, bytter ut fett mot muskler, derfor er det ofte at man ikke har noen kilo igjen å ta av, selv om man tror det. Jeg har sett sylslanke jenter som synes det er feite, for de må ta av MINST 2 kilo......for de det er "riktig" vekt.
Når kroppen sier nok er nok, så er det det som er riktig.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 00:48   #14
ellemelle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 4
ellemelle er på en erverdig vei

Sv: "Normalvektig" og ketose

Hei!
Hva med om man er normalvektig, men samtidig er 5-7 kg over kroppens "naturlige" vekt? Jeg har "i alle år" hatt en stabil BMI på 18.7 uten å ha sett det minste sykelig tynn eller undervektig ut. Jeg er asiatisk, og tror det har en del å si. Men det siste året har spisevanene mine gått helt over styr og det har vært en del emotional overeating og så videre, spesielt på karbs (her snakker vi 12 Krispy Kremes på en kveld etterfulgt av en stor pizza kun til meg selv dagen etter), og BMIen har hoppet opp til 21.1. Jeg vet at jeg per definisjon er normalvektig, men under klærne er det tydelig at jeg har veldig høy fettprosent. Jeg vil veldig gjerne gå ned til min naturlige vekt igjen, men hver gang jeg prøver å spise et balansert kosthold, mange små måltider spredd utover og så videre, varer det i kanskje et par dager før jeg sprekker. Jeg sprekker til og med på generell lavkarbo siden bittelitt karbs ser ut til å være trigger for en helt sinnssyk karbhunger. Siden det blir sagt at ketose er vektregulerende, tror dere dette kan være noe å prøve ut for meg?

ellemelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 01:03   #15
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: "Normalvektig" og ketose

Siden du har erfart at du tåler karber dårlig synes jeg du kan prøve. Se om det funker for deg. Jeg har i alle fall erfart at jeg nesten aldri føler at jeg MÅ ha forskjellige "matvarer" lenger. Legger nesten aldri merke til godtehyllene i butikken engang.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 07:25   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Normalvektig" og ketose

Man kan helt klart ha en for høy fettprosent for sin kropp selv om man pr def er normalvektig. Derfor er BMI et ganske håpløst mål, vekt også forsåvidt. Lavkarbo er fint for alle, selv om du ikke nødvendigvis MÅ være i ketose, det handler mer om hva du trives med, så kjør på! . Spis deg passe mett, ikke vær redd for fett, ta gjerne kromtilskudd for søtsuget, og lykke til, Ellemelle!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 00:54   #17
ellemelle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 4
ellemelle er på en erverdig vei
Smile

Sv: "Normalvektig" og ketose

Takk for svar!

Synes dette forumet er utrolig bra. Tror jeg bosetter meg her. Og ned nesten 3 kg på to dager - jeg må ha utrolig mye vann i kroppen.

ellemelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 09:01   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Normalvektig" og ketose

Velkommen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 16:02   #19
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: "Normalvektig" og ketose

Fin tråd
Jeg veier ca 75 kg, og er 175 og ønsker å ta av 5-10 kg (men ikke for fort!). Blei litt skuffa når jeg leste at ketose ikke var anbefalt for de som skulle ned under 10 kg. Jeg spiser ca 10-20 karber om dagen, er i ketose, og trives veldig godt med det

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 16:08   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Normalvektig" og ketose

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Fin tråd
Jeg veier ca 75 kg, og er 175 og ønsker å ta av 5-10 kg (men ikke for fort!). Blei litt skuffa når jeg leste at ketose ikke var anbefalt for de som skulle ned under 10 kg. Jeg spiser ca 10-20 karber om dagen, er i ketose, og trives veldig godt med det

Det har ingenting å si om du bare er 5-10 kg overvektig for om du er i ketose eller ikke. Det er egentlig ingen god grunn til å anbefale folk med mindre overvekt å ligge høyere på karbene, annet enn at det jo er mer effektivt på folk med en betydelig overvekt, men det gjelder vel alle vektnedgangsmetoder, stort sett, det går nesten uten unntak fortere når man har mye vekt å ta av enn når man har lite. I tillegg er det mange som øker på karbene når de nærmer seg målvekt, andre igjen trives så godt med et kosthold som er ketogent at de fortsetter med det, meg selv inkludert. Så trives du i ketose, fortsett med det .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
LCHF for en normalvektig? Lindlos Spørsmål og svar 32 13-01-12 10:55
ENDELIG normalvektig! loone Livets lyse side 17 06-07-10 07:57
100 g frå å vera NORMALVEKTIG! Konkelimonke Lavkarbo generelt 6 28-06-10 13:05
Gravid og normalvektig! Pluto i magen min:) Spørsmål og svar 3 25-02-08 14:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no