Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Lovende test av pizzabunn

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-11, 23:25   #26
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lovende test av pizzabunn

Jeg fikk en syltynn bunn, som var noe vanskelig å kjevle stort nokk ut. Hadde på et tykt lag med kjøttdeigfyll og ost, og fikk fint til å holde pizzaen etter den ble litt kald

Jeg hadde høykarbospisendebesøk, og pizzaen ble meget godkjent!

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 23:47   #27
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lovende test av pizzabunn

stekte du bunnen på forhånd, eller bare stekte du den sammen med fyll og ost?

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 23:48   #28
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

I dag fikk jeg en liten ide til pizzabunn. Jeg nå laget en testbunn som lover veldig bra. Denne blir en deig, ikke en røre slik som alle andre pizzabunner.

Jeg brukte følgende:

2 ss spielberger sojamel
2 ss glutenmel
1 ss fiberhusk
2 ts tørrgjær
1 ts salt
0,5 l lunkent vann
2 ss olivenolje

Blandet først alt det tørre. Hadde så oppi det våte og rørte sammen til en deigklump. Jeg kjevlet den ut med en gang og lot den heve under plast i 25 minutter. Det ble en litt rar konsistens på deigen og det var vanskelig å få den jevn i kantene men jeg anså ikke det som viktig. Stekte den så på 225 grader i 10 minutter.

Resultatet? En deilig, sprø lefse som minnet litt om wasa knekkebrød i smak. Sojasmaken var ikke der og jeg gleder meg til å lage en pizza med denne i kveld. Jeg tror jeg skal prøve å steke pizzaen som vanlig karbo-pizza, altså ikke forsteke bunnen. Funker ikke dette som pizzabunn så kommer jeg til å lage det som knekkebrød.

hvor for jeg kjøpt spielberger sojamel

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 23:51   #29
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

hvor for jeg kjøpt spielberger sojamel

Spielberger sojamel har dem stort sett over alt. Har det både på rema, ica og kiwi her i byen jaffal. Står sammen med det glutenfriet eller ved vanlig mel. Har også sett det i hylla hvor kunstig søtning som splenda, natreen osv står

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 00:01   #30
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Spielberger sojamel har dem stort sett over alt. Har det både på rema, ica og kiwi her i byen jaffal. Står sammen med det glutenfriet eller ved vanlig mel. Har også sett det i hylla hvor kunstig søtning som splenda, natreen osv står

takk

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 01:12   #31
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lovende test av pizzabunn

Jeg forstekte ikke bunnen. La fyllet rett på. Det holdt til en liten langpanne, ville kanskje doblet oppskriften om du bruker en stor langpanne
Jeg har bare slik en hybelkomfyr her jeg bor, så langpannene mine er ikke så kjempestore

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 10:42   #32
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Lurer på hvor stor denne er jeg også. Ser man på vanlige oppskrifter med hvetemel er det jo 7 dl mel som brukes. 7 dl mel er ca 385 gram.
I denne oppskriften kommer jeg fram til ca 1 dl "melblanding" som er ca 50-55 gram. Dvs 1 / 7 av vanlig pizzadeig oppskrift

Men, hvor stor fikk du den? Må vel bli syltynn, og det er greit det, for jeg liker det og jeg. Nam nam

Jeg kjevlet den ut omtrent på størrelse med en middagstallerken. Så det er passelig for én person. Selv med dobbel oppskrift vil jeg tro denne har lite nok karber til å være akseptabel.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 19:10   #33
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lovende test av pizzabunn

Hmm, da har jeg prøvd denne. Skjønner ikke helt hva jeg gjorde feil, men denne gikk rett i søpla. Bunnen ble en geleklump og dette smakte rett og slett utedass :S hehe.

Deigen var litt seig når jeg hadde elta den ferdig, men fikk den utover. La den ganske så tynt. Stekte den på 225 grader i ca 15 min. Men bunnen var rett og slett ikke spisenes. Var ikke noe usmak eller noe, bare at den var helt gele og langt i fra sprø

EDIT: Kan se ut som jeg stekte bunnen uten fyll, men stekte den med fyll altså. Lot den bare stå i ca 20 min å heve. Men den heva egnetlig inegnting på de 20 min. Men inni ovnen når den stekte heva den en del. Men som sagt, dette smakte jaggu meg dritt. haha

Håper det var jeg som gjorde noe feil. Har lyst til å prøve engang til senere, men da kutte ut gjær helt. liker den best tynn og sprø

__________________



Sist redigert av marjusen : 25-01-11 kl 19:18.
marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 19:12   #34
tattoogl
Medlem
 
tattoogl sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Aurskog/Høland
Alder: 47
Innlegg: 172
tattoogl er ny på veien

Sv: Lovende test av pizzabunn

Hvor får dere tak i glutenmel??
Jeg finner bare diverse glutenfrie mixer av alle slag.
På helsekosten hadde de en type glutenmel i blank pose, men den hadde ikke innholdsfortegnelse...
Fint om jeg får høre merke og hvor jeg kan kjøpe det. Skal på handletur i morgen.

tattoogl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 40 g karbohydrater Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 19:17   #35
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av tattoogl, her.

Hvor får dere tak i glutenmel??
Jeg finner bare diverse glutenfrie mixer av alle slag.
På helsekosten hadde de en type glutenmel i blank pose, men den hadde ikke innholdsfortegnelse...
Fint om jeg får høre merke og hvor jeg kan kjøpe det. Skal på handletur i morgen.

Kjøper på helsekost. Ser slik ut:

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 19:54   #36
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Hmm, da har jeg prøvd denne. Skjønner ikke helt hva jeg gjorde feil, men denne gikk rett i søpla. Bunnen ble en geleklump og dette smakte rett og slett utedass :S hehe.

Hmm.. hvordan kjentes deigen ut? Den skal være litt smuldrete, ganske kompakt. Den skal ligne mer på paideig eller rå pasta enn vanlig gjærdeig.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 19:59   #37
krepso
Juniormedlem
 
krepso sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Os i hordaland
Innlegg: 26
krepso er på en erverdig vei

Sv: Lovende test av pizzabunn

Er det rett at det skal være 5 dl vann (0,5 liter) til ca. 1 del mel? Kan det bli til en deig?

__________________


krepso er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 20:50   #38
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Hmm.. hvordan kjentes deigen ut? Den skal være litt smuldrete, ganske kompakt. Den skal ligne mer på paideig eller rå pasta enn vanlig gjærdeig.

Deigen var egentlig ganske så klissete. SOm han over her spør om, skal det være 5 dl vann?

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 21:11   #39
tattoogl
Medlem
 
tattoogl sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Aurskog/Høland
Alder: 47
Innlegg: 172
tattoogl er ny på veien

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Kjøper på helsekost. Ser slik ut:

Det var denne jeg så på helsekosten, men det står ingen ting på posen hvor mye karbo den inneholder. Han som jobbet der mente det var mye karbo i den...

tattoogl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 40 g karbohydrater Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 21:41   #40
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lovende test av pizzabunn

Jeg bruke 0,5dl vann+- og det ble deig, paideig lignende som nevnt. Kan ikke tenke meg at 0,5liter skal være rett

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 21:57   #41
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Hmm, da har jeg prøvd denne. Skjønner ikke helt hva jeg gjorde feil, men denne gikk rett i søpla. Bunnen ble en geleklump og dette smakte rett og slett utedass :S hehe.

Deigen var litt seig når jeg hadde elta den ferdig, men fikk den utover. La den ganske så tynt. Stekte den på 225 grader i ca 15 min. Men bunnen var rett og slett ikke spisenes. Var ikke noe usmak eller noe, bare at den var helt gele og langt i fra sprø

EDIT: Kan se ut som jeg stekte bunnen uten fyll, men stekte den med fyll altså. Lot den bare stå i ca 20 min å heve. Men den heva egnetlig inegnting på de 20 min. Men inni ovnen når den stekte heva den en del. Men som sagt, dette smakte jaggu meg dritt. haha

Håper det var jeg som gjorde noe feil. Har lyst til å prøve engang til senere, men da kutte ut gjær helt. liker den best tynn og sprø

Nå ble jeg litt bekymret - du er jo kjent for kokkekunstene dine! Prøver du igjen eller? Skal ha pizza på torsdag nemlig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:21   #42
Ildern
Medlem
 
Ildern sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 179
Ildern er på en erverdig vei

Sv: Lovende test av pizzabunn

Denne har jeg lyst til å prøve. Har ikke glutenmel, da. Kan jeg bruke noe annet i stedet?

__________________


Ildern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach- i bunn og i grunn Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:23   #43
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Lovende test av pizzabunn

Tror neppe det blir det samme uten glutenmel, uten at jeg skal påstå noe siden jeg ikke har prøvd denne oppskriften enda. Men det er glutenmel som får det til å virke som en "deig" og som gir den fluffy følelsen. Glutenmel er ikke noe som er lett å erstatte, egentlig. Men veldig, veldig verdt å ha i kjøkkenskapet, altså.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:45   #44
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av tattoogl, her.

Det var denne jeg så på helsekosten, men det står ingen ting på posen hvor mye karbo den inneholder. Han som jobbet der mente det var mye karbo i den...

Glutenmel har 20 kh pr 100 gram.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:47   #45
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av maynard, her.

Jeg bruke 0,5dl vann+- og det ble deig, paideig lignende som nevnt. Kan ikke tenke meg at 0,5liter skal være rett

Blir jo stor forskjell på det da ja. Jeg brukte 0,5 LITER vann jeg, ikke 0,5 dl.
Når jeg tenker meg om så er jo det logisk. Er vel 2,5 dl veske på vanlig hvete pizzadeig. Da er det 7 dl med mel. Her er det jo rundt 2 dl mel. Så 0,5 LITER ble litt vel mye haha

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:48   #46
tattoogl
Medlem
 
tattoogl sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Aurskog/Høland
Alder: 47
Innlegg: 172
tattoogl er ny på veien

Sv: Lovende test av pizzabunn

Ingen som har glutenmel ståendes i skapet som kan fortelle meg hvor mye karbo det er i det pr 100 g ???

tattoogl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 40 g karbohydrater Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:48   #47
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Nå ble jeg litt bekymret - du er jo kjent for kokkekunstene dine! Prøver du igjen eller? Skal ha pizza på torsdag nemlig

Jeg prøver nok igjen nå som jeg fant ut at jeg må ha gjort en liten feil ja. Men tviler på at det blir pizza igjen FØR torsdag

Men i oppskrifta på første siden står det 0,5 liter vann. Men jeg tipper det skal være 0,5 desiliter

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:49   #48
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av tattoogl, her.

Ingen som har glutenmel ståendes i skapet som kan fortelle meg hvor mye karbo det er i det pr 100 g ???

jeg har jo svart deg:P

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:50   #49
tattoogl
Medlem
 
tattoogl sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Aurskog/Høland
Alder: 47
Innlegg: 172
tattoogl er ny på veien

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av tattoogl, her.

Ingen som har glutenmel ståendes i skapet som kan fortelle meg hvor mye karbo det er i det pr 100 g ???

Postet den akkurat når det kom svar gitt... hehe..

Er det 20 karbo i den posen, eller i en annen type?

tattoogl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 40 g karbohydrater Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 22:53   #50
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lovende test av pizzabunn

Opprinnelig lagt inn av tattoogl, her.

Postet den akkurat når det kom svar gitt... hehe..

Er det 20 karbo i den posen, eller i en annen type?

Tror det bare finnes en type glutenmel. Og den posen som jeg posta bilde av oppi tråden her har 20 kh pr 100 gram.

Det er 20 gram kh pr 100 gram som er det "offisielle" tallet for glutenmel også.

Men i de aller fleste oppskrifter bruker man 1-3 ss glutenmel. Dvs 8-25 gram. 1 ss inneholder ca 1,3 KH. 3 ss inneholder da 3,9 karbs. Så blir ikke så mye, men deigen blir veldig elastisk og fin av glutenmelet

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pizzabunn Musti Bakst 32 12-04-12 13:48
Pizzabunn? bærrgen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 13-05-11 21:34
Pizzabunn Lindabtn Middag 31 01-05-08 12:47
Pizzabunn? cilemora Dr Lindbergs 11 07-11-07 20:21
Pizzabunn rsy Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 24-03-05 12:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no