Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Bok om barns kosthold

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-08-08, 13:55   #1
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Bok om barns kosthold

Nå har det kommet en bok om barns kosthold, som jeg er sikker på er knallgod, av Fedon Lindberg og Merete Hansen-Møllerud
les mer....

http://forum.lavkarbo.no/showthread....834#post522834

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Fedonisten : 28-08-08 kl 13:59. Årsak: satte rekkefølgen på etternavnet riktig jeg....
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 18:06   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Bok om barns kosthold

Åja, den skal jeg ha, den er nok knallgod! Endelig er den her! :lykkelig:

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 11:35   #3
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Bok om barns kosthold

Boken er kjøpt og lest. Burde vært obligatorisk pensum i alle barselgrupper.

Hvis man har lest seg gjennom mye annen "lavkarbo-litteratur" er det jo ikke noe nytt eller oppsiktsvekkende, men stoffet er lagt frem på en oversiktlig og pedagogisk fin måte.

Anbefales!



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 22:30   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Bok om barns kosthold

Tusen takk, Summer, Anne og Kula!

(Ja, det er "forfattaren sjølv som skriv"... ) Noen av dere kjenner meg kanskje fra mitt forrige forumliv her på lavkarbo.no. Har noen tusen innlegg.

Boka heter "Barn i Balanse - smart mat til alle barn: Spedbarn, småbarn, skolebarn og tenåringer", og er utgitt på Gyldendal forlag. Boka har mange tips tilpasset hver aldersgruppe. Vi har ikke gått inn på hver enkelt sykdom eller plage et barn kan ha, men valgt ut to viktige temaer som har fått hvert sitt kapittel: "Overvekt og fedme hos barn" og "Mat for hjernen". I sistnevnte kapittel kan du lese om alt fra bedre læring og konsentrasjon, til adferdsproblemer og adhd. Vi tror mange foreldre er takknemlige for kapittelet som heter "Spisesituasjonen", som går grundig inn på hvordan man skal få barna til å spise det man vet er sunt!

Det viktige med boken er å bevisstgjøre foreldre om at de ikke må la seg lure av dårlige produkter, og å gi dem praktiske råd for hvordan de kan hjelpe sine barn i å utvikle seg så bra som mulig ved å spise sunt.

Jeg blir veldig glad for ris, ros, rettelser og spørsmål. Vi skal snart i gang med nytt opplag, og da bør eventuelle feil være rettet opp.


Jeg skriver inn innholdsfortegnelsen hvis noen lurer på hvordan boka er bygget opp:

Forord
Trenger vi egentlig barnemat?

  1. Barn er ikke små voksne
  2. Hva er det vi spiser? Matens sammensetning.
  3. Matvaregrupper
  4. Fysisk aktivitet
  5. Spisesituasjonen
  6. Svangerskapet. Når du spiser for to.
  7. Spedbarna. Bryst er best.
  8. Første faste føde
  9. Mat i barnehagealder
  10. Mat i barneskolealder og i puberteten
  11. Mat for hjernen
  12. Overvekt og fedme hos barn
  13. Oppskrifter
Etterord
Referanser
Register

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 11:43   #5
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Bok om barns kosthold

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Tusen takk, Summer, Anne og Kula!

Så det er deg ja! Gratulerer!

Jeg syns spesielt kapitlet om spisesituasjonen med anbefalte "knep" om hvordan man burde og ikke burde håndtere vanlige "problemer" var interessant.

Det eneste (ubetydelig) negative jeg kan nevne er noen skjemmende orddelinger - bindestreker som heng-er igjen etter ombrek-king...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 15:16   #6
isbjørn
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Innlegg: 2
isbjørn er på en erverdig vei

Sv: Bok om barns kosthold

Og i kapittelet om amming - barnet ammes eller dier. Det ammer ikke. Det er det mor som gjør.

Men ellers en superfin bok!

isbjørn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: planlegger Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 15:54   #7
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Bok om barns kosthold

Opprinnelig lagt inn av isbjørn, her.

Og i kapittelet om amming - barnet ammes eller dier. Det ammer ikke. Det er det mor som gjør.

Men ellers en superfin bok!

Tusen takk for både korrigering og ros. Da bør det endres til at barnet AMMES ja. Å die synes jeg er fremmed, og jeg tenker da mest på lam og kattunger... He-he. Nesten rart det gikk gjennom korrekturen (og nei, ikke jeg som har skrevet det kapittelet... )

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 20:12   #8
blå blomst
Medlem
 
blå blomst sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 78
blå blomst er på en erverdig vei

Sv: Bok om barns kosthold

Jeg har kjøpt boka og begynt å lese i den i dag. Blir skremt når jeg tenker på hvor mye søppelmat barna mine får i seg. Henger jo sammen med at jeg alltid har hatet å lage mat. Nå er jeg på Eurodiet, og skal på sikt legge om kosthold til Lindbergs anbefalinger, så da må jeg dra barna med meg. Jeg synes det er veldig vanskelig med mat og matlaging og planlegging av måltider. Er veldig glad i restauranterDen største utfordringen vil vel være å venne barna til nye smaker, selv er jeg glad i mye av den maten som anbefales av Lindberg, og kan godt stå over både potet, pasta, ris og brus. Det er verre med sjokolade og for mye mat
Men, jeg er i gang, og skal klare dette. Og ved hjelp av min mann skal det bli god og sunn mat her i huset for liten og stor

blå blomst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: protein, fett og litt karbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ME og kosthold sommerfugl Generell ernæringsdebatt 11 14-11-05 20:14
Mitt barns matdag Nooria Barns kosthold 45 05-05-05 13:39
Barns plikter hjemme Marianne Generell diskusjon 13 27-04-05 05:22
Kosthold og barns vekst Marianne Barns kosthold 9 04-10-04 18:01
Gjennom et barns øyne... HP Livets lyse side 0 21-05-04 14:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no