Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Steke mat - I margarin?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-05, 01:09   #1
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Steke mat - I margarin?

Kan man steke mat i margarin?

hører så mye rart om hva man kan steke det i, eller hva man bør steke det i ?

Rapsolje/ olivenolje går ikke an?

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 02-10-05, 01:17   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy

Kan man steke mat i margarin?

hører så mye rart om hva man kan steke det i, eller hva man bør steke det i ?

Rapsolje/ olivenolje går ikke an?

Margarin er fy-fy pga transfett, Rapsolje og olivenolje (kaldpresset helst) og smør er vist det beste, samt cocosa... det er en link til det et sted her

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 02-10-05, 01:24   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1979
der var linken

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 02-10-05, 17:38   #4
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Blir bare så forvirra av alt.. Olivenolje og rapsolje er håpløst å steke i... får sånn rar lukt og smak...


men det var altså MEIERISMØR man kunne steke i ????.... og åssen ser det ut, takk...

har stekt i margarin de siste ukene... f...

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 03-10-05, 01:38   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy

Blir bare så forvirra av alt.. Olivenolje og rapsolje er håpløst å steke i... får sånn rar lukt og smak...


men det var altså MEIERISMØR man kunne steke i ????.... og åssen ser det ut, takk...

har stekt i margarin de siste ukene... f...

Ja, margarin er FY FY!

Dette er meierismør:

Meierismør

Setersmør

Finnes i "margarinpakker" også, slik som disse:

http://www.tine.no/produktsmor/4567/


Det er det eneste vi bruker her i huset, samt kokosfett (Cocosa) og olivenolje (helst til baking og salater og slikt).

Det er mange som sier smør når de mener margarin, men det er faktisk kun meierismør som er ekte smør, alt annet heter margarin.

Forresten, nå ser jeg at de har kommet med KLARET SMØR også, det er jo absolutt det beste å steke i!!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-10-05, 12:58   #6
Lara
Medlem
 
Lara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 390
Lara har en fantastisk aura rundt segLara har en fantastisk aura rundt seg

Betyr det at man ikke kan steke i flytende smør heller?(på flaske..)Det har jeg fått fårståelsen av i følge boka...Om ikke jeg har lest heeelt galt da..?I så tilfelle:F.......Det har jeg brukt hele tiden

__________________



1.delmål nådd:- 7kg
2.delmål:ned 3kg
Lara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-10-05, 22:36   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Steke mat - I margarin?

Hvis du med flytende smør mener flytenden margarin på flaske ... så bør du IKKE steke i det. Bare smør er smør. Margarin er margarin.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-10-05, 17:00   #8
Sturemmt
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Fyllingsdalen
Alder: 38
Innlegg: 166
Sturemmt er ny på veien

Sv: Steke mat - I margarin?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Margarin er fy-fy pga transfett...

Har ikke jeg lest at margarinen i Norge ikke inneholder transfett? Så jeg bør altså bytte ut margarinen med Tine Meierismør?

__________________

Sturemmt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-10-05, 17:36   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Steke mat - I margarin?

Opprinnelig lagt inn av Remi Sture

Har ikke jeg lest at margarinen i Norge ikke inneholder transfett? Så jeg bør altså bytte ut margarinen med Tine Meierismør?

Hvis du STEKER i margarinen dannes det transfett, siden plantefett ikke tåler så høye temperaturer, det er det som er cluet her.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-10-05, 21:19   #10
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Sv: Steke mat - I margarin?

Tusen takk for svar... ble klokere nå... Rart at det står på margarin pakka at man steke det.... blir ikke det litt misvisende???

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 05-10-05, 10:06   #11
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Steke mat - I margarin?

Dei vil jo gjerne selge margarin då, hadde vore å skyte seg sjølv i foten å skrive på pakka at det ikkje egner seg til steiking. Men eg skyter gjerne: smør er smør og margarin er gift

Satt litt på spissen som vanleg

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 05-10-05, 12:18   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Steke mat - I margarin?

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy

Tusen takk for svar... ble klokere nå... Rart at det står på margarin pakka at man steke det.... blir ikke det litt misvisende???

Cola egner seg til å drikke, og tobakk egner seg til å røyke. Hehe neida, men du skjønner jo at de ikke alltid tenker først og fremst på HELSE når de skal selge et produkt?
Margarin egner seg jo faktisk utrolig godt til å steke i, for det spruter ikke og kjøttet/fisken får en fin stekeskorpe osv osv. Men helsevennlig er det ikke.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-10-05, 19:29   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Steke mat - I margarin?

Opprinnelig lagt inn av Remi Sture

Har ikke jeg lest at margarinen i Norge ikke inneholder transfett? Så jeg bør altså bytte ut margarinen med Tine Meierismør?

Når Tine blir bedt om å bekrefte at det ikke er transfett i margarin - ja så kan de ikke det ..... lurer på hvorfor jeg....

Opprinnelig lagt inn av MHM

Transfett er bare én av mange grunner til ikke å spise margarin... De er laget av umettet fett som er kraftig bearbeidet - og dette tåler ikke fettet. Det blir dannet frie radikaler, dimerer, polymerer + transfett. I tillegg blir den potensielt sunne siden ved oljen borte. Ikke sunne fettsyrer + biprodukter = margarin.

Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg).

Transfett
finnes i alt industrifett, men margarinene har nå mye mindre enn før. De største kildene er pommes frittes, potetgull, kjeks, kjøpte kaker, posesupper, posesauser m.m.

Det er ikke så strenge krav til merking i Norge som i andre land. Om det står "delvis herdet vegetabilsk fett", eller "delvis hydrogenert vegetabilsk fett", så er det det samme som
transfett. Men norske regler sier at man ikke trenger deklarere dette, og det kan derfor bare stå "vegetabilsk olje". Noe de fleste tror er kjempebra, for det er jo det myndighetene våre har sagt...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Usikre helseeffekter av økologisk mat mofe Nyheter / media 1 06-02-06 02:19
Mat i barnehagen guro Barns kosthold 39 18-10-05 13:33
Kopi av e-mail sendt Mat & Helse Nille Nyheter / media 4 20-02-05 20:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no