Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-11-12, 01:44   #76
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, jeg er klar over det, men jeg følte for å kommentere at noen kanskje er litt i overkant oppehengt i å rangere folk etter fettprosent, og "tvinge" dem til å rangere seg selv. Sist jeg sjekket tangerte slikt til et forstyrret kroppsfokus....

Det er greit det Carisma, men lavkarbo.no har vel åpning for alle, både kroppsfikserte eller ikke. Om det er slankefiksering eller kroppsfiksering så kan begge deler være veien til spiseforstyrrelser/forstyrret kroppsfokus. Det er MYE slankefiksering og vektfiksering på lavkarbo.no
Usunt kroppsfokus vil antakelig alltid ligge der for de som er disponert for det på et forum som prater så mye om slanking, kosthold, trening, mote, kropp, utseende, helse osv osv.

Fettprosent er i bunn og grunn viktigere enn vekten da den sier mer om helsen enn hvor mye man veier. Å veie mye med lav fettprosent (ikke for lav) er positivt, mens å veie mye med høy fettprosent ikke er hva man ønsker.

  Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 01:45   #77
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, jeg er klar over det, men jeg følte for å kommentere at noen kanskje er litt i overkant oppehengt i å rangere folk etter fettprosent, og "tvinge" dem til å rangere seg selv. Sist jeg sjekket tangerte slikt til et forstyrret kroppsfokus....

Skal vel noen flere komponenter til for å ha et forstyrret kroppsfokus, da. Men der vet jeg vi er uenige, så den diskusjonen tar jeg ikke. Har en følelse av at Gracella fint klarer å selv avgjøre om det er viktig nok til at hun velger å ta bilder i undisen for å finne ut hvilken kategori hun tilhører. For meg kan dette med å sammenligne seg med sånne bilder i det lengste virke kuriøst. Jeg er mer opptatt av å ha en normal fettprosent framfor en lav fettprosent, i alle fall.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 10:04   #78
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Det er greit det Carisma, men lavkarbo.no har vel åpning for alle, både kroppsfikserte eller ikke. Om det er slankefiksering eller kroppsfiksering så kan begge deler være veien til spiseforstyrrelser/forstyrret kroppsfokus. Det er MYE slankefiksering og vektfiksering på lavkarbo.no
Usunt kroppsfokus vil antakelig alltid ligge der for de som er disponert for det på et forum som prater så mye om slanking, kosthold, trening, mote, kropp, utseende, helse osv osv.

Fettprosent er i bunn og grunn viktigere enn vekten da den sier mer om helsen enn hvor mye man veier. Å veie mye med lav fettprosent (ikke for lav) er positivt, mens å veie mye med høy fettprosent ikke er hva man ønsker.

Her er jeg helt enig med deg - og de fleste her inne vet nøyaktig hva bmi-en deres er til enhver tid, brorparten har tickere de oppdaterer fortløpende som viser kilo, bmi etc, så hvorfor skulle å fokusere på fetttprosent være galt? Fettprosent er i min verden bedre å fokusere på enn BMI og antall kilo.


Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Skal vel noen flere komponenter til for å ha et forstyrret kroppsfokus, da. Men der vet jeg vi er uenige, så den diskusjonen tar jeg ikke. Har en følelse av at Gracella fint klarer å selv avgjøre om det er viktig nok til at hun velger å ta bilder i undisen for å finne ut hvilken kategori hun tilhører. For meg kan dette med å sammenligne seg med sånne bilder i det lengste virke kuriøst. Jeg er mer opptatt av å ha en normal fettprosent framfor en lav fettprosent, i alle fall.

Enig med deg også. Seff.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 16:36   #79
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill, her.

Her er jeg helt enig med deg - og de fleste her inne vet nøyaktig hva bmi-en deres er til enhver tid, brorparten har tickere de oppdaterer fortløpende som viser kilo, bmi etc, så hvorfor skulle å fokusere på fetttprosent være galt? Fettprosent er i min verden bedre å fokusere på enn BMI og antall kilo.

Litt vanskeligere for de av oss som ikke frekventerer helsestudio / treningssenter å få målt fettprosenten på egen hånd kanskje? Jeg aner ikke min fettprosent og den bryr meg fint lite også i grunnen.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 16:41   #80
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Litt vanskeligere for de av oss som ikke frekventerer helsestudio / treningssenter å få målt fettprosenten på egen hånd kanskje? Jeg aner ikke min fettprosent og den bryr meg fint lite også i grunnen.

Jeg mente ikke at det var feil å fokusere på vekt/bmi, at man BØR få målt fettprosenten sin jevnlig, jeg forsøkte bare å poengtere at å fokusere på fettprosent ikke er noe verre enn å fokusere på antall kilo man veier/bmi.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:08   #81
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill, her.

Jeg mente ikke at det var feil å fokusere på vekt/bmi, at man BØR få målt fettprosenten sin jevnlig, jeg forsøkte bare å poengtere at å fokusere på fettprosent ikke er noe verre enn å fokusere på antall kilo man veier/bmi.

Jeg oppfattet det mer som et stort behov for å fortelle oss hvor ille det ser ut å ha mer enn 10% fettprosent, enn en oppfordring til noe som helst annet enn å komme under det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:12   #82
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg oppfattet det mer som et stort behov for å fortelle oss hvor ille det ser ut å ha mer enn 10% fettprosent, enn en oppfordring til noe som helst annet enn å komme under det.


Ehh? Du fikk det ut av det du siterte meg på? Da er det åpenbart noe langt mer galt med deg enn med formuleringen min...

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:18   #83
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill, her.

Ehh? Du fikk det ut av det du siterte meg på? Da er det åpenbart noe langt mer galt med deg enn med formuleringen min...

Nei, men du forklarte hvorfor du mener det er viktig å holde styr på fettprosenten, jeg følte behov for å oppklare at det er noe helt annet enn slik tråden kan oppfattes. Altså at det er jo en vinkling på det, men selve tråden oppfattes som noe ganske annet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:25   #84
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nei, men du forklarte hvorfor du mener det er viktig å holde styr på fettprosenten, jeg følte behov for å oppklare at det er noe helt annet enn slik tråden kan oppfattes. Altså at det er jo en vinkling på det, men selve tråden oppfattes som noe ganske annet.


Jeg sa ikke at det var så innmari viktig å holde styr på fettprosenten. Jeg har selv ikke peiling på min fettprosen for øyeblikket. Men jeg ser på å vite fettprosenten sin, hvis man har utstyret for å måle tilgjengelig, som en god måte å finne ut hvordan man ligger an, og at det ikke på noen måte er verre å følge med på fettprosenten sin enn på hva man veier i kg.

Og..."tråden oppfattes" - det er kanskje sånn du oppfatter hypahs innlegg, men det er flere deltagere i denne tråden, og jeg vil ha meg frabedt å bli stilt ansvarlig for hans, eller noen andres, meninger.

Igjen, siden dette tydeligvis må staves ut: Trilltrall trodde jeg mente noe annet enn det jeg ville formidle i en enkeltpost. Jeg oppklarte det for henne. Hva hypah har sagt om "Orlandos" fysikk tidligere i tråden har absolutt ingenting med det å gjøre.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:30   #85
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Det første jeg gjorde da jeg leste innlegget til Hypah (altså så på bildene) var å prøve å plassere meg selv - slik jeg ser meg.
Jeg strøk de to med høyest fettprosent og de to med lavest. Og så klarte jeg ikke å finne ut hvor jeg var blandt de tre i midten.
Så jeg roper på mannen og spør han hvor jeg er.
"Nr to fra høyre" kommer det kontant.
Ehh, nei. Det er de i midten, sier jeg.
Nei, du er nr to fra høyre.

OK, hvor er du da?? Han ser litt og mener bestemt at han er i nederste delen av 20-22%.... Mens jeg bestemt mener han er i alle fall 28%!

En vesentlig forskjell på selvbildet på oss begge!

Såååå... Jeg ser meg tykkere enn jeg er?? (vi har ikke noen "standard" for å hyggeliglyve til hverandre) og han ser seg tynnere enn han er?? Uansett har vi vistnok ikke samsvar mellom det vi ser i speilet og det andre ser.
Hvordan er det med dere andre??

Hehe er nok vanlig det der, skulle hatt selvtillit som en mann!!

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 12:32   #86
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Nærmer seg jul treningsfreaks! Har dere kontroll på fettprosenten? La den nå ikke stige, målet må være å få den ned fremfor å få vekta ned.
Jeg har gått litt opp i vekt, men fettprosenten viser de siste 3 ukene en nedadgående kurve. Er nå rundt 13-13,5%.

Til bmi jegerne, det er faktisk mindre stressende og ikke minst mer fornuftig å måle fettprosent enn bmi. Vekt sier lite om helsen.
Leste ei bok her om toppsyklister, typisk klatrere i Tour de France. Detilstreber en fettprosent på rundt 4-5% fordi de er da de får ut mest watt pr kg kroppsvekt. De fokuserte på redusert fettprosent som en indikator på helsemessig vektnedgang fremfor det å veie seg. De ønsket jo bevare muskelmassen.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 12:45   #87
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Til bmi jegerne, det er faktisk mindre stressende og ikke minst mer fornuftig å måle fettprosent enn bmi. Vekt sier lite om helsen.

Men de færreste har jo utstyr hjemme til å måle fettprosenten. Vekta mi skal visstnok kunne gjøre det, men det har aldri fungert. Og nei - jeg stiller ikke på et treningsstudio for å gjøre det.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 13:57   #88
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Men de færreste har jo utstyr hjemme til å måle fettprosenten. Vekta mi skal visstnok kunne gjøre det, men det har aldri fungert. Og nei - jeg stiller ikke på et treningsstudio for å gjøre det.

Her inne på lavkarbo ja, men på typiske treningsforum etc, så er det veldig mange som bruker fettprosenten som mål fremfor bmi fordi bmi ikke sier så mye egentlig. Virker som om bmi er et "veldig viktig tall" for de som er overvektige og livet dreier seg mye rundt akkurat det "tallet". Skjønner det fodi man "tager hva man haver", men er det helse som er i fokus bør man tilstrebe fokusere på fettprosent istedetfor.
Ei klype koster ikke mange pengene og du får kjøpt ei til rundt 7-800,- på nett. Ikke vanskeligere og dyrere enn å handle fra iHerb

Selv bruker jeg ei Tanita BC-601 fitnessvekt som viser seg være veldig nøyaktig ift profesjonelle sykehusscannere og fettklyper. Ikke like bra som ei fettklype, men så lenge du måler på samme vekten så går det jo bra. Om din vekt viser 10% feil, så vil uansett en reduksjon på 2% på akkurat den vekten si at du fjerner fett og ikke muskelmasse Men hvis den deriomot viser mange prosent feil om du veier deg flere ganger på samme tid, ja da er den for unøyaktig og ikke til å stole på, enig.

Hele poenget mitt var at det er mange her inne som er opptatt av helse, da synes jeg det er rart de fokuserer så mye på bmi fremfor fettprosent. Tror kanskje dette har mer holdning å gjøre kanskje? Å måle fettprosent på et senter er kanskje verre for en med 30% kontra en med 15%?

  Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 14:00   #89
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Hva med å fokusere på hvordan kroppen føles, fremfor disse tallene? Ser ikke helt hvordan det er bedre å henge seg opp i fettprosent og bruke en hel masse penger for å få målt dette så nøyaktig så mulig, iforhold til det å gå på vekta hver dag..

Same shit, different wrapping.

Er man opptatt av helsa så bør man dra til legen og få tatt noen blodprøver med jevne mellomrom.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 14:01   #90
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Har vel kanskje også noe med det å gjøre at før man nærmer seg iallfall lett overvekt-kategorien, så trenger man ikke å kjenne nøyaktig fettprosent for å vite at den bør ned. Da er vekt (og BMI, hvor høyden er tatt med i betraktningen) en mye mer tilgjengelig målemetode.

Primære og sekundære mål...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 14:22   #91
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hva med å fokusere på hvordan kroppen føles, fremfor disse tallene? Ser ikke helt hvordan det er bedre å henge seg opp i fettprosent og bruke en hel masse penger for å få målt dette så nøyaktig så mulig, iforhold til det å gå på vekta hver dag..

Same shit, different wrapping.

Er man opptatt av helsa så bør man dra til legen og få tatt noen blodprøver med jevne mellomrom.

Vel, her inne på lavkarbo er det vel nok av de som absolutt ikke bør følge sin følelse på både det ene eller det andre når målet er "superkroppen"? Mulig jeg misforstår alvorlig, men det oppfattes som at om du enten er veldig overvektig eller bare skal ned noen pyntekilo, så er mange her inne i drømmen om et idealutseende. Dog, så er denne drømmen godt kamuflert som "god helse" i ord og uttrykk. Er vel gjerne en sammenheng tenker jeg, en veltrent kropp er gjerne et mer tegn på sunnhet enn det motsatte.

Å bli slave av tall er selvsagt ikke bra, mest forbeholdt de som skal bli best i sin idrett enten prestasjonsmessig elelr utseendemessig. Blodprøvetaking av friske mennesker skal man unngå, fordi før eller senere vil friske mennesker, eller mennesker som føler seg friske uten indikasjoner på noe annet kunne få avvik på blodprøver.

Å slave etter tall kan lett føre til spiseforstyrrelser sammen med en hel masse andre ting som kan påvirke akkurat det.
Men jeg ser liten forskjell på å være opptatt av fettprosent som å være opptatt av antall karbs, gram fett, vitaminer osv osv.
Det jeg er mest opptatt av er å ha en viss plan og et mål. Dette kan gjerne tallfestes ja, enten det er antall treningsøkter, antall gram fett, karbo, antall minutter i ulike soner osv osv. Skulle jeg tatt alt på følelsen i kroppen, eller hvordan kroppen føles, så ender jeg antakelig opp som enkelte her inne: utskeielser, oppgang, nedgang, overvekt og tullball, restart osv.

Jeg ser jo at du basert på det du poster på din blogg og skriver her inne brenner for hvordan ting føles for deg, og hvis det fungerer for deg, så er jo det bra. Det viktigste er hvordan en selv når sine mål og at disse nås på en måte du er happy med.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 14:26   #92
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Har vel kanskje også noe med det å gjøre at før man nærmer seg iallfall lett overvekt-kategorien, så trenger man ikke å kjenne nøyaktig fettprosent for å vite at den bør ned. Da er vekt (og BMI, hvor høyden er tatt med i betraktningen) en mye mer tilgjengelig målemetode.

Primære og sekundære mål...

Klart det smgj! Man trenger ikke en vekt eller fettklype for å se at man er helsemessig ute å kjøre med en fettprosent på 40%.
Men hvis den hele tiden går nedover og nedover så er dette en god motivasjon. hvis vekten går nedover og nedover er jo det også god motivasjon, men det er jo fettet man vil bli kvitt og ikke muskelmassen. Man må derfor legge opp kosthold og trening til å bli kvitt fettet, men bevare muskelmassen. Starter man med det utgangspunktet så har man riktig fokus, fremfor å kun være opptatt av antall kilo.
Arrester meg gjerne om det er helt feil å ha dette fokuset?

  Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 14:30   #93
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Klart det smgj! Man trenger ikke en vekt eller fettklype for å se at man er helsemessig ute å kjøre med en fettprosent på 40%.
Men hvis den hele tiden går nedover og nedover så er dette en god motivasjon. hvis vekten går nedover og nedover er jo det også god motivasjon, men det er jo fettet man vil bli kvitt og ikke muskelmassen. Man må derfor legge opp kosthold og trening til å bli kvitt fettet, men bevare muskelmassen. Starter man med det utgangspunktet så har man riktig fokus, fremfor å kun være opptatt av antall kilo.
Arrester meg gjerne om det er helt feil å ha dette fokuset?

Ikke feil, men jeg klarer å se at i ulike faser så er kanskje verktøyene man bruker mindre viktig enn det faktum at de er "gode nok" til å bekrefte man beveger seg i rett retning.

Når man finjusterer målene må man også ha bedre verktøy. Det er også klart. Men... etter min mening så trenger ikke alle de mest nøyaktige verktøyene med en gang.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 14:36   #94
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Jeg har ingenting imot måling av fettprosent. Skulle gjerne ha gjort det selv, men gidder ikke betale penger for det. Dessuten er jeg en av de som BMI passer veldig godt på.

Folk må passe på å spise proteinene sine, så slipper de å miste så veldig mye muskler.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 14:36   #95
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Fettprosentmåling er jo helt knall for de som skal stille i kroppsbygging- eller fitnesskonkurranse OG det er bra for mennesker som sliter med overvekt for å måle nedgang.

Det jeg synes er interessant med den opprinnelige posten, er å se hvordan samme fettprosent kan se ut med ulike kroppskomposisjoner.

Og det er tull å se seg blind på BMI. Som et tillegg til andre målinger ja, alene, ikke faen.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 15:01   #96
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Det jeg synes er interessant med den opprinnelige posten, er å se hvordan samme fettprosent kan se ut med ulike kroppskomposisjoner.

Og det er tull å se seg blind på BMI. Som et tillegg til andre målinger ja, alene, ikke faen.

1) Enig.

2) Kommer an på. Har man en bmi på 35-40 så er nok det å redusere BMI et helt greit utgangspunkt. Ligger man derimot tett ved normalvekt så er BMI muligens et verktøy som med helle kan kompletteres. Enten det er med fettprosent eller den rimeligere varianten - målebånd.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 17:38   #97
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Og det er tull å se seg blind på BMI. Som et tillegg til andre målinger ja, alene, ikke faen.


Det har du helt rett i. Da WHO utviklet BMI-systemet var det aldri ment å bli brukt på enkeltindivider. Det var ment som en statistisk metode for å følge utviklingen i en folkegruppe, eller for å sammenligne forskjellige folkegrupper.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 19:08   #98
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

De fleste klarer fint å se på kroppen sin selv. Om de er 70 kg og muskuløs eller 70 kg og har mye fett. Det ser man jo fint på hvor trent man er. Trenger ikke noe fettmåling for å se det..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 19:58   #99
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

De fleste klarer fint å se på kroppen sin selv. Om de er 70 kg og muskuløs eller 70 kg og har mye fett. Det ser man jo fint på hvor trent man er. Trenger ikke noe fettmåling for å se det..

Mange er jo innvendig feite....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-12-12, 20:35   #100
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

Etterhvert som jeg mister mer og mer vekt, er jeg rett og slett misunt på dere som har mye sunnere kropper enn mine skranglete ben. Jeg vil tippe min fettprosent til og være rundt 12-15, og det er hverken kledelig, behagelig eller sunt etter mitt syn.
Både BMI og fettprosent er liksom bare tall; man skal trives i polstringa si, uansett hva tallene sier.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
De 10 største forskjellene på menn og kvinner Kanutten Livets lyse side 10 22-04-12 12:16
Iform - Hvorfor kvinner sliter mer enn menn caz Trening 4 24-02-09 17:37
Er det forskjell på menn og kvinner Tittentei Lavkarbo generelt 1 21-08-07 17:18
Datamaskiner - kvinner vs menn... sunbeam Livets lyse side 0 08-03-06 22:11
Helserisiko midjemål: 90 cm for kvinner, 100 cm for menn mofe Fysisk og mental helse 7 20-02-06 13:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no