Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Xanthan gum ...

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-04-10, 22:28   #1
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Xanthan gum ...

...fikk jeg tak i, og hadde det i bollene (oppskriften med mandelmel og hi-maize) NAM!!!! Nå fikk jeg BOLLEKONSISTENS!!!!!!!!!!!!! Prøvde de ut på en kritisk ikke-lavkarbo-venninne, og hun synes de minnet om scones. Det er godt nok for meg , jeg synes de pleide å minne mest om kjeks..

Hadde for øvrig i ei pakke gjær også, for å utnyttet de lille det er av stivelse maksimalt...



http://glutenfreecooking.about.com/o...anguargums.htm

Xanthan (ZAN thun) gum and guar (gwar) gum are used in gluten-free cooking to bind, thicken and emulsify gluten-free ingredients. If you don't add one of these gums to most of your gluten-free baked goods, they will likely end up as a pile of crumbs!



But is one gum better than the other and how much gum do you really need to use for best baking results?

Xanthan Gum

Xanthan gum is a corn-based, fermented product. It's made by fermenting corn sugar with a microbial called "Xanthomonas campestris." It's used extensively in the food industry to make products thicker and it's a common ingredient in gluten-free recipes.

If you use too much xanthan gum in a recipe you may notice a heavy, gummy or even slimy texture in your baked goods- so measure carefully when using xanthan gum.

People with allergies or sensitivity to corn may be advised by their physician to avoid xanthan gum. Also, xanthan gum generally costs almost 3 times as much as guar gum.

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 07:46   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Xanthan gum...

Hei,
Her fant jeg en norsk forklaring på Xanthan gum:

Sitat:

Xantangummi (også registrert som: E-415)
Xantangummi er et polysakkarid (dvs. en form for sukker) som fremstilles av mais og sukker i en gjæringsprosess der bakterien Xanthomonas campestris er involvert. Karbohydratet renses med isopropylalkohol, tørkes og males til et kremfarget pulver eller granulat. Stoffet løser seg i både varmt og kaldt vann, og danner da en litt ugjennomsiktig gelé som reagerer nøytralt (pH 6-8).
http://www.rolv.no/purityherbs/ingredienser/xantangummi.htm

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 16:43   #3
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Sv: Xanthan gum ...

Hvor får man kjøpt xanthan gum?

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 19:26   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Xanthan gum ...

www.renkost.no www.vitavalens.no

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 22:09   #5
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Sv: Xanthan gum ...

Jeg rasket med meg en pose hjem fra usa, men har ikke fått brukt det så mye enda. Kunne du lagt ut den oppskriften du brukte det i?

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 11:25   #6
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Xanthan gum ...

Ja kan du legge ut oppskrift? Plis Hehe.

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 11:44   #7
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Xanthan gum ...

Vil også gjerne ha oppskrift.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no