Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Sover dårlig

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-10-13, 09:26   #1
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sover dårlig

Sliter veldig med søvnen for tiden. Jeg sovner fort om kvelden, men våkner etter noen timer og sover veldig urolig resten av natten. Våkner mange ganger og føler ikke at jeg sover godt. Har hatt dette problemet i mange måneder nå, men de siste ukene har det bare blitt verre.

Noen som har opplevd det samme, eller har noen tips som kan gi bedre søvn?

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 10:36   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sover dårlig

Har du prøvd ZMA?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 11:48   #3
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Sover dårlig

Nei, har du? Funker det? Er villig til å prøve det meste....

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 14:57   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sover dårlig

Jeg tar det på vinterhalvåret. Kan ikke på sommeren, for da våknet jeg aldri ordentlig på morgenen. Fungerer greit på meg.

Tror det fungerer bedre på de fleste andre, enn det gjør på meg. Inntrykket jeg har er i hvertfall at de fleste får en bedre søvnkvalitet av det.

Har sovet som du beskriver i halvannet års tid, men det har mest med påvirkninger utenifra/stress å gjøre.. Det er faktisk bare nå de siste par ukene jeg har sovet hele netter igjennom. Synes nesten det er litt ubehagelig, for jeg er så vant til å våkne 100.000 ganger i løpet av ei natt.

Det er i hvertfall verdt et forsøk.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 15:13   #5
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Sover dårlig

Da skal jeg forsøke ZMA
Ut og handle i morgen da. Håper de har det på helsekosten eller noe...
Sikkert billigere på nett, men vil begynne med en gang

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 15:27   #6
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Sover dårlig

Har prøvd så utrolig mange kjerringråd nå... Forskjellige typer mat (kiwi, havre, banan, melk, osv), flere typer beroligende te, te brygget på nellikspiker, meditasjon, spikermatte osv osv.

Har hatt dette problemet i lang tid, men blitt mye verre de siste ukene. Regner med at det oppstod på grunn av at jeg har vært deprimert. De siste månedene har jeg blitt mye bedre av depresjonen, men søvnproblemet har blitt verre

Spiser sunnt, har god søvnhygiene (står opp ca samme tid/legger meg til samme tid osv), trener flere ganger i uken, er ute i sollys hver dag, går tur hver dag osv

Har veldig lite lyst å begynne med sovetabletter, så skal prøve zma nå, men tar gjerne imot flere tips! Om flere har lignende erfaringer vil jeg gjerne høre deres historie

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 16:33   #7
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Sover dårlig

Jeg ville gått innom en helsekost butikk å spurt om råd, der har de mange produkter som kan hjelpe. Jeg ville først prøvd valerina forte eller melissa.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 18:20   #8
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Sover dårlig

Har vært innom helsekosten og bruker Melissa nå, begynnte vel for to uker siden og har ikke hatt noe effekt enda...

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 06-10-13, 18:47   #9
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Sover dårlig

Melissa kan det ta litt tid før man merker effekt. Men om du ikke merker noe i det hele tatt etter to uker, så ville jeg heller forsøkt Valerina Forte. Ta gjerne også magnesium på kveldstid.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 07:34   #10
SunLight
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sover dårlig

http://www.life.no/life/produkter/b-...i_b-stress.ecp

  Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 07:47   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Sover dårlig

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har du prøvd ZMA?

Jeg må bare få lov til å spørre, hva er ZMA? Sliter selv med søvnen i perioder og kan trenge all hjelp jeg kan få.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 07:50   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sover dårlig

Jeg har hatt det akkurat sånn som deg, og det eneste jeg tror har hjulpet (uvisst om det var dét som gjorde hele utslaget, eller at det også gikk over av seg selv) var melatonin, kloster sin sove-te og minimum 400 mg skikkelig magnesium på kvelden. Soveteen gjorde meg mer søvnig på kvelden, magnsesiumen gjorde at jeg lettere slo meg til ro, men det var melatoninen som fikk meg gjennom natta. Melatonin må du ha resept på.
Jeg vet flere har god effekt av valerina forte også. Det får du kjøpt på helsekost.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 08:18   #13
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Sover dårlig

Bare så det er sagt, melatonin er ikke "sovepiller" i den forstand, det er et naturprodukt, og er noe kroppen skiller ut på egenhånd når det blir mørkt, og finnes naturlig i bla. kirsebær. Ikke noe skummelt kjemikalieopplegg selv om man må ha resept, det er faktisk reseptfritt i de aller fleste land.

Sliter selv mye med søvn, og har gjor de siste 10 åra, har prøvd det meste, men jeg må nå dopes ned skikkelig for å få ordentlig søvn, uheldigvis. Topp at du prøver "alt" annet først, for samtlige sovepiller eller annen medisin med døsighet som bivirkning, har alltid andre kjipe bivirkninger.

Masse lykke til, og sov godt!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 08:28   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sover dårlig

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Bare så det er sagt, melatonin er ikke "sovepiller" i den forstand, det er et naturprodukt, og er noe kroppen skiller ut på egenhånd når det blir mørkt, og finnes naturlig i bla. kirsebær. Ikke noe skummelt kjemikalieopplegg selv om man må ha resept, det er faktisk reseptfritt i de aller fleste land.

Viktig poeng! Melatonin er søvnhormonet vårt, og det er ikke unormalt her i nord at det kan oppstå forstyrrelser i utskillelsen i sommerhalvåret.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 09:51   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sover dårlig

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Jeg må bare få lov til å spørre, hva er ZMA? Sliter selv med søvnen i perioder og kan trenge all hjelp jeg kan få.

Sink, magnesium og B-6 satt sammen. Skal være bra for restitusjon, søvnkvalitet og noe mer. Gir veldig dyp søvn.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 15:12   #16
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Sover dårlig

Tusen takk for svar alle sammen Har kjøpt zma nå og skal prøve det. Dersom det ikke gir bedre søvn får jeg høre med legen min om muligheten for melatonin

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 16:43   #17
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Sover dårlig

Fysisk aktivitet. Så du blir skikkelig svett og sliten, ikke bare en liten rusletur, men minst en time i strekk i godt tempo. Jeg steinsover hele natta om jeg går/jogger en liten time i marka om morran.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 16:55   #18
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Sover dårlig

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Fysisk aktivitet. Så du blir skikkelig svett og sliten, ikke bare en liten rusletur, men minst en time i strekk i godt tempo. Jtretteinsover hele natta om jeg går/jogger en liten time i marka om morran.

Trener hardt flere ganger i uka, men det har desverre ikke hjulpet på problemet.
Formen er blitt bedre etter jeg starta med trening, så er ikke like trett om dagene lenger. Men hjelper ikke på nattesøvnen
Går rundt og er bestandig trett, så veldig slitsomt å ha det sånn...

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor sover jeg så mye bedre nå ...? bouboulette Spørsmål og svar 14 06-05-12 11:05
Hjelp! Tungpustet og sover dårlig lillefixen Fysisk og mental helse 17 07-04-11 16:51
Føttene mine sover Opheliia Fysisk og mental helse 39 24-11-10 22:28
Sover du nok? jeef-micro Artikler 48 10-04-07 18:24
Sover du for lite? Gamla Fysisk og mental helse 27 15-12-04 15:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no