Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Er sååå lei brokkoli og blomkål!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-08, 16:46   #1
pillan
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordland
Alder: 51
Innlegg: 17
pillan er ny på veien
Unhappy

Er sååå lei brokkoli og blomkål!

Er sååå lei brokkoli og blomkål!!! Har blitt at vi har brukt det og salat som tilbehør og nå kjenner jeg at jeg vil spy bare med tanken på brokkoli!!!
Er det noen som kan gi meg tips på annet man kan bruke???
Er sååå matlei nå at ååååå....

__________________
28 kg nærmere målet!!!
pillan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 16:47   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Rosenkål eller squash, feks!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 16:51   #3
indi
Seniormedlem
 
indi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.453
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

sopp!
ratatouille med løk, squash, chili, hvitløk, tomat, vårløk, paprika, ha på bittelitt sitron, og et par spiseskjeer revet parmesan, drømmemat!

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 16:54   #4
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 49
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Asparges!
Fersk asparges med masse smør og litt parmesan på.... mmmmmmm
Minimais kan også brukes til mye, tacosalat, wok osv..

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 17:50   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Opprinnelig lagt inn av indi, her.

sopp!
ratatouille med løk, squash, chili, hvitløk, tomat, vårløk, paprika, ha på bittelitt sitron, og et par spiseskjeer revet parmesan, drømmemat!

Å ja, glemte soppen!
Elsker det meste av sopp og bruker både fersk, hermetisk og frossen! NAM!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 18:29   #6
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Opprinnelig lagt inn av LilleVille, her.

Asparges!
Fersk asparges med masse smør og litt parmesan på.... mmmmmmm

Hvordan tilbereder man asparges egentlig) Har kjøpt en bunt med dem, men aner ikke helt hva neste skritt er Skal de skrelles?

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 18:37   #7
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Ellers vil jeg anbefal blomkål eller brokkolimos som en avveksling

kok opp et hode, delt i biter. Hell av vannet. tilsett masse smør og fløte og mos ivei.
Blir ekstra godt med litt smøreost/ fetaost i

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 18:45   #8
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Hvordan tilbereder man asparges egentlig) Har kjøpt en bunt med dem, men aner ikke helt hva neste skritt er Skal de skrelles?

Nei, de skal ikke skrelles! Du kan bare skylle dem og skjære av ca en centimeter nederst, tenker jeg. Så koker du dem i 5-10 minutter, og så er det bare å spise. Mener jeg da. Mamma koker dem alltid lenger, men da syns jeg de blir for mye kokt. Det er en smaksak.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 19:26   #9
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 49
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Hvordan tilbereder man asparges egentlig) Har kjøpt en bunt med dem, men aner ikke helt hva neste skritt er Skal de skrelles?

Jeg knekker dem.. Der de knekker naturlig er "riktig" sted, det under er ganske treete... Men du får såklart litt ekstra ut av dem hvis du skreller den nedeste delen istedenfor å knekke den av da.

Jeg koker opp vann med 1 ts salt, 1 ss smør og 1/2 ts splenda (asparges har en litt bitter undertone, som blir borte hvis man har litt søtt i kokevannet) Koker dem bare litt, forveller heter det vel.. 3-5 minutter.

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 19:28   #10
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Men når folk skriver stekes... er det bare å slenge dem i panna med smør?

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 20:24   #11
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Sitat:

Men når folk skriver stekes... er det bare å slenge dem i panna med smør?

Du kan feks tørrsteke dem kjapt på høy varme i teflonpanne, og når de er brunflekkete hive over smør, salt og pepper, og evt sitron og parmesan

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 21:24   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Men når folk skriver stekes... er det bare å slenge dem i panna med smør?

Eller nå som det er sommer og man bruker grillen, kan man pakke dem i folie med smør, krydder, hvitløk...... og la dem ligge og kose seg mens kjøttet stekes! Jummi!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 21:27   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!

SPINAT!! mmmm livrett. Spesielt sammen med laks.
aubergine bakt i ovnen..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 21:28   #14
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!

En perfekt kokt asparges er så stiv at damene blir forlegne og så slapp at mennene blir flaue. Har blitt meg fortalt. Jeg koker dem i 4-5 minutter, og da er de omtrent sånn...

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 22:12   #15
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!

squash i biter med krydderolje og salt i sterk varm i form i ovene i ca 15-20 min til gylne...bedre enn det meste

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 10:19   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Hvordan tilbereder man asparges egentlig) Har kjøpt en bunt med dem, men aner ikke helt hva neste skritt er Skal de skrelles?

Grønn asparges må ikke skrelles, men jeg tar alltid av et par cm nede.
Den hvite MÅ skrelles, ellers er den vanskelig å spise (treete)

Fra Art Of Taste:

Opprinnelig lagt inn av http://www.artoftaste.no/servlet/side?section=1000000&item=11420

Den hvite aspargesen gror i høye bed og høstes når hodet stikker opp, slik at stilken fortsatt er hvit.
Den grønne får vokse opp i lyset og høstes når den er ca 25 cm lang.
Når du skal kjøpe asparges, pass på at stilkene er friske, faste og rette. Er bunten tett, pass på at den også er frisk inni. Asparges kan oppbevares i kjøleskap i 4-5 dager.
Den hvite asparges må skrelles. På grønn asparges skal stilken skjæres av der den begynner å bli treen. Det kan også være nødvendig å skrelle litt av stilkene på grønn asparges hvis den er stor og grov. Ikke skrell mer enn nødvendig, mye av smaken sitter i skallet.

Asparges kokes i lettsaltet vann tilsatt litt sukker for å få frem den gode smaken.
Koketid:
– hvit asparges i 8-10 min
– grønnasparges i 4-6 min (avhengig av tykkelse).
Ikke kok for lenge. Det er bedre at asparges er litt for lite kokt!
Det finnes spesielle høye kjeler med kurver til å koke asparges i.
Det viktigste er at hodene blir lettkokte, nesten dampkokt
Har du ikke aspargeskjele, bruk en vid panne med høye kanter, vann salt og sukker.
Asparges smaker godt naturell servert med litt smør eller revet parmesan.

Ellers her er en oppskrift jeg har postet et annet sted, men ikke oversatt enda. Har laget bare sausen som et eget måltid... Det var veldig godt:

Opprinnelig lagt inn av Yours Truly

This is my favourite sauce for my Spagetti Squash meal !! Before LC'ing I made it to regular pasta !!

I asked Chef Morais for his input, and he suggested Chicken stock instead of warm salted water. I think that's a good idea !

PASTA AGLI ASPARGI

Serves 4 - with LC pasta or Spagetti squash (4 normal persons WITH pasta, for 2 without)

400 grams (14 oz) green aspargus
1 onion
2 cloves garlic
150 gram cooked and peeled prawns (5.3 oz, I sometimes use a bit more)
1 tbsp olive oil
100 gram + (3,5 fl oz +) (1 dl +) of heavy cream ( I use a bit more)
freshly grounded pepper
freshly grated nutmeg
Maldone salt

Wash aspargus in cold water, cut off the woody part of it, cut in approx. 1-2 cm long pieces at an angle. Peel and chop onion and garlic. If shrimps/prawns are big, cut them in half.

Warm oil in middlesize pan/casserole. Stir fry aspargus, onion and garlic. Add a half a cup of cooking water from Spagetti squash - (that is if you're cooking it at the same time) or any warm water with a pinch of salt will do. OR Chicken stock - as suggested bu Chef Morais. Put on a lid and let it simmer for 10 minutes on low heat.

Take off lid and pour in heavy cream, turn heat up so it reduces a bit. Put in shrimps/prawns to heat up. Season with freshly ground pepper, Maldone salt (or regular) and nutmeg to taste.

Mix with spagetti squash or LC pasta - NO CHEESE ON TOP !!! But Chef M also suggested som grated parmesan in sauce. I have not tried that yet. VOILA !!

I eat this sauce with a spoon if there's any left....... !!!

Chef Morais er en kjent (lavkarbo) kokk jeg kjenner...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 20:56   #17
strålende
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 42
Innlegg: 6
strålende er på en erverdig vei

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!!!

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Hvordan tilbereder man asparges egentlig) Har kjøpt en bunt med dem, men aner ikke helt hva neste skritt er Skal de skrelles?

Først skal du knekke av den nederste delen av aspargesen, den knekker naturlig i skillet mellom myk og hard del noen cm fra der den er kuttet. Så skal du skrelle den fra 3-4 cm nedenfor "hodet" til aspargesen. Kok opp vannet med litt salt i. Den skal kokes i 3-4 minutter og deretter kan du spise den eller legge den i isvann og ettervarme den i et knapt minutt når den skal serveres.
Det er nydelig godt med Hollandaise saus til

strålende er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 11:48   #18
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er sååå lei brokkoli og blomkål!

Holder fremdeles på Art Of Taste sin metode jeg da.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blomkål- og brokkolimos Gunhild Middag 11 09-04-11 11:19
Brokkoli holder deg ung ... Nille Nyheter / media 10 16-03-08 12:56
Karboinnhold i brokkoli snoopygirl Spørsmål og svar 4 10-02-06 14:31
Krydret blomkål Marianne Middag 0 07-02-05 20:32
Brokkoli og Blomkålsuppe Skorpia Middag 1 08-04-04 19:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no