Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Planlegging av pauser fra Atkins?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-12, 10:23   #1
Dammed
Juniormedlem
 
Dammed sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Alder: 35
Innlegg: 25
Dammed er på en erverdig vei

Planlegging av pauser fra Atkins?

Hei.

Har nå holdt på i ca 1 måned med Atkins, og jeg klarer meg rimelig bra. Har gått ned ca 5kg (120,5-115,8). Og motivasjon er egentlig på topp, litt lei av egg som mange andre men jeg klarer meg bra.

Jeg har tenkt på i det siste om jeg skal innføre en "gulerot" i kostholdet ved å planlegge 1 dag hver måned hvor jeg kan spise mer karbohydrater enn vanlig. Dette vil være f.eks. Pizza til middag, pannekaker til frokost og _litt_ søtsaker.

Dette er fordi jeg savner visse matretter og fordi jeg vil ha noe å se frem til, noe jeg mener vil gjøre at jeg holder meg trofast til kostholdet i en lengre periode. Målet mitt er å gå ned til 80-90kg i løpet av 2012.

Her er det store spørsmålet, hvis jeg har en slik dag hver måned. Hvor lang tid _tror_ dere det vil ta etter pausen før kroppen er i gang med vanlig fettforbrenning som før? Mao, hvor mye ødelegger jeg for vekttapet med en slik pause?

Greit å vite ellers: Jeg er en mann på 23 år, begynte med atkins den 07.01 med 120,5kg. Jeg holder meg til induksjon ennå, har begynt å føre en matdagbok hvor jeg regner ut kalorier og jeg klarer meg relativt bra bortsett fra jeg spiser litt mer ost enn anbefalt siden jeg fant oster med 0-0,5g karb / 100g, men jeg er fortsatt under 20g / dag.

Dammed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 10:35   #2
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Vi er alle forskjellige i forhold til hvordan vi reagerer på mer karbo. Mener du å spise høykabo denne ene dagen i måneden ? Hvis det er det du planlegger, vill jeg ha forsøkt å heller skeie mer ut på lavkarbokosthold. Dvs, lage pizza etter en av oppskriftene her inne, eller fx bruke en av lavkarbo melmiksene som har kommet i handelen. Spise sukkerfri sjokolade, eller min 70 %, lage lavkarbosnop etc. Krem med kunstig søtning med bær, er jo kjempegodt
For noen trigger høykarbo så mye, at det kan være vanskelig å ikke slutte, selv om du skeier ut bare en dag. Siden du har bra vekttap, og stadig er like motivert ville jeg ikke ha gått bananas med kh av den dårlige typen.
Hvorfor ikke prøve deg med lavkarbo utskeielse først, for å se om ikke det kan være gulrot nok

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 12:21   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Jeg er enig med Dietta, jeg ville IKKE planlagt høykarboutskeielser så tidlig i en vektnedgangsfase.
Risikoen er stor for at det ikke blir med den ene dagen, og kroppen som da får "smaken" på raske karbohydrater igjen, vil kunne gi deg et helvete siden du da må bruke ren viljestyrke på og spise rent noen dager før det roer seg ned.

Nå vet ikke jeg hva slags planer du har ETTER at du har nådd målvekt. Går du tilbake til å spise slik du gjorde før (slik mange gjør), så snakkes vi om et år og en del kilo opp igjen.

Jeg anbefaler som dietta at du istedet øker litt på karbohydratene generelt, eller en dag i uka, men med lavglykemiske kh. Du bør også lete etter alternativer av den maten du nå føler du savner - etter en måned er du nok ikke helt i boks verken hormonmessig eller fettforbrenningsmessig og det er sånn at det kan ta hjernen din ET ÅR før den ikke lengre vil prøve og "lure" deg til å innta raske karbohydrater. Det er bare tull at en skikkelig høykarboutskeielse vil gjøre det lettere og "holde ut" lavkarbokostholdet (nå får jeg sikkert mye pes - hehe - men DET takler jeg!). Hadde jeg vært deg, ville jeg heller jobbet mer med holdningen til kostholdet ditt. Vet du at du vil kunne gå opp igjen med høykarbo, vel da kan du tenke slik at DETTE er en vektnedgangsperiode med veldig lite karbohydrater. Etterhvert vil du gå over i en vedlikeholdsfase, og i større grad kunne øke på med karbohydrater, men da de lavglykemiske OG næringsrike (pizza er mest energirik, ikke SÅ næringsrik, litt avhengig av hva du har på). Når du så har holdt vekta di stabil i en lengre periode, kanskje opptil et halvt år, kan du i større grad "unne" deg en pizza om det er en anledning til det (feks treff på peppes eller liknende).

Så tidlig i kostholdsendringen din ville jeg ikke turt og gjøre noen endringer. Søk større variasjon, prøv ut forskjellige oppskrifter og vær bevisst på at det hjernen din og ikke du som mener at en høykarbodag i ny og ne er en "god ide" for å "holde ut" med dette kostholdet over tid.

Jeg snakker av egen erfaring, ikke på lavkarbo, men fra tidligere slankekurer Har du først blitt overvektig pga kostholdet, tar det LANG tid for noen etter et kostholdskifte til lavkarbo før både kroppen fysisk ønsker og holde den nye vekta istedet for å påvirke deg til å spise slik at du kommer opp i den vekta du var OG før hjernen din venner seg på og fungere optimalt på et lavere serotoninnivå. En del raske karber gir en "god følelse", en slags "høy" følelse, og det er klart at alt i kroppen din vil ha tilbake denne følelsen når du avvenner deg på sukker, og spiser ren lavkarbomat

For meg hjalp det ENORMT på motivasjonen og skille "hjernens fysiske behov og krav" fra min bevisste forståelse av hva kroppen har godt av, og at jeg ikke var "svak" om jeg fyste eller ønsket meg høykarbomat, men at det var hjernen som synes det er tungt og venne seg på og bruke ketoner som energi istedet for de tidligere lett tilgjengelige inntatte karbohydratene

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 12:27   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Ps - jeg spiser ikke spesielt mye egg, lavkarbo åpner for store variasjoner i proteinkilder, forsk ut litt! Ikke spiser jeg bacon særlig ofte heller

Lag deg ei liste over alle proteinkildene du kommer på og bytt ut egget av og til med en eller flere av disse. Feks vil man kunne bli raskt lei av omelett, men eggerøre sammen med røykelaks gjør det litt annerledes. Røykelaks rullet med snøfrisk kremost og salat i er også snadder. Ellers går det mye i kyllingfilet og grillet kylling her hjemme, sammen med kjøttdeig, laks, hvitfisk og av og til en entrecote/nakkekotelett eller lignende (Rema har her lokalt 100g røykelaks til bare 12.90...)

Lag deg "koldtbord" til matpakken eller frokosten, et kokt egg, et par oliven (om atkins er åpent for det i induksjonen og om du fremdeles spiser etter induksjonen), noe biter med ost, salami eller morrpølse eller spekeskinke, litt potetsalat der du har erstattet potet med lettkokt blomkål osv.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 18:04   #5
Dammed
Juniormedlem
 
Dammed sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Alder: 35
Innlegg: 25
Dammed er på en erverdig vei

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Dietta: høy karbo er vel ganske ikke den beste beskrivelsen, men i alle fall ikke lav karbo. Da hadde dagen bestått f.eks. av salte pannekaker til frokost, pizza til middag med en pils, taco med lomper til kvelds og kanskje litt chips og 50gr sjokolade, f.eks en liten snickers elns. Er ikke snakk om å å sitte der med en skje i sukkerkrukka.

Har lest litt på den lavkarbo melet til Møllerens og hvis jeg husker riktig så var det ikke særlig mer lavkarbo enn grovt mel. Skal ta og sette meg ned og regne ut sånn ca hvor mange karbohydrater det blir i løpet av den dagen.

Jeg skal nok klare å slutte, for meg er ikke lav karbo et problem, jeg liker grønnsaker og kjøtt og jeg har spist lite poteter og ris siden sommeren 2011. Så hvis det blir noe ala når jeg starta med atkins så skal det nok gå helt fint.

Hmm lavkarbo utskeilelse er en veldig god ide, er bare noen ting som ikke kan lages lavkarbo versjon, det er derfor jeg lagde denne tråden.


Nerthus: Planen min er å kutte ut poteter og ris helt, og innføre brødvarer til jeg holder en stabil vekt. Melet ville vært i form av pizza, taco lomper, grillmel o.l. ikke smørbrød.

Blir ikke noe pes, gi meg informasjon rett fra levra, bedre med riktig informasjon som jeg ikke liker enn falske sannheter.

Øke med karbo i løpet av dagen har jeg egentlig ikke behov for, men jeg skal sjekke lavkarbo pizza. Selv om på bilder så ser dem rett og slett skumle ut.

Jeg har egentlig vært overvektig hele livet, selv om jeg har holdt på med idrett hele barndommen. Grunnen til at jeg bytter kostholdet er rett og slett fordi jeg er lei av å være rund.

Takk for tipset, skal se etter flere oppskrifter med egg, spiste her om dagen et par djevel egg med litt skinke i blandingen, er så utrolig greit at slik mat er bra mat. Hybel kamerater rister på hodet når de ser all den gode maten og at jeg går ned i vekt.


Noen side spørsmål som jeg har søkt men ikke funnet svaret på, hvorfor er ost begrenset til 100g? De aller fleste oster jeg har funnet har 0-0,5g KH / 100g, må vel være ok å spise opp til 250g noen ganger selv om det blir 1-2g KH som egentlig er reservert til grønnsaker?

Og noen som har tips til en chips erstatning? Fleskesvor smaker ikke noe særlig godt etter min mening.


Men dere begge to fokuserer på at det blir vanskelig å fortsette med Atkins etter en slik pause, jeg er ganske sikker på at det ikke blir et problem for meg (med tanke på hvordan starten av Atkins var for meg, ingen hodepine eller tretthetsproblemer).

Har noen av dere eller noen andre tatt en slik pause og registrert hvor skadelig det var for vektnedgangen i etter tid?

Dammed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 18:29   #6
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Når det gjelder å skeie ut, for så å ta seg inn igjen, så tenker jeg mest på sukkerheksa. Hvis man først spiser masse snop, kan det for noen være vanskelig å ikke fortsette med deg dagen etter. "Bare litt til", kan fort bli til mange dager - uker..... Tenker ikke på bivirkningene du får ved å gå inn i ketose igjen. Hvis du ikke har noe problem med å ta deg inn igjen dagen etter, er du heldig
Erstatning for chips ja Hva med å lage osteknekkis i små biter av jalapenoosten til kavli, eller annen ost gjerne med litt krydder over ? Det er oppskrifter her inne på salte mandler og kryddermandler. Brente mandler også, laget med tagatose. Valnøtter og andre nøtter også, både sundt og godt.
Du skrev jo at din dag med høykarbo skulle vært en motivasjonsdag. For meg blir det litt feil at man skal motivere seg selv med høykarbo. Personlig synes jeg det er mye mer motivasjon at klærne blir større, og det bidrar til at jeg ikke blir så fristet til å skeie ut.
Du må ta dine valg, de som er best for deg, jeg bare vet ved egen erfaring at en dag på høykarbo fort blir maaange fler

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 19:13   #7
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Opprinnelig lagt inn av Dammed, her.

Dietta: høy karbo er vel ganske ikke den beste beskrivelsen, men i alle fall ikke lav karbo. Da hadde dagen bestått f.eks. av salte pannekaker til frokost, pizza til middag med en pils, taco med lomper til kvelds og kanskje litt chips og 50gr sjokolade, f.eks en liten snickers elns. Er ikke snakk om å å sitte der med en skje i sukkerkrukka.

Det blir faktisk veldig mye karbohydrater av det du ramser opp. Du kan jo forsøke å legge det inn på diett.no og se, vil tippe du får deg en overraskelse.

Sitat:

Jeg skal nok klare å slutte, for meg er ikke lav karbo et problem, jeg liker grønnsaker og kjøtt og jeg har spist lite poteter og ris siden sommeren 2011. Så hvis det blir noe ala når jeg starta med atkins så skal det nok gå helt fint.

En ting er hva du (tror du) kan klare, en annen ting er belastninga på kroppen. Det krever litt av kroppen å "bytte forbrenningsfokus" fra karbohydrater til fett, og må du gjøre dette stadig vekk kan det bli vanskeligere for hver gang. Det er ikke anbefalt hos noen av retningene å ha en sånn dag i måneden, i alle fall ikke så vidt jeg veit. Vil råde deg til å helle skeie ut på lavkarbovis, som Nerthus og Dietta allerede har foreslått. De er kloke damer, du burde høre på de.

Sitat:

Noen side spørsmål som jeg har søkt men ikke funnet svaret på, hvorfor er ost begrenset til 100g? De aller fleste oster jeg har funnet har 0-0,5g KH / 100g, må vel være ok å spise opp til 250g noen ganger selv om det blir 1-2g KH som egentlig er reservert til grønnsaker?

Uten at jeg er hundre 100% sikker, så tror jeg det har med det som er i melkeprodukter å gjøre, blant annet laktose og noe andre greier jeg ikke husker navnet på i farta. En del vil, til tross for veldig lavt karboinntak, ikke gå ned i vekt om de spiser for mye av visse melkeprodukter som ost, cottage cheese og kremfløte. (Skulle helst ha lagt med en link om dette, men finner ikke i farta.) Det er en grunn til at reglene er som de er, men for all del, du velger jo selv. Er du komfortabel med å spise så mye, så gjør du det. Men stopper vektnedgangen så veit du hvor du kan starte å gjøre endringer.

Sitat:

Har noen av dere eller noen andre tatt en slik pause og registrert hvor skadelig det var for vektnedgangen i etter tid?

Jeg følger ikke Atkins, med LCHF, som kanskje tilsvarer fase to hos Atkins. Jeg har tatt slike pauser ved tre-fire anledninger, og jeg angrer de alle. Planen har alltid vært å bare ta et par dager fri, kanskje ei uke, men jeg har falt av vogna minst en måned hver gang. Det har selvsagt gått utover vektnedgang, jeg har også lagt på meg noen kilo i løpet av de periodene som må av igjen på nytt. Ikke minst føler jeg meg alltid ekkel og treig i kroppen når jeg plutselig får masse karbohydrater i meg. Og humøret daler. Det er jo også noe å tenke på, jeg er ikke aleine om å erfare det. For min del var løsningen på dette problemet å nettopp skeie ut med noe lavkarbo-snop. Blir jeg bedt på middag og får servert f.eks. pizza, så spiser jeg den, men lar det bli med det ene måltidet. Det er ikke selvsagt at dette er den beste løsninga for deg, det må du nesten prøve ut sjøl. Men mange andre her inne gjør dette, og det funker.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 19:23   #8
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Jeg har slike pauser... Jeg regner med at min neste pause er i Juli. Den forrige pausen min var i desember. Tror ikke det lurt å ha de så ofte som en gang i md.

Jeg spiser egg som del av mat (i desserter som vaniljepuddinger, i ostegratenger, stekt jukseris, sauser, lefser) men så skjeldent som speilegg eller bløtkokt egg at når jeg leste at du var lei egg fikk jeg lyst på det

Jeg Skeier ut akkurat som Dietta skriver i helgene. Ukedager spiser jeg en salat med 5ss olivenolje og 100g kjøtt til lunch og 2 skiver med karins brød og flestepostei/makrell med majones/el.l. så når helga kommer så kliner jeg til med enten fajitatallerken, tikka masala, pizza el.l.

Av snop så kjøper jeg paranøtter på smartclub og jeg coater dem med sukkerfri sjokolade (en hel sjokoladeplate fra sukkerfritt.no has i 37 grader vann i stor kaserolle 30 minutter for så å helle i nøtter i posen). Sunt søtt snacks

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 13:34   #9
Dammed
Juniormedlem
 
Dammed sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Alder: 35
Innlegg: 25
Dammed er på en erverdig vei

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Takk for gode svar!

Sukerheksa må jeg nesten møte for å se hvor farlig ho virkelig er, kanskje ho er snill mot meg.

Det med lactose tenkte jeg ikke på, begrense litt på osten da. Spiser maks rundt 150g om dagen, er så utrolig godt med gresk salat med feta og oliven.

Det jeg mente er at et "normalt" kosthold vil jeg ikke anse som høy karbo, for det er vel standard. Mens vi spiser lavkarbo. Litt vanskelig å regne ut nøyaktig hvor mye det blir KH siden oppskriftene er for 5-6 personer, men rundt 250g KH, så blir ikke lite. Tilsvarer 12dager med atkins...

Takk for gode råd og tips, skal vurdere dette nøye.

Dammed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 13:42   #10
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

La oss få høre hvordan det går da

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 02:21   #11
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Som flere andre sier er dette veldig individuelt. Jeg har høykarbodager en gang innimellom, men ikke fast en gang i måneden. Jeg pleier som regel å klare å holde meg til én, og jeg kjører ikke total høykarbo denne dagen. Det er som regel bare middagen og litt snacks. Som regel er jeg tilbake i ketose etter én eller to dager Prøv deg frem, men vær forsiktig om du tror én høykarbodag kan trigge flere. Dersom du klarer å følge Atkins til punkt og prikke hver dag bortsett fra den ene pizzadagen derimot - ville jeg nok heller hatt en høykarbodag med pizza enn lavkarboutskeielser ellers i måneden, men det er det som hadde passet MEG best. Og om du er i induksjonsfasen nå ville jeg fulgt reglene til punkt og prikke, hver eneste dag. Hvis ikke er kanskje ikke Atkins veien for deg?

__________________
Fra feit til heit!




Sist redigert av Brokkoli : 05-02-12 kl 03:11. Årsak: Et lite tillegg
Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 03:00   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Du følger ikke atkins når du skal tulle sånn. Du bør følge trinnene man skal på atkins, ikke innføre søppelmat.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 12:28   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

-Salte pannekaker (noe jeg aldri har hørt om, forsåvidt, men ...): lag pannekaker på denne oppskrifta, garantert god!
-Pizza; Her er en haug med oppskrifter på pizzabunner! Både møllerens og lavkarbohuset har forøvrig ferdigblandinger.
-Taco er null problem! Kjøtt, grønnsaker, rømme, salsa får man fint lavkarbo. Lefser litt verre, men ærlig talt synes jeg Mama Lupes er jevngode med vanlige taco/quesedilla-lefser. Har sett at lavkarbohuset selger disse på bestilling (annonse på forsida av forumet)
-Pils, du kan jo kjøpe lite-øl, om du ikke er så fryyyyyktelig nøye på pilsen din! Smaker litt vassent til å starte med, men man venner seg forsåvidt.
-Potetgull finnes det vel ingen fullgode erstatninger for, om du ikke liker baconsvor, men osteknekkis er en hit hos mange!
-Snickers; Jeg har ikke prøvd denne, men jeg kan i grunn gå god for Gerd som kokke på alle måter!

Om du først skal skeie ut, så gi i alle fall lavkarboalternativene en liten sjanse først! Jeg er ellers enig med de andre her om at en sånn dag i måneden ikke akkurat er spesielt lurt, i sær ikke for kroppen, og en sånn utskeielse vil ta lang tid å rette opp i, og antagelig spolere ganske mye til neste utskeielsesrunde en måned senere, om du klarer å holde ut så lenge før du har en spisedag igjen.
Jeg sier ikke at spisedager er helt meningsløst, for noen funker det, men en gang i måneden er etter min mening alt for ofte!

Angående ost så handler ikke så mye om laktose (som det er veldig lite av i ost) som det handler om kasein (melkeprotein), samt at meieriprodukter er slimdannende, og en klassisk festbrems for mange, men man kan jo øke i mengde ost, fløte og rømme i de senere fasene. Noen tåler fint å spise masse meieriprodukter, mens andre igjen må holde seg helt unna. Et tips kan forøvrig å spise mer lagret/modnet ost enn ferskoster.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 21:41   #14
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Angående ost så handler ikke så mye om laktose (som det er veldig lite av i ost) som det handler om kasein (melkeprotein), samt at meieriprodukter er slimdannende, og en klassisk festbrems for mange, men man kan jo øke i mengde ost, fløte og rømme i de senere fasene. Noen tåler fint å spise masse meieriprodukter, mens andre igjen må holde seg helt unna. Et tips kan forøvrig å spise mer lagret/modnet ost enn ferskoster.

Takk for rettelse. Jeg kunne ikke på død og liv huske hva det var snakk om, derfor jeg skreiv laktose. Men igjen, en del er jo ikke det beste det heller akkurat.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 05:20   #15
Dammed
Juniormedlem
 
Dammed sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Alder: 35
Innlegg: 25
Dammed er på en erverdig vei

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Wow. Denne tråden hadde jeg helt glemt.

Jeg tok pausen, spiste noen matretter som er brødbasert ala pizza. Og det som skjedde var at jeg gikk ikke noe ned før ca 10 dager etterpå. Så med andre ord, ikke det lureste.

Jeg kommer til å innføre en pause hver 6 mnd eller noe sånt, bare for å spise litt brød mat som jeg savner.

Nå har jeg holdt meg til Atkins og jeg har gått ned ca 14kg siden 07. januar.

Skal snart begynne å føre alt jeg spiser i en "mat dagbok" for å se hvordan jeg ligger an med tanke på karbohydrater. Jeg har god hukommelse så det meste tar jeg på sparket. Og jeg regner med at jeg ligger på ca 20 karbohydrater daglig.

Men jeg savner fortsatt potetchipsen, men men alt kan man ikke ha. Jeg har ikke lengre sukkertørste noe jeg er virkelig glad for.

Ellers så går det veldig bra bortsett fra at jeg kommer til å rote litt rundt i oppskriftsdelen av forumet, for jeg trenger litt variasjon.

Tusen takk igjen for alle tips og råd i denne tråden. Kommer nok til å lage flere tråder angående andre ting før eller senere.

Dammed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 08:50   #16
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Opprinnelig lagt inn av Dammed, her.

Wow. Denne tråden hadde jeg helt glemt.

Jeg tok pausen, spiste noen matretter som er brødbasert ala pizza. Og det som skjedde var at jeg gikk ikke noe ned før ca 10 dager etterpå. Så med andre ord, ikke det lureste.

Jeg kommer til å innføre en pause hver 6 mnd eller noe sånt, bare for å spise litt brød mat som jeg savner.

Nå har jeg holdt meg til Atkins og jeg har gått ned ca 14kg siden 07. januar.

Skal snart begynne å føre alt jeg spiser i en "mat dagbok" for å se hvordan jeg ligger an med tanke på karbohydrater. Jeg har god hukommelse så det meste tar jeg på sparket. Og jeg regner med at jeg ligger på ca 20 karbohydrater daglig.

Men jeg savner fortsatt potetchipsen, men men alt kan man ikke ha. Jeg har ikke lengre sukkertørste noe jeg er virkelig glad for.

Ellers så går det veldig bra bortsett fra at jeg kommer til å rote litt rundt i oppskriftsdelen av forumet, for jeg trenger litt variasjon.

Tusen takk igjen for alle tips og råd i denne tråden. Kommer nok til å lage flere tråder angående andre ting før eller senere.

Du kan lage din eget potetchips med pastinakk og/eller persillerot.
Skrell roten og skjær den i tynne skiver (bruk gjerne ostehøvel).
Enten kan du tørriste skivene i en panne eller stek dem fint gyldne i smør/olje.
Spises naturell eller krydret med det man liker best.

Røtter er ikke "lov" på ketolyse, atkins og skaldemann, men jeg ser ikke det helt store problemet med å spise litt en gang i blandt .
Lavkarbomessig er det ikke et problem.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Sist redigert av Gracella : 19-04-12 kl 09:25.
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kjører dere pauser etter 6 mnd på Ketolyse? Jente 1980 Spørsmål og svar 8 28-07-09 19:35
Erfaringer med planlagte pauser fra kuren? Karbomor Ketolysekuren 11 17-05-09 21:01
Tips til planlegging Fedonisten Lavkarbo generelt 2 29-01-06 23:30
[Atkins] Spiser dere bare kjøtt & fett på Atkins? HP Spørsmål og svar 1 05-09-05 00:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no