Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Matplan for festdagene i mai

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-04-07, 21:12   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Matplan for festdagene i mai

Jeg skal unngå mest mulig natreen/splenda/stevia til det blir festdager, men da har jeg tenkt å lage noe søtt og lavkarbo til meg selv! Vil ikke trigge søttrangen unødvendig mye.

Men da er ulempen, jeg får ikke laget og prøvd meg fram med noe særlig. Vil derfor høre hva dere andre lager, ut ifra hypotesen om at jeg har nokså gjennomsnittlige smaksløker. Det mange liker, tror jeg at jeg liker også.

Har sett på Ziggys varianter, og lurer på:

  • OE vafler
  • Ziggys krydderkake
  • Ziggys krydderkake med sjokolade/kokos

Og så andre lavkarbosaker:
  • Heistads gele laget som fromasj med pisket krem
  • Ostekake key lime fra Nille
  • Iskrem i 1000 varianter, f.eks Isets med sjokoladebiter

Skal ikke lage alt dette da, men lurer på hva dere synes er absolutt best? Hva MÅ dere ha med når dere skal fråtse i søtt? Er sikkert mye annet digg også...Jeg skal prøve å konsentrere meg om to ting.

La oss kåre vinnerene på dessert/kakebordet!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:16   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Matplan for festdagene i mai

Heistad synes jeg smaker veldig kunstig og ville laget confekta sin i steden.

Is er skikkelig nam og hva med en lekker sjokolademousse?

3 dl kremfløte
2 ss bake kakao
2 ss sukrin
5 plater gelatin

2 egg skilles, hvitene piskes stive og plommene piskes for seg selv.

1 dl kokende vann til gelatinen er helt rørt ut (disse har ligget i kaldt vann først)

kremen og kakaoen og sukrinen piskes lett og alt vendes inn i kremen. Ca 15 karber på hele greia og kan fint deles i 4 - 5 porsjoner.

Dette er skikkelig nammis!

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:27   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Matplan for festdagene i mai

Jeg har allerede begynt å bake til alle disse mai-dagene.

Bursdag om 14 dager... Krydderkake og sjokoladekaken(ziggys, ja... ) De smakte veldig godt begge to. Ikke søtt, men rett og slett godt.

17. mai skal jeg ha ziggys rømmegrøt. Spekemat. Mandelbunn m/smørkrem(Ziggys det også ) Denne skal jeg også lage til en konfirmasjon vi skal i.

Ellers så har jeg tenkt å lage is etter en oppskrift her. Så langt har jeg ikke kommet ennå... Eller jordbær og krem.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:33   #4
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Matplan for festdagene i mai

Mandelbunn med smørkrem? SLURP! Den har jeg oversett gitt. Nå må Ziggy snart gi ut en kokebok...

Og Georgine, hvilke butikker fører Confecta? Jeg har bare funnet Heistad sine i Trondheim.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:35   #5
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Matplan for festdagene i mai

Jeg kjøper gele på Rema 1000

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:36   #6
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Matplan for festdagene i mai

Altså Gerd, du klarer å bake kake NÅ som du skal bruke om 14 dager? Går sånt an? Det hadde ikke vært meg nei...

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:37   #7
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Matplan for festdagene i mai

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Jeg kjøper gele på Rema 1000

Må på Rema!!!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:44   #8
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Matplan for festdagene i mai

Nå er det ikke søtningsmidler i hverken OE- vaflene, krydderkaka, eller sjokoladekaka om du bruker vaniljestang i sjokoladekaka, så de kan du trygt lage før 17 mai, Mam...

Og gele kan du like godt lage av Fun Light og gelatin, bare lag sterk saft, og ha i gelatin, avkjøl, og du har en langt billigere og bedre gele enn Heistad sin...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:48   #9
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Matplan for festdagene i mai

Mine favoritter er
Sarah Bernard små kaker
lavkarbo sjokkolade kake
Heistad sjokkoladepudding og vanilje saus
sucsesse terte med smørkrem,lavkarbo style

Men på 17 mai blir det soft is poteter osv...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:50   #10
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Matplan for festdagene i mai

Ahhh ja, Ziggy, det er jo genialt! Fun saft ja. Må kjøpe gelatin. Men jeg ser ikke for meg kake/dessert uten søtningstoffer. Ser først nå at oppskriftene du nevner ikke har noe slikt. Jøss!

Men Ziggy, Ziggy, kan du lure fram oppskriften på nøttebunn med smørkrem? Du har den visst i dagboka di, men det blir garantert masse spørsmål etter den nå som Gerd anbefaler den...

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:54   #11
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Matplan for festdagene i mai

Opprinnelig lagt inn av mam, her.


Men Ziggy, Ziggy, kan du lure fram oppskriften på nøttebunn med smørkrem? Du har den visst i dagboka di, men det blir garantert masse spørsmål etter den nå som Gerd anbefaler den...

*flire*

Noen ting må en ha der inne og, vettu... bare stikk innom en tur du, så finner du den!!!

Kanskje du legger igjen en liten hilsen og?!? Hadde vært koselig med besøk, vettu...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 22:03   #12
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Matplan for festdagene i mai

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

*flire*

Noen ting må en ha der inne og, vettu... bare stikk innom en tur du, så finner du den!!!

Kanskje du legger igjen en liten hilsen og?!? Hadde vært koselig med besøk, vettu...

.

As you speak, Ziggy, as you speak...

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 22:03   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Matplan for festdagene i mai

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Altså Gerd, du klarer å bake kake NÅ som du skal bruke om 14 dager? Går sånt an? Det hadde ikke vært meg nei...

Er ikke så store kakemonsen egentlig... Og når jeg har fått de i fryseren( ) så er de glemt...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 09:11   #14
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Matplan for festdagene i mai

Lavkarbokake uten nøtter???

Svigermor har ikke nøtteallergi, men nøttefobi etter at en nøttebit satte seg fast i ei tann og det ble besøk hos tannlegen.

Tror jeg blir låst til en ostekake, for der kan hun bare spise fyllet/toppen og la bunnen være.

Hun er dypt skeptisk til malte nøtter, selv om det ikke skal kunne skade tennene. Og jeg må jo respektere det. Å lage fromasj blir for likt ostekake?

Jeg har aldri lagd is før....spennende! Det er nok det som blir servert.

  • Ostekake
  • Suksessterte (aka Ziggys mandelbunn)
  • Iskrem (Men hvilken av de 1000 oppskriftene?)

Dette er den foreløbige lista.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 09:13   #15
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Matplan for festdagene i mai

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Lavkarbokake uten nøtter???

Svigermor har ikke nøtteallergi, men nøttefobi etter at en nøttebit satte seg fast i ei tann og det ble besøk hos tannlegen.

Tror jeg blir låst til en ostekake, for der kan hun bare spise fyllet/toppen og la bunnen være.

Hun er dypt skeptisk til malte nøtter, selv om det ikke skal kunne skade tennene. Og jeg må jo respektere det. Å lage fromasj blir for likt ostekake?

Jeg har aldri lagd is før....spennende! Det er nok det som blir servert.

  • Ostekake
  • Suksessterte (aka Ziggys mandelbunn)
  • Iskrem (Men hvilken av de 1000 oppskriftene?)
Dette er den foreløbige lista.

Søte ziggylapper fylt med krem og bær??? Ikke nøtter i det vettu...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
17. mai beady Ketolysekuren 4 16-05-06 15:53
Is på 17 - mai! paprika Generell ernæringsdebatt 1 15-05-06 07:27
KK 8. mai guro Generell ernæringsdebatt 31 09-05-06 03:46
Splenda i norske butikke hyller fra mai! Melania Lavkarbo generelt 17 25-04-06 14:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no