Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Noen som lager sine egne spirer?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-08, 06:39   #1
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Noen som lager sine egne spirer?

Jeg har gammel (dårlig) erfaring med å lage mine egne bønnespirer i norge, noen som kan fortelle meg hvordan man gjør med bønne/alfalfaspirer i kalde vinternorge???

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 07:43   #2
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

Ja da

Finn et stort glass og et stykke gas + et strikk

Hell oppi en kopp frø og fyll opp med vann. La det stå en times tid eller noe.

Dekk over med gas og sett på strikk. Det skal ikke settes på lokk!

Tøm ut vannet rett gjennom gasbindet

Sett glasset litt skrått opp-ned på en skål i romtemperatur på f.eks. kjøkkenet.

Skyll igjennom et par ganger daglig

Du ser når det er grodd ferdig, og det bli ganske mye spirer av en kopp med alfaalfa. Jeg liker best mungbønnespirer.

Jeg har forresten en spirekasse til det bruk, noe jeg kjøpte på en helsekostbutikk for mange år siden. Virker omtrent etter samme prinsipp, men glasset er en enkel og grei metode.

Lykke til med spiringa!

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 08:41   #3
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

Jeg lister meg bare stille inn for å slå et slag for spirekassen jeg også. HVis man er interessert i å spire selv og bruker spirer en del er det vel verdt å skaffe seg. Fordi den kommer med tre etasjer, så kan man spire tre forskjellige typer spirer på en gang, en i hver etasje. Man heller bare på vann på toppen og alt renner igjennom alle tre etasjene samt at det blir etterlatt akkurat passe fuktighet for at ikke spirene skal dø. Kjempe lettvint!

Men... noen som har peil på karboinnholdet i ymse spirer?

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 08:51   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

Alfalfa er ihvertfall i "salatgrønnsaker" gruppen og bønnespirer i "grønnsaker over jorda" gruppen...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 15:01   #5
Trixie
Medlem
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 281
Trixie er ny på veien

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

Opprinnelig lagt inn av Carbokiller, her.

Jeg lister meg bare stille inn for å slå et slag for spirekassen jeg også. HVis man er interessert i å spire selv og bruker spirer en del er det vel verdt å skaffe seg. Fordi den kommer med tre etasjer, så kan man spire tre forskjellige typer spirer på en gang, en i hver etasje. Man heller bare på vann på toppen og alt renner igjennom alle tre etasjene samt at det blir etterlatt akkurat passe fuktighet for at ikke spirene skal dø. Kjempe lettvint!

Men... noen som har peil på karboinnholdet i ymse spirer?

Sett i gang og gro! Kan være jeg kommer bortom og vil shoppe en porsjon i uka.

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 15:40   #6
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

Jeg dyrker spirer på samme måte som Carbokiller. Spirer er kjempegodt og megasunt. Det inneholder i mengder med emzymer som er med til å fordøye maten og fremme den slanke linje.

Marilyn Diamond som har skrevet boken "Fit4life"/"Spis deg glad", skriver i en annen bok; "Frisk og Glad", mye om enzymer og hvor viktig det er for vekttap og for å opprettholde det tapte. Hun og mannen spiser emzymer (i tablettform) til alle måltider.

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 17:43   #7
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

Jeg finner ikke næringsinnhold, og det er jo ikke så rart, da det forandrer seg etterhvert som det spirer og gror.

Tørre mungbønner inneholder:
Kalorier 340
Protein 25,21 gram
Karbohydrater 58,99 gram
Fett 1,64 gram
Kostfiber 18,3 gram

limer inn bilder av både tørre bønner og spirer

Vedlagte bilder
Filtype: jpg mungbønnespirer.jpg (8,2 KB, 5 visninger)
Filtype: jpg MungHele.jpg (5,7 KB, 52 visninger)
__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 19:43   #8
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

100g alfalfaspirer (det er 7dl!)
Total Carbohydrate 2.1 g 1% Dietary Fiber 1.9 g 8% Starch 0.0 g Sugars 0.2 g Sucrose 0.0 mg Glucose 80.0 mg Fructose 120 mg Lactose 0.0 mg Maltose 0.0 mg Galactose 0.0 mg
100g mungbønner
Total Carbohydrate 5.9 g 2% Dietary Fiber 1.8 g 7% Starch 0.0 g Sugars 4.1 g

Så i vårt hus spises alfalfaspirer som "det grønne til" til veldig mange måltider! Men om man spiser en hel pose hver dag til 30kr hver så blir det jo penger av det etterhvert! Kjøper man alfalfafrø på helsekosten, eller?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:13   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

Må de stå veldig lyst? Jeg har ikke vindu i kjøkkenkroken min ...

Bønnespirer er super mat!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 10:16   #10
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

100g alfalfaspirer (det er 7dl!)
Total Carbohydrate 2.1 g 1% Dietary Fiber 1.9 g 8% Starch 0.0 g Sugars 0.2 g Sucrose 0.0 mg Glucose 80.0 mg Fructose 120 mg Lactose 0.0 mg Maltose 0.0 mg Galactose 0.0 mg
100g mungbønner
Total Carbohydrate 5.9 g 2% Dietary Fiber 1.8 g 7% Starch 0.0 g Sugars 4.1 g

Så i vårt hus spises alfalfaspirer som "det grønne til" til veldig mange måltider! Men om man spiser en hel pose hver dag til 30kr hver så blir det jo penger av det etterhvert! Kjøper man alfalfafrø på helsekosten, eller?

Du får kjøpt dem på helsekosten ja Lurer på om det er noen av de store supermarkedene som selger dem også, men det er jeg ikke helt sikker på.

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Må de stå veldig lyst? Jeg har ikke vindu i kjøkkenkroken min ...

Spirer skal helst stå mørkt, så det går bra Jeg pleier å ha dem i et skap, ellers kan man legge et håndkle e.l. over. Når de er spirt ferdig, lar jeg dem stå noen timer ved et vindu, så de får litt lys (det er ikke så viktig, men de får da dannet litt klorofyll og blir grønne).

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 12:40   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

Ah! Takk, Alyssa!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 15:33   #12
Madeleine
Medlem
 
Madeleine sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 48
Innlegg: 259
Madeleine er ny på veien

Sv: Noen som lager sine egne spirer?

Kjempenyttig info...takk folkens...

Dette skal prøves

__________________
Besøk gjerne journalen min her


Madeleine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Noen her som er glad i cola? Ikke etter å ha lest dette Kristian Generell ernæringsdebatt 3 14-03-05 05:15
Blåbær! mofe Kosttilskudd 2 13-03-05 02:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no