Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-06, 17:01   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk
Exclamation

Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Siden jeg syns alle har hver sin spesielle vri på disse, så syns jeg dere kan legge full oppskrift her i denne tråden så jeg kan velge og vrake i gode oppskrifter.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-02-06, 17:05   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Ekstremvarianten - nesten Skaldemanstil:

2 egg
1 1/2 ss Atkins bake mix
1 pk Splenda
masse kardemomme
100 gram smør
(gjerne en ss seterrømme)

Stekes i smør, og må få tid til å sette seg ordentlig før den snus. Kan falle fra hverandre pga alt fettet!

Serveres med masse seterrømme og litt bær rørt ut i Splenda

  Svar med sitat
Gammel 03-02-06, 17:16   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Min frokostpannekake er for tiden slik:
3.5 egg (har en eggehvite igjen etter å hatt eggeplomme i grøten til poden).
og enten 2ss havre, eller 2 havre og 1 bokhvete, og 1/2 ss kanel, med en god dæsj olivenolje. Dette kjører jeg i miksmasteren til det er blitt sånn eggedosisaktig, og så steker jeg det med ghee under lokk, så den hever seg og blir sånn bløtekakebunnaktig. (men må tørke av fuktigheten på lokket etterhvert for hvis det drypper ned, så blir den flat)

Vaflene er vel ca 8 egg, 5 ss havre, 1 gulrot, en dæsj olje litt kanel og vaniljeessens. Dette kjører jeg på samme måte som pannekakene, og steker i masse ghee.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 03-02-06, 17:19   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Mm nam nam. Må nesten kjøpe en bakemix idag da.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-02-06, 18:08   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

3 egg, 1 dl cottage cheese, 2 ss rapsolje, 1 ss store havregryn, 1 ts kanel, 10 dråper vaniljeessens, en god slump søtstoff (f.eks. 1-2 ss Natreen-pulver), litt salt. Alt dette mixes med stavmixer, stekes i smør i panna på begge sider. Blir en tykk pannekaker. Serveres med bær

Dette er den eneste oppskriften jeg har på pannekake, men jeg lager det aldri (tåler ikke egg) men tror det er MHMs...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 03-02-06, 19:05   #6
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Nesten lik foregående oppskrift: 3 egg, 2 ss cottage cheese, 1 ss proteinpulver (synes ProteinDelite smaker best , bruker bringebær for tiden), 2 ss rapsolje med sitronsmak - mixes med stavmikser (mitt mest uunnværlige kjøkkenredskap!), stekes i stekepanne med masse smør - under lokk. Hever seg og blir luftig og lekker. Spises med resten av stekefettet over (jeg hadde DØDD ved tanken på dette bare for et år siden...)

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:39   #7
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Håper flere vil legge inn pannekakeoppskriftene sine her, slik at vi har alle samlet!

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 14:36   #8
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 35
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Jeg er superdårlig på å måle opp ting, tar det veldig på slump, hehe.. Men skal prøve å få ned sånn ca her..

3 egg
1/3 boks rømme
1/3 boks cottage cheese
en dasj fløte (ca 1 dl kanskje?)
2 ss olje

kjøres sammen med stavmixer før jeg tilsetter:
1 dl bakemix
1 dl soyamel
1 ts bakepulver

Er ganske lik den som står på bakemixen egentlig, men har putta oppi litt cc for ekstra protein, og bytta ut litt av bakemixen med soyamel for å spare inn på karbene
Stekes i smør selvfølgelig

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 18:29   #9
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

2 egg
1 ss kokosmel
melk "til passe konsistens" (Røra skal være tykk for at de skal holde sammen ved snuing)

La svelle litt. Stek a la amerikanske pannekaker i kokosfett.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 21:25   #10
Tulip73
Medlem
 
Tulip73 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Nordland
Alder: 50
Innlegg: 86
Tulip73 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Dette var vel opprinnelig en lappeoppskrift som jeg for letthets skyld steker i vaffelgjernet mitt. Jeg har stort hjern og får 3 rundinger. Skal jeg ha mye lager jeg dobbel røre. Vaflene er like gode etter et pr dager som nystekte. Spiser de med masse smør og pålegg (f.eks. Brie, salami)

Mine Vaffler
4 ss cottage chees
2 ss seterrømme
- Dette blandes med stavmikser e.l. eller gaffel til klumpene i CCen er knust.
- Har så i:
2 store egg eller 3 små
1 ss kardemomme
1 knivsådd bakepulver
2 ss olje eller smør
2 ts fiberhusk
1-2 never med kruskakli (alt etter hvor grov man ønsker de)

- Jeg lar dette stå å svelle mens vaffeljernet/panna varmes og stekes til de er gyldenbrune. Avkjøles på rist.

Til dessert lager jeg lapper av denne med bare 2 ss kruskakli. Serveres varme med rømme og nyrørt blåbærsyltetøy. Pisket krem er sikkert også kjempegodt.

__________________


Tulip73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 21:50   #11
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Tulip: Henger de vaflene skikkelig sammen, altså? I så fall vil jeg gjerne prøve de!

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 18:01   #12
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Mine er superenkle og veldig kjappe. De har kanskje ikke så mye smak som flere av de andre variantene her, men sammen med pålegg så gjør de absolutt nytten sin
Jeg blander bare 1-2 egg med 1/4 dl kremfløte, thatŽs it... Liten treningssak å få dem til å henge sammen, men med en god teflonpanne og relativt sterk varme funker det bra. Tilsetter avogtil 1 ss fiberhusk, det gjør dem litt mer luftige.

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 23:21   #13
Tulip73
Medlem
 
Tulip73 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Nordland
Alder: 50
Innlegg: 86
Tulip73 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Opprinnelig lagt inn av R0SA, her.

Tulip: Henger de vaflene skikkelig sammen, altså? I så fall vil jeg gjerne prøve de!

De ser ut som vanlige vaffler, hvis du smører de med hardt smør vil du merke at de er litt mer porøse enn vanlige vaffler som er litt seige i konsistensen.

__________________


Tulip73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 21:55   #14
Lula Fortuna
Nytt Medlem
 
Lula Fortuna sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 2
Lula Fortuna er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Opprinnelig lagt inn av Nena, her.

Nesten lik foregående oppskrift: 3 egg, 2 ss cottage cheese, 1 ss proteinpulver (synes ProteinDelite smaker best , bruker bringebær for tiden), 2 ss rapsolje med sitronsmak - mixes med stavmikser (mitt mest uunnværlige kjøkkenredskap!), stekes i stekepanne med masse smør - under lokk. Hever seg og blir luftig og lekker. Spises med resten av stekefettet over (jeg hadde DØDD ved tanken på dette bare for et år siden...)

Denne var enkel og finfin! Også stekte jeg bacon terninger, løk, hvitløk, spinat og surret det i (soya*)fløte og brukte som fyll. Dødsgodt!

Så fikk MiniMe på ett år det samme fyllet men pannekaken ble byttet ut med fullkornscouscous. Også populært!

*Et spørsmål: iom at jeg ikke tåler fløte, er jeg nødt til å bruke soya, men hvordan er det å bruke soyafløte, sånn karbo messig?

Lula Fortuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 23:17   #15
Pingri
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 13
Pingri er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

tynn pannekake som kan rulles rundt godt pålegg:
1 stort egg + 25g fløte. stekes i smør.
Jeg bruker smøreost, bacon, gulost, hjertesalat, squash, kylling, evt middagsrester/kjøtt osv inni. Funker likegodt i matpboksen og!

Pingri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 13:06   #16
Maja Èlen
Seniormedlem
 
Maja Èlen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Innlegg: 903
Maja Èlen har en fantastisk aura rundt segMaja Èlen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Dette er min favorittoppskrift:

2 egg
4 ss cottage cheese
2 ss rømme
2 ss rapsolje
1 ss kruskakli
2 ss ketolyse bakemix
en klype salt
en klype bakepulver
2 ts sukrin

Jeg syns den er fantastisk. MEN jeg irriterer meg nå over at ketolyse bakemix bare er å finne på
internett og at frakten på bestilling der er helt sykt høy.
Er det noen her som vet om en erstatning til dette som er enklere å få tak i!?
Men som ikke kommer til å ødelegge pannekaken fullstendig?

__________________
Resultat 2018: -3,2 kg
Maja Èlen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: http://litekarbo.blogg.no/ Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 13:27   #17
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Etter en måned på lavkarbo i 2009 fikk jeg vaffelføling og prøvde alt jeg fant av vafler og pletteoppskrifter, men i dag lager jeg utelukkende "Vafler for dummies (med nøyaktige mål)", som jeg fant på bloggen The Fat Sheeps Guide to a Skinny Lifestyle :-)

100 g rømme (eller tyrkisk youghurt)
2 egg
50 g smør (mykt eller smeltet)
2 ts bakepulver
25 g soyaproteinpulver
10 dråper vaniljeessens
til 50-merket på korka til den flytende natreen
1 ss fiberhusk

Alt kjøres jevnt med stavmikser. Kan lages med en gang og det blir 4-5 crispy vafler som jeg spiser med hjemmelaga blåbærgele.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 07-02-17, 21:40   #18
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Den så spennende (og enkel) ut, sylwester
Jeg har imidlertid aldri brukt proteinpulver (for gammel til det) - vet du om noe annet du tror som kan funke i stedet?

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 09-02-17, 22:03   #19
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Ja, jeg er temmelig sikker nesten alt av bakemikser vil fungere bedre siden sånn soyaproteinpulver alltid er brukt kun for å minimere karbohydratene. Av "bakemikser" har jeg ketolysekuren sin soyaproteinisolat (minst karbo), bakemiks og ren hvetegluten (mest karbo, men best resultat) F.eks. så lager jeg lefser med med glutenmel og jeg kan tenke med at disse vaflene muligens ville smakt enda bedre med det.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 09-02-17, 22:07   #20
Maja Èlen
Seniormedlem
 
Maja Èlen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Innlegg: 903
Maja Èlen har en fantastisk aura rundt segMaja Èlen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Opprinnelig lagt inn av Maja Èlen, her.

jeg irriterer meg nå over at ketolyse bakemix bare er å finne på
internett og at frakten på bestilling der er helt sykt høy.
Er det noen her som vet om en erstatning til dette som er enklere å få tak i!?
Men som ikke kommer til å ødelegge pannekaken fullstendig?

Spør igjen om dette... Den bakemiksen du snakker om f.eks sylwester, hvordan ser den ut og hvpr kjøper du den?

__________________
Resultat 2018: -3,2 kg
Maja Èlen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: http://litekarbo.blogg.no/ Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 02:25   #21
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Er du sikker på at de har kuttet ut butikker helt? De har jo fortsatt oversikten her:
http://ketolyse.no/forhandlere-av-ketolyseprodukter

Jeg bruker ikke så mye av det om gangen så min kjøpte jeg for noen år tilbake på en menybutikk, men jeg er snart tom for soyaprotein så jeg må finne ut av dette selv :-)

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 09:29   #22
Maja Èlen
Seniormedlem
 
Maja Èlen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Innlegg: 903
Maja Èlen har en fantastisk aura rundt segMaja Èlen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan lager dere frokostpannekake/vafler?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Er du sikker på at de har kuttet ut butikker helt? De har jo fortsatt oversikten her:
http://ketolyse.no/forhandlere-av-ketolyseprodukter

Har ikke sett det noen steder, og når jeg ser den listen der er det ikke så rart. Bor i Trondheim jeg. Så irriterende at nærmeste forhandler er type 50 mil unna

__________________
Resultat 2018: -3,2 kg
Maja Èlen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: http://litekarbo.blogg.no/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan bruker dere Cocosa? Iset Atkins kosthold 33 02-09-12 15:21
Mange av dere er på ville veier flap Lavkarbo generelt 75 29-01-06 06:33
hvordan klarer dere det?? karlista Lavkarbo generelt 6 04-01-06 19:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no