Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Jaha ... Er ikke reker heller sunt nå da?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-06-12, 20:44   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Jaha ... Er ikke reker heller sunt nå da?

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8195343

Hvilket kolesterol snakker vi om her da, det "gode" eller det "dårlige"??? Det sier artikkelen ingenting om.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 20:59   #2
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Sv: Jaha... er ikke reker heller sunt nå da???

Her snakkes det om kolesterol, molekylet. Det man i dagligtale kaller "dårlig" og "godt" kolesterol er ikke kolesterol, men lipoproteiner, som frakter bl.a. kolesterol

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:03   #3
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jaha... er ikke reker heller sunt nå da???

Opprinnelig lagt inn av Eirik N R, her.

Her snakkes det om kolesterol, molekylet. Det man i dagligtale kaller "dårlig" og "godt" kolesterol er ikke kolesterol, men lipoproteiner, som frakter bl.a. kolesterol

Ble ikke mindre forvirret av det....
"Alle" snakker jo om godt og dårlig kolesterol... det jeg har lest i allefall...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:08   #4
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Sv: Jaha... er ikke reker heller sunt nå da???

http://snl.no/kolesterol
http://snl.no/lipoproteiner


Sist redigert av Eirik N R : 17-06-12 kl 21:14.
Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:16   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jaha... er ikke reker heller sunt nå da???

Om kolesterol ikke er farlig, hvorfor måler vi det da?
Og hvorfor er det så viktig at vi har den ene eller andre typen???

Om det faktisk er lipoprotein som er farlig eller ikke, hvorfor måler ikke legene det isteden?
Eller er det det de gjør men bare kaller det kolesterol???

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:19   #6
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Sv: Jaha... er ikke reker heller sunt nå da???

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Om kolesterol ikke er farlig, hvorfor måler vi det da?
Og hvorfor er det så viktig at vi har den ene eller andre typen???

Om det faktisk er lipoprotein som er farlig eller ikke, hvorfor måler ikke legene det isteden?
Eller er det det de gjør men bare kaller det kolesterol???

Det er bl.a. lipoproteinene som måles. Sånn som HDL og LDL. Det kalles i dagligtale bare for kolesterol, men kolesterol er et eget fettstoff, og når man snakket om kolesterol i mat, så er det dette som menes. Litt forvirrende, men..

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:43   #7
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jaha... er ikke reker heller sunt nå da???

http://www.whfoods.com/genpage.php?t...spice&dbid=107

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 22:21   #8
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jaha... er ikke reker heller sunt nå da???

Ok... men hva med rekene... Er de fulle av kolesterol (som da egentlig er helt uvesentlig om jeg har forstått det rett), eller er de fulle av farlige eller ufarlige lipoproteiner???
Eller er dette bare en helt tåpelig artikkel (noe jeg leser den som uansett da jeg kommer til å fortsette å spise reker)

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 08:35   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jaha... er ikke reker heller sunt nå da???

Problemet er ikke i så stor grad hvilken type liipoproteiner maten din inneholder som hvilken type lipoproteiner kroppen din produserer.

Og det siste holder det på å bli større forståelse for at det nok ikke avhenger så mye av fettet vi spiser som sykdommer vi har og sukkeret vi spiser... Igjen.

Dessuten er reker proppfulle av sporstoffer som maten vår ellers inneholder mindre og mindre av og nettopp det kan kanskje være årsaken til at de øker mer HDL enn egg? Kroppen vår trenger sporstoffene for å lege seg selv og det å leve er en kontinuerlig nedbrytingsprosess...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Det er da vel ikke sunt eller effektivt? Fredrikke07 Spørsmål og svar 14 10-02-11 19:56
Sånn aprops sunt og ikke sunt Goggen Generell ernæringsdebatt 2 15-02-09 22:25
Føler du deg gammel? Ikke? Ikke jeg heller! fett-nok Livets lyse side 15 24-09-08 22:31
Lav-fett er ikke sunt HP Generell diskusjon 0 08-02-06 11:07
Ikke bli en low-carber! Slutt heller å spis.... elian Lavkarbo generelt 4 02-02-05 19:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no