Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Se resultatene: Har du hatt god effekt med vektnedgang o.l ved kombinasjon av lavkarbo og metformin?
Ja, har hatt god effekt 9 75,00%
Nei, har ikke merket noen forskjell 3 25,00%
Deltakere: 12. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-11-09, 10:43   #51
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Ei venninne av meg sliter med talgcyster. Må innrømme at jeg aldri hadde hørt om det før hun fortalte om det for ei uke siden! Hvis jeg forstod henne rett hadde hun det kun imellom lårene/i skrittet, og det hørtes helt forferdelig vondt ut!

Jeg har vært mye plaget med betennelser/byller omtrent på samme plass, det ble mye bedre etter at hudlegen anbefalte sink-tilskudd pga. Rosacea (rødhet i ansiktet). Mulig hun kunne forsøke det? Det hjelp ikke mye på Rosacea'n da dessverre...

Og jeg kan love at det er vondt...

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 10:44   #52
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

En annen ting er at det KUN er på ene siden av ansiktet, og det er også på den siden jeg har tett lymfe.
Sånn at du kan se hva jeg snakker om (særlig når det kommer til det kosmetiske ... ), så legger jeg ut et bilde som det så ut på det verste, og et av den andre siden, det er rimelig stor forskjell ... det er heldigvis MYE bedre nå. Jeg skulle bare ønske jeg hadde klart å ikke klemme. Har fått et par stygge arr.

Beklager jeg er litt grønn på dette her, men er tett lymfe og talgcyste det samme?

På bildene ser jeg bare den ene røde ved munnen, utenom det er jo huden din kjempepen! (og de siste overflødige kiloene dine må være veldig godt gjemt!)
Venninna mi sier hun må klemme de jevnlig, for de fyller seg tykke og gode med talg, og blir skikkelig vonde. Dette var bildet hun viste meg fra nettet:



Så sa hun at de gjerne ble større enn dette, og veldig gulaktige. Akkuratt som en (enorm) poppeklar kvise.. Og hun har mange, som kommer og går

Men samtidig så er hun ekstremt glad i å plukke, skrape og poppe alt som er fysisk muligt på kroppen Er ingen skorpe som får leve i fred på kroppen hennes

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 10:47   #53
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg har vært mye plaget med betennelser/byller omtrent på samme plass, det ble mye bedre etter at hudlegen anbefalte sink-tilskudd pga. Rosacea (rødhet i ansiktet). Mulig hun kunne forsøke det? Det hjelp ikke mye på Rosacea'n da dessverre...

Og jeg kan love at det er vondt...

Det skal jeg foreslå til henne! Takk skal du ha

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 11:11   #54
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Ser du ikke? Det er masse ved siden av nesa ...

Beklager, jeg mente lymferkjertler, man har dem over hele kroppen. Bl.a rett bak/under øret. Lymfekjertler er som filtre, og om de tetter seg så kan det oppstå bakterielle infeksjoner, resultatet kan bli talgcyster f.eks. I hvert fall sånn som jeg har forstått det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 11:38   #55
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ser du ikke? Det er masse ved siden av nesa ...

Beklager, jeg mente lymferkjertler, man har dem over hele kroppen. Bl.a rett bak/under øret. Lymfekjertler er som filtre, og om de tetter seg så kan det oppstå bakterielle infeksjoner, resultatet kan bli talgcyster f.eks. I hvert fall sånn som jeg har forstått det.

Sett på bildene igjen, og skal jeg være skikkelig pirkete, så ja kan jeg se at du har noen røde "ujevnheter" vedsiden av nesten.
Men det er jo pokker meg INGENTING! Ikke noe å legge merke til i det hele tatt. Og jeg tipper ingen ser det med mindre du peker det ut. Du er heldig som har så jevn og ren hud. Jeg har selv veldig ren hud, og det er så og si ingen av vennene mine som kan si det samme! Ren/pen hud er nesten litt skjeldent, har jeg inntrykket av

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 11:55   #56
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Hehe, ok, takk for det
Det er vel mer jeg som er så selvbevisst på det. Folk generelt legger jo ikke særlig merke til det, leger gjør, men det er vel for at de ser etter. Og det er jo sjeldent at folk går så tett opp i fjeset på meg som jeg selv gjør i speilet ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 12:37   #57
Shrinking Line
Medlem
 
Shrinking Line sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Østerrike
Innlegg: 277
Shrinking Line er ny på veien

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

To ting jeg kan nevne.

Min mor slet med talgcyster i mange mange år. Til slutt ble de operert. Det var akkurat i trusekanten og hun hadde det så ille at hun ikke kunne ha noe som rørte ved. Etter operasjonen får hun det en og annen gang, men aldri så ille som før.

Da jeg begynte på lavkarbo fikk jeg reductil en mnd av legen. Jeg brukte det bare som hjelpemiddel på veien en mnd. Første 4 ukene gikk jeg ned 9.6kg. Etter det har jeg gått jevnt og trutt ned på egenhånd. Og har nå holdt på i 10 uker. Bare de 4 første med reductil.

__________________
The Shrinking Line





Shrinking Line er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 14:07   #58
bondetuppa
Medlem
 
bondetuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Haugalandet
Alder: 48
Innlegg: 226
bondetuppa er ny på veien

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ser du ikke? Det er masse ved siden av nesa ...

Er det ikke slik med de fleste lyter - at vi legger best merke til dem selv?
Interessan tråd dette. Lurer på om gubben er insulinresistent - trodde ikke det var noen vits i å måle c-peptid etter oppstart med lavkarbo. Men etter å ha lest denne tråden skal jeg forsøke å overtale ham til å få legen til å sjekke det ved neste legetilsyn.

__________________
Sterkest er den person som heller vinner over seg selv enn andre (lao-tze)
bondetuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - uten gluten og melkeproteiner. Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 17:01   #59
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Hei, Scrartz, jeg kom over dennne, fra ca 7:50 og utover, det høres veldig ut som det venninna di har, og det finnes i tilfelle behandlig. Du kan jo vise det til henne

Bondetuppa: Ja, er nok mye mer mer bevisst på det selv, altså. Nå er jeg mye flinkere til å ikke pille på dem, og gjør jeg det, så passer jeg på å kun klemme på dem etter dusj, når porene er mer åpne og hendene rene.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 18:28   #60
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hei, Scrartz, jeg kom over dennne, fra ca 7:50 og utover, det høres veldig ut som det venninna di har, og det finnes i tilfelle behandlig. Du kan jo vise det til henne

Takk! Den skal jeg definitivt vise til henne!
Var veldig underholdene program btw, måtte se hele jeg

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 18:38   #61
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Takk! Den skal jeg definitivt vise til henne!
Var veldig underholdene program btw, måtte se hele jeg

Hehe, ja, faktisk en viss underholdningsverdi. Men skjønner ikke at folk flekker sine edlere deler på tv når de typ har gått i femten år uten å tørre å konferere med en lege. De må få godt betalt eller no.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 12:59   #62
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hehe, ja, faktisk en viss underholdningsverdi. Men skjønner ikke at folk flekker sine edlere deler på tv når de typ har gått i femten år uten å tørre å konferere med en lege. De må få godt betalt eller no.

Ja, er helt enig!
Jeg hadde VURDERT å vise puppene mine på TV via dokumentar hadde jeg fått 1 million liksom

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 10:58   #63
Husfruen
Nytt Medlem
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nord Trøndelag
Innlegg: 8
Husfruen er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Jeg har "samme" diagnoser som deg(insulinresistens,hypotyrose,PCOS) jeg fikk også selve diagnosene ganske samtidig...ikke mye artig med alt på en gang. Men når verste sjokket hadde lagt seg var det mye motivasjon i at det en gjorde via kostholdet faktisk virka. Har en opplevelse av at når kroppen starta å fungere igjen var det også lettere å få til vektreduksjon. Men det som imponerte meg mest var virkningen metformin hadde på midjemålet...på ca.4 mnd.gikk jeg ned 9 kg og 22cm rundt midje. Jeg spiste mer i denne perioden enn jeg gjorde før, menen litt annerledesmat, gikk aldri over på noen "ekstremvariant av lavkarbo" .
Kunne vært kjekt med litt kontakt med deg om du ønsker det da Har inntrykk av at det ikke er så mange som som har denne kombinasjonen plager.
Godt nyttår og lykke til i det nye året...

__________________
ønsker deg en fortsatt fin dag
Husfruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 11:02   #64
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Jeg tror det er flere en oss! Mørketallet er nok ganske stort ...
Jeg har opplevd utrolig mye frustrasjon ved å være ekstremt strikt i flere år uten å få særlige resultater utover det første jeg gikk ned i starten (nitten kg), jeg har til og med opplevd å gå opp, uten øyensynlig grunn. Så for meg var det en lettelse å vite at det ikke var ''min skyld'' at jeg ikke gikk ned i vekt, og jeg tror i alle fall at jeg går ned i vekt nå (tør ikke å juble helt før jeg kommer under laveste notering, som for meg er 77,8 kg og 88 cm i midja). Og når du sier det så virker det som om midjen min stadig blir mer markert, og at jeg har lagt litt på meg på hoftene (hvilket er bra da jeg har veldig smale hofter i forhold til resten av kroppen, i tillegg til at de har vært nesten beinete). Men det er jo også veldig typisk insulinresistent kropp, med epleform framfor pære/timeglass som jo er mer tilnærma en kvinnelig ''normal''!
Nå måtte jeg trappe ned til to tabletter på grunn av stadig mer kvalme, men øver meg på å bli bedre på å spise nok mat, og håper jeg kan øke tilbake til tre.
Går du også på Diane p-piller, forresten? Har resept, men ikke fått økonomisk anledning til å ta det ut ennå.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 11:46   #65
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Heisann!
Jeg har også alle 3 diagnosene. Har hatt hypothyreose i mange år, og også PCOS. C-peptid har da holdt seg innenfor normalen. Har hatt veldig store problemer med å gå ned i vekt, selv om jeg har spist ketogene dietter og trent flere ganger i uka. De siste månedene har i stedet vekta gått oppover. Dette skyldes nok en del at jeg ikke har fått trent like mye, men også at jeg har hatt veldig mye stress både fysisk og psykisk.

Jeg tok en ny c-peptid ( lå litt under 700 sist). Denne gangen var verdien på ca 2500. Jeg har nå fått Metformin som jeg skal ta 3 tabletter av pr dag. Begynte med dette for et par uker siden, hender jeg glemmer det, men blir i hvert fall 2 pr dag. Har også fått Reductil 15 mg. Tar fra før Levaxin 0,1 x 2.
Har ikke merket bivirkninger enda.

Jeg skal gå på ketogen diett fra i morgen, men siden jeg fikk greie på dette rett før jul, ville jeg kose meg i jula. Jeg pleier alltid å legge på meg 3-5 kilo i løpet av jula, men nå har jeg faktisk gått ned 0,5 kg. Kan ikke skjønne annet enn at det må være pga medisinene. Skal bli spennende å se hvordan det blir når jeg starter dietten

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 11:55   #66
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Oi! Det var veldig høye insulinverdier! Bra du har fått medsin . For mange holder det jo med kostholdet (hvilket det jo gjorde i første omgang for meg), men så er det enkelte som trenger ekstra drahjelp, da det virker som om ingenting nytter uansett om man er superflink hele veien. Og da er jeg uttert glad over at det finnes spesialister som dr Willumsen, som til og med har egenandel. En fattig stakkar som meg har ingen sjans til å benytte meg av Lindberg-klinikken, f.eks.
Jeg skal tilbake på oppfølging i februar, og er spent på om c-peptiden og langtidsblodsukkeret mitt er nærmere normalen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 13:30   #67
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Jeg hadde også grei nytte av ketolyse/lavkarbo til å begynne med, men pga nye arbeidsforhold osv ble det en del utskeielser med høykarbo og dessuten redusert trening. Da gikk vekta ganske raskt oppover. Når jeg så prøvde ketogen diett på nytt hadde det ingen annen effekt enn at det stoppet videre vektoppgang. Pga stress har jeg også høye verdier med kortisol, som jo også lagrer fett.

Jeg har også vært hos Willumsen ( og Hexeberg som var der hos henne før). Jeg fikk faktisk Metformin når jeg lå på grensen til insulinresistens, men jeg ble så kvalm at jeg kom aldri helt i gang. Denne gangen ser det ut til å gå braHar også brukt Reductil før, uten effekt på vekten, men den hjalp veldig på å ikke fokusere så mye på mat.

Så nå bare MÅ jeg holde dietten, så jeg får rettet opp i insulinet. Så håper vekta går nedover igjen også

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 13:35   #68
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Jeg står som ketolyse som kostholdsfilosofi, men jeg fikk nå beskjed om at det ble for mye kalorier for meg i og med at jeg har lavt stoffskifte. Jeg må derfor være i ketose, men telle kalorier ved siden av. Jeg skal ligge på ca 1200 kcal om dagen. Noen andre som har fått besjed om det? Det er allmennlegen min som sa det, da jeg ikke har time hos Willumsen før i april.

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 13:42   #69
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Det har ikke jeg hørt noe om, jeg regnet ut gjennomsnittet en gang, og ligger som regel på 1400-1800, det mente Willumsen var veldig bra, og akkurat passe for min vekt. Jeg skal ikke ha noe kaloriunderskudd, for det setter forbrenningen på sparebluss. Men igjen kan man jo få problemer med apetittregulering når man har lavt stoffskifte, jeg har heller en tendens til å spise for lite. Særlig etter at jeg begynte på metformin har dette blitt litt verre, fordi jeg ble så kvalm.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 13:56   #70
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Det er det jeg også tenker på, om jeg setter forbrenningen ytterligere ned ved å gå så lavt på kalorier. Jeg trener en del også, spinning og styrke ca 3 ganger i uka. Jeg spiser ikke mye, men har ikke telt kalorier heller når jeg har gått på ketolyse. Jeg spiser ikke "brød". Kun kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Melkeprodukter som rømme og fløte har jeg brukt. Har holdt meg på rundt 15 g karbo. Som kos har jeg brukt Heistad gele eller fromasj. Har jeg hatt lyst på salt har jeg tatt litt bacon crisp, og det er det jo mye kalorier i da. Har spist lite kunstig søtning, men drikker noe pepsi max. Jeg lurer på om jeg skal prøve vanlig ketolyse i første omgang for å se om jeg går ned av det, og heller telle kalorier hvis jeg ikke har effekt

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 14:17   #71
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Jeg spiser ikke søtstoff, meieriprodukter og sånn. Her går det kun i fett kjøtt av alle slag, egg og grønnsaker. Og mye vann. Ellers drikker jeg rødvin nå og da. Jeg har i grunn ikke råd til å skeie ut på noen måte, men det gjør meg heller ingenting. Har tro på at metforminen skal bryte sirkelen jeg har gått i i over to år!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:22   #72
SuperSun
Juniormedlem
 
SuperSun sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 11
SuperSun er på en erverdig vei

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Hei! Jeg fant denne tråden, og svarer selv om det er en stund siden siste innlegg ble skrevet. Jeg har pcos og insulinresistens. Jeg har vel aldri kommet opp på "overvektig" i legenes øyne, men da jeg sluttet på p-piller gikk jeg opp 12 kg på 6 mnd, til tross for at jeg spiste lavkarbo og trente 3 ganger i uka. Etter denne vektøkningen ble jeg til slutt diagnostisert med PCOS.

For å gjøre en lang historie litt kortere, fikk jeg etter mye om og men og mange penger konstatert insulinresistens, og resept på metformin. Jeg begynte på metforminen (3*500mg) samtidig som jeg begynte på restriktiv atkins-aktig diett, så det er jo litt vanskelig å si hva som fungerte. Uansett gikk jeg ned ca. 8 kg i løpet av ca. 4 mnd. ved hjelp av metformin og diett. Jeg var aldri sulten, men ble etterhvert drittlei av kostholdet.

Begynte derfor å spise Fedonaktig lavkarbo, samtidig som jeg tok metforminen. Da jeg slapp opp for metformin sluttet jeg rett og slett på den, da det av mange grunner var mye styr å få tak i ny resept. Sakte men sikkert har jeg lagt på meg 2-3 kilo igjen på de 1,5 årene som har gått uten metformin. Har fått ny resept og prøver å begynne igjen nå, men det er så vanskelig med alle de gufne bivirkningene jeg får!

Angående bivirkninger var det helt forferdelig da jeg startet med metformin første gangen. Dette var nok mye fordi jeg trappet opp for fort. Det ble bedre da jeg trappet opp langsomt og delte tablettene i to osv. Uansett gikk jeg lenge med oppkast, akutt diaré, svimmelhet og kvalme. Jeg slet meg gjennom det, og mot slutten av de 4 mnd var bivirkningene helt vekk. Når jeg når prøver å trappe langsomt opp igjen, merker jeg bivirkningene komme. Nå får jeg imidlertid tabletter på 850 mg, som jo er ennå "verre" for magen. Foreløpig prøver jeg en halv tablett to ganger daglig, men fortsatt kan jeg våkne midt på natta med akutt diaré eller oppkast hvis jeg har spist middag sent.

Råd og tips mot bivirkninger - OBS! Kun basert på egne erfaringer:

- ta metformin midt i et måltid, helst når det er ca. en tredjedel igjen å spise på tallerkenen
- spis lavkarbo, så blir bivirkningene mindre
- drikk masse vann sammen med medisinen

Håper mine erfaringer kan være til nytte for noen!

SuperSun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 11:12   #73
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Hei, Supersun, og takk for at du deler dine erfaringer! Jeg har hele tiden praktisert det du skriver om å ta tabletten midt i måltidet, og mye vann har jeg alltid drukket, og ja, det er alfa omega!
Nå har jeg ikke skrevet i denne tråden siden januar, og mye har skjedd siden dess. Jeg måtte trappe litt opp og ned på metforminen på grunn av sterke bivirkninger, men endelig, i februar var jeg oppe i full dose (3X500) uten nevneverdige bivirkninger. Men jeg kjenner det godt om jeg spiser for lite, eller glemmer å ta medsa.

Ja, så hvordan gikk det med meg og metforminen? Jo, det har gått strålende. Etter nesten tre år stillstand har jeg kommet langt nå som vi skriver juni!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

(tør ikke å juble helt før jeg kommer under laveste notering, som for meg er 77,8 kg og 88 cm i midja).

Vel! Per i dag veier jeg 74 kg, og er 84 cm rundt midja : Det raser ikke nedover, men jeg rusler ned i vekt i et rolig og fint tempo, og har gått ned omtrent ti kg siden medio februar. Jeg er STRÅLENDE fornøyd!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 08:55   #74
SuperSun
Juniormedlem
 
SuperSun sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 11
SuperSun er på en erverdig vei

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Godt å høre at det har effekt for deg! Jeg glemte et viktig tips til, og det er å få i seg noe med melkesyrekultur, enten i form av tabletter eller Cultura-lignende produkter. Det hjelper i hvert fall på magen min når jeg tar Metformin!

SuperSun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 09:05   #75
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?

Opprinnelig lagt inn av SuperSun, her.

Godt å høre at det har effekt for deg! Jeg glemte et viktig tips til, og det er å få i seg noe med melkesyrekultur, enten i form av tabletter eller Cultura-lignende produkter. Det hjelper i hvert fall på magen min når jeg tar Metformin!

Jeg har melkeproteinintoleranse ... Men magen min er helt fin nå, altså. Men det er uansett et godt tips for andre som sliter i overgangen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
metformin


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og effekt på huden Mint Lavkarbo generelt 11 01-09-09 08:33
Reductil kombinert med ketolyse Linda63mod Generell diskusjon 24 12-06-09 14:30
Metformin + lavkarbo = smør på flesk? LilleVille PCOS og karbohydratkontroll 3 31-05-07 14:04
Lavkarbo og metformin Albertine PCOS og karbohydratkontroll 14 28-01-06 12:04
Hvilken dose Metformin? Nutte PCOS og karbohydratkontroll 6 07-08-05 21:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no