Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Tilbehør til middag

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-08-10, 22:09   #1
engasjert
Juniormedlem
 
engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
engasjert er på en erverdig vei
Smile

Tilbehør til middag

Her kan man legge inn tips til tilbehør til middag

engasjert er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:14   #2
engasjert
Juniormedlem
 
engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
engasjert er på en erverdig vei

Sv: Tilbehør til middag

Ertestuing

1 boks hermetiske tørkede erter
Varmes i kjele. Tøm av kraften og mos ertene.
Rør inn en klatt smør og krydre med pepper og salt etter smak.

Raskt å lage og kjempegodt tilbehør til middagen.

engasjert er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:15   #3
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tilbehør til middag

Smørstekte kantareller med salt, pepper og litt hvitløk - surret i fløte.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:16   #4
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tilbehør til middag

Opprinnelig lagt inn av engasjert, her.

Ertestuing

1 boks hermetiske tørkede erter
Varmes i kjele. Tøm av kraften og mos ertene.
Rør inn en klatt smør og krydre med pepper og salt etter smak.

Raskt å lage og kjempegodt tilbehør til middagen.

Hvor mange karber er det i tørkede erter? Leeenge siden jeg har spist det gitt.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:28   #5
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tilbehør til middag

Sellerirotpuré: Kok opp i passe biter, gjerne med en buljong i vannet. Hell ut mesteparten, men la litt være igjen i kasserollen. Både for smak, men også fordi det gjør det lettere å mose med eksempelvis en stavmikser. Ha i noen klunker fløte og noen dæsj med smør, smak til med salt og pepper. Veldig godt med litt ost i også for den rette festmiddagen

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:28   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til middag

Opprinnelig lagt inn av engasjert, her.

Ertestuing

1 boks hermetiske tørkede erter

Hermetiske erter er vel ikke tørket? Skal man lage ertestuing av tørkede erter tar det jo evigheter! Hermetiske erter var friske ved hermetisering og er grønne og fine når man tar dem ut av boksen vel...?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 01:35   #7
MarianneSB
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 17
MarianneSB er på en erverdig vei

Sv: Tilbehør til middag

"Arabisk blomkål"

Del blomkålen opp i buketter og kok den litt mør. Hell av vannet. Stek blomkålen på en stekepanne i litt olje og mos den litt samtidig. Når blomkålen er blitt litt brun tar du i ca. 2 egg og rører litt mens egget stivnes. Ha til slutt på litt godt krydder.

Jeg vet ikke hva denne retten heter men har lært den i Nord-afrika og kaller den derfor for "arabisk blomkål".

__________________
Marianne
MarianneSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og LowFodmap Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:16   #8
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til middag

Grønnsaker gratinert i ostesaus

Varmer opp litt fløte - har i ost (hvilken type man vil), og lar den smelte i fløten sånn at man får en litt tykk og god ostesaus.

Så tar man de grønnsakene man vil (jeg kokte blomkål og brokkoli litt møre i grønnsaksbuljongvann - skar opp purre i ringer, litt kål i strimler og ferske urter) - heller de i en ildfast form med ostesausen over. Gjerne et ekstra dryss med ost på toppen - og, så inn i ovnen, 200 grader - i ca et kvarter - 20 min (alt avhenger av grønnsakene man har brukt).

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:36   #9
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tilbehør til middag

Sellerirotpuré blir enda betre med litt raspa muskat i!

Steikt squash er også godt tilbehør til middag. Deler opp squashen i fire på langs (så det blir 4 lange stykke, kvar med i trekantfasong), og så deler eg dei opp i skiver, som eg så steiker i godt smør, med salt, pepar og kvitløk.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:54   #10
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tilbehør til middag

Muskattnøtt er genialt, det skal jeg huske

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 17:07   #11
Fruitdrops
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Ørje, Østfold
Innlegg: 73
Fruitdrops er på en erverdig vei

Sv: Tilbehør til middag

Tenkte jeg skulle lage en lignende tråd ;P
Trenger tips på tilbehør med fett i da min samboer har diabetes 1, og han spiser poteter/ris/pasta i tillegg til middagen. Det blir jo feil om han spiser mye fett og karber samtidig.



Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hermetiske erter er vel ikke tørket? Skal man lage ertestuing av tørkede erter tar det jo evigheter! Hermetiske erter var friske ved hermetisering og er grønne og fine når man tar dem ut av boksen vel...?

Det finnes hermetiske erter som heter tørkede erter, og de smaker MYE bedre den andre hermetiske/fryste erter ( syns jeg XD )

__________________


Fruitdrops er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 23:22   #12
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til middag

Sitat:

Tenkte jeg skulle lage en lignende tråd ;P
Trenger tips på tilbehør med fett i da min samboer har diabetes 1, og han spiser poteter/ris/pasta i tillegg til middagen. Det blir jo feil om han spiser mye fett og karber samtidig

Nei, jeg ville tro at din samboer får mindre blodsukkerstigning om han spiser fett sammen med karbohydratene jeg da...

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 23:44   #13
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tilbehør til middag

Opprinnelig lagt inn av Fruitdrops, her.

Tenkte jeg skulle lage en lignende tråd ;P
Trenger tips på tilbehør med fett i da min samboer har diabetes 1, og han spiser poteter/ris/pasta i tillegg til middagen. Det blir jo feil om han spiser mye fett og karber samtidig.

Du må passe på at det ikke blir like deler fett og karbs i kostholdet hans. Det bør være overvekt av en av de. Men skal blodsukkeret ned, er det lurt å øke på fettet og sammtidig redusere på de raske karbene.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 10:13   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til middag

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Nannahs beste poteterstatning


Denne er den beste jeg har laget så langt! Smaker nydelig til pølser lr annen stekt mat.

1 middels blomkålhode
1 bit purre
100 g philadelphiaost
100-200g revet ost (cheddar blir best)
paprika pulver
litt smør

Kok blomkålbuketter og purre såvidt møre i lettsaltet vann. hell dem i et dørslag og press alt vann ut av dem m en rotstapper.
Ha kålmassen tilbake i kjelen og rør inn osten. Ha den i en smurt ildfast form og strø paprikapulver på toppen.
Stek 175g varmluft i 20 min ca

Denne blir også god om du blander in stekte baconbiter

Jukseris
Blomkålmos
Nannahs kreolske coleslaw
Nannahs sellerirot- salat (wannabe potetsalat) Jeg lager den med 50/50 selleri og blomkål
Fake potetsalet

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 18:45   #15
engasjert
Juniormedlem
 
engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
engasjert er på en erverdig vei

Sv: Tilbehør til middag

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hermetiske erter er vel ikke tørket? Skal man lage ertestuing av tørkede erter tar det jo evigheter! Hermetiske erter var friske ved hermetisering og er grønne og fine når man tar dem ut av boksen vel...?


Det står tørkede erter på boksen. Hermetiske tørkede erter.

engasjert er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 18:50   #16
engasjert
Juniormedlem
 
engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
engasjert er på en erverdig vei

Sv: Tilbehør til middag

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Hvor mange karber er det i tørkede erter? Leeenge siden jeg har spist det gitt.


Det er 17,2 pr 100 g. Hvis jeg lager stuing av en boks, pleier jeg å ha til 3 porsjoner. Det er 250 g i boksen = ca 5 - 6 karber pr porsjon Da bør det ikke være annet med karbohydrater på tallerkenen...

engasjert er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 23:54   #17
engasjert
Juniormedlem
 
engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
engasjert er på en erverdig vei

Sv: Tilbehør til middag

Noen som har en oppskrift på sursøt saus for oss lavkarbo-entusiaster

engasjert er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 23:59   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til middag

Det skal finnes en her inne! Har du prøvd å søke?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 00:08   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til middag

Kanskje du kan bruke denne?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 00:25   #20
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til middag

En av mine store favoritter (som det er altfor lenge siden jeg har spist nå), er halvkokt rosenkål delt i fire, så stekt på panna i masse smør og med masse baconbiter. Gjerne også litt sopp i tynne skiver. Man kan også røre inn litt fløte, evt. ha hele sulamitten i en liten ildfast form, heller over litt fløte og revet ost og gratinere det. Håhåhåå!
Ja, og så salt, muskat og masse grov pepper.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 01:14   #21
engasjert
Juniormedlem
 
engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
engasjert er på en erverdig vei

Sv: Tilbehør til middag

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Kanskje du kan bruke denne?


Tusen takk

Skal prøve denne.

__________________



engasjert er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tilbehør til middag? Er det grønnsaker man kan spise så mye man vil av? purple Induksjonen 15 14-01-10 23:41
Å dæsken for en middag!! (mørbrad m/tilbehør) Goggen Middag 2 14-07-09 13:18
Forslag tilbehør middag Loisabeth Spørsmål og svar 6 26-11-08 11:08
Coleslaw - tilbehør til middag/kjøtt Magda Middag 4 27-05-08 15:48
Tilbehør til middag Maz Dr Lindbergs 0 30-03-04 14:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no