Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Et lite hjertesukk fra meg

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-09-06, 12:33   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Et lite hjertesukk fra meg

Jeg har vært medlem av dette forumet en god stund nå, og har hatt mine mer eller mindre aktive perioder. Forumet har vokst og blitt stort, og det har kommet mange nye medlemmer siden jeg kom hit. Det jeg har lagt merke til er at de som virkelig har suksess med omlegging av kostholdet er de som først velger seg en kostholdsfilosofi som passer dem og deres hverdag, som leser boka grundig og setter seg inn i prinsippene, som orienterer seg om karbohydratinnhold i de fleste matvarer og klarer å danne seg en mening om hva som er bra å spise og hva som er mindre bra. De planlegger maten en dag eller to i forveien, prøver og feiler med dagsmenyer og ender tilslutt med et utvalg matvarer og menyer de vet fungerer for dem. De klarer også å se at dette er en langvarig prosess, og de skjønner at de aldri kan gå tilbake til det kostholdet som gjorde dem fete/syke.

De som ikke lykkes så lett (eller ikke i det hele tatt) er:
- de som tror dette er en kur. En kur som varer en bestemt periode, og så er det rett tilbake til det gamle kostholdet etterpå.
- de som ikke er villig til å gi opp enkelte matvarer som brød eller pasta. "Åh, men jeg kan jo ikke LEVE uten brød!"
- de som kaster seg over lavkarbo uten å tilegne seg kunnskaper, og vingler mellom de ulike kostholdsfilosofiene for å plukke med seg det beste fra hver.
- de som ikke gidder å sette seg inn i en filosofi og heller ber om at andre setter opp en meny for dem, som alltid spør om andre kan regne ut og bedømme karbohydratinnhold i maten de spiser.
- de som fortvilt spør hvorfor de ikke går ned i vekt, får mange gode råd og likevel nekter å kutte ut Cola Light og de fire atkinsbarene daglig.

De fleste fora har sine skrevne eller uskrevne regler, og hovedregel nr. 1 når det gjelder informasjon er at de fleste spørsmål har vært stilt før. Nå er det noen her inne som ikke er så vant til å bruke PC'n som verktøy, så de er unnskyldt (og oppfordret til å lære mer). Men vi har en SØK-knapp her, og ved hjelp av noen få tastetrykk får du opp masse informasjon. Gjør det til en regel at du alltid søker etter informasjonen du trenger før du spør, det letter arbeidet til de som ofte svarer. Dette forumet har nemlig ingen betalte eksperter som vier dagen sin til å svare på spørsmål, det er kun lavkarbointeresserte mennesker her som kan mye og som er villig til å ta av sin egen fritid til å hjelpe andre. Alt har likevel sin grense. Det er mennesker her inne som bruker enorme ressurser på å gi ut informasjon til andre som med letthet kunne ha funnet frem til den samme informasjonen selv, og det sier seg selv at de etterhvert går lei av å gjenta seg selv gang på gang på gang. Jeg er stum av beundring, og fatter ikke at de orker. Vær så snill, bruk søk-funksjonen! Ellers risikerer vi at disse ressurspersonene trekker seg unna forumet, og det blir vårt tap.

SØK!

  Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 12:48   #2
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Dette var betimelige og fine ord!

Takk!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 13:11   #3
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Veldig bra Albertine! Mye riktig i det du skriver her! Vi får håpe at de som kan mye og villig deler, bærer over med oss nybegynnere. Så får vi heller prøve å dele videre etterhvert som vi tilegner oss kunnskap selv..

Det med å ikke bruke søk-funksjonen tror jeg kanskje har en litt todelt "begrunnelse". Vi kan ikke bare skylde på at folk ikke kan nok data, eller ikke gidder. For noen betyr det mye å få et "personlig" svar. Jeg vil tørre å påstå at vi er alle sårbare individer her inne, overvekt er et veldig personlig tema, og når vi enderlig tør å åpne oss og spørre om råd, betyr det mye å få svar, selv om det ikke er fra eksperter. Man er ikke nødvendigvis så fryktelig opptatt av å høre om alt alle andre gjør, men man skriver inn sin egen meny for å få et virituelt klapp på skulderen, og en kommentar om hvor flink man er.. Når man er 20-30 kg overvektig, er det INGEN som ser om man har gått ned 2 kg på en uke, men her inne kan man få skryt for 0,4 kg, og det hjelper på motivasjonen!

Selvfølgelig skal vi bruke søk-funksjonen. Er man på jakt etter opplysninger om et kosttilskudd, hvor man får kjøpt den og den boken, eller en brødoppskrift, er det greit å søke. Men jeg synes vi skal ha takhøyde for de andre henvendelsene også, så får heller alle vi andre være flinke til å avlaste resurspersonene, vi kan jo gi klapp på skulderen og oppmuntrende tilrop vi også Eller vi kan hjelpe noen som ikke er så drevne å søke opp en link f.eks

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 14:53   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Kjempeflott innlegg, Albertine! Jeg har flere ganger blitt litt oppgitt over at så mange ikke bruker søkemotoren mer. Men mange er kanskje ikke forumvandte og aner ikke hva en søkemotor er engang.

Selv bruker jeg søkemotoren her inne hver eneste dag, det gjør det feks. SÅ mye lettere å finne frem til oppskrifter osv (søk feks. på "kylling" på kun oppskriftsforumet, så slipper man jo alle innleggene imellom det man leter etter). Jeg googler meg ihjel også, hele tiden, fordi jeg vanligvis prøver å finne ut ting på egenhånd før jeg spør.

Men som sagt, noen vet ikke om søkemotoren og aner ikke hvordan man bruker avansert søk, men har de først lært det er det et utrolig nyttig verktøy. Jeg elsker søkemotorer!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 15:04   #5
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

hmmm har lest mange eldre innlegg som viser at det er flere enn "nybegynnerene som ikke klarer å gjennomføre...jeg har alle bøkene nå men har ikke tenkt å pugge dem fra perm til perm så derfor spør jeg her,er jo det et forum er til? en vil jo gjerne ha betryggelse fra dem som har vært i "gamet en stund og som vet litt...vist en ikke gidder svare på spørsmål så er det vel bare å la vær?er jo litt begrenset hva en kan spør/snakke om her inne da det egentlig KUN handler om å slanke seg..er jo greit at det tydeligvis er ca 5-7 stk som er faste gjennganger og har vært det lenge som kansje på en måte kjenner hverandre litt og vil snakke om andre ting.tror aldri det kommer til å bli slutt på de samme spørsmålene uansett...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 15:09   #6
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Er i grunnen enig i det meste som blir sagt her...
Noen ganger er det greit å søke, men andre ganger er det kanskje det at man ønsker et personlig svar, ei oppmuntring i det at noen svarer nettopp deg?
Og som stinasol sier, de som ikke orker svare, de kan vel bare la være, sant?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 16:09   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Flott innlegg, Albertine. Det trengs slike påminnelser med jevne mellomrom!

Stinasol: Man vil jo gjerne hjelpe folk, men når de ikke gidder å søke selv fordi det er "lettere å spørre", da har ikke den som spør særlig respekt for andres tid og krefter synes jeg. Og "det er ikke bare å la være å svare" for alle - det er noen som har veldig mye ansvarsfølelse i forhold til at folk skal få rett informasjon her inne når de spør. Men en del bare spør og spør videre, uten å ta til seg det de får av informasjon. Man må kunne ta litt ansvar selv!

Og nei, jeg vil ikke påstå at "vitsen med et forum er at man kan spørre om det man ikke gidder å lese selv i bøkene". Det er et supplement til å lese bøkene, ikke en erstatning. Og det er mye mer interessant og givende å hjelpe noen som gidder å sette seg inn i ting selv.

Det er helt riktig at det ikke bare er nybegynnerne som har slitt eller sliter. Vi har jo alle vært nybegynnere! Og det er bra at vi kan hjelpe og støtte hverandre.

Her inne er det utrolig mye informasjon som man kan lete i og lære av. Og det handler absolutt ikke bare om slanking. Dette er ikke noe slankeforum i det hele tatt, men det blir mye fokus på vekt når det er snakk om kosthold og helse, det er bare sånn det er. Men her finnes det tråder om alt mellom himmel og jord. Er det noe jeg ikke vil kalle dette forumet, så er det begrenset...


LilleVille: Jeg synes det er bra du belyser det med sårbarhet og behov personlig støtte. Jeg har ikke tenkt på det på den måten, men vi har jo dagbøker som en mulighet her. Alle som vil kan lage en dagbok hvor de kan skrive akkurat det de vil, og veldig ofte får man masse støtte, råd og oppmuntring i dagboka. Der kan man skryte uhemmet av den halvkiloen man har gått ned og få masse heiarop . Jeg synes det er et adskillig bedre alternativ enn å starte en ny tråd for hver eneste lille ting.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 16:45   #8
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Du har skrevet det jeg har tenkt på noen dager Albertine

Det er mange her som gjerne vil hjelpe og det er mange som gjerne svarer på spørsmål. Men jeg blir ihvertfall motløs når enkelte ikke har en eneste bok og ikke er villig til å bruke noe særlig tid på å lære om lavkarbo, men samtidig ber om å få ferdige dagsmenyer.

Lavkarbo må læres, ved å lese bøkene, ved å lete her inne og ved å stille utfyllende spørsmål etter at man har lest bøkene og forumet.

Jeg synes det er kjempespennende at det kommer mange nye medlemmer og ønsker alle velkommen som finner veien hit, men sitter altså med det samme hjertesukket som Albertine

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 16:46   #9
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Enig i at man bør lære seg å bruke søkemotoren, og at folk kan spørre om mye dumt. Men ikke alt man lurer på står her fra før, og som ny både i forumet og livsstilen er man gjerne sårbar og usikker. Det kan også være vanskelig å finne svar på det man ønsker gjennom søkemotoren. Og et annet aspekt er personlig tilbakemelding. Som ny her inne kan jeg kun snakke for meg selv: Setter stor pris på å få personlig svar; det er viktig her, som ute i samfunnet, å bli sett og hørt.
Ved å høyne terskelen for hva som "er lov" å spørre om risikerer man å støte fra seg nye medlemmer. Man må vel få lov til å være ny og uerfaren?

Synes også man glemmer en viktig ting her: Ved å lære fra seg til andre lærer man stoffet særdeles godt selv også! Man får faktisk en stor gevinst for å lære bort. Man kan også få bedre selvfølelse - føle seg viktig, snill og hjelpsom. Ikke alle ser på det å lære bort og å hjelpe andre som en byrde.

Når det gjelder at folk har stor ansvarsfølelse for de andre på forumet så synes jeg ikke at det er noe godt argument for akkurat denne saken.
Ja, folk som skriver på forumet bør ha respekt for andres tid og grenser og lære seg å bruke søkemotoren, og ja, det er fint at de som svarer dedikerer mye tid og krefter på dette. Men man bør også lære seg å sette grenser for seg, å klare å la være å svare alle og "redde" alle. Alle har ansvar for seg selv! Et forum går vel ut på å hjelpe hverandre? Uten at man trenger å bli helt utslitt? Ingen, verken de som stiller spørsmål eller de som svarer, vil tjene på det.

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 18:32   #10
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

ENID: så enig så enig ;-) desuten så vil alle som første gang er på et forum for et TEMA spør om de typiske ting som hvilket protein pulver er best,billigst osv,ser og at ALLE nye medlemmer vil gjerne at noen skal se på menyen deres for å se om det er riktig,er vel helt naturlig det... SCILLA: seriøst? respekt for andres krefter?ehh..IKKE BRUK KREFTER PÅ DET så blir alt så bra..er ingen normale folk som føler de MÅ svare på et sprørsmål.De som gidder å svare,gjør det for dem liker å hjelpe , TILFELLET her er IKKE folk som ikke gidder å søke men gjerne vil ha kontakt med noen som har peiling på hva de snakker om,av egne erfaringer...selfølgelig har jeg forståelse for at de som har vært innpå lenge kan bli lei av at det samme blir tatt opp igjen men tenk tilbake på når DU var innpå første gang,vi er jo her først og fremst for informasjon!!!

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 19:01   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Stinasol: Tror kanskje du må lese ALbertines innlegg omigjen. Syns du har tillagt henne den del meniner hun ikke har gitt utrykk for, og det var fryktelig mangge pigger ute her ! har lest alle inleggene i tråden nå, og vil gjerne kommentere litt:

Dette handler først og fremst om normal forum kotyme (oppførsel på internettforum), - forum regler og normal høflighet/respekt.

Det handler ikke om de som lurer på ting de har lest eller ønsker generell info om lavkarbo.

Det handler ikke om dem som har satt sammen en meny etter beste evne og ønsker at noen sjekker for dem om den ser OK ut !


Det handler om de som ikke er interessert i å søke opp noe som helst info selv, men ønsker at andre skal finne ut alt for dem. Det er ikke så enkelt ! Man setter seg ikke inn i en bil og kjører avgårde bare etter å ha sett på andre som har kjørt og fordi en tror en vet hvordan det gjøre. Man har som regel tatt serfirfikat først, dvs. satt seg inn i hvordan bilen funker og hvordan man gjør det. Det kan faktisk sammenlignes med en kostomlegging. Man legger ikke om kostholdet totalt uten å ha satt litt inni prinsippene og hvordan det funker.

Det handler også om de som får råd, men ikke gidder å høre på dem - og allikevel kjører sitt eget løp. Om vi holder litt på bilsammenligningen - så krasjer som regel disse i nærmeste stolpe. Og det er alltid dietten sin feil - det er den som ikke funker. Hvorfor ber man om hjelp om man ikke vil ha den ?

Det er på tide å repetere det Albertine skriver:

Sitat:

De som ikke lykkes så lett (eller ikke i det hele tatt) er:
- de som tror dette er en kur. En kur som varer en bestemt periode, og så er det rett tilbake til det gamle kostholdet etterpå.
- de som ikke er villig til å gi opp enkelte matvarer som brød eller pasta. "Åh, men jeg kan jo ikke LEVE uten brød!"
- de som kaster seg over lavkarbo uten å tilegne seg kunnskaper, og vingler mellom de ulike kostholdsfilosofiene for å plukke med seg det beste fra hver.
- de som ikke gidder å sette seg inn i en filosofi og heller ber om at andre setter opp en meny for dem, som alltid spør om andre kan regne ut og bedømme karbohydratinnhold i maten de spiser.
- de som fortvilt spør hvorfor de ikke går ned i vekt, får mange gode råd og likevel nekter å kutte ut Cola Light og de fire atkinsbarene daglig.

Tror ikke noen kan skjønne hvor frusterende det er å bruke mye tid og krefter på å prøve hjelpe folk som ikke engang gidder å høre etter eller gjøre noe som helst selv ! Nei, man MÅ ikke svare, emn når ingen andre gjør det, syns man faktisk synd på folk som ikke får respons. Og jeg er kanskje unormalt, men da føler iallefall jeg at jeg MÅ svare.

Jeg har vært medlem av dette forumet fra starten (betalende medlem), og har vært medlem av flere utenlandske forum i mange år. Det generelle kravet på ALLE utenlandske forum er at man har gjort et minimum for å finne ut av ting sjøl først. Og kravet på de fleste er LES BOKA !! Søk informasjon på siden du er på. Søkemotoren ligger der for å brukes. Trenger du hjelp til å sortere ut ting du har lest (enten i boka eller det du har lest i forumet), eller ikke finner svaret ved å søke, - eller lurer du på hva som passer for akkurat deg, så får du hjelp og svar. Men vis iallefall såpass respekt at du ikke forlanger at andre skal gjøre hele jobben for deg mens du sjøl sitter på rumpa og glor på PC skjermen (fordi du ikke har tid til å finne ut av ting sjøl).

Og en feilopfatning som bør rettes snarest: Et forum går i utganspunktet IKKE ut på kun å hjelpe andre, det går på å UTVEKSLE INFORMASJON. Det er ingen som får betalt for tiden de bruker i et forum. Det er ingen som har krav på informasjon eller svar på et forum ! Men dessverre er det mange som blir sure og sinte om de ikke får det svaret de ønsker. (En rekke PM'er forteller den delen av historien).

Det er heller ikke snakk om å høyne terskelen for hva man kan spørre om, men hva man bør ha gjort som minimum forberedelse (ren egen interesse) først !

Når det er sagt..... Jeg blir også rett og slett kraftig provosert av å lese utsagn som dette:

Sitat:

Man kan også få bedre selvfølelse - føle seg viktig, snill og hjelpsom.

Jeg føler dette er degraderende. Om noen tror at folk flest her inne bruker tid, krefter og kunnskap for å "føle seg viktig, snill og hjelpsom" (altså kun av egeninteresse) - så kan jeg med en gang avkrefte at det er tilfellet. De fleste her inne bruker tid og krefter på forumet fordi de er genuint opptatt av helse og kosthold - og gjerne vil dele med andre. De HAR faktisk et liv utenfor forumet - hvor utrolig det kan virke.

Sitat:

er jo litt begrenset hva en kan spør/snakke om her inne da det egentlig KUN handler om å slanke seg..

Om man følger litt med på forumet finner man også ut at det foregår mange andre diskusjoner enn slanking. Det finnes mange interessante underforum hvor alt mulig diskuteres. De som har vært her en stund og ikke akkurat er i nybegynne fasen (og det er faktisk fler enn 5-7 stk) diskuterer masse forskjellige ting. Men jeg skjønner jo at de som er opptatt av slankingen alene ikke er interessert i å lese de postene. Det foregår bl.a. en masse i journaldelen og i "Sofakroken" og i generell diskusjon + de tidligere nevnte underforumene.

Sitat:

hmmm har lest mange eldre innlegg som viser at det er flere enn "nybegynnerene som ikke klarer å gjennomføre..

Det kan være mange årsaker til at nye eller eldre medlemmer ikke klarer å gjennomføre. Men de som har vært her en stund lærer seg iallefall å bruke forumet få flere måter enn bare å spørre - og de gir også selv.

Personlig hjelp og støtte vil en alltid gi - det er ikke det det er snakk om. Det er snakk om å vise litt respekt for de som tross alt bruker sin tid her inne. Les litt på egenhånd, ta i mot rådene du får isteden for å argumentere for hvorfor du MÅ beholde brødet eller pastaen eller 4 liter cola light i døgnet.

Lavkarbo kosthold krever en total omlegging av matstellet, det er en NY livsstil. Det krever dessverre at en i begynnelsen MÅ gjøre en ekstra jobb. Man må forsake enkelte matvarer - og lære seg å leve uten dem. Man må i vissse tilfelle veie og måle og bla i matvaretabeller. Om man ikke føler at en kan klare dette eller VIL gjøre dette, så må en finne en annen måte å gå ned på/leve på.

Lavkarbo er ikke for alle og funker ikke for alle. Men vi som har valgt dette livet er her for å utveksle erfaringer og hjelpe hverandre. Det er en toveis greie.

Om noen nye eller gamle medlemmer blir skremt av dette og ikke føler seg velkommen - eller for den saks skyld ønsker å være medlem av et forum på det grunnlaget ... ja da er det jo trist. Det er ikke meningen å skremme folk vekk, det er en oppfordring til å yte littegrann sjøl også.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 19:11   #12
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

nille:ja vi kan sikkert diskutere dette i hytt og pine det fins 100 vis av måter og vri det den ene sier til noe helt annet enn det som var meningen...nytter egentlig ikke å diskutere på denne måten for alle tolker så forskjellig...har ikke noen "pigger ute men sitter ikke og nikker når jeg er veldig uenig...uansett har "bare vært medlem i en 8 dager og har enda ikke sett noen som bøtter nedpå cola osv alle nye medlemmene har jo spurt om akkurat de samme tingene,det er sikkert en grunn til det..skjønner ikke hvordan noen kan få det til å bli "gidder

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 19:21   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Ja Stinasol, vi får bare være enige om at vi er uenige ! PM innboksen min forteller en annen historie enn den du personlig har oppfattet, - men vi lar det ligge med det !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 19:21   #14
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

gidder ikke søke(skulle det stå på slutten der =)

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 19:28   #15
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Nille:ja men jeg forstår godt at dere som driver/har vært her en stund er lei det samme maset,men føler meg nok litt truffet for jeg har spurt om akkurat de samme tingene som de andre nye.selfølgelig vist det er folk som syter på dietten samtidig som dem lemper innpå cola(hehe her får cola gjennomgå) så blir jeg også irritert og lei,men tror ikke det er noen som går inn for å være plagsom mot andre her ved å spør,eller ikke søke,kanske som meg de tenker *hurra*her kan jeg få kontakt og snakke/få råd/utveksle erfaringer med noen som vet hva de snakker om...jeg så ikke søk boksen før denne debatten kom opp engang ;-)) men personlig skal jeg være flinkere til å søke heretter...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 19:32   #16
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Et lite eksempel. Det var en eller annen som spurte om hvordan man kan/skal telle karber.

Skriver man -hvordan telle karber- i søkefeltet, har man minst et par timers lesing

Dette er ikke til forkleinelse for noen og er kun ment som et eksempel.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 19:37   #17
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

kansje de som styrer her inne kan lage en liten notis om dette på hovedsiden? da hadde jo alt løst seg til det beste,de nye får så mye info som de bare kan ønske seg og de "gamle =) slipper å høre på maset..

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 19:41   #18
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Vi har noe som heter FAQ- Frequently Asked Questions på hovedlinja her oppe.

  Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 19:47   #19
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

hehe ja der ser du...jeg (med flere) er ikke så smarte at vi skjønner en engelsk forkortelse *fnis* kansje en ide å prøve på norsk,eller ivertfall gjøre det mer tydelig? til slutt LAV KARBO ER FANTASTISK...=)))

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 20:09   #20
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Må bare si at jeg ble ganske sjokkert, sint og lei meg over måten du svarte meg på, Stinasol... Jeg måtte sjekke alderen din et par ganger, for dette var argumentasjon på tenåringsnivå.

Hadde ikke tenkt å bruke mer krefter på det, men det ødela humøret mitt ganske kraftig...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 20:25   #21
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg føler dette er degraderende. Om noen tror at folk flest her inne bruker tid, krefter og kunnskap for å "føle seg viktig, snill og hjelpsom" (altså kun av egeninteresse) - så kan jeg med en gang avkrefte at det er tilfellet. De fleste her inne bruker tid og krefter på forumet fordi de er genuint opptatt av helse og kosthold - og gjerne vil dele med andre. De HAR faktisk et liv utenfor forumet - hvor utrolig det kan virke.

Her tror jeg du har vært litt paranoid og misforstått meg:Jeg mente slett ikke dette som degraderende, men heller at det er en POSITIV egenskap å hjelpe andre.
Jeg skrev slett ikke at man hjelper andre FOR å føle seg viktig,slik som du gjengir det her. Jeg skrev at ikke alle ser på det som en byrde. Og det at man får en personlig gevinst av det i tillegg er vel ikke så dumt?
Stor kudos til de som deler kunnskap! Synes det gir noe til en selv å dele med andre jeg.

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 20:28   #22
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill
Unhappy

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Det beklager jeg,var ikke meningen,men ble litt provosert av det du skrev til meg..som sagt det er egentlig umulig å diskutere uten å snakke ansikt til ansikt...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 20:45   #23
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Opprinnelig lagt inn av stinasol

Det beklager jeg,var ikke meningen,men ble litt provosert av det du skrev til meg..som sagt det er egentlig umulig å diskutere uten å snakke ansikt til ansikt...

OK, alt i orden . Følte bare at det var litt ufortjent, jeg var ikke ute etter å "ta" noen, men å svare på det jeg oppfattet som kritikk av Albertines innlegg. Jeg beklager om det virket provoserende og setter strek her for min del.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 21:17   #24
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill
Red face

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

kjempe fint,godt vi kan ordne opp!

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 22:32   #25
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Et lite hjertesukk fra meg

Sånn jeg ser det, så er det her snakk om de som spør etter hjelp, får spesifikke råd, lar være å følge dem, for så å klage over at det ikke fungerer...

Enkelt forklart...

Og det er sånt som sliter ut de/vi/dem/alle som gir råd.
Det er selvfølgelig helt greit å ikke klare å gjennomføre, men da ser også de fleste at det er det som er grunnen til at man mislykkes, og ikke at dietten er dårlig

Jeg er glad for at Albertine tok det opp, jeg forstår også at det lett kan bli misforstått. Hadde jeg vært fersking nå, så hadde jeg nok følt meg truffet, om jeg burde det eller ikke... Men det er rett og slett fordi JEG er sånn Og er ikke noen grunn til å ikke skrive dette innlegget (eh ordlegging er ikke min spesialitet...)

Det tok tid før jeg også fant og skjønte søkefunksjonen, men jeg er blitt veldig glad i den, og jeg håper at flere nå vil finne nytten i den, og allikevel ikke blir redd for å spørre om noe

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Humdihum..mere mensespørsmål fra meg.. turid PCOS og karbohydratkontroll 2 20-10-04 11:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no