Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

KnutteLOFF!

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-09-10, 19:53   #101
LilleMill
Medlem
 
LilleMill sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 255
LilleMill er på en erverdig vei

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Må prøves en gang

Går en del glutenmel til det da men det får gå, betaler 60kr pakken så det er ikke SÅ ille..

Smaker det soya?

Hvor stor er den pakken til 60 kr? Jeg betalte 104 kr for 1 kg.

Skal prøve å bake loff nå

__________________




5.8 kg til 31.okt: 1.3/5.8
LilleMill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 20:20   #102
LilleMill
Medlem
 
LilleMill sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 255
LilleMill er på en erverdig vei

Sv: KnutteLOFF!

Jeg har ikke store forhåpninger til denne loffen. Deigen min er som gummi. Men skal nå heve og steke den for det.

__________________




5.8 kg til 31.okt: 1.3/5.8
LilleMill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 22:48   #103
LilleMill
Medlem
 
LilleMill sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 255
LilleMill er på en erverdig vei

Sv: KnutteLOFF!

Den ble god

__________________




5.8 kg til 31.okt: 1.3/5.8
LilleMill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 13:42   #104
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: KnutteLOFF!

Interessante forsøk dere har

Jeg lurer på hva gjæren spiser for noe for å heve som den gjorde i trådstarters innlegg, er ikke mye karbohydrater i hverken gluten eller soya da. Og blir smaken egentlig noe, når den ikke får utvikle særlig av alkoholer og CO2? Bruker dere bakepulver i deigen også?

Min erfaring er at å bruke mer enn 50% glutenmel i en brødopskrift gjør den i overkant for "gummi" som forsterker seg etter en dag eller to.

Hvis man kommer fra loff/full karbo verden, og er kritisk til smak vil denne "loffen" holde mål eller er det mer "med mye smør på" type brød?

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 14:01   #105
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Interessante forsøk dere har

Jeg lurer på hva gjæren spiser for noe for å heve som den gjorde i trådstarters innlegg, er ikke mye karbohydrater i hverken gluten eller soya da. Og blir smaken egentlig noe, når den ikke får utvikle særlig av alkoholer og CO2? Bruker dere bakepulver i deigen også?

Min erfaring er at å bruke mer enn 50% glutenmel i en brødopskrift gjør den i overkant for "gummi" som forsterker seg etter en dag eller to.

Hvis man kommer fra loff/full karbo verden, og er kritisk til smak vil denne "loffen" holde mål eller er det mer "med mye smør på" type brød?

Mvh
BiggieS

Fant dette på nettet:

Sitat:

Gluten er en blanding av de to proteinene gliadin og glutenin. Gluten gjør det mulig for gjærbaksten å heve seg fordi gluten danner et nettverk av små vegger som holder gass og vanndamp innesperret i deigen. Gluten fungerer også som bindemiddel i deigen og gjør den lettere å jobbe med.

Pluss denne gamle tråden her fra lavkarbo.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 14:33   #106
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: KnutteLOFF!

jeg syns absolutt den holder mål som vanlig loff altså. Den blir så luftig at det er omtrent som kjøpeloff! Jeg har ikke prøvd å la den ligge i flere dager, pleier å ta opp av fryseren å ha i brødristeren.

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 01:32   #107
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Fant dette på nettet:



Pluss denne gamle tråden her fra lavkarbo.

Såpass har jeg fått med meg i løpet av mine mange bakekvelder, men at glutenen gir bindeverket betyr ikke at den utvikler gjæren, det er det kun karbohydrater som kan gjøre (dvs. gjær trenger karbo for å gjære).

Men de 20 som jo er i glutenmel ser jo ut til å ha fungert, det holder kanskje hvis man har mye gjær i? Men smaken da?

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 09:23   #108
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 46
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Såpass har jeg fått med meg i løpet av mine mange bakekvelder, men at glutenen gir bindeverket betyr ikke at den utvikler gjæren, det er det kun karbohydrater som kan gjøre (dvs. gjær trenger karbo for å gjære).

Men de 20 som jo er i glutenmel ser jo ut til å ha fungert, det holder kanskje hvis man har mye gjær i? Men smaken da?

Mvh
BiggieS

Prøv og bak, så vet du det plutselig!
Jeg syns den var god som toast...

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 15:48   #109
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Victory, her.

Prøv og bak, så vet du det plutselig!
Jeg syns den var god som toast...

Jeg har div. opskrifter med ca. 100 gr. glutenmel (ligger under brød-link), så har jo prøvd men har alltid lagt til ca. 100 gr. med vanlige meltyper for å få ordentlig gjæring og smak.

Får ekspimentere videre og se, soyamel er ikke aktuelt for meg siden den er advart mot av mange og i noe av forskning.

Holder på med kokosmel (fra butikk) som gir lyst brød, og kommer med en ny oppskrift snart

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 21:40   #110
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.

I går skar jeg to brødskiver i små biter og hadde de i panna med masse smør og hvitløk. Kanongode krutonger! Om en skjærer brødskivene opp i staver kan en jo dyppe dem i en rømmedipp... MMM

Eller dyppe ristede staver med smør på i bløtkokt egg. NAM!

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 13:40   #111
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: KnutteLOFF!

Er det noko ein kan bytte ut glutenmel med?
Høres ut som noko eg ikkje skal ha, sea det heiter glutenmel.
Eg skal jo ikkje ha gluten

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 14:04   #112
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av katten, her.

Er det noko ein kan bytte ut glutenmel med?
Høres ut som noko eg ikkje skal ha, sea det heiter glutenmel.
Eg skal jo ikkje ha gluten

Mer soyamel, kokosmel, mandelmel? Og litt ekstra fiberhusk?
Har ikke prøvd, men det går da an å prøve!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 14:10   #113
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: KnutteLOFF!

Hm men vil det heve noe da når ikkje gjæren har noe å spise?

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 15:57   #114
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: KnutteLOFF!

Pizzabunnen min som er av egg og kalvi naturell ost hever seg veldig.
Så det går jo ann å prøve med mandelmel og evnt litt jyttemmel/glutenfritt mel...

Skal teste det idag

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 16:48   #115
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: KnutteLOFF!

Jeg ville også anbefalt glutenfri brødbakst. Det har høyere karbohydratinnhold enn glutenmel, tror jeg. Du får beregne karbohydratinnholdet ut ifra det som står på pakken. Jeg vet heller ikke om du kan bruke gjær, de fleste glutenfie bakstpakker har oppskrifter på baksiden, så du skulle få en pekepinn der.

Dette var en sabla god oppskrift å bruke for meg. Jeg tenkte straks på å tørke noen brødskiver og male de, slik at jeg får noe å bruke til panering og gratenger. Hjemmelaget fiskegrateng.... mmmmmmmmm!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 19:43   #116
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Jeg ville også anbefalt glutenfri brødbakst. Det har høyere karbohydratinnhold enn glutenmel, tror jeg. Du får beregne karbohydratinnholdet ut ifra det som står på pakken. Jeg vet heller ikke om du kan bruke gjær, de fleste glutenfie bakstpakker har oppskrifter på baksiden, så du skulle få en pekepinn der.

Dette var en sabla god oppskrift å bruke for meg. Jeg tenkte straks på å tørke noen brødskiver og male de, slik at jeg får noe å bruke til panering og gratenger. Hjemmelaget fiskegrateng.... mmmmmmmmm!

Ja det har det. Men fer prøve meg fram
Kan bruke gjær til glutenfri bakst. Gjer det heile tida

Brukte forresten knust bacongull på fiskegratengen! Mmmmmm, det var utrolig godt. Men må varmast oppatt anten i steikepanne eller i steikovnen. I mikroen vart bacongullet mjukt. Men det smakte like godt som brødrasp.

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 22:23   #117
pillann
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 19
pillann er på en erverdig vei

Sv: KnutteLOFF!

Er glutenmel og glutenfritt mel det samme? :$ Og hvor kan jeg finne glutenmel og soyamel?

pillann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 00:01   #118
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av pillann, her.

Er glutenmel og glutenfritt mel det samme? :$ Og hvor kan jeg finne glutenmel og soyamel?

Glutenmel er det motsatte av glutenfritt mel! Det inneholder stort sett bare gluten!
Helsekost- butikkene har som regel alt sånt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:08   #119
angel82
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 37
angel82 er på en erverdig vei

Sv: KnutteLOFF!

dere varmer rømme,kulturmelk og vann, altså den varianten dere velger? for kaldt så dreper du vel gjæra?

angel82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: slank uten sult Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 01:20   #120
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: KnutteLOFF!

Har nå prøvd meg på oppskrifta på 1 side, den til kanutten.

Konsistens, utseende= skremmende lik vanlig brød. (mer surdeigsbrød, enn loff)

Men smaken.... vet ikke om det er soyamel eller glutenmelet som gir en litt spesiell lukt/smak... Ikke direkte vond, mer spesiell!

Har det noe å si at det er "vetegluten"? Var det den svenske helsekostbutikken hadde inne. Fant ikke noe på ica butikken, dessverre!

Min mann mente jeg kunne redusere på glutenmelet, og tilføre bakepulver, da det lever på noe annet enn karbohydrater, som gjær gjør.

Kanskje tilsette ulike frø, som linfrø, solsikke, etc.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 16:10   #121
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: KnutteLOFF!

Lurer bare på hva som ble den beste oppskriften av alternativene i denne tråden? loff og reker frister veldig!

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 16:12   #122
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Lurer bare på hva som ble den beste oppskriften av alternativene i denne tråden? loff og reker frister veldig!

Har ikke anelse, for jeg lager den nå etter hva jeg har i huset..
Men skulle jeg følge en oppskrift ville jeg ha fulgt Lisbeths variant. Ho er ei kløpper dame!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 16:18   #123
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: KnutteLOFF!

Ok, takker! Da blir det loff i kveld!

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 21:26   #124
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: KnutteLOFF!

Ble jo helt nydelig jo! hurra for denne oppskriften!

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 21:30   #125
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Ble jo helt nydelig jo! hurra for denne oppskriften!

Hmmmm, kan du legge ut den oppskriften du brukte??

Vil gjerne fornye meg!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no