Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Begynte idag, 129 kg

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-10-13, 16:00   #1
AdamsDagbok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 10
AdamsDagbok er på en erverdig vei

Begynte idag, 129 kg

Mann, 188 høy, 129 kg. Begynte idag. Koteletter og tomater er dagens for. Hvor fort kan jeg regne med å gå ned? Noen tips, råd. Håper å bli kvitt 12 kg før man synger julen inn, er det i det hele tatt mulig?

AdamsDagbok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 18:53   #2
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Begynte idag 129 kg

Setter du alle kluter inn så klarer du 12 kilo til jul. Det betyr hard jobbing og masse god mat!

Stå på og hold fokus så får du gevinst!

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 10:31   #3
AdamsDagbok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 10
AdamsDagbok er på en erverdig vei

Sv: Begynte idag, 129 kg

Satser på å veie meg hver 3. dag. Da burde jo tilfeldige variasjoner være luket ut. Hvor mye kan jeg spise? Jeg stappet i meg hele fire koteletter i går, men jeg er jo et matvrak som trøstespiser mye, og er vant til å sitte i sofaen og kose meg kveld etter kveld. Eneste fordelen min er at jeg har en hund som er meget aktiv, og som jeg går med min. to timer hver dag. Det hjelper vel? Men jeg har hørt noen si at trening er gram og mat er kilo, det stemmer kanskje?

AdamsDagbok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 15:48   #4
sveander
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 36
sveander er ny på veien

Sv: Begynte idag, 129 kg

Hei
Flott at du går i gang
Hva er ditt endelig mål? Hvorfor så hast akkurat før jul?

Jeg håper du spiser mer variert enn koteletter og tomater.
Koteletter er fint, men lag en god salt, spis prokkoli/blomkål i stedet for potet. Kylling er også god mat, og fisk
Så bør du ha en plan for de andre måltidene, frokost, lunch og kvelds.
Det er mange forslag her på disse sidene så studer dette.
En side som er god er http://www.klikk.no/helse/dinlavkarbo/oppskrifter/
Her kan du få tips og også opplysning

jeg gikk til legen og tok blodprøver når jeg begynte. Da får du svar på kolestrol, blodsukker, insulinresistans osv. D-vitamin er viktig

lykke til og hold oss oppdatert

sveander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det Hexeberg har lært meg om Lavkarbo.Mitt Mantra er at Lavkarbo er ikke slankekur, det er evig endr Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 09:56   #5
AdamsDagbok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 10
AdamsDagbok er på en erverdig vei

Sv: Begynte idag, 129 kg

Da var det tid for veing. Veier meg om morgenen, etter tur med bikkja, men før frokost. Samme som sist. Vekten viste 125,4 kg, dvs. ned 3,6 kg. på tre dager. Ganske ekstremt. Har spist kjøtt og salater (tomater), skal prøve å legge inn mer fisk. Dette var oppløftende. Måtte kontrollveie meg tre ganger. Helgen blir vanskelig. I kveld skal jeg på herremiddag, men verten er varslet. Hvor farlig er rødvin? Er fryktelig glad i rødvin?

Hvorfor så hast før jul? Så bare på noen bilder av meg selv fra et familieselskap og jeg ble veldig kvalm av meg selv. Ligner på en fet gris, og da må jeg gjøre noe. Visste jeg var fet, men ikke så forbannet fet. Og jeg er alltid litt utålmodig, ekstrem. Enten eller.

Hva er mitt endelige mål? Aner ikke. Baser på BMI så skal jeg jo ned i under 100 kg, men det virker helt utopisk? Er det i det hele tatt mulig?

AdamsDagbok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 10:11   #6
Shadow
Medlem
 
Shadow sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Sør-Odal
Innlegg: 85
Shadow er på en erverdig vei

Sv: Begynte idag, 129 kg

Dette klarer du !!
Les masse her på forumet og dykk ned i de mange fine oppskriftene for å hente inspirasjon til hva du skal spise
Det går fint med litt rødvin, men som med det meste så gjelder det å begrense seg litt

__________________

Det går litt trått nå


Shadow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 16:29   #7
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Begynte idag, 129 kg

Hold deg til rødvin med lite sukker.

Ikke glem grønnsaker...... Masse lykke til.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 16:57   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Begynte idag, 129 kg

Kos deg glugg! Jul er ingen deadline, det kommer faktisk flere dager etter den..
Bare husk at hvis du er i ketose så blir du raskere bædi...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 08:20   #9
AdamsDagbok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 10
AdamsDagbok er på en erverdig vei

Sv: Begynte idag, 129 kg

Vekta igjen: 126,1 kg. Opp 700 gram siden fredag morgen. Tror det skyldes festen fredag. Drakk litt rødt og litt hvitt, spiste litt salstenger, og litt ris, men hoppet over desserten. Følte meg helt elendig lørdag, men holdt meg strent unna karbo. Ligeså igår. Tydeligvis er det ikke mange karbohydratene som skal til før man raser opp igjen. Nå skal jeg være streng og konsekvent de neste tre dagene så får man se.

AdamsDagbok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 08:41   #10
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Begynte idag, 129 kg

Karbohydrater binder vann. Ikke bekymre deg, bare fortsett med sunt kosthold så retter det seg fort skal du se! Ett år eller to med gode vaner, så er du en tynn og spretten kar som strutter av energi og tiltakslyst! Gled deg...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 13:15   #11
sveander
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 36
sveander er ny på veien

Sv: Begynte idag, 129 kg

god innstilling, ja en utskeielse merkes for som det sies det binder vann.
Selv har jeg opplevd store trappenivåer uten vektnedgang så ikke gi opp. Kroppen prøver å stritte i mot, og du tar det kjærese den har, fett

stå på

sveander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det Hexeberg har lært meg om Lavkarbo.Mitt Mantra er at Lavkarbo er ikke slankekur, det er evig endr Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 05:52   #12
AdamsDagbok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 10
AdamsDagbok er på en erverdig vei

Sv: Begynte idag, 129 kg

Opp på vekta igjen: 123,6 kg! Ned 5,4 kg på ni dager, og med en "sprekk" på fest. Trodde ikke mine egne øyne og måtte få normalvektige sambo opp på vekta for å se om noe var feil med vekta.
Føler meg veldig energisk og bra. Har hatt mer kviser enn normalt, men disse er nå tørket inn. Har hørt at lavkarbo skal redusere "hjernekapasiteten", men ikke merket noe til det ennå. Kommer kanskje nå som karbohydratlagrene er vekk?
Tre ting: 1) Stemmer det at man kan trekke fibre fra karbohydratene, i nøtter feks?, 2) Hva er de viktigste grønnsakene å spise? 3) Hvor mye kan man realistiske satse på å gå ned i uken. Delmålet mitt var jo 12 kg før jul, dvs. 117 kg, på 123,6 virker jo det ganske så oppnåelig, men jeg antar at mye av nedgangen til nå er at kroppen har "brukt" opp karbohydratlager og vann, og at det kanskje er først nå at fettforbrenningen kommer?
Da tenker jeg at hvis fettforbrenningen kommer, så bør jeg kanskje gå lengre turer med bikkja? Brenn-rett-på-fettet-turer!
Takk ellers for gode råd og innspill. For en bælfeit, kompleksfylt stakkar er det ikke så mange man vil snakke med dette om. Overvekt er jo blitt noe skammelig for meg: beviset på at man ikke har kontroll, som en lege sa til meg engang.

AdamsDagbok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 12:23   #13
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Begynte idag, 129 kg

Litt usikker på det med fiber. Men nøtter er uansett Ok å spise i kontrollerte mengder.

Har ikke merket noe spesielt på hjernekapasiteten etter to år på lavkarbo. Heller tvert om, jeg har blitt kvikkere på alle måter.

Grønnsaker jeg foretrekker: Brokolli, blomkål, paprika, squash, sellerirot, fennikkel. Og gjerne litt annet også, men disse er de jeg bruker mest av.

Generelt så er 0,5 til 1 kg i uka passe vektnedgang, da får huden tid til å tilpasse seg underveis slik at løshud lettere unngås. Men noen slipper vekten lettere enn andre, så her må du nesten bare spise riktig og se hva som skjer. Om du går ned fort eller sakte har mer med din kropp å gjøre enn om du er "flink" nok eller ei.

Mosjon er aldri feil, det gir overskudd og godt humør. Men vektmessig har det mindre betydning, der er det kostholdet som styrer det meste. Man merker jo etterhvert som man blir lettere at man får økt lyst til å bevege seg da, så det kommer på en måte litt av seg selv. Jeg begynte på treningsstudio et halvt år etter at jeg begynte på lavkarbo, selv om jeg aldri har vært i nærheten av noe slikt før. Og går nå og trener to-tre ganger i uken. Nærmer seg to år med trening nå. Føler meg 20 år yngre enn før jeg oppdaget lavkarboen...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 12:33   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Begynte idag, 129 kg

Fiber skal ikke trekkes i fra total karbohydratmengde på varer med norsk deklarasjon, der er det allerede trukket i fra. Kjøper man derimot ting fra utlandet kan fiberinnholdet være med i det totale kh-innholdet. Er du usikker på kh-innhold hold deg heller unna.

Nøtter bør man uansett ikke spise for mye av, men paranøtter og valnøtter har minst kh.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 08:13   #15
AdamsDagbok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 10
AdamsDagbok er på en erverdig vei

Sv: Begynte idag, 129 kg

Ny veiing: 124 kg. Opp 400 gram siden tre dager siden. Litt underlig siden jeg nesten ikke har rørt en karbohydrat, dog har jeg fråtset i andre godsaker (koteletter, bær, kesam). Trolig kan de ha sneket seg inn karbo via bærene, men tror problemet nok er at jeg har spist for mye. Mer enn det som er behagelig. De neste tre dagene skal jeg dermed øke fettandelen, men krympe kaloriene. Leste på nettet om noe de kalte power coffee, kaffe med smør. Nyter nå den første kappen, og dette er jo som kaffe med fløte, slår latte ihvertfall. Så får vi se. Uansett fokuserer jeg på 5 kg ned på 12 dager, og velger å leve med skuffelsen 400 gram opp på tre, dog justert med mer fett, mindre karbo (livredd karbo etter sprekken, hvor jeg merker at jeg fikk lyst på chips, is og alt annet jeg har stappet meg med umiddelbart.)

AdamsDagbok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 08:19   #16
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Begynte idag, 129 kg

Trenger ikke å være livredd karbohydrater, så lenge disse kommer fra fornuftige kilder som grønnsaker, litt bær og nøtter og LITT melkeprodukter. Minimalt med kh er ikke nødvendigvis nøkkelen til stor vektnedgang. Selv går jeg mest ned når jeg ligger på rundt 50-60 g kh daglig der mesteparten kommer fra grønnsaker og litt linser. Ikke la karboskrekken din gå på kostnad av grønnsakene nå for det kan også stoppe vektnedgang. hvor mye kh spiser du daglig?

En annen ting, kanskje du skal veie deg 1 gang i uka i stedet for hver 3. dag? Virker bare som om veiinga stresser deg en del når du ikke får ønsket/forventet resultat? Det er slettes ikke unormalt at vekta varierer med 1-2 kg, uten at man har lagt på seg fettvekt. Og det er ikke bare kh som binder vann. Salt mat, for mye melkeprodukter, alkohol, for lite vann, kunstig søtningsmiddel m.m. Vi er forskjellige der og vil reagere forskjellig på ulike produkter. En annen ting er at 400 g opp kan være at du rett og slett har mye mat i systemet som ikke er prosessert.

Lykke til

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 08:43   #17
AdamsDagbok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 10
AdamsDagbok er på en erverdig vei

Sv: Begynte idag, 129 kg

Det høres ut som gode råd, takk. Grønnsakene mine er nok litt ensidig. Blitt mye tomat og agurk. Tenkte jeg skulle forsøke å utvide med litt broccoli og spinat idag. Andre forslag? Forsøke å spise mer fet fisk, ikke bare kjøtt.
To effekter: 1. Spiller daglig sjakk, lynsjakk på nettet, og ratingen min er opp etter at dietten. Tyder ihvertfall ikke på at iq er nedadgående på lavkarbo (noe jeg frykter da jeg er veldig avhengig av et klart og hurtig hode i jobben). 2. Jeg behøver mindre søvn. Våkner tidligere. Virker som forbrenningen har skrudd seg opp. Før var jeg stuptrøtt klokken syv. Nå er jeg bråvåken kvart over fem. En time skyldes vintertid, men kan 45 min tilskrives dietten? Noen andre som har opplevd det samme, eller det bare jeg som er så gira over å føle at jeg for engangs skyld har litt kontroll over hva jeg stikker i kjeften?

AdamsDagbok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 09:07   #18
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Begynte idag, 129 kg

Energien min er ihvertfall mye bedre nå enn den noen sinne var på et "normalt" kosthold, til og med på "fornuftige" dietter som Grete Roede. Og energien er mer stabil, er ikke opp og ned hele veien.

Bruker du nesten bare tomat og agurk? Da trenger du virkelig å variere litt, for grønnsaker gir essensielle næringsstoffer som er viktig for kroppens funksjoner. I f.eks ketolysedietten er varierte grønnsaker i alle farger en av de tingene som blir nevnt som viktig å fokuserer på dersom vekta stopper opp.

Tomat er egentlig et bær og kan for enkelte virke som partystopper, så det kan være en fordel og begrense noe i en vektnedgangfase. Er jo ikke sikkert det er sånn for deg men nevner det iallfall. Agurk er ikke nok alene til å gi det du trenger av næringsstoffer, agurk er ikke akkurat det som er proppfullt av næring.

Når det gjelder grønnsaker er det myyye og velge mellom. og husk at det kan spises rått, kokt dampet, moset, stuet osv osv. Anbefaler deg og sjekke oppskriftsforumet her inne for ideer. Bare et lite tips, kan være en ide og ikke pøse på med fløte/rømme (kan fort bli for mye) osv på grønnsakene, men heller bruke litt olje/smør. Er ikke nødvendig å pøse på med fett, men velg naturlig feite matvarer.

Her er noen forlsag til grønnsaker som kan brukes på mange forskjellige måter: Blomkål, sellerirot, brokkoli, rosenkål, hodekål, savoykål, paprika, sjampinjong og annen sopp (egentlig ikke grønnsak men veldig godt og proteinrikt), aubergin, squash, alle typer grønn/rød bladsalat (bare husk at isbergsalat nesten ikke har næringsinnhold så velg gjerne noe annet), spinat, løk, hvitløk, chili m.m. Nå kommer jeg ikke på mer, men du finner som sagt mange gode tips i oppskriftsdelen.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 09:11   #19
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Begynte idag, 129 kg

Ikek tenk mer på de 400 grammene! Vekten kan svinge fra dag til dag, jeg for min del kan gå opp to kg fra en dag til neste ved å spise helt normalt. Vei deg helst bare en gang i uken, og se de langsiktige trendene. Jeg opprettet et enkelt regneark når jeg begynte og la inn dato og vekt pluss kommentarer en gang i uken, dette har vært til stor hjelp i ettertid for å kunne følge utviklingen og hvorfor svingningene ble som de ble. Anbefales!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 09:50   #20
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Begynte idag, 129 kg

Gratulerer med en riktig pangstart.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 13:39   #21
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Begynte idag, 129 kg

Opprinnelig lagt inn av AdamsDagbok, her.

Ny veiing: 124 kg. Opp 400 gram siden tre dager siden. Litt underlig siden jeg nesten ikke har rørt en karbohydrat, dog har jeg fråtset i andre godsaker (koteletter, bær, kesam). Trolig kan de ha sneket seg inn karbo via bærene, men tror problemet nok er at jeg har spist for mye.

Leste nettopp innlegget ditt på nytt i litt mer detalj og måtte bare gi litt mer input. Står fortsatt ved mitt forrige svar at du ikke skal være livredd for kh så lenge de kommer fra de rette kildene og ikke være så opphengt i den vekta.

Du skriver at du nesten ikke har rørt en karbohydrat men har fråtset i bær og kesam? Kesam inneholder mellom 4-9 g kh/100 g alt etter type (som alle melkeprodukter gjør), bær inneholder også karbohydrater fra ca 3 g kh / 100 g bringebær til 8 g kh/100g i norske blåbær, så en del kh har du nok fått i deg uten å være bevist. Tomater og agurk inneholder også en del.Du bør kanskje bevisttgjøre deg på næringsinnhold i de forskjellige matvarene og lese innholdsfortegnelsen på diverse ting, sånn til og begynne med mener jeg?

Men som sagt ikke vær redd for karber så lenge det er fra rette kilden, det er bedre med noe bær enn frukt eller i verste fall sjokolade, hvis det kan holde deg unna en sprekk. Du er nok også inne på en ting selv, at kanskje det har blitt for mye av det gode. Fråtsing er ikke bra og melkeprodukt kan med fordel begrenses. Spis når du er sulten til du er passe mett, har du problemer med det konseptet nå i begynnelsen (det hadde ihvertfall jeg) så tenk porsjonskontroll. Trenger ikke nødvendigvis telle kalorier, men tenk litt gjennom hvor mye mat du lager og ikke minst legger opp på tallerken i en porsjon. Spis sakte og la maten synke litt før du bestemmer deg for om du trenger påfyll.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 09:18   #22
AdamsDagbok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 10
AdamsDagbok er på en erverdig vei

Sv: Begynte idag, 129 kg

Takk til alle som gir råd og innspill! Det er kjempeinspirerende. De siste tre dagene har jeg vært flink. Tunfisksalat, fortsatt mye agurk og tomat, men også gress i ulike varianter (ruccola, spinat og gud vet hva det heter alt sammen), men også noen riktig fete t-bones. Fortsatt også med power-kaffen (ca 20 gram smør i en kopp kaffe). Har gått rundt med valnøtter i lommen for å ha noe i beredskap hvis sulten kommer, men har bevisst prøvd å spise lite av dem. Null kesam og bær. Har vært bevisst på å slutte å spise med engang jeg føler meg mett. Det var derfor med forventning jeg gikk på vekten idag: 122 kg! Måtte gni meg i øynene. En gang til: 122 kg!
Det betyr 7 kg ned på 15 dager. Utrolig! Nå føler jeg meg litt lettere og beltet kunne idag strammes et ekstra hakk. Sjakkratingen er bra, jeg er stuptrøtt om kvelden, men våkner fortsatt grytidlig.
Bare 5 kg unna målet om 117 før jul. Antar at hvis jeg er superflink så kan jeg kanskje klare 1,5 kg i uka. Det som blir utfordringen fremover er julebordsesongen. Jeg har masse julebord i jobbsammenheng, ett eller to i uka fra midten av nov og frem til jul. Eneste muligheten til å slippe unna er vel rett og slett at jeg forteller alle at jeg er på diett og ber om forståelse? Den lille sprekken hvor jeg raste opp var virkelig demotiverende, og noe som har blitt borte så raskt, kommer sikkert enda hurtigere tilbake.
Hva mener folket her om planteoljer? Selv steker jeg nå i smør, mens jeg før brukte rapsolje, oliven eller slike hjertego blandinger? Tenkte jeg skulle be om en time hos legen for en full sjekk snart. Har også begynt med en vitamineraltablett om dagen, tror egentlig ikke på kosttilskudd, men kanskje greit når man spiser mindre og mer kjøtt enn før?

AdamsDagbok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 09:51   #23
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Begynte idag, 129 kg

7 kg på 15 dager er veldig bra, mer enn de fleste kan forvente . En del av dette er nok vann så det er ikke sikkert at du kan forvente like stor nedgang fremover, men det vil bare tiden vise.

Virker som du har funnet ut hva som fungerer for deg, og det er bra at du klarer å bevisstgjøre deg på og spise til du er mett og ikke proppe ned bare for det at maten er så god. Jeg vet at det noen ganger kan være en utfordring... ehmmmm Bra at du utfordrer deg selv på grønnsakene også, det er viktig.

Det er anbefalt og ta litt kosttilskudd på en ketogen diett for man får ikke nødvendigvis i seg det man trenger siden en del matvarer er kuttet ut. Noen mener det ikke er nødvendig dersom man spiser nok innmat, rå mat osv men det klarer ihvertfall ikke jeg (og mange med meg) Mange på ketogen diett trenger ekstra magnesium, spesielt dersom man opplever problemer med urolige bein(kropp) eller kramper. D-vit er også noe man bør tenke på her i det kalde nord på vinterstid, det er viktig for så mangt.

Selv steiker jeg i smør og bruker bare høykvalitets olivenolje og cocosa (begge kaldpresset) utenom, men ikke til steiking. Det fines også en cocosa som er beregnet på steiking som kan brukes. Det er delte meninger om dette om hva som er bra/ikke bra også er det jo selvfølgelig smak og behag, men vil anbefale deg og holde deg unna marginer og Vita Smertego produkter. De billigste oljene har ofte også en atskillig dårligere kvalitet enn de som koster litt mer.

Når det gjelder julebord (og andre sosiale sammenkomster) kan det av og til være en utfordring. Selvfølgelig kan du gi beskjed om at du er på diett (eller har lagt om kostholdet for godt håper jeg ) og prøve og slippe unna noe. Noen vil respektere det, andre ikke. Selv sier jeg ikke så mye for jeg orker ikke alle diskusjonene og påstandene som kommer. Jeg prøver bare å "spise rundt", dvs forsyne meg med kjøtt, grønnsaker (bare litt dersom det er kålrot/gulrot osv), kanskje en bitetliten potet, desserter er helt fy og minimalt med alkohol og da kun tørr vin. Om du skulle gå på julebord og gå på en sprekk er det ikke verdens undergang, du vil nok binde en del vann i kroppen og kanskje bli uggen , men da er det bare til å fortsette med friskt mot på lavkarbo neste dag. Verre er det om du går på ørten julebord og hiver inn på høykarbo hver gang, det kan ødelegge mye. Hva du skal gjøre er vanskelig og si, dersom du stoler på at du kan "kontrollere" hva du får i deg og ikke ta helt av, betyr det jo ingenting, men er du av typen som detter helt utpå veldig raskt kan det jo være en ide og begrense julebordene. Er målet om å gå ned et visst antall kilo før jul det største bør du kanskje kutte det helt for det blir alltid litt ekstra i slike sammenhenger, selv om det ikke nødvendigvis er høykarbo og alkohol kan stoppe vektnedgangen et par dager.

Uansett, lykke til

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 09:42   #24
wirow_84
Medlem
 
wirow_84 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Kyststripa i Agder
Alder: 39
Innlegg: 135
wirow_84 har en fantastisk aura rundt segwirow_84 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Begynte idag, 129 kg

Hvordan går det med deg nå, da? En mnd. siden forige oppdatering Nærmer seg jul, så spent på om du nærmer deg målet, du fikk jo så fin start!

__________________
wirow_84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Begynte bra, men ... Newstart Spørsmål og svar 19 29-06-13 10:32
Jeg begynte på ketolyse i dag marjusen Ketolysekuren 8 24-08-10 23:25
Det begynte så bra, men hva skjer nå? Majja Ketolysekuren 10 02-02-09 11:21
Begynte i dag! mette Ketolysekuren 2 05-05-06 16:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no