Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Måltidserstatter

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-13, 19:32   #1
mongoJarle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Hvor: Sørlandet
Alder: 38
Innlegg: 9
mongoJarle er på en erverdig vei

Måltidserstatter

Heisann,

Er ny her, og ser for meg å begynne på ketolysekuren snart.

Min største bekymring er frokosten. Til nå har jeg spist veldig enkle frokoster, sånn som frokostblandinger (granola) med melk. Det tar jo liksom 20 sek å lage, og 2 min å spise. Så jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å steke egg og lage noe heftige greier ut av det. Det bør jo liksom være overkommelig i mitt dagligliv også.

Har tidligere drikket en måltidserstatter til frokost, nærmere bestemt denne fra Gymgrossisten. En porsjon (40g pulver) har holdt meg mett i 3 timer.

Sånn som jeg kan se innholder den ikke meget med karbohydrater. Hvordan vil denne egentlig være på en ketolysekur? Da har jeg blandet med 2dl laktoseredusert lettmelk (Tine-link), og 1dl vann.
Det er jo ikke spesielt mye fett i denne, så kan jeg blande den med fløte (eller vann + en advokado ved siden)? Er måltidserstatter "lov"? Ser det er aspertam i denne, og at den er laget på melkeproteiner.

Dette er sikkert en villt spørsmål for mange av dere, men hold ut!

mongoJarle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 20:03   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Måltidserstatter

Jeg er alltid kjempeskeptisk til ting det ikke står verken innholdsfortegelse eller næringsinnhold på... Mulig det står på pakken, men jeg kunne ikke finne det på siden der i alle fall. Dessuten mener jeg at ren mat er best uansett. Hvor mye karber er det i 100 g pulver eller 100 g ferdig drikk da?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 20:06   #3
mongoJarle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Hvor: Sørlandet
Alder: 38
Innlegg: 9
mongoJarle er på en erverdig vei

Sv: Måltidserstatter

Trykker du på Mer Info-tabben, så får du opp dette:
(klipp og lim funket ikke, så her ble det bilde)

Vedlagte bilder
Filtype: png gymgrossisten.PNG (35,6 KB, 6 visninger)
mongoJarle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 20:09   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Måltidserstatter

Jeg ville ikke brukt noe slikt til daglig.

Det er ikke vanskelig å blande en halv boks cottage cheese med 50g creme fraiche, eller 100g russisk yoghurt og strø over noen spiseskjeer med musli du lager av div frø, nøtter og kokosmasse( bland evt stek litt i ovnen til det blir lysebrunt)..

Ellers er eggekoker den beste investeringen vi har gjort, hell i vann, legg i egg, sett på lokk go trykk på knappen. Hopp i dusjen og eggene er ferdig. Oppskårne grønnsaker har du i kjøleskapet fra før(for det fikser du feks kvelden før el.l) og tar frem det du trenger.

Det er kjapt å lage en enkel frokost uten masse rare tilsetninger. Kun vanlig mat.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 20:48   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Måltidserstatter

Opprinnelig lagt inn av mongoJarle, her.

Trykker du på Mer Info-tabben, så får du opp dette:
(klipp og lim funket ikke, så her ble det bilde)

Hvis du skal på ketolyse og skal spise 15-20 g karber pr. døgn så er det vel litt dumt å bruke 9-10 av dem på frokosten?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:02   #6
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Måltidserstatter

Aspartamen er grunn god nok for å holde seg unna.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:10   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Måltidserstatter

Jeg har spist lavkarbo i åtte år og har spist egg til frokost kanskje fem ganger... Det finnes tusen andre ting å spise søk på frokost her inne.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:10   #8
mongoJarle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Hvor: Sørlandet
Alder: 38
Innlegg: 9
mongoJarle er på en erverdig vei

Sv: Måltidserstatter

Greit. De posene jeg har går i søpla!

mongoJarle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 23:19   #9
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Måltidserstatter

Opprinnelig lagt inn av mongoJarle, her.

Greit. De posene jeg har går i søpla!

Nei nei, send dem til meg istedet

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 08:07   #10
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Måltidserstatter

Du kan også sørge for å lage rikelig med middag og bruke restene til frokost/lunch. Avokadosmoothien som er så populære her inne holder seg 2-3 dager i kjøleskap, så lag en stor porsjon og del opp i passende beger og du har frokost i 2-3 dager Selv lager jeg meg noen muffins i ulike varianter som jeg har i frysen og som jeg tiner i mikroen på morgenen. Den spiser jeg sammen med en kopp latte laget med mandelmelk, en stor ts cocosa og espresso. Det holder meg mett og god til langt over lunchtid. Kokte egg holder seg også i flere dager i kjøleskapet så det er bare og koke opp og ha liggende klar.

Som andre sier søk på frokost her inne, det er mange muligheter. Noe krever nok litt mer planlegging enn andre, men dersom du gjør det til en vane og ordne til kvelden før, krever det minimalt om morgenen når man er trøtt og skal ut av døra i en fei.

Lykke til og velkommen på forumet

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 09:24   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Måltidserstatter

Bulletproof kaffe/te (*grøss*), kokosmelk, egg&bær-smoothies (muligens for mye karbohydrater på ketolyse), middagsrester, hjemmelaget "fuglefrø" etter egne standarder med helmelk/fløtemelk... Ferdigkokte egg bruker vi mye av, eller hjemmelagede knekkebrød med masse frø. Russisk/tyrkisk youghurt med tilbehør... En boks makrell i tomat, spekepølse&grønnsaker, middagsrester, røkelaks&kremost ... Se i frokost"rommet" så kan du nok finne masse frokoster - og så sorterer du ut de som passer for din kostholdsretning. Her (også) er det mest fantasien som setter grenser.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 09:57   #12
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Måltidserstatter

Hei MongoJarle
Velkommen hit,håper du vil trives med all den gode maten!
Forstår godt at alt kan virke litt forvirrende.Spesielt om morgen når man står der og banner over at alt er så vanskelig.Men egentlig er det jo ikke vanskelig,det er bare uvant å tenke i nye baner.Vi er vane mennesker,det er slitsomt å legge om vaner.
Når jeg har dårlig tid om morgenen lager jeg magic bullet coffe,den er super god.Har jeg god tid så lager jeg mye forskjellig, eggerøre, frøknekkebrød, pannekaker , eller noe helt annet.
Tvi tvi du har god tid vet du,trenger ikke lære alt nytt i dag.

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er Atkinsbarer en grei måltidserstatter? Marusjka Spørsmål og svar 7 25-02-13 18:01
Måltidserstatter som metter sitj Spørsmål og svar 2 24-04-12 09:03
Proteinpulver som måltidserstatter? manne Lavkarbo generelt 11 24-03-12 10:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no