Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Greske kjøttboller

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-09-09, 20:43   #1
UtMedSøppelmat
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 4
UtMedSøppelmat er på en erverdig vei

Greske kjøttboller

Min mor og jeg kikket inn på chiligryte-sidene, og ble inspirert til å komponere greskkrydrede kjøttboller, bestående av følgende:

1/2 kg kjøttdeig - helst av viltkjøtt, da det er magert og nærmest fettfritt.
Spe med litt potetmel
Rasp 1/2 løk
Gresk krydder (opprinnelig til wraps)

Saus:
2 tomater
1/2 rød paprika
en liten bit ingefærrot
1/2 løk
en liten chili

Blandes i blender, fyll på med ca. 3/4 - 1 liter tomatjuice
Form kjøttdeigen til små boller og kok i sausen i ca. ett kvarter.
Serveres med naturris.


Noen andre som har ideer til annerledes kjøttboller?

UtMedSøppelmat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 20:48   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Greske kjøttboller

Potetmjøl og ferdige kr*dderblandinger er ikke lavkarbo som oftest. Slike poser er stappa med stivelse og gjerne sukker mm som vi ikke skal ha.

Bruk ditt eget kr*dder, spisskummin, salt, pepper, parikapulver, timian, gressløk, sitronpepper eller hva som helst. Eksperimenter deg frem. Les gjerne på ferdige poser og lag din egen blanding UTEN farlige stoffer.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 20:50   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Greske kjøttboller

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Potetmjøl og ferdige kr*dderblandinger er ikke lavkarbo som oftest. Slike poser er stappa med stivelse og gjerne sukker mm som vi ikke skal ha.

Bruk ditt eget kr*dder, spisskummin, salt, pepper, parikapulver, timian, gressløk, sitronpepper eller hva som helst. Eksperimenter deg frem. Les gjerne på ferdige poser og lag din egen blanding UTEN farlige stoffer.

Som om ikke det er nok vil vi gjerne ha det skikkelig fett

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 21:12   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Greske kjøttboller

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Som om ikke det er nok vil vi gjerne ha det skikkelig fett

Ja, ikke minst! Et par spiseskjeer med smør gjør seg godt i kjøttboller.
Og det holder med egg som bindemiddel, evt med litt kli i som avveksling, men det trengs ikke mere enn kjøttdeig og kr*dder for å få gode kjøttboller/kjøttkaker.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 01:01   #5
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Greske kjøttboller

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Som om ikke det er nok vil vi gjerne ha det skikkelig fett

Det avhenger jo helt hvilken filosofi hun følger. Hun har skrevet "annen" - så da er det ikke sikkert hun skal ha mye fett. Jeg vurderer south beach, det er lavkarbo og lavfett...

Husk at ikke alle følger ketolyse her inne!

Potetmelet og krydderet er jeg heller enig i at passer dårlig på lavkarbo. Kanskje kan psyllium husk (hva enn det heter på norsk, husker ikke) brukes som tykner?

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 23:49   #6
slappfisken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 27
slappfisken er på en erverdig vei

Sv: Greske kjøttboller

Jeg bruker egg og litt johannesbrødkjernemel som bindemiddel, det fungerer helt supert, men sikkert mulig å bruke fiberhusk/kli også. blir finfine, saftige kjøttboller som henger fint sammen. Og egen krydderblanding). Jeg liker å lage dem litt sterkt krydret, så det hender jeg har litt sambal oelek i. Det er forresten supert til gryteretter og pizzasauser som skal ha litt "futt" i seg. NAM!!!

slappfisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 14:41   #7
UtMedSøppelmat
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 4
UtMedSøppelmat er på en erverdig vei

Sv: Greske kjøttboller

Hei, takker for diverse svar. Bare kommenterer noen punkter. Som Margrethe sa, så følger ikke alle ketolyse her inne. Vet ikke riktig hva jeg skal kalle min "diett", lavkarbo kanskje. Det inngår noe fett av riktig type, masse proteiner, og minst mulig sukkerarter og karbohydrater (helst under 50, om det er pr vare el pr dag vet jeg ikke, må spørre veileder neste gang gjelder iallfall når jeg kjøper knekkebrød).

Iallfall, de greske kjøttbollene var på prøvestadiet, er helt fersk i gamet på å finne ut av disse tingene. Har likevel foreløpig gjort det godt nok til å ha gått ned litt i kilo, fettmasse og -prosent

Takk til dere som har andre alternativer til bindemiddel etc. Og lykke til videre til alle!

UtMedSøppelmat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:16   #8
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Greske kjøttboller

Opprinnelig lagt inn av UtMedSøppelmat, her.

Hei, takker for diverse svar. Bare kommenterer noen punkter. Som Margrethe sa, så følger ikke alle ketolyse her inne. Vet ikke riktig hva jeg skal kalle min "diett", lavkarbo kanskje. Det inngår noe fett av riktig type, masse proteiner, og minst mulig sukkerarter og karbohydrater (helst under 50, om det er pr vare el pr dag vet jeg ikke, må spørre veileder neste gang gjelder iallfall når jeg kjøper knekkebrød).

Iallfall, de greske kjøttbollene var på prøvestadiet, er helt fersk i gamet på å finne ut av disse tingene. Har likevel foreløpig gjort det godt nok til å ha gått ned litt i kilo, fettmasse og -prosent

Takk til dere som har andre alternativer til bindemiddel etc. Og lykke til videre til alle!


nesten south beach/ optimal enæring, altså?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som kan anbefale greske måltider som er lavkarbo screwball Generell diskusjon 6 16-02-09 13:44
Kjøttboller Labomba Festmat 1 30-01-09 00:27
Marokkanske kjøttboller kiril Middag 3 04-12-08 00:54
Kjøttboller à la benedicte xeena82 Middag 2 16-09-08 15:04
Kjøttboller à la benedicte xeena82 Ketolysekuren 0 12-09-08 19:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no