Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Thorwald's rognfylte gladlaks

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-09, 20:48   #1
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 53
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Thorwald's rognfylte gladlaks

Hei.

Siden det går mot vår så er det ikke fritt for at man tidvis føler en viss sitring i kroppen. Jeg skal derfor by på meg selv, for jeg virkelig elsker å spise denne rødaktige delikatessen. Når jeg kan fylle den med rogn i tillegg, er det nirvana for min del. Det nærmeste man kommer himmelriket, har jeg hørt noen si. Det er nettopp dette jeg vil dele med dere her på forumet. For en ting er sikkert, livet blir ikke det samme etter dette. Så til saken.

1. Man tager en kald fisk, og vasker/renser denne på vanlig måte. Hos oss fjernes fiskeskjellene, dels fordi skinnet hos oss ansees som en delikatesse (rik på omega 3 som den er), men også fordi man da får mer smak inn i fisken.
2. Aluminiumsfolie smøres med litt olivenolje.
3. Fisken saltes og pepres både utvendig og innvendig.
4. Sausen som skal i buken på fisken lages ved å blande 1 del Mills kaviar, 1.2 del majones, 1.4 del seterrømme. I tillegg benyttes 1 spiseskje olivenolje i sausen.
5. Passe mengde med kruspersille finhakkes og blandes både i sausen og på fiskens utside. Det skal godt gjøres å få for mye krusperille!
6. Fisken plasseres med buken opp i aluminiumsfolien, og støttes opp.
7. Saften av en halv sitron klemmes over fisken, slik at det kommer både litt i buken og litt på fiskens utside.
8. Sausen puttes i buken av fisken og det er lov å bruke så mye saus at det renner litt over.
9. Litt vann puttes ned i folien. ½ til 1 dl litt avhengig av fiskens størrelse.
10. Inn i ovnen med seg.

Dersom man ikke ønsker å lage en hel fisk, så kan man ta noen stykker med frossen laks/ørret og blande til kaviar/rømme/majones. Jeg slenger dette bare i en ildfast form og putter inn i ovnen. Det er suverent enkelt, og smaker ganske så godt.

Lykke til!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 01:51   #2
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: Thorwald's rognfylte gladlaks

Hoi, dette høres godt ut! Men litt komplisert.. ? Det er ikke så sjeldent jeg ønsker meg at dette forumet driver en restaurant, altså! Men takk allikevel, jeg copy-paster!

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Svar

Emneord
fisk, rogn


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no