Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-09, 11:30   #1
trudern
Juniormedlem
 
trudern sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 37
trudern er på en erverdig vei

Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Mener å ha lest noe en gang, om at å kutte karbohydratinntaket til det minimale, kan påvirke søvnen. Dvs at man får dårligere søvnkvalitet. Er det noen som har erfaringer med dette, eller vet noe om det?

__________________





trudern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 11:32   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Mener da at det er omvendt!
De aller fleste her som sier noe om det, opplever at man sover bedre, så søvnbehovet blir mindre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 11:38   #3
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Mener da at det er omvendt!
De aller fleste her som sier noe om det, opplever at man sover bedre, så søvnbehovet blir mindre!

Signèrer!!

(men om du f.eks ikke spiser magnesium, kan søvnen bli avbrutt og dårlig pga leggkramper...)

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 13:40   #4
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Signerer jeg også! Har ikke hatt så god søvnkvalitet på mange år. Pluss at det virker som om jeg trenger omtrent en times tid mindre søvn per natt.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 16:00   #5
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

signerer!

  Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 20:22   #6
trudern
Juniormedlem
 
trudern sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 37
trudern er på en erverdig vei

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Ok, det høres jo bra ut

__________________





trudern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 00:03   #7
Kjetilsen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bærum
Alder: 41
Innlegg: 24
Kjetilsen er på en erverdig vei

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Jeg må også si at det virker som jeg trenger mindre søvn etter at jeg la om til lavkarbo for noen måneder siden, selv nå i sommerferien våkner jeg av meg selv etter ca 6 eller 7 timer, litt avhengig av hvor mye jeg har bedrevet dagen i forveien

Kjetilsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige matvarer Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 10:45   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Jeg har aldri hatt så god søvn og biorytme som siden jeg begynte å spise ketogent. Har hatt krøll med de tingene helt siden jeg var barn, men nå er det faktisk nesten et år siden sist jeg "snudde døgnet" fordi det bare var sånn. Hurra for lavkarbo!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:07   #9
lilstr
Nytt Medlem
 
lilstr sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 50
Innlegg: 9
lilstr er på en erverdig vei

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Jeg også sover faktisk bedere (dypere) synes jeg.
Deilig å føle seg utvilt om morgenen!!
Lillian

__________________





lilstr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:47   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Jeg er av typen som ikke merker noe forskjell i det hele tatt på søvnen, uansett hvor mye eller lite karber jeg måtte spise.
Men merker på samboern at han svetter noe sykt og sover innmari urolig, når han har spist sukker bare et par timer før leggetid.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 21:44   #11
Oddbjørg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1
Oddbjørg er på en erverdig vei

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Min erfaring er at man blir mer våken av lavkarbokosthold. Før kunne jeg sovne i sittende stilling på sofaen etter lang arbeidsdag og god middag. Nå kan jeg legge meg på sofaen, men får ikke sove, er lys våken, og har lyst til å gjøre andre ting. Er mer våken på kveldene, og ikke så trøtt på morgenen heller. Sover godt på natten, men var en tid plaget med kramper i beina. Måtte opp og stå ved siden av senga for at krampene skulle forsvinne. Dette problemet ble borte da jeg begynte å ta en magnesiumtablett hver kveld. Så nå er alt bare velstand. Har gått ned 7 - 8 kilo, og allmenntilstanden er blitt mye bedre. Skal ennå ned 8 - 10 kilo, og har tenkt å ta disse i løpet av høsten.

Oddbjørg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 08:18   #12
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Inntak av lite karbohydrater, -påvirkning av søvn?

Jeg sover også bedre, muligens mest fordi min samboer virkelig har fått bedret søvnmønsteret. Slutt på nattesvette og mareritt, han mener selv han går i en slags koma - og da mener han veldig dyp og uforstyrret søvn.

jeg sover fortsatt nokså lett og våkner av leveranse til nærbutikken og den slags, men har ikke hørt avisbudet på mange uker

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar

Emneord
søvn


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt for lite karbohydrater tuppelura Ketolysekuren 4 07-06-10 11:24
For lite karbohydrater? kfj Spørsmål og svar 4 19-06-08 06:52
For lite karbohydrater Pianoman Lavkarbo generelt 15 28-07-05 11:52
Øl med sinnsykt lite karbohydrater! yor Lavkarbo generelt 8 06-09-04 21:28
Og poteter med lite karbohydrater MHM Lavkarbo generelt 1 04-06-04 21:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no