Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Maltitol Sirup

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-03-05, 23:42   #1
Prinsessepusen
Nytt Medlem
 
Prinsessepusen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 6
Prinsessepusen er på en erverdig vei

Maltitol Sirup

Hei. leser i "Dr. Atkins nye slankerevulosjon", at Sorbitol, Mannitol, og andre heksoser ikke er tillatt, heller ikke noen naturlige søtstoff som ender på bokstavene -ose, som Maltose, Fruktose også videre.... Hvordan kan det da stå flere steder her på forumet at sukkeralkoholer er tillatt??? jeg forstår ikke helt dette her, tror jeg....

__________________
PRINSESSEPUSEN




Høyde: 182cm
Start: 1.Mars 2005


Prinsessepusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-intro Svar med sitat
Gammel 19-03-05, 16:34   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Prinsessepusen

Hei. leser i "Dr. Atkins nye slankerevulosjon", at Sorbitol, Mannitol, og andre heksoser ikke er tillatt, heller ikke noen naturlige søtstoff som ender på bokstavene -ose, som Maltose, Fruktose også videre.... Hvordan kan det da stå flere steder her på forumet at sukkeralkoholer er tillatt??? jeg forstår ikke helt dette her, tror jeg....

Skjønner det er forvirrende, - skal prøve å forklare. Sukkeralkoholer ER tillatt, men ikke alle typer.

Atkins anbefaler å bruke så lite kunstig søtstoff som mulig. Og det er viktig å skille mellom sukkerARTER og sukkerALKOHOLER/polyoler. Det vanligste sukkeralkolholet som brukes i varer som er i salg i Norge, er maltitol. Og maltitol brukes også i Atkins' egne produkter, sammen med Sucralose som er et søtstoff utviklet av sukker og anbefales (Splenda).

Maltose, laktose, fruktose er sukkerARTER ikke sukkeralkoholer og i originalen (av Dr. Atkins New Diet Revolution 2002) står det at disse bør unngås, ikke at de ikke er tillatt.

Den norske utgaven er bygget på 1992 utgaven av originalen og er i tillegg dårlig oversatt. I den norske er bl.a. Aspartame anbefalt, noe som jeg finner underlig da det står akkurat motsatt i den engelske. Sorbitol, mannitol og andre hexitoler er kunstig søtstoff som virker inn på blodsukkeret og er ikke tillatt.

I min bok står det (direkte oversatt) Du må selv finne ut hvordan du reagerer på kunstig søtstoff, men følgende er tillatt: Sucralose (Splenda), sakkakrin, cyclamat, Acesulfame-K. Maltitol er også et sukker alkohol, har ingen innvirkning på blodsukkeret og er også tillatt. Naturlig søtstoff som Maltose, laktose, fruktose og andre som slutter på "ose" bør unngås.

Det er en kjent sak at mange reagerer på kunstig søtstoff, uansett hvilken type. Jeg går iallefall ikke ned i vekt om jeg spiser for mye. Dessuten blir jeg sjuk av maltitol.
Andre kan hive innpå det ene og det andre uten noen som helst reaksjoner. La oss si dt sånn at om vekttapet stopper opp, kan det være en god ide å kutte ut kunstig søtstoff for å se om det hjelper.

Håper det ble litt klarere nå !







Sucralose er et søtstoff utviklet av sukker og anbefales (Splenda).

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Maltitol - blodsukkerstigning? Mezzina Atkins kosthold 5 08-02-12 00:41
Da er det vedtatt.... Iset tåler ikke maltitol!! Iset Generell diskusjon 7 22-05-04 19:08
Maltitol ... igjen og andre sukkererstatninger Carbokiller Generell ernæringsdebatt 5 24-04-04 21:41
Maltitol kjøpes på Panduro Carbokiller Lavkarbo generelt 3 30-03-04 23:45
Maltitol Skorpia Lavkarbo generelt 8 13-03-04 20:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no