Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Karboinnhold i syrnede melkeprodukter

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-15, 11:09   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Karboinnhold i syrnede melkeprodukter

Jeg finner ikke noe forskning på dette, men i flere år har jeg ment at karboinnholdet i fløte og rømme med samme fettinnhold umulig kan være det samme. Rømmen blir ikke tilsatt sukker. For å lage rømme tilsettes en syrningskultur, denne formerer seg ved å spise av melkesukkeret(karbohydratene i melka). Ergo det må jo være mindre karbo i et syrnet produkt enn det som faktisk står på pakkene.
Dette gjelder vel alle syrnede produkter, det kan ikke blir hverken yoghurt, filmjølk eller rømme uten at bakteriekulturen har noe å spise av og melkesukkeret blir ikke erstattet liksom, det blir borte fordi bakteriene har spist deler av det.
Selvsagt er det igjen melkesukker i et slik produkt(dersom en lager selv kan en regulere det ved å la feks yoghurten stå 24 og ikke 12 timer, men det blir surere og surere), men langt mindre enn i utgangspunktet.

Er det flere enn meg som ikke er redd for å spise naturelle syrnede produkter med levende bakteriekultur? Fløte er jeg mye mere forsiktig med enn rømme.

Jeg leste en artikkel fra USA som var skrevet av en som hadde undersøkt i laboratorie, men den er borte fra meg. Jeg tror resultatet var at vanlig plain fat yoghurt( mulig det tilsvarer helmelksyoghurt uten sukker) inneholdt 2 g karbo pr cup(2,25dl).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 11:53   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Karboinnhold i syrnede melkeprodukter

Står noe om det du nevner her

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 12:23   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Karboinnhold i syrnede melkeprodukter

Da jeg gikk på Fedonkurs sa de at i biola (naturell) var det nesten ikke igjen sukker for den inneholdt aktive bakterier som spiste det. Så den var godkjent hvertfall.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 12:28   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Karboinnhold i syrnede melkeprodukter

fant noe på Marks Daily Apple:

Sitat:

The fermentation process breaks down the lactose, thus mitigating a potentially problematic sugar and decreasing the carb content (you can consider the official carb count of real yogurt cut in half; producers list the number of carbs present in the dairy before fermentation, and the fermentation process breaks down the lactose/sugar).

Kanskje et samme som blir gjort her hjemme?

Sitat:

go for full-fat Greek style yogurt (high in saturated fat and protein, low in carbs) or strain your own yogurt (much of the sugars are in the liquid whey)


__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 12:35   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karboinnhold i syrnede melkeprodukter

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Da jeg gikk på Fedonkurs sa de at i biola (naturell) var det nesten ikke igjen sukker for den inneholdt aktive bakterier som spiste det. Så den var godkjent hvertfall.

Det er det jeg mener.

Nå har jeg vært medlem her ei stund og når noen nevner et glass biola så er det nono, for det er jo sååå utrolig mye karbo i det glasset. Og det har jeg null tro på. Ja, det er fortsatt igjen melkeprotein som en del kan være følsomme for(øker blodsukkeret hos noen, raskere enn protein fra feks kjøtt).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 12:41   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Karboinnhold i syrnede melkeprodukter

jeg tror nok de fleste som tenker Biola tenker de med smak, og at det er derfor det reageres. Selv bruker jeg litt naturell i smoothie f.eks, spesielt hvis jeg har tatt medisiner.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 13:36   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karboinnhold i syrnede melkeprodukter

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

jeg tror nok de fleste som tenker Biola tenker de med smak, og at det er derfor det reageres. Selv bruker jeg litt naturell i smoothie f.eks, spesielt hvis jeg har tatt medisiner.

I de trådene jeg har sett det har vært reagert har det vært snakk om naturell surmelk, ikke de smaksatte. Det er samme oppfattning i sverige, hysteri over fil med 3 g fett fordi det er så mye karbo(under 4 g /100g før syrning).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 15:08   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Karboinnhold i syrnede melkeprodukter

Ai, dette har jeg ikke tenkt over før. Men nå har jeg skrekkelig lyst på et glass biola!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spm om melkeprodukter Restart Spørsmål og svar 15 25-12-11 23:19
Melkeprodukter sunnereliv Dr Lindbergs 0 16-04-11 12:21
Ang melkeprodukter Isemor Ketolysekuren 9 22-02-08 00:53
Yoghurt og melkeprodukter Selma Dr Lindbergs 4 29-01-08 20:10
Melkeprodukter? Pedro Spørsmål og svar 12 03-04-06 13:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no