Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-05-12, 20:15   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

http://paljabekk.blogspot.com/2012/0...dlavkarbo.html

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 20:28   #2
Janeymaleney
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: :: Bergen ::
Alder: 41
Innlegg: 141
Janeymaleney er på en erverdig vei

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Tenker at det er satt ganske på spissen,av hva som er helt optimalt å spise (?)
Likevel,så syntes jeg det blir litt vel satt på spissen,for de aller fleste tåler å spise frø og nøtter,samt belgfrukter. Det er for det meste raffinert sukker og hvetemel som er hovedsynderen i de aller fleste sitt kosthold.

Correct me if I'm wrong

Janeymaleney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 20:47   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Det er vel ikke det at nøtter og frø ikke er ordentlig lavkarbo han sier da, men at man bør bryte ut av det gamle tankemønsteret man er oppvokst med der man skal spise pålegg på et eller annet underlag.

Han slår et slag for ren, naturlig mat til alle måltider. Også med nøtter og frø, bare ikke i knekkebrød eller andre brødlignende produkter.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 20:54   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Og så er det jo et spørsmål om mengder.... det er ikke få ganger jeg har lest at folk må kutte/redusere nøtter og frø fordi de virker som partystoppere. Og for kroppen er det nok det samme om de kommer fra skål på bordet, eller fra knekkebrød.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 20:59   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Det er vel ikke det at nøtter og frø ikke er ordentlig lavkarbo han sier da, men at man bør bryte ut av det gamle tankemønsteret man er oppvokst med der man skal spise pålegg på et eller annet underlag.

Han slår et slag for ren, naturlig mat til alle måltider. Også med nøtter og frø, bare ikke i knekkebrød eller andre brødlignende produkter.

Jeg måtte lage en oppmerksomhetslokkende overskrift men du, i en annen artikkel sier han at frø og nøtter (og korn såklart) ikke er menneskeføde. Man kan jo tenke seg et liv uten fabrikker. Ser du et kornaks gidder du ikke spise melet i frøet. Ser du en hasselnøtt skal du være veldig sulten om du skal gidde å knekke de harde skallene. Så det er helt klart ikke meningen å spise mange nøtter ,noe det blir i bakst med mandelmel f.eks. Kokos derimot er en stor nøtt, muligens er det tryggere. Har noen kunnskap om denne også inneholder fytiner slik korn, nøtter og frø gjør? Kan google selv også.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 22:22   #6
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og så er det jo et spørsmål om mengder.... det er ikke få ganger jeg har lest at folk må kutte/redusere nøtter og frø fordi de virker som partystoppere. Og for kroppen er det nok det samme om de kommer fra skål på bordet, eller fra knekkebrød.


Enig Jeg sluttet med å lage knekkebrød for flere mnd siden,akkurat pga at vekta står stille.Nå sluttet jeg med min favoritt frokostblandning av frø for noen dager siden,samme årsaken

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 22:27   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

ja, tror man bør spise lite om noe. Hører noen si her inne at de spiser en hel pose nøtter om gangen, da er det ikke rart vekta stopper opp. Er det visse saker man ikke klarer å disiplinere mengden på er det lurt å unngå de helt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 22:54   #8
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Ja,mann skulle ha litt i små mengder,av og til.Selv spiser jeg skjelden nøtter,nesten aldri.Synes det er godt med blanding av frø.Da kan vi ikke bake lenger som han sier

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 22:59   #9
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Han utdyper i kommentarene under og sier at han selv har nøtter som nødmat. Og at dersom man spiser nøtter og frø tre ganger om dagen, så blir man i praksis en frøeter. Så det handler om mengder også ja!

Interessant innlegg!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 16:21   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Ja,mann skulle ha litt i små mengder,av og til.Selv spiser jeg skjelden nøtter,nesten aldri.Synes det er godt med blanding av frø.Da kan vi ikke bake lenger som han sier

Hvis vi skulle hørt på alles advarsler hadde det ikke vært noe igjen å spise

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 16:32   #11
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hvis vi skulle hørt på alles advarsler hadde det ikke vært noe igjen å spise

Det jeg også tenker. Spiser nøtter og frø med god samvittighet.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 16:48   #12
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Eg e sooooo glad i valnøtter, og har tenkt å spise dei med goood samvittighet
Eg skal jo leve, det går ikkje and å kutte ut slett alt

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 17:18   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Jeg tror ingen matvare er farlig men vi må bare lære å tilberede den riktig og det er det vi i den nye tiden nå finner ut av. Det er ikke svart-hvitt. Ingenting er dårlig men alle ting kan misbrukes sånn at det får en negativ effekt. Vi må lære å skjelne ved å få en haug kunnskap å sortere. Raw food, veganermat, Paleo osv osv, alle har noen poenger men blir vi for ekstreme blir det ikke sunt lenger så vi må legge litt vekt på mange ting ikke all vekt på e'n.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 18:27   #14
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Åhhhh, jeg er så LEI av all lavkarbo-fundamentalismen...jeg lever godt på et moderat lavkarbo-kosthold der til og med korn (gasp!) i små mengder er inkludert, samt "erstatningsvarer"- akkurat nå koker jeg lavkarbo-pasta basert på inulin etc, som jeg skal spise til middag med rød pesto (gasp, igen!).


Jeg respekterer at endel vil leve helt "rent" lavkarbo, men for mange vil bare det å gå over til frø-knekkebrød og spise mer fett og protein generelt innebære en drastisk forbedring fra tidligere kosthold. Ikke perfekt, kanskje, men mye bedre. Vi er mange som fint tåler gluten etc, og som kan gå ned i vekt og ha god helse selv om vi spiser "erstatningsvarer", ikke er i ketose etc.


Jeg vil ha meg frabedt at noen skal definere hvorvidt mitt eller andres kosthold er "ordentlig lavkarbo". Og, om så tarmfloraen min eller wtf ville vært sunnere hvis jeg holdt meg til helt "ren" lavkarbokost, ville jeg ikke hatt det like bra mentalt. Og for meg er sunn psyke og trivsel viktigere enn perfekt tarmflora.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 18:50   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Du kan dessverre ikke frabe deg andres synsing om saken.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 18:54   #16
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Du kan dessverre ikke frabe deg andres synsing om saken.

Tar du alt bokstavelig?

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 18:58   #17
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Tror folk er litt for opphengt i dette "partystopper" konseptet også. Er det ikke derfor mange unngår nøtter og frø? Personlig tror jeg det oftest handler om at man rett og slett får i seg for mye energi og/eller karber.. Alt handler jo om mengder. Og variasjon! Såklart er det ikke ideelt (helsemessig) å spise det samme måltidet 3 ganger om dagen, enten det er hvetebrød eller lavkarbobrød, eller hva som helst annet. Har man intoleranser eller allergier blir det jo selvfølgelig noe annet da..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 19:05   #18
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Re: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Tror folk er litt for opphengt i dette "partystopper" konseptet også. Er det ikke derfor mange unngår nøtter og frø? Personlig tror jeg det oftest handler om at man rett og slett får i seg for mye energi og/eller karber.. Alt handler jo om mengder. Og variasjon! Såklart er det ikke ideelt (helsemessig) å spise det samme måltidet 3 ganger om dagen, enten det er hvetebrød eller lavkarbobrød, eller hva som helst annet. Har man intoleranser eller allergier blir det jo selvfølgelig noe annet da..

Helt enig ang. "partystopper"-greia, har tenkt det samme selv når jeg har lest om dette her inne- frø og nøtter f.eks, inneholder jo mye konsentrert energi, selv får jeg lett i meg altfor mange kalorier hvis jeg spiser nøtter. Og f.eks. ost, en annen "partystopper", er for meg lett å spise for mye av (og er også temmelig kaloririkt), samme med fløte, rømme etc. Det er vanskelig å få kalorioverskudd av roastbiff, liksom...

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 21:18   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill, her.

Tar du alt bokstavelig?

Jepp

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pølsemat som er (ordentlig) lavkarbo Alynna Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 16-05-11 10:51
Hvorfor gir ikke suget etter ORDENTLIG brød seg? Tette80 Ketolysekuren 7 08-05-07 08:49
Tror ikke jeg fikk helt ordentlig til Ziggy sine polar-lapper Tette80 Ketolysekuren 11 25-04-07 12:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no