Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-11, 15:02   #1
Sandra35
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 38
Sandra35 er på en erverdig vei

Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki ...

Hei!
Jeg har cøliaki og ønsker å prøve meg på lavkarbo. Jeg har lest en del og tenker South Beach passer meg. Ja-listen for fase 1 er noe jeg kan leve med. Jeg har prøvd pulverkur og med konstant hodepine samt sult merker jeg at jeg er altfor glad i mat til å klare det.

Jeg har også tenkt på de hjemmelagde knekkebrødene dere snakker om. De inneholder havregryn slik jeg har forstått og da kan jeg ikke spise de. Jeg ser for meg å leve på maks 15 g karbo pr dag.

Håper noen har mulighet og lyst til å svare meg om jeg spiser riktig/for mye/for lite osv...

En vanlig dag for meg kan se slik ut:


Frokost: 2 skiver nøttebrød (lavkarbo) med litt majones/kjøttpålegg/agurk. Vann og 1 kopp kaffe

Lunsj: samme som frokost

Mellom måltid: selleristenger med litt philadelpia smøreost

Middag: Kyllingsalat (stekt kyllingfilet, salat, agurk, selleri, løk, tomat, paprika) (kan jeg ta noen dråper balsamico på??)

Mellom måltid/kvelds: lett (1,5 % fett) naturell yoghurt med musliblanding (hampprotein, linfrø, sesamfrø, knust mandel/valnøtt)

Jeg tenkte alternativ til nøttebrød til frokost kan jeg spise kokt egg/litt avokado/reker.

Hva kan jeg evt kose meg med som dessert en lørdag eller ettermiddag jeg blir litt fysen?

PS! Da jeg prøvde pulverkur så gikk jeg i ketose etter 1 dag. Jeg ble overrasket da jeg ble forespeilet at det tok 3-4 dager. Jeg sjekket meg med ketostix og de var helt klart rosa og lilla etter 1 dag. Jeg har aldri vært noe godterijente så kanskje det er derfor? Altså - at jeg ikke var full av karbo da jeg begynte. Jeg vet ikke...

Tusen takk for tilbakemelding!

Sandra35 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 15:23   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki..

Har du south beach-boken?
Der står det forslag til hele dagsmenyer, og det er veldig lett å spise riktig om du følger det

Nannahs knekkebrød er uten havre http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214

Ellers husker jeg ikke nok fra south beach tiden min til å kunne kommentere skikkelig hva du spiser.

Så kjøp/lån boken er mitt tips! Og sjekk selvsagt ut south beach forumet her inne, men det regner jeg med du har gjort

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 15:34   #3
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki ...

Jeg kan virkelig ingenting om SB, men utifra at jeg lever på Atkins, så synes jeg det virker som du spiser veldig lite fett.. men det er kanskje sånn på SB??

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 15:37   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki ...

Ja, south beach er mindre fett

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 16:51   #5
Sandra35
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 38
Sandra35 er på en erverdig vei
Wink

Sv: Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki ...

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Ja, south beach er mindre fett


Ja det er mye mindre fett. Skal ikke ha fete oster, vanlig bacon (magerbacon = ok), fløte..

Derimot bør jeg kanskje ta en skje med cocos xtra virgin fett? Vet ikke jeg...

Jeg tar jo omega og eye q som tillegg da. Både morgen og kveld. Eye q er jeg svært fornøyd med da jeg ikke gulper tran av den. Den er veldig god på det området.

Tusen takk for at dere tok dere tid til å se på det. Setter stor pris på det!
Jeg har lest boka til SB men jeg følte det var så avanserte retter der. Mener ikke å være negativ altså.. bare følte det slik.

Når det gjelder pulver så føltes det som at jeg skulle "dø" da jeg gikk på det i noen dager. Huff slik en nedtur det var, jeg var såå motivert og såg for meg en fin utgave av meg selv i bikini. Men så taklet jeg det så dårlig.

jaja -

Sandra35 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 16:53   #6
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki ...

Pulver er ikke mat, så like greit
Men jeg må si at selv, så triver jeg mye bedre på OE (optimal ernæring) Og med mere fett i maten, enn jeg gjorde på south beach
Men vi må alle finne vår vei

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 16:56   #7
Sandra35
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 38
Sandra35 er på en erverdig vei

Sv: Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki..

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Har du south beach-boken?
Der står det forslag til hele dagsmenyer, og det er veldig lett å spise riktig om du følger det

Nannahs knekkebrød er uten havre http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214

Ellers husker jeg ikke nok fra south beach tiden min til å kunne kommentere skikkelig hva du spiser.

Så kjøp/lån boken er mitt tips! Og sjekk selvsagt ut south beach forumet her inne, men det regner jeg med du har gjort


Åååh TUSEN takk for linken. Jeg skal jammen prøve det! Må ta det en ettermiddag da siden det tar litt tid . Jeg baker som jeg sa det nøttebrødet og mener å huske jeg fant det her inne (har endret litt da..) og bruker glutenfri kruskalki. Det ligner veldig på oppskriften til knekkebrød bare at jeg har bakepulver, rømme, olje og valnøtt/mandler i tillegg (minus vann).

Om du har mulighet, så ville jeg blitt veldig glad om du skreiv hva du spiser i løpet av dagen/uka. Om det ikke er for mye arbeid for deg da.

Ha en flott dag!

Sandra35 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 16:59   #8
Sandra35
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 38
Sandra35 er på en erverdig vei

Sv: Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki ...

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Pulver er ikke mat, så like greit
Men jeg må si at selv, så triver jeg mye bedre på OE (optimal ernæring) Og med mere fett i maten, enn jeg gjorde på south beach
Men vi må alle finne vår vei

Grunnen til at jeg velger SB er fordi jeg vet ingenting om noen annen og den virker så trygg for meg (om du skjønner..?). Ja-listen inneholder så greie ting som er lett å forholde seg til. Har aldri hørt om optimal ernæring jeg (navnet tilsier at det er optimalt da). Det er jo bra!

Hyggelig om du vil dele med meg hva du spiser på en dag/uke.

Sandra35 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 17:02   #9
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki ...

Jeg er ganske enrettet i matveien, så jeg kan oppsummere litt
(men jeg spiser altså ikke SB)

Har nylig bestemt meg for å følge OE. Der kan man spise opptil 72 karb pr dag. Uten å begrense fettet. Mett blir jeg jo, så det stopper seg selv.

Frokost:
Vanligvis lager jeg smoothie:
100 gram bringebær/skogsbær
100gram Yoghurt naturell
25 gram porteinpulver m sjokoladesmak
ett egg (kan sløyfes med proteinpulveret, uten pulver, bruk to)
og 50 gram Odelia stekeolje

Blandes med stavmikser.

Lunsj er som regel noe middagsrester, eller lavkarbomuffins. Eller nannahs knekkebrød med MASSE pålegg og majones. Evnt ost, majones og eggerøre

til middag er det kjøtt, med fløtesaus eller noe lignende. Grønnsaker (jeg er ikke flink nok med grønnsakene!) og siden jeg følger OE kan jeg spise litt potet eller ris.

kveldsmat er jeg som regel for mett til

Det ble ikke så veldig detaljert

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 17:04   #10
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki ...

Vi er opplært til at fett er farlig, så jeg skjønner at sb føles trygt.
Jeg kan anbefale deg å lese bedre uten brød, den synes jeg forklarer veldig bra
Nå må jeg løpe, middag!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!



Sist redigert av Aline : 14-03-11 kl 17:29.
Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 17:26   #11
Sandra35
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 38
Sandra35 er på en erverdig vei

Sv: Spiser jeg riktig mat? Har cøliaki ...

Tusen takk Aline! Ha en flott kveld!

Sandra35 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Svar

Emneord
dagsmeny


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spiser jeg riktig? pesada Spørsmål og svar 4 24-01-11 16:40
Ny her:) Spiser jeg riktig? kirami Ketolysekuren 7 12-11-10 00:01
Spiser jeg riktig? persay Ketolysekuren 3 06-09-10 21:44
Spiser jeg riktig? Sykepleierstudine Mer enn 30 kg overvekt 9 25-06-10 21:53
Spiser jeg riktig? Bianca Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 02-02-06 13:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no