Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Matpakke uten egg til 11-åringen?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-13, 19:36   #1
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Matpakke uten egg til 11-åringen?

Er det noen som har tips til hva som kan være i matpakken til 11-åringen så hun ikke skal være så sulten kort tid etter?

Det kan ikke være egg av noe slag i matboksen da det er et hyperallergisk barn i klasserommet rett over gangen. Matboksene til vanlig består av skiver med pålegg, frukt/grønnsaker og nøtter. Salat innimellom, matmuffins med cottage cheese andre ganger. Har prøvd med kalde middagsrester, men det er ikke så populært.

Problemet er at hun holder på "å dø av sult" når skolen er slutt (de spiser kl 11 og er ferdige kl 14). Dette er litt håpløst når vi spiser middag kl 15 og ungen ikke gjør annet enn å fortelle hvor sulten hun er den timen...

Egg utgår som sagt og nå begynner jeg å gå litt tom for ideer som faller i smak...

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 23:37   #2
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Karbonade, kjøttboller, fiskekake? Det er jo middag, men kanskje greit allikevel?

Ellers hadde jeg bare gitt henne noe rett etter skolen, noe lite og enkelt, så det ikke ble så lenge å vente til middag. Det gjør jeg med mine barnehagebarn, de pleier å spise bittelitt mens de venter på middag.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 17:27   #3
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Karbonade, kjøttboller, fiskekake? Det er jo middag, men kanskje greit allikevel?

Ellers hadde jeg bare gitt henne noe rett etter skolen, noe lite og enkelt, så det ikke ble så lenge å vente til middag. Det gjør jeg med mine barnehagebarn, de pleier å spise bittelitt mens de venter på middag.

Ja, hadde det bare fungert med litt, men her snakker vi sulten type 4-5 brødskiver. Og hun greier ikke noe annet enn å fokusere på den maten før hun får spist seg mett. Lekser, lesing, leking... alt handler om den forferdelige sulten. Matpakken inneholder stort sett 5 skiver den også, så jeg tror egentlig at hun er som sin mor... brødskiver og risengrynsgrøt er noe jeg kan spise meg mett på, forlate matbordet og være like sulten en time etterpå.

Om hun spiser egg holder hun seg mett lenge, men det er ikke et alternativ. Om hun har med Babybel-ost er det også roligere på ettermiddagen her, men det nytter ikke spise det hver dag for da rører hun ikke sorten etter ei uke..

På hjemmebane er det mer egg og varm mat, og mindre brød. Hun kan godt spise gresk yoghurt med nøtter og honning eller bær til kvelds og være fornøyd med det. De har desverre ikke kjølemuliget på skolen, så hun vil ikke ha yoghurt med dit.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 17:34   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Ja, hadde det bare fungert med litt, men her snakker vi sulten type 4-5 brødskiver. Og hun greier ikke noe annet enn å fokusere på den maten før hun får spist seg mett.

Av og til når jeg kommer hjem fra jobb har ungene gått amok i brødboksen og spist type 5-10 ristede brødskiver hver! Da tar jeg meg bare en liten matbit og så spiser vi middag til kvelds i stedet, det funker like fint det. Man MÅ ikke spise middag kl. 16 liksom.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 19:33   #5
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

...bare jeg som synes det høres litt merkelig med noen som er så allergisk mot egg at det ikke kan være egg i naborommet? Det går vel ikke an?

Kan du ikke lage noe av egg heller da? F eks muffins fulle av ost og nøtter?

Hmmmmm *tenke høyt*

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 20:44   #6
masun
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Midt i
Innlegg: 10
masun er på en erverdig vei

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Hva med å sende med en ekstra matpakke med en skive. Husker jeg pleide å ha med en nødrasjon selv da jeg gikk på skolen og det var lenge til middag. Nå har jeg alltid en liten boks nøtter i veska når jeg drar på jobb

__________________
Hei og hå, jeg er så glad i dag..
masun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ LCHF Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 21:05   #7
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Av og til når jeg kommer hjem fra jobb har ungene gått amok i brødboksen og spist type 5-10 ristede brødskiver hver! Da tar jeg meg bare en liten matbit og så spiser vi middag til kvelds i stedet, det funker like fint det. Man MÅ ikke spise middag kl. 16 liksom.

Nei, det vet jeg også -men når det blir sånn fem dager i uka blir det slitsomt Når måltidet i tillegg skal passe inn i planene til resten av familien er det greit å samles rundt middagsbordet klokken tre før vi flyr videre til svømmetrening, fotballkamper, fotballtrening...


Sist redigert av Trolltika : 26-05-13 kl 21:10.
Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 21:08   #8
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

...bare jeg som synes det høres litt merkelig med noen som er så allergisk mot egg at det ikke kan være egg i naborommet? Det går vel ikke an?

Kan du ikke lage noe av egg heller da? F eks muffins fulle av ost og nøtter?

Hmmmmm *tenke høyt*

Nei, til og med majones er bedt om at vi holder unna matpakka. Medeleven reagerer ikke på at noen sitter inne på naborommet og spiser egg, men er allergisk nok til at egg på huden (som om ungene ikke har vasket av hendene ordentlig og kommer borti denne eleven i gangen) er nok til å gi en kraftig reaksjon. Skolen har dermed valgt å be om at egg ikke er en del av matpakken for å hindre at allergireaksjon skal oppstå. Og da respekterer vi det

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 21:09   #9
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av masun, her.

Hva med å sende med en ekstra matpakke med en skive. Husker jeg pleide å ha med en nødrasjon selv da jeg gikk på skolen og det var lenge til middag. Nå har jeg alltid en liten boks nøtter i veska når jeg drar på jobb

Nøtter, ja -det har jeg ikke tenkt på. Da går tiden også til "mumsing" så det ikke blir så lenge å vente på middagen. Det var smart -takk

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 21:18   #10
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Nei, til og med majones er bedt om at vi holder unna matpakka. Medeleven reagerer ikke på at noen sitter inne på naborommet og spiser egg, men er allergisk nok til at egg på huden (som om ungene ikke har vasket av hendene ordentlig og kommer borti denne eleven i gangen) er nok til å gi en kraftig reaksjon. Skolen har dermed valgt å be om at egg ikke er en del av matpakken for å hindre at allergireaksjon skal oppstå. Og da respekterer vi det

Åja, da skjønner jeg.

Hm nei, nøtter det første som slår meg også, og middagsrester som også er tidligere forslått her. Et annet alternativ (som kan bli litt dyrt i lengden kanskje, men fint for travle dager) er makrell i tomat på boks. Og alle de andre fiskene på boks for den del. De finnes jo i både små og store bokser, og kan lett spises med en god salat.

Hva med lavkarbobrød fra butikken?
Ellers er jeg alltid en stor fan av kikerter og alt man kan lage av det. Kikertpannekake med røkt laks eller skinke med kremost for eksempel. Åh, nam. Det er luksusmatpakke det!

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 21:25   #11
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Altså: Problemet er ikke at ungen spiser når hun er sulten. Problemet er mer at vi har faste måltider (frokost, lunsj, middags og kvelds + evt små mellommåltider innimellom). Dette er en nødvendighet i forhold til blodsukkerkontroll og slike ting. Å flytte middagen til kvelds gir trøbbel med blodsukkeret videre ut over natta, så det gjør vi bare av og til. Middagen er i tillegg tiden der vi snakker om dagen og hva som har skjedd/skal skje, så det er en viktig del av dagen hos oss.

Når 11-åringen spiser ekstra i friminuttet etter matfri, er sulten når hun kommer hjem og så videre er ikke det en kjekk hverdag for henne. Derfor tenker jeg at noen matsorter gjør at du ikke er sulten så fort, og da kan det være kjekt å ha litt av det i matboksen. Når egg da er utelukket er det straks verre for min fantasi.

Nøtter etter skoletid kan fungere, det er i allefall verdt et forsøk. Karbonader eller kjøttboller i matboksen kan også være lurt.

Om noen har andre tips og ideer tar jeg gjerne mot flere

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 21:29   #12
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Åja, da skjønner jeg.

Hm nei, nøtter det første som slår meg også, og middagsrester som også er tidligere forslått her. Et annet alternativ (som kan bli litt dyrt i lengden kanskje, men fint for travle dager) er makrell i tomat på boks. Og alle de andre fiskene på boks for den del. De finnes jo i både små og store bokser, og kan lett spises med en god salat.

Hva med lavkarbobrød fra butikken?
Ellers er jeg alltid en stor fan av kikerter og alt man kan lage av det. Kikertpannekake med røkt laks eller skinke med kremost for eksempel. Åh, nam. Det er luksusmatpakke det!

Fisk i boks er et flott forslag. Hun elsker makrell i tomat og peppermakrell, så det kan fungere. Ikke hver dag, men sånn innimellom bare for forandringens del. Jeg prøver i det lengste å unngå at hun blir matlei, så variasjon er supert

Kikerter er noe jeg ikke er vant til å bruke, så det må jeg se nærmere på. Om det metter og smaker godt er det jo supert! Tusen takk for tips

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 21:55   #13
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Fisk i boks er et flott forslag. Hun elsker makrell i tomat og peppermakrell, så det kan fungere. Ikke hver dag, men sånn innimellom bare for forandringens del. Jeg prøver i det lengste å unngå at hun blir matlei, så variasjon er supert

Kikerter er noe jeg ikke er vant til å bruke, så det må jeg se nærmere på. Om det metter og smaker godt er det jo supert! Tusen takk for tips

Kikerter er kjempegodt! Litt nøtteaktig smak og ikke så "bønnete" som andre bønner. Hvis din datter er som meg når det gjelder makrell i tomat så er den definitivt best kjøleskapskald... Når den har ligget i romtemperatur i flere timer er det rett og slett ikke så godt, sausen blir veldig flytende også og ikke så god, synes jeg da. Men hun skal kanskje spise det når hun kommer hjem fra skolen?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 22:01   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Her går det i variasjoner over koldtbord/tapas- varianter. Spekemat av ymse slag, pølsebiter, kylling, reker, røklaks, kjøttboller, fiskekaker, ....
Oppskårede grønnsaker, en og annen skyr, en eller annen form for barer en sjelden gang.....
Alt for å holde sukkertrollet på avstand.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 22:55   #15
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Fisk i boks er et flott forslag. Hun elsker makrell i tomat og peppermakrell, så det kan fungere. Ikke hver dag, men sånn innimellom bare for forandringens del. Jeg prøver i det lengste å unngå at hun blir matlei, så variasjon er supert

Kikerter er noe jeg ikke er vant til å bruke, så det må jeg se nærmere på. Om det metter og smaker godt er det jo supert! Tusen takk for tips

Kikertpannekaker lages forresten av en del vann og en del kikertmel - som fås kjøpt i asiatiske matvarebutikker. Kjempegodt

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 23:55   #16
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Huff,... det er vanskelig for dem som er virkelig hyperallergisk sønnen til ei vennine av meg er slik. For han kunne det vert nok at det var egg i samme rom så kunne han få blodige sår i ansiktet og ellers på koppen. Så jeg forstår at skolen forsøker å ta vare på ungen.
Kan rundstykker/matmuffins bakt med egg brukes eller vil det også kunne gi reaksjon? Jeg har gode erfaring med f.eks. dissehttp://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54238 med noe godt pålegg og godt smurt inn med smør er det mye energi og næring i dem som holder lenge! Jeg bruker å lage skikkelig fyll til dem som f.eks en god klat guacamole og et grillet kyllingfilet med salat og agurk og tomat på toppen. Nam-nam! Har også bakt disse rundstykker med fyll inni som piroger. Hva med avocadomuffins? Jeg har bakt med en del kokosmel slik at deigen blei relativt fast så det gikk an å rulle den ut som rundstykker. Godt med smør og pålegg så fungerer det supet! Hva med pizzasnurrer eller minipizza? Eller minipai? Godt med smør og egg i bunn og kjøtt og fløte/crem fraishe i fyllet og masse ost på toppen. Man må bare passe på å få nok fett og protein i maten - energi og næring som varer lenge! Liker hun avocado? Det er jo godt å ha med som ekstra i matpakken. Hva med skiver/ stenger av noen gode salamipølser/rødvinsnabb? Eller sånne tynne lange ølpølser? Greit å ha som ekstra snack.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt

Sist redigert av Moogie : 28-05-13 kl 21:19.
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 23:56   #17
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Favoritten på mellommåltid til mini her har blitt forskjellige grønnsaker som dyppes i baconost. Kan lett varieres med andre smøreoster og bytte på på hvilke grønnsaker man bruker

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 05:12   #18
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

På hjemmebane er det mer egg og varm mat, og mindre brød. Hun kan godt spise gresk yoghurt med nøtter og honning eller bær til kvelds og være fornøyd med det. De har desverre ikke kjølemuliget på skolen, så hun vil ikke ha yoghurt med dit.

Har de prøvd kjøleelement til matboksen? Det funkar for meg og jentene mine. Det kjem jo i ulike storleikar alt etter kva ein har behov for. Eg har nokre som er små nok til å passe inni Laptop Lunchbox (altså ikkje veska som ein kan kjøpe til, men dei største boksane).

(Forøvrig burde alle barn fått tilgang til å halde skolematen sin kjølig... uansett kva dei har med seg så blir det betre kvalitet både mtp smak og hygiene. Men det er ein heilt annan diskusjon.)

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 08:59   #19
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Kan rundstykker/matmuffins bakt med egg brukes eller vil det også kunne gi reaksjon? Jeg har gode erfaring med f.eks. dissehttp://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54238 med noe godt pålegg og godt smurt inn med smør er det mye energi og næring i dem som holder lenge! Jeg bruker å lage skikkelig fyll til dem som f.eks en god klat guacamole og et grillet kyllingfilet med salat og agurk og tomat på toppen. Nam-nam! Har også bakt disse rundstykker med fyll inni som piroger.

Hva med pizzasnurrer eller minipizza? Eller minipai? Godt med smør og egg i bunn og kjøtt og fløte/crem fraishe i fyllet og masse ost på toppen.

Hva med skiver/ stenger av noen gode salamipølser/rødvinsnabb? Eller sånne tynne lange ølpølser? Greit å ha som ekstra snack.

Åh, sånne rundstykker med guacamole og kylling hørtes veldig godt ut! Pizzasnurrer og minipizza vil hun ikke ha ettersom de ikke kan varmes. Da synes hun de blir for "tunge" i kald tilstand. Pai har jeg tenkt på, men aldri kommet i gang med å lage . Pølser er godt som snacks, ja -men frøkna har fått det for seg at hun ikke liker salami. Antakelig som med kjøttpølser -hun spiste seg lei på det i perioden da hun bare ville ha salami.

Opprinnelig lagt inn av mysil, her.

Favoritten på mellommåltid til mini her har blitt forskjellige grønnsaker som dyppes i baconost. Kan lett varieres med andre smøreoster og bytte på på hvilke grønnsaker man bruker

Smøreost, gitt. Har bare tenkt på at grønsaker kan dyppes i rømme og kesam, jeg. Noterer villig -takk for tipset

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Har de prøvd kjøleelement til matboksen? Det funkar for meg og jentene mine. Det kjem jo i ulike storleikar alt etter kva ein har behov for. Eg har nokre som er små nok til å passe inni Laptop Lunchbox (altså ikkje veska som ein kan kjøpe til, men dei største boksane).

(Forøvrig burde alle barn fått tilgang til å halde skolematen sin kjølig... uansett kva dei har med seg så blir det betre kvalitet både mtp smak og hygiene. Men det er ein heilt annan diskusjon.)

Kjøleelement har vi ikke prøvd, nei. Hvor finner jeg det tro? (vi prøvde forresten noen bokser fra Rema med kjøleelement, men det var dårlig tilpasset, så maten fløy alle veier inni der.)

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 09:01   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Liker hun lavkarboknekkebrød?

Da jeg var på den alderen var knekkebrød og spesielt klibrød(fiberrik) noe av det beste jeg visste. Jeg hadde pålegg ved siden av knekkebrødet for at knekkebrødet ikke skulle bli mykt.
Det går an å sende med for eksempel smør, skinke i en eller annen variant, ost, grønnsaker.

Her spiser vi middag kl 17, så ungene må få mat når de kommer inn døra, så jeg må passe på å få i de mat når de kommer hjem, ellers maser de om mat helt til middag. Det hender nemlig at de bare slenger fra seg skolesekkene og drar ut på eventyr rundt på gården og glemmer helt mat. Også kommer de inn en halvtime før middag og påstår at de holder på å dø av sult... Men de får som regel noe å spise, for eksempel en banan, en neve nøtter, et par ss tyrkisk yoghurt med bær/syltetøy.
Går det an å ha en ferdig boks i kjøleskapet hjemme med litt yohurt med honning el.l. slik at hun kan spise den når hun kommer inn døra? Eller ha med seg en liten boks med nøtter hun kan maule på vei hjem?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 11:44   #21
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

(Forøvrig burde alle barn fått tilgang til å halde skolematen sin kjølig... uansett kva dei har med seg så blir det betre kvalitet både mtp smak og hygiene. Men det er ein heilt annan diskusjon.)

Nah... Jeg synes ikke kjøleskapskalde brødskiver er noe godt og den tiden jeg hadde med matpakke på jobben hadde jeg den aldri i kjøleskapet, men alltid i sekken eller oppå kjøleskapet frem til lunsj. Det smaker så lite av maten når den er iskald, unntaket er makrell i tomat som MÅ være kjøleskapskald. Men leverpostei, brunost, syltetøy - best romtemperert synes jeg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 17:25   #22
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Åh, sånne rundstykker med guacamole og kylling hørtes veldig godt ut! Pizzasnurrer og minipizza vil hun ikke ha ettersom de ikke kan varmes. Da synes hun de blir for "tunge" i kald tilstand. Pai har jeg tenkt på, men aldri kommet i gang med å lage . Pølser er godt som snacks, ja -men frøkna har fått det for seg at hun ikke liker salami. Antakelig som med kjøttpølser -hun spiste seg lei på det i perioden da hun bare ville

Har du prøvd sånne oopsi-pizzasnurrer? De blir ganske myke og smaker halt fint kalde, trenger ikke å varmes.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 18:17   #23
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Har du prøvd sånne oopsi-pizzasnurrer? De blir ganske myke og smaker halt fint kalde, trenger ikke å varmes.

Kjempegode, men de er jo basert på egg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-05-13, 10:26   #24
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Her går det i variasjoner over koldtbord/tapas- varianter. Spekemat av ymse slag, pølsebiter, kylling, reker, røklaks, kjøttboller, fiskekaker, ....
Oppskårede grønnsaker, en og annen skyr, en eller annen form for barer en sjelden gang.....
Alt for å holde sukkertrollet på avstand.

Mange gode forslag her. Tusen takk

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Liker hun lavkarboknekkebrød?

Da jeg var på den alderen var knekkebrød og spesielt klibrød(fiberrik) noe av det beste jeg visste. Jeg hadde pålegg ved siden av knekkebrødet for at knekkebrødet ikke skulle bli mykt.
Det går an å sende med for eksempel smør, skinke i en eller annen variant, ost, grønnsaker.

Men de får som regel noe å spise, for eksempel en banan, en neve nøtter, et par ss tyrkisk yoghurt med bær/syltetøy.
Går det an å ha en ferdig boks i kjøleskapet hjemme med litt yohurt med honning el.l. slik at hun kan spise den når hun kommer inn døra? Eller ha med seg en liten boks med nøtter hun kan maule på vei hjem?

Knekkebrød går i perioder. Jeg ønsker mest å få familien til å kutte en del av brødmaten fordi jeg ser at ingen av oss har godt av det. Blodsukkeret lever sitt eget liv (alle er diabetikere) og resten av gjengen kan starte eget gasskraftverk. Jeg spiser kanskje fire-fem skiver Lindbergbrød i uka, og mageproblemene har nesten forsvunnet . Nøtter skal absolutt prøves som "sidesnack" mens hun gjør lekser, men jeg er også opptatt av at hun skal få slippe den overveldende sultfølelsen med mer "mettende" mat.

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Har du prøvd sånne oopsi-pizzasnurrer? De blir ganske myke og smaker halt fint kalde, trenger ikke å varmes.

Det var de eggene der Som hjemmemat funker de supert.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 28-05-13, 13:35   #25
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Matpakke uten egg til 11-åringen?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Huff,... det er vanskelig for dem som er virkelig hyperallergisk sønnen til ei vennine av meg er slik. For han kunne det vert nok at det var egg i samme rom så kunne han få blodige sår i ansiktet og ellers på koppen. Så jeg forstår at skolen forsøker å ta vare på ungen.
Kan rundstykker/matmuffins bakt med egg brukes eller vil det også kunne gi reaksjon? Jeg har gode erfaring med f.eks. dissehttp://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54238 med noe godt pålegg og godt smurt inn med smør er det mye energi og næring i dem som holder lenge! Jeg bruker å lage skikkelig fyll til dem som f.eks en god klat guacamole og et grillet kyllingfilet med salat og agurk og tomat på toppen. Nam-nam! Har også bakt disse rundstykker med fyll inni som piroger. Hva med avocadomuffins? Jeg har bakt med en del kokosmel slik at deigen blei relativt fast så det gikk an å rulle den ut som rundstykker. Godt med smør og pålegg så fungerer det supet! Hva med pizzasnurrer eller minipizza? Eller minipai? Godt med smør og egg i bunn og kjøtt og fløte/crem fraishe i fyllet og masse ost på toppen. Man må bare passe på å få nok fett og protein i maten - energi og næring som varer lenge! Liker hun avocado? Det er jo godt å ha med som ekstra i matpakken. Hva med skiver/ stenger av noen gode salamipølser/rødvinsnabb? Eller sånne tynne lange ølpølser? Greit å ha som ekstra snack.

denne linken virker ikke

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
MÅL: Få 8-åringen til å spise skikkelig fisk! FrkMarge Middag 21 07-05-12 16:22
4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer? Imp Barns kosthold 50 24-02-12 20:44
Hva skal jeg gi 1-åringen? Helene Barns kosthold 27 22-06-08 12:26
2-åringen min er en liten lavkarbojente! Iset Barns kosthold 13 25-10-05 00:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no