Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Når begynne med fisk?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-04-10, 18:54   #1
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Når begynne med fisk?

Noen som vet når man kan begynne å gi babyene fisk? Hvilke fiskesorter er det lurt å begynne med og hvilke må man vente til de er større med?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 19:09   #2
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Når begynne med fisk?

Generell retningslinje er vel å gi spedbarn morsmelk som eneste føde frem til rundt 6 måneders alder, og begynne forsiktig med veldig små mengder fast føde. Hvor lenge de skal ha morsmelk er vel opp til en god del diskusjon, men det er vel egentlig opp til hvor lenge mor orker og hvor lenge hun produserer melk.

Mine to døtre fikk morsmelk til de var henholdsvis 16 og 14 mnd. Da begynte de å bite i puppen til mor - og da var jaggu morroa over for dem.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 20:07   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Når begynne med fisk?

Jeg ammet som en helt uten hell frem til hun var 4 måneder, så den delen er vi ferdig med Begynte med smaksprøver når hun var 5 måneder og nå er hun 6. Får moste grønnsaker, men har ikke begynt å tilsette noe kjøtt ennå. Så da lurte jeg på når jeg kunne begynne med det og spesielt fisk

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 20:24   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Når begynne med fisk?

Kjøtt kan du nok fint begynne med, men særlig dersom det er allergi i familien ville jeg ha ventet til etter 1 års- alderen med fisk!
Ville kanskje begynt med litt kylling og så tatt det sakte, men sikkert derifra!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 20:29   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Når begynne med fisk?

Takk for svar kalkun går like bra som kylling?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 20:39   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Når begynne med fisk?

Regner med at det går ut på det samme!
Noe av poenget er å begynne med det som er minst sjans for at de skal reagere på!
Svinekjøtt og fisk/skalldyr/reker er som med jordbær/sitrus. Man venter litt ekstra fordi det er vanlige ting å være allergisk mot/reagere på.

For de fleste er det ikke noe problem, men man vet jo aldri helt sikkert!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 20:40   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Når begynne med fisk?

Kalkun kan du nok gi nå ja. Fisk ventet jeg vel med til rundt 9-10 mndr (har ingen allergier i familien). De sier vel rundt året, spesielt om det er fare for allergier. Jeg begynte med litt makrell i tomat, og yngstemann (nå 2 år) glefset det i seg som om han aldri hadde sett mat før. Han spiste 3 sånne små porsjonsbegre med makrell i tomat til lunsj når han var rundt året, det elsket han. Ikke brød til, nei bare makrell hehe.
Jeg begynte med litt hjemmelaget hirsegrøt med fruktpuré oppi, samt smør. Nå er det litt delte meninger om når de kan ha smør, men jeg ga det fra rundt 6 mndr altså. Ikke usaltet, helt vanlig meierismør, en bitteliten klatt i grøten eller i middagen. Men du kan gjerne vente med det altså, jeg aner ikke. Fett bør de i hvert fall ha fra en eller annen kilde. Most avokado sammen med banan er bra.

Og så er jeg litt tilhenger av BLW da, altså at ikke alt skal være most. Fra rundt 7 mndr spiste minsten hele brødskiver selv, jeg delte dem ikke opp men fjernet skorpen (det trenger man vel ikke men jeg gjorde det).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 20:42   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Når begynne med fisk?

Jeg har tenkt litt på BLW og har planer om å begynne med det. Må bare få somla meg til å lese om det det. Har latt henne sutte litt på en brokkoli bit og sånt, men har liksom ikke blitt det helt store ut av det ennå

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 21:15   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Når begynne med fisk?

Unger bør ikke få uer før de er et par år gamle har jeg fått beskjed om. Uer har gift i seg.. Unga mine elsker uer...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 21:30   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Når begynne med fisk?

Jaa.

Sitat:

  • Blåkveite over 3 kilo.
  • Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

De skal man jo ikke spise når man er gravid, så de bør man kanskje holde ungene unna lengst mulig også?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fisk Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 11 30-01-10 18:52
Fet fisk? xCamilla Ketolysekuren 3 22-02-09 23:28
Fisk PrøveKanin Generell ernæringsdebatt 5 16-02-09 20:05
Fet fisk kristine89 Middag 4 27-06-08 19:12
Fisk Summer Middag 11 16-03-04 21:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no