Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-09, 12:05   #1
Adelaide
Medlem
 
Adelaide sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Kristiansund
Innlegg: 79
Adelaide er ny på veien

Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Blodsukkeret har gått litt ned etter at jeg begynte på ketolysekuren, men kolestolet har gått opp. Jeg har alltid hatt normalt kolestrol og blodtrykk. Men når jeg var hos legen sist tok hun masse blodprøver og nå var kolestrolet høyt så jeg har måttet begynne på kolestrolsenkende medesin.
Er det noen av dere andre som har noen erfaringer rundt dette?

Vurdere nå og slutte med ketolysekuren og kanskje gå på Grethe Rohde atter en gang.

__________________


Adelaide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 13:46   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Da vil jeg heller anbefale deg å kutte ut kolesterolmedisinene, og fortsette på ketolysekuren.

Her kan du lese:
http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

...og en bokanbefaling:
http://lillemaane.no/katalog/det_sto...lbedraget.html


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 14:22   #3
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Der ble jeg igjen minnet på å få lest boka til Malverick. Jeg har vært på foredrag og er overbevist om at kolestrol-faren er EKSTREMT overdrevet. Det legen din har gjort, er å gjøre deg til en pasient!
(Det er også veldig vanlig at kolestrolet øker når man begynner på lavkarbo. Etter et par måneder blir den lavere.)


her er flere linker om kolestrol:
http://33504.vgb.no/2008/09/02/min-statin-historie/

http://www.nfhm.org/artikler/kolesterol.pdf
(HEr finnes det også en liste over de vanligste bivirkningene fra statiner:
Gastrointestinale: Abdominalsmerter, flatulens, kvalme, diaré, dyspepsi og
obstipasjon.
Muskel-skjelettsystemet: Muskelkramper, myalgi og brystsmerter.
Sentralnervesystemet: Søvnvansker.
Lever: Økte serumtransaminaser.
Hud: Utslett.
Øvrige: Hodepine, svimmelhet, tåkesyn og asteni.)

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 14:41   #4
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

...og her er enda en link til ettertanke:

http://www.fritthelsevalg.org/htmlsi...1&ban=1&id=527



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:22   #5
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Jeg har ikke fått lest linkene over. Det er mulig de sier det samme som meg. Men generelt er den kolesterolmålingen du får utført hos legen totalt verdiløs. LDL er IKKE kolesterol, men et protein som frakter kolesterol. At LDL er "dårlig" kolesterol er en veldig overforenkling. Den samlede mengden LDL eller kolesterol sier lite eller ingenting om faren for hjertesykdommer eller effekt for diabetes for den saks skyld (det er en nær sammenheng).

Antall LDL-partikler er mye viktigere, ettersom det er tettheten som betyr noe, og ikke den samlede mengden kolesterol i LDL. Små, kompakte LDL med høyt innhold av triglyseriner er det som utgjør faren for f.eks. hjertesykdommer. Få, store LDL-partikler ugjør liten økt risiko for sykdom.

Høyt inntak av karbohydrater, og lavt inntak av fett øker mengden kompakte LDL ved å øke utskillelsen av VLDL (very low density lipoproteiner) fra leveren, mens mer mettet fett ser ut til å øke volumet til hver LDL-partikkel og det samlede kolesterolinnholdet, og samtidig øke HDL. Begge deler er positivt. Jo færre og større LDL-partikler (riktignok med høyere nivå av kolesterol) jo bedre. Et Grete Roede-opplegg kan derfor virke stikk mot sin hensikt, ved at du får lavere mengde kolesterol totalt, men høyere antall kompakte LDL-partikler.

Kunnskap om biokjemien til lipoproteinmetabolisme er relativt ny, og de fleste leger som er utdannet for en stund siden har ikke oppdatert seg på det som nå er akseptert vitenskap. Svensken Gøran Walldius har gjennomført en undersøkelse på 175000 menn fra 1985 og frem til i dag, men det var først i 2001 han rapporterte om den betydelig høyere risikoen for hjertesykdommer som følge av små, tette LDL-partikler.

Som det sies i denne artikkelen er ikke problemet for for lite insulinproduksjon eller resistens, men at det ikke er nok eller effektivt nok til å takle det kostholdet Norges diabetesforbund anbefaler:

http://www.nrk.no/nyheter/1.2099137

Jeg hadde i hvert fall aldri gamblet helsen min på feilinformasjon fra utdaterte leger.

Spør legen om han kjenner til apo B, pattern A og pattern B eller VLDL overhodet. Det vil gi deg en pekepinn på om han er oppdatert på området.

Anbefaler deg også å lese "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taubes, hvor alt dette er grundig forklart.

Lykke til med (fortsatt) lavkarbo og god helse

  Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:25   #6
Everio
Seniormedlem
 
Everio sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 46
Innlegg: 949
Everio har en fantastisk aura rundt segEverio har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

så surt om du skulle bli værre.

Jeg synes du burde ta kontakt med en annen lege som har større kunnskap på dette området. Å anbefale å kutte ut kolestrolmedisinene ut fra noen artikler synes jeg er uansvarlig og rett og slett dumt! At noen har vært på ett foredrag og enda til lest en hel bok om emnet, gjør dere ikke til eksperter - hverken på sykdommen eller til de som legger inn innlegg om dette.

Å gi litteratur til ettertanke er en helt annen ting og slike artikler kan det jo være en ide at du tar med deg til legen din Adeleide

Lykke til

__________________




Oppstart ketolyse 12.01.09 - oppstart Lindberg 11.03.09- Everio`s journal

Sist redigert av Everio : 27-02-09 kl 16:59.
Everio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:28   #7
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Må bare... Hva du vet Chunky..
*imponert*

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:55   #8
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Jeg blir også litt oppgitt over at et fettrikt kosthold fortsatt av mange regnes som årsaken til diabetes. Den enkle begrunnelsen er konvensjonell visdom om at man blir overvektig av mye fett, og at det er bevist en klar sammenheng mellom diabetes type 2 og overvekt. Dermed er det vel bare å redusere fettintaket, trene mer og bli tynn, og på den måten redusere faren for diabetes. Eller?

Den enkle forklaringen over sier jo ingenting om årsaken til diabetes, eller overvekt for den saks skyld. Det sier bare noe om korrelasjonen mellom to observasjoner. De som har lest på forumet vet jo at karbohydrater øker insulinutskillelsen, og at dette mest sannsynlig er årsaken til begge deler.

Om det regner og avisen blir våt, fortsetter man ikke å lese i regnet og forbanne den våte avisen, eller kjempe for å tørke den. Man unngår regn.

Jeg leste også et sted en sammenligning som sa at man er alkoholiker fordi man drikker for mye...

P.s. Takk, Caz


Sist redigert av Chunky : 27-02-09 kl 16:08.
  Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 16:29   #9
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg blir også litt oppgitt over at et fettrikt kosthold fortsatt av mange regnes som årsaken til diabetes. Den enkle begrunnelsen er konvensjonell visdom om at man blir overvektig av mye fett, og at det er bevist en klar sammenheng mellom diabetes type 2 og overvekt. Dermed er det vel bare å redusere fettintaket, trene mer og bli tynn, og på den måten redusere faren for diabetes. Eller?

Den enkle forklaringen over sier jo ingenting om årsaken til diabetes, eller overvekt for den saks skyld. Det sier bare noe om korrelasjonen mellom to observasjoner. De som har lest på forumet vet jo at karbohydrater øker insulinutskillelsen, og at dette mest sannsynlig er årsaken til begge deler.

Om det regner og avisen blir våt, fortsetter man ikke å lese i regnet og forbanne den våte avisen, eller kjempe for å tørke den. Man unngår regn.

Jeg leste også et sted en sammenligning som sa at man er alkoholiker fordi man drikker for mye...

P.s. Takk, Caz

Meget godt innlegg du kom med over her.

Vil bare tilføye at mettet fett fører til insulin-resistens. Den er midlertidig, og egentlig ganske gunstig, fordi den bevarer karbohydrater til å holde blodsukkeret oppe, fremfor at de går inn i muskel.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 17:03   #10
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Opprinnelig lagt inn av Adelaide, her.

Blodsukkeret har gått litt ned etter at jeg begynte på ketolysekuren, men kolestolet har gått opp. Jeg har alltid hatt normalt kolestrol og blodtrykk. Men når jeg var hos legen sist tok hun masse blodprøver og nå var kolestrolet høyt så jeg har måttet begynne på kolestrolsenkende medesin.
Er det noen av dere andre som har noen erfaringer rundt dette?
Vurdere nå og slutte med ketolysekuren og kanskje gå på Grethe Rohde atter en gang.

Hei!
Jeg hadde dessverre samme erfaring som du. Fra et helt normalt kolestrol ble det "skyhøyt" etter starten på ketolysekuren. Kolestrolet gikk ikke ned igjen, selv om jeg ga det flere måneder. Men, etter alt jeg har lest her inne, er min erfaring heller uvanlig.
Etter råd fra fastlegen, og etter spørsmål til Dr.Torkil turde jeg ikke å gamble med helsen min. Jeg tar i dag kolestrolsenkende, og lever på et kosthold tilnærmet likt Lindberg's anbefalinger. (Jeg går ned i vekt også, i et tempo som jeg er fornøyd med)
Nå er det nok mange her som mener jeg gamler mer med helsen ettersom jeg begynte på kolestrolsenkende. Kanskje de har rett også, jeg vet ikke. Jeg er slett ingen ekspert som tør å hevde noe som helst. Dette var bare min erfaring, og det er jo det du spør etter
LYKKE TIL med vektnedgang uansett hvilken "kostholdsfilosofi" du kommer til å følge.

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 17:15   #11
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Opprinnelig lagt inn av Everio, her.

så surt om du skulle bli værre.

Jeg synes du burde ta kontakt med en annen lege som har større kunnskap på dette området. Å anbefale å kutte ut kolestrolmedisinene ut fra noen artikler synes jeg er uansvarlig og rett og slett dumt! At noen har vært på ett foredrag og enda til lest en hel bok om emnet, gjør dere ikke til eksperter - hverken på sykdommen eller til de som legger inn innlegg om dette.

Å gi litteratur til ettertanke er en helt annen ting og slike artikler kan det jo være en ide at du tar med deg til legen din Adeleide

Lykke til

Er i skriveform sånn helt på starten av helga, så here we go

Bare for å ha sagt det aller først, jeg er helt enig med deg, Everio, men jeg tror du bommer litt.

Vi her inne er ikke spesialister på alle områder, og det er veldig mye vi ikke vet. Vi har heller ikke nok kunnskap om den enkelte til å kunne si noe bastant om akkurat han eller henne. Men det håper og tror jeg også den som spør er klar over og tar med i beregningen.

De som stiller spørsmål gjør det gjerne for å få flere syn på noe som de er usikker på, og kanskje bli pekt i en retning hvor de kan skaffe seg mer kunnskap selv. Min fastlege har 2500 pasienter (på topp 10-listen i Norge over antall pasienter), og sitter på kontoret fra 6 om morgenen til langt på kveld hver dag. Han skal dekke et stort spekter av sykdommer. Når skal han få tid til å oppdatere seg på ny forskning innenfor hvert eneste område? Han må basere seg på det han lærte seg når han tok utdanningen sin på 70-80-tallet, samt det han får med seg fra konferanser og fagtidsskrifter i ny og ne.

En spesialist har selvsagt langt bedre forutsetninger for å sette seg inn forskning innenfor sitt fagområde, men det forutsetter at han vet om denne forskningen, har tid og er åpen for nye ideer. Veldig mye forskning blir ignorert og tildels motarbeidet av politiske, økonomiske og ikke minst prestisjemessige hensyn.

Når jeg nevnte Gary Taubes er det fordi han er utdannet fysiker fra Harvard, og uavhengig journalist med faste spalter i noen av de tyngste vitenskapelige tidsskriftene i verden. Han har vunnet Science In Society Award tre ganger for gravende og kritisk journalistikk overfor forskning som få har turt å stille spørsmål ved, men som har vist seg å falle fullstendig fra hverandre ved nærmere ettersyn. Han har nå brukt 8 år av sin tid på den mest nitide gjennomgangen av alt som er av forskning på effekt av kosthold for helse fra 1800-tallet og frem til i dag. Tro meg, det er skremmende lesning!

Så i motsetning til oss her på forumet har han (og helt sikkert andre) både den faglige bakgrunnen og evnen til å avsløre hva som faktisk har ledet frem til der vi er i dag. Jeg mener dette er en av de viktigste bøkene som er skrevet det siste tiåret, og et mesterverk i forskningsformidling. Jeg har selvsagt lest andre bøker også. Mange har oppdaget mye av det samme som ham (han ville sikkert kunnet skrevet ketolyseboka på et par kvelder), men ingen har gått så systematisk gjennom alt stoff og intervjuet de viktigste aktørene så grundig som ham.


Denne boken, sammen med andre bøker, artikler og diskusjon med andre personer, for eksempel her på forumet, har på ingen måte gjort meg til ekspert på noe som helst. Men det har gjort meg i stand til å stille kritiske og saklige spørsmål, uten å måtte stå med lua i hånda og godta alt enhver lege eller ernæringsekspert måtte påstå.

Jeg antar det er nettopp hva trådsstarter også er ute etter.

  Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 18:06   #12
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol


Mitt kolestrol ble også høyre etter start på lavkarbo. Det økte fra 6 til 7.7. Da gikk jeg over på mer fettfattig kost. Det hjalp noe gikk ned til 7. Så begynte jeg på lavkarbo igjen i høst og i desember var det nede i 6.1 igjen. Har klart å holde diaen i sjakk med lavkarbo (under 40 karber om dagen) , men går nå på medisiner som gjør BS høyere så nå har jeg kastet inn hånklet og begynt på metformin. Men skal leve generell lavkarbo da.

Synes heller ikke du skal slutte med kolestrolsenkende fordi noen her sier det. Det kan bli fatalt. Leste nylig i avisen om en mann som fikk påvist høyt kolestrol når han var rundt 30 år. Han har det vi kaller arvelig høyt kolestrol, det betyr at det er vanskelig å regulere det med maten. Han dreit like godt i å ta kolestrolnedsettende medisiner fordi han ikke hadde noe tro på det. Fortsatte som før og nå i en alder av 43 år fikk han et alvorlig hjerteinfarkt. Det var faktisk såvidt han overlevde. Flaks at noen var der til å ringe ambulanse og gjøre hjerte/lunge redning. Nå lever mannen gudskjelov lykkelig videre MED kolestrolsenkende medisiner og angrer bittert på at han ikke lyttet til legenes råd den gangen!

Det man må vite er at det er forskjell på arvelig høyt kolestrol og det som til en viss grad kan styres av kosthold. Jeg er en av 3 søsken, har to brødre. BEGGE brødrene mine har hatt forhøyet kolestrol når de nådde 30 år. Han ene har levd relativt usunt og hadde som 33 åring et kolestrol på 10.5.. Han handre trener 3 til 4 dager i uka og fikk beskjed allerede i militæret at han måtte være forsiktig med animalsk fett, drikke skummet melk osv. Det har han vært. Og det er først i år at han hadde kolestrol på 8 og nå blir han 40 i år. Men første steg var å trimme mer og leve mer magert å se til neste gang om det blir nødvendig med kolestrolsenkende. Mine to brødre har levd to VIDT forskjellige liv kostholdsmessig og treningsmessig. Den ene driter i det og den andre gjør så godt han kan, men BEGGE har den arvelige faren for forhøyet kolestrol. Siden jeg ikke har den arvelige, gjelder helt andre regler for dem enn for meg.

Så dette er ikke å kimse av. Håper at du finner en god løsning som passer for deg

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 18:27   #13
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Først: bytt lege - finn en lege som kan dette ordentlig! Enig med at du aldri burde slutte med medisiner pga det som sies på et åpnet forum på nettet.

Men....
Chunky og andre har virkelig sagt alt som er å si om emnet, så jeg skal bare føye til noe med et lite glimt i øyet:

Behandlingen av høyt kolesterol er basert på funn som viser en sammenheng mellom økt dødelighet av hjerte/karsykdom (HKS) og høye kolesterolnivåer. Dette sier ikke at kolesterol i seg selv er årsaken til HKS, men at høyt kolesterol er en risikofaktor for HKS. (Vi vet idag at det er et høykarbo kosthold som i stor grad forårsaker HKS).

Festligfakta:
Høyt kolesterol har ALDRI vært vist å engang være en risikofaktor for kvinner. Kun for menn...(og kan spores til et høykarbokosthold).

Så hvis du er kvinne, og legen din gir seg kolesterolsenkende medisin - er dette virkelig på null vitenskapelig grunnlag. Da har legen din tatt forskning som gjelder menn (gjentar: -som altså er gjort på feil grunnlag) og overført den til deg. Kolesterolsenkende medisin er virkelig skummelt. Det er faktisk vist med stor sikkerhet en økt dødelighet av å ta disse medisinene.

Det er ikke farlig med høyt kolesterol, Det er ikke farlig med høyt kolesterol, Det er ikke farlig med høyt kolesterol, Det er ikke farlig med høyt kolesterol.

(Chunky - har du litt mye energi om dagen?)

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 18:29   #14
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.


Mitt kolestrol ble også høyre etter start på lavkarbo. Det økte fra 6 til 7.7. Da gikk jeg over på mer fettfattig kost. Det hjalp noe gikk ned til 7. Så begynte jeg på lavkarbo igjen i høst og i desember var det nede i 6.1 igjen. Har klart å holde diaen i sjakk med lavkarbo (under 40 karber om dagen) , men går nå på medisiner som gjør BS høyere så nå har jeg kastet inn hånklet og begynt på metformin. Men skal leve generell lavkarbo da.

Synes heller ikke du skal slutte med kolestrolsenkende fordi noen her sier det. Det kan bli fatalt. Leste nylig i avisen om en mann som fikk påvist høyt kolestrol når han var rundt 30 år. Han har det vi kaller arvelig høyt kolestrol, det betyr at det er vanskelig å regulere det med maten. Han dreit like godt i å ta kolestrolnedsettende medisiner fordi han ikke hadde noe tro på det. Fortsatte som før og nå i en alder av 43 år fikk han et alvorlig hjerteinfarkt. Det var faktisk såvidt han overlevde. Flaks at noen var der til å ringe ambulanse og gjøre hjerte/lunge redning. Nå lever mannen gudskjelov lykkelig videre MED kolestrolsenkende medisiner og angrer bittert på at han ikke lyttet til legenes råd den gangen!

Det man må vite er at det er forskjell på arvelig høyt kolestrol og det som til en viss grad kan styres av kosthold. Jeg er en av 3 søsken, har to brødre. BEGGE brødrene mine har hatt forhøyet kolestrol når de nådde 30 år. Han ene har levd relativt usunt og hadde som 33 åring et kolestrol på 10.5.. Han handre trener 3 til 4 dager i uka og fikk beskjed allerede i militæret at han måtte være forsiktig med animalsk fett, drikke skummet melk osv. Det har han vært. Og det er først i år at han hadde kolestrol på 8 og nå blir han 40 i år. Men første steg var å trimme mer og leve mer magert å se til neste gang om det blir nødvendig med kolestrolsenkende. Mine to brødre har levd to VIDT forskjellige liv kostholdsmessig og treningsmessig. Den ene driter i det og den andre gjør så godt han kan, men BEGGE har den arvelige faren for forhøyet kolestrol. Siden jeg ikke har den arvelige, gjelder helt andre regler for dem enn for meg.

Så dette er ikke å kimse av. Håper at du finner en god løsning som passer for deg

Høyt kolesterol fører ikke automatisk til hjertekarssykdom. Bare se her. Hvis kolesterol var absolutt farlig, ville folk med lavt kolesterol hatt mindre dødelighet. De har høyere dødelighet.

Derimot finnes derimot endel andre faktorer. Langtidsblodsukkeret er den viktigste. I tillegg har fruktose en meget slem effekt.

Vi vet at sukker øker VLDL. VLDL blir til LDL-kolesterol, som igjen kan harskne, særlig små og tette LDL. Harsknet LDL blir spist av eterceller (makrofager), som igjen fremmer skumceller, som blir til plakk i blodårene. Det står mye om det her.

Dermed er det mer sannsynelig å anta at det som kan gi høyt kolesterol, er det som er farlig, fremfor høyt kolesterol i seg selv.

Husk at sammenheng ikke betyr årsak. Som sagt før: Hvis jeg spiser en smultring, og det begynner å regne, betyr det ikke at smultringer fører til regn.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 19:37   #15
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Opprinnelig lagt inn av Everio, her.

Å anbefale å kutte ut kolestrolmedisinene ut fra noen artikler synes jeg er uansvarlig og rett og slett dumt!

Noen mener jo også at det er hårreisende uansvarlig å anbefale folk som skal ned i vekt å spise fett. "Alle" vet jo at man blir feit av å spise fett!

(I parentes bemerkes at legene som i dag pusher statiner gjør dette på bakgrunn av noen artikler de har lest.)


-


Sist redigert av Kula : 27-02-09 kl 19:43.
Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 20:15   #16
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol


Hvorfor får folk åreforkalkning hvis det ikke er kolestrolet som avleirer seg i blodårene??

Man kan alltid finne en eller flere forskningsresultater som støtter sitt syn - om det er for eller i mot det ene eller det andre.

Når det gjelder forskningsresultater produseres de på løpende bånd og er i beste fall kvalifisert gjetning og ingen eksakt vitenskap.

Min bestefar fikk hjerteinfarkt i en alder av 45 år - angina - og fikk da påvis høyt kolestrol. Hadde gått med det i årevis. Det er jo veldig snodig da at det er en ØKT risiko for åreforkalkning hos mennesker som har høyt kolestrol??


__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 20:20   #17
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol


Ja og faren til mannen min døde i en alder av 47 år. Da skulle han egentlig ta en trippel bypas, men utsatte dette pga han drev eget firma og de bodde i Australia. Han var tynn som en strek, men hadde høyt kolestrol og høyt blodtrykk...

Så vi har hatt vår skjerv med åreforkalkning og hjerteinfarkt i familien hvor samtlige har hatt høyt kolestrol og åreforkalkning.

INGEN jeg kjenner har fått hjerteinfarkt eller tette årer når de har normal kolestrol og normalt blodtrykk.

Synes i grunnen det er fakta nok..når folk rundt deg dør nettopp som følge av høyt kolestrol.

Men det var vel kanskje ikke kolestrolet som var synderen, selv om samtlige hadde det??

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 20:34   #18
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.


Hvorfor får folk åreforkalkning hvis det ikke er kolestrolet som avleirer seg i blodårene??

Man kan alltid finne en eller flere forskningsresultater som støtter sitt syn - om det er for eller i mot det ene eller det andre.

Når det gjelder forskningsresultater produseres de på løpende bånd og er i beste fall kvalifisert gjetning og ingen eksakt vitenskap.

Min bestefar fikk hjerteinfarkt i en alder av 45 år - angina - og fikk da påvis høyt kolestrol. Hadde gått med det i årevis. Det er jo veldig snodig da at det er en ØKT risiko for åreforkalkning hos mennesker som har høyt kolestrol??

LDL-kolesterol oksiderer. Oksidert LDL spises av eterceller (makrofager), som fører til dannelsen av skumceller, som utgjør plakket i blodårene. Mye stivelse gir mer ustabilt, linolsyre-rikt LDL-kolesterol.

Det finnes flere typer LDL. De store, luftige LDL er snille. De små, tette LDL er usunne. Den siste påvirkes særlig av karbohydratinntaket, som igjen reflekteres i langtidsblodsukkeret. Det er derfor du kan bruke langtidsblodsukkeret for å forutsi dødelighet, men ikke det totale kolesterolnivået (som sier ingenting om helsen din overhodet). Dessuten er mange arvelig disponert for hjertekarssykdommer.

Vitenskab er aldri 100 % eksakt, men siden den eksisterende modellen ("høyt kolesterol er farlig") er totalt uforenelig med virkeligheten, så gjelder det å se efter bedre teorier. Vitenskaben er flinkere til å motbevise å bevise. Det betyr ikke at vi gjetter. Vi har solid data.

Økt kolesterol fører ikke til økt sjanse for åreforkalkning.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 20:37   #19
hvit
Nytt Medlem
 
hvit sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 4
hvit er på en erverdig vei

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Hva er HØYT kolesterol?
Jeg fikk mitt første hjerteinfarkt 49 år gammel, da var mitt kolesterol 5,6. Etter det har jeg spist statiner, nå Lipitor 80 mg, og siste måling viste 3,8. Nytt infarkt hadde jeg for to år siden, da var kolesterolverdien 4,6. Tror ikke det var høyt kolesterol som utløste infarktene hos meg, heller at jeg røykte og var for tung. Etter alt jeg har lest om statiner nå, er jeg begynt å redusere på bruken, jeg deler tablettene i to . . . . og håper det går bra.

hvit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lindbergs Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 20:44   #20
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.


Ja og faren til mannen min døde i en alder av 47 år. Da skulle han egentlig ta en trippel bypas, men utsatte dette pga han drev eget firma og de bodde i Australia. Han var tynn som en strek, men hadde høyt kolestrol og høyt blodtrykk...

Så vi har hatt vår skjerv med åreforkalkning og hjerteinfarkt i familien hvor samtlige har hatt høyt kolestrol og åreforkalkning.

INGEN jeg kjenner har fått hjerteinfarkt eller tette årer når de har normal kolestrol og normalt blodtrykk.

Synes i grunnen det er fakta nok..når folk rundt deg dør nettopp som følge av høyt kolestrol.

Men det var vel kanskje ikke kolestrolet som var synderen, selv om samtlige hadde det??

La oss si at alle junkiene jeg har kjent har spist kjøttkaker i brun saus. Flere har dødd av overdoser. Siden alle av disse har spist kjøttkaker i brun saus, så må vel kjøttkaker i brun saus føre til heroin-overdoser?

Dermed er det ikke "fakta nok." Videnskab er en slitsom prosess basert på en syklus av resultat og hypoteser (som kan forklare resultatet). Det gjelder å forstå prosessene som ligger bak noe, og ikke bare symptomer (som høyt kolesterol). Mange med lavt kolesterol får hjertekarssykdom, og likefullt mange får mange høyt kolesterol aldri hjertekarssykdommer.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 20:55   #21
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Men det var vel kanskje ikke kolestrolet som var synderen, selv om samtlige hadde det??

Her er du nok inne på noe.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 21:49   #22
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.


Ja og faren til mannen min døde i en alder av 47 år. Da skulle han egentlig ta en trippel bypas, men utsatte dette pga han drev eget firma og de bodde i Australia. Han var tynn som en strek, men hadde høyt kolestrol og høyt blodtrykk...

Så vi har hatt vår skjerv med åreforkalkning og hjerteinfarkt i familien hvor samtlige har hatt høyt kolestrol og åreforkalkning.

INGEN jeg kjenner har fått hjerteinfarkt eller tette årer når de har normal kolestrol og normalt blodtrykk.

Synes i grunnen det er fakta nok..når folk rundt deg dør nettopp som følge av høyt kolestrol.

Men det var vel kanskje ikke kolestrolet som var synderen, selv om samtlige hadde det??

Nei, det er ikke kolesterolet som er synderen.
Her må jeg være litt freidig, og si at du nesten må sette deg litt inn i hva kolesterol faktisk er. Jeg ber deg - vær så snill å les det jeg skriver under, kanskje det gir en bedre forståelse. Ta deg tiden selv om det er et langt innlegg, men dette er jo selve årsaken til at man spiser lavkarbo! Dette er kjempevanskelig, til og med gode fagfolk sliter med definisjonene her.

Kolesterol er et eget stoff. Det er en essensiell del av koblingene mellom nerveceller, som nesten utelukkende er bygget opp av kolesterol. Kolesterol inngår i alle cellevegger til nesten alle celler i kroppen, og gjør at cellen kan oppretteholde sin struktur. Kolesterol er også forløper til kjønnshormoner, til vitamin D, viktig del av gallevæske, og viktig for kroppen at produksjonen styres ekstremt nøye, og ditt inntak av kolesterol i mat påvirker ikke kolesterolet du måler hos legen.

Det er derimot ingen som bryr seg om selve stoffet kolesterol. Det man måler når man måler "kolesterol" hos legen er egentlig Lipoproteiner. Lipoproteiner har som oppgave å frakte fett og kolesterol rundt i kroppen. Lipoproteiner har ulike navn: HDL blir kalt det gode kolesterolet, (husk - det er ikke selve stoffet kolesterol, men et lipoprotein). LDL blir kalt det dårlige kolesterolet. VLDL blir vanligvis kalt Triglyserider. Det finnes også andre typer.

Ingenting setter seg fast på blodårene av seg selv - dette er noe fagfolk har overforenklet for å gjøre kunnskapen forståelig for oss dødelige.

Dette er det som egentlig skjer:

For at du skal få åreforkalkning, må det først skje en skade i blodårene
. Når det skjer en skade, må kroppen reparere den. Dette skjer hele tiden i hele kroppen og er ikke farlig, dette klarer kroppen å fikse selv. (minner mye om når vi får skrubbsår på kneet). Med en gang det skjer en skade dekker kroppen over skaden med en hinne av celler, og reperasjonen fortsetter godt beskyttet innenfor dette. Ingenting ligger åpent ut mot blodet. I denne reperasjonen inngår masse forskjellige stoffer, og lipoproteiner inngår i dette (feilaktig kalt kolesterol).

En åreforkalkning er en reperasjon som har gått ut av kontroll! Ofte på grunn av gjentatt skade på samme sted, eller at Lipoproteiner har blitt modifisert og gjør reperasjonen vanskeligere. Den vanligste årsaken til et hjerteattak eller slag, er at en åreforkalkning revner, og sårskorpen løsner, blir fraktet med blodet og til slutt tetter en blodåre. Karbohydrater modifiserer lipoproteiner i negativ retning, og gjør reperasjonsprosessen vanskeligere. Fett påvirker lipoproteiner i posetiv retning!

Alle mennesker får åreforkalkning på samme sted - i arteriene. I venene blir det ikke åreforkalkning - men de frakter like mye Lipoproteiner (det du måler hos legen) som arteriene. Forskjellen på arterier og vener, er først og fremst at blodtrykket er mye høyere i arteriene. Et høyt blodtrykk kan i seg selv skade blodårene. Den faktoren som påvirker blodtrykket ditt mest er insulin! Insulin blir som kjent skilt ut når vi spiser mye KH, eller vi injiserer det hvis vi har Diabetes. Det er flere ting som kan skade blodårene: F.eks. røyking, oksidasjon, glykolisering og dårlig evne til å løse opp blodpropper (derfor får vi antikoagulerende medisin ved blodpropp, for å løse opp de sårskorpene jeg snakket om). Karbohydrater påvirker altså disse årsakene til skader i blodårene i negativ retning.

Liporoteiner(kolesterol) kan gi en indikasjon på om noe er galt i kroppen - men det er aldri lipoproteinet (kolesterol) som er årsaken til problemene.

Det er ingen sammenheng mellom kolesterolnivå og åreforkalkning. NoeN dør av hjerteattak med lavt kolesterol, og noen dør med høyt. Noen er tjukke, noen er tynne. Det er hva som er på innsiden av kroppen som betyr noe.

Leger kan faktisk lite om dette. Legene har lite om dette i utdannelsen sin, for man kan ikke fordype seg i alle felt man skal gjennom i et legestudium. Som Chunky sier er dette kunnskap som først nå har begynt å bli en akseptert del av fysiologien, men en allmennlege vil ikke nødvendigvis fordype seg i dette, fordi det er mer beregnet til en spesialistutdannelse. Leger er bare mennesker.

Ja, desverre er det sånn at man kan finne forskningsrapporter på det meste. Men det betyr ikke at du kan avfeie vitenskapen. Uten vitenskap hadde vi ikke kjent til kolesterol, lipoproteiner, hadde ikke hatt behandling for en eneste sykdom, ikke fått bedøvelse hos tannlegen, ikke kjørt bil til jobben. Det finnes mange forskere som ikke korrupte, og har som mål å kun finne sannheten. La ikke de råtne eplene ødelegge hele eplekaka!

Vi har alle personlig erfaringer, men vi må ALDRI trekke konklusjoner om verden ut fra disse alene. Vi er nødt til å ha mest mulig nøytrale metoder for å finne ut alle de spørsmålene vi har i samfunnene våre. Uten vitenskapen har vi ikke sjans til å løse alle problemene vi mennesker lager for oss selv!


*piuh*

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 21:57   #23
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol


Vi hadde om det der på sykepleierhøgskolen (jeg tok et halvt år med anatomi der). Og det er riktig som du sier at det blir skader i blodårene som kolestrolet reparerer...MEN vi lærte også at pga disse reparasjonene..og mer reparasjoner så blir det utposninger i årene (som du skriver om) når disse løsner kan det føre til blodpropp, men de kan også blir så tykke at det hindrer blodgjennomstrømning (derfor man tar bypas operasjoner) for å "lette" på trykket.

Men hva som er årsaken til disse skadene rår det vel uenighet om?

Jeg sier ikke at jeg har løsningen på noe, men å si at høyt kolestrol nærmest er sunt blir vel å ta i!

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 22:35   #24
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.



Men hva som er årsaken til disse skadene rår det vel uenighet om?

Jeg sier ikke at jeg har løsningen på noe, men å si at høyt kolestrol nærmest er sunt blir vel å ta i!

Som sykepleier er du sikkert vant til å måtte justere arbeidet ditt etterhvert som ny kunnskap om ulike sykdommer kommer fram. Heldigvis(?) går verden fremover hele tiden, ellers hadde vi fremdeles brukt Buffalosko (grøss).

Uenighetene rundt HKS dreier seg desverre mest om personlig prestisje for etablerte forskere og leger, økonomiske interesser fra legemiddelindustrien og uvilje til å akseptere ny kunnskap.

Den gamle forskningen var ikke god nok, og mange av dagens fagfolk ønsker ikke å gå i de samme fellene som for 60 år siden. På den tiden brukte man rene befolkningsstudier som grunnlag for anbefalinger. Men når man virkelig tar problemene inn i strenge kontrollerte studier, har man oppdaget skremmende feiltolkninger:
Eks: En kjempestor studie ble i fjor stoppet. Man ønsket å forebygge HKS hos diabetikere gjennom å teste ulike mengder insulindoser. Istedet for å blir bedre, begynte forsøkspersonene å dø mer av HKS! Det samme skjedde da man ville teste ut langtidseffektene av hormontilskudd mot overgangsplager hos kvinner i overgangsalderen, noe som har blitt anbefalt i en årrekke både i USA og Norge. Noen år inn i studien måtte de avbryte fordi kvinnene som tok hormontilskud fikk alarmerende mer HKS, brystkreft, slag og demens! Tenk at man tar sjanser med andre menneskers liv heller enn å revurdere sitt eget standpunkt!

Denne nye kunnskapen om kolesterol er derfor gjennomtestet og blitt kjørt gjennom "kjøttkverna" for virkelig å være sikre på hva man anbefaler. Som vanlig er Norge litt sent ute med å akseptere ny kunnskap, og myndigheter generelt er naturlig nok alltid sist med å godkjenne nye helseråd.

Gamle mennesker med høyt kolesterol lever faktisk lenger enn gamle mennesker med lavt kolesterol. Lavt kolesterol innebærer høy risiko for andre sykdommer som f.eks kreft og hjerneblødning.

Jeg skjønner kjempegodt at det er vanskelig å akseptere når det er stikk motsatt av det vi alltid har lært - men det er nettopp derfor det er så viktig! Helserådene vi får gjør oss sykere enn vi trenger å være!

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 23:08   #25
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Det kommer også frem statistikk på statiners virkning på redusert dødelighet om dagen. Statistikken viser at dødeligheten går ned noe slikt som 2%, dvs at 2 av 100 flere overlever i den perioden man har målt.

Man tror at grunnen til dette IKKE er statiners reduksjon av kolesterolet, men at statiner har en betennelsesdempende effekt og derved redder 2% grunnet noe annet enn kolesterolet.

Insulin og blodsukker er betennelsesøkende ! I mine øyne er statiner idag for de fleste kun en medisin med over tid alvorlige bivirkninger på nyrefunksjon (bla annet), uten virkning på det de er designet til.

Kolesterol skal ha et naturlig nivå i kroppen. Kroppen regulerer dette selv og dersom man har høye verdier er det nok en grunn til det. Kolesterolet er ikke grunnen til HKS, men kanskje en annen bakenforliggende årsak er grunnen ?! Da hjelper det lite å ta bort et stoff som hjelper oss å overleve uten å ta bort årsaken til dårlig helse.

Er det rart at medisinen ikke virker ? Medisiner tar oftest bort symptomer, ikke årsak. Det er årsak vi vil ha bort.

Vi med normale kolesterolnivå som ikke har arvelig høyt kolesterol klarer oss fint med kosthold som medisin. De med arvelig skal etter min mening være enda mer påpasselige med kostholdet for å unngå at kolesterolet harskner i kroppen...

Meget bra innlegg i tråden !

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dr. Torkil, ketolysekur og høyt kolesterol (arvelig) hvordan vil det evt gå? Icerus Ketolysekuren 6 04-05-08 13:47
Kolesterol tulla Fysisk og mental helse 18 29-04-08 19:05
Kolesterol på ketolysekur turbokano Ketolysekuren 3 23-04-08 11:48
Kolesterol? geysirland Ketolysekuren 2 22-08-07 08:37
Kolesterol luringen Lavkarbo generelt 16 11-02-05 12:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no