Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier

Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-09, 10:18   #1
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Jeg er sååå utrolig sur!

Ny veiedag og OPP 600gram igjen!

Denne gangen har jeg gått fra 75kg til 71kg til 73kg til 71kg igjen og igjen. Endelig så det ut til å løsne, og vekta gikk ned til 69,8kg. I dag er den nok en gang på 70,4kg.

Jeg gidder ikke dette mer! Jeg gjør INGENTING feil, men alikevel går det bare ikke!

Jeg har ikke tålmodighet til å fortsette. Så jeg må bare prøve noe annet. Kanskje Lindberg? Gi det en mnd å se om det funker....

Hvis ikke, så får jeg bare være tjukk og dvask og slapp... Også kan jeg spise en lanpanne brownies hver dag resten av livet. Det fuker jo ikke å kutte det ut uansett....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:22   #2
going down
Medlem
 
going down sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 81
going down er ny på veien

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Jeg har gått på ketolysekuren siden midten av august i fjor, men har ikke gått noe ned de to siste månedene. Har trøstet meg lenge med at det kan være et "platå", men nå begynner jeg også å bli utålmodig

Har følt meg litt oppblåst de siste ukene, og vet ikke hva jeg gjør galt/annerledes enn i starten. Kanskje kroppen vil ha en pause? Men jeg trives utrolig godt med maten på denne kuren og føler jeg kan spise slik resten av livet

__________________

-14kg aug08-feb09 Gravid 2009 -10kg juli10-okt10
Etter innslag av høykarbo i desember går jeg nå inn i det nye året med ny giv Ketogen kost er det beste for kroppen min!!!
going down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:31   #3
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Opprinnelig lagt inn av going down, her.

Jeg har gått på ketolysekuren siden midten av august i fjor, men har ikke gått noe ned de to siste månedene. Har trøstet meg lenge med at det kan være et "platå", men nå begynner jeg også å bli utålmodig

Har følt meg litt oppblåst de siste ukene, og vet ikke hva jeg gjør galt/annerledes enn i starten. Kanskje kroppen vil ha en pause? Men jeg trives utrolig godt med maten på denne kuren og føler jeg kan spise slik resten av livet


Jeg trives egentlig med maten jeg også. Det eneste aberet er at det tar lenger tid å lage denne maten enn annen "vanlig" mat. Med 4 barn og to fulle jobber er det ikke alltid greit å få tiden til å strekke til. Men jeg har klart det. Rett og slett fordi jeg har gått inn for det, og bestemt meg for at dette skal jeg klare. Men når jeg da ikke får en dritt igjen for all "forsakelsen", så blir jeg såååå sur....

Jeg har fulgt Lindberg kosthold før også, og det trivdes jeg veldig godt med. Husker ikke helt om jeg gikk ned på Lindberg. Jeg tror nemlig jeg fulgte Lindberg som et vedvarende kosthold da jeg var ferdig slanket sist. Da hadde jeg gått ned fra 86 til 59, og trengte ikke akkurat å miste noen flere gram...

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 15:41   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Dette er en helt naturlig og vanlig vekt "fluktuering" Elian !
Og å gi opp på grunn av den vil være utrolig dumt gjort. Vekttap er ikke en lineær affære. Det GÅR opp og ned. Da jeg tok utskrift av min vektnedgangskurve fra Fitday en gang så den ut som et fjellmassiv, masse sikksakk !!

Kroppen stopper opp og venter, den samler vann og den slipper vann. Alt går i faser. Det kan også være hormonelle årsaker. Og som andre har sagt her, det er snittet du må se på - ikke dag for dag og uke for uke.

Ikke få panikk og ikke endre på noe. Med mindre du lager og/eller spiser en masse lavkarbo godteri..... Det kan med fordel kuttes ut om vekta skaper seg. Men du vet best selv hva din kropp tåler !

Og husk: Stresser du stanser det også opp !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 17:51   #5
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Ja, det var det Nille sier som slo meg også. Det likner veldig på det jeg har opplevd på veien nedover. To skritt frem og ett tilbake, men til syvende og sisst har det gått fremover. Tvi, tvi.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 17:57   #6
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Opprinnelig lagt inn av elian, her.


fra 75kg til 71kg til 73kg til 71kg igjen og igjen. Endelig så det ut til å løsne, og vekta gikk ned til 69,8kg. I dag er den nok en gang på 70,4kg.

Da går det jo nedover!! før varierete det fra 71-73, nå fra 69-70,5! Ikke gale det!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 19:04   #7
meksiko
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: telemark
Innlegg: 67
meksiko er på en erverdig vei

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Opprinnelig lagt inn av going down, her.

Jeg har gått på ketolysekuren siden midten av august i fjor, men har ikke gått noe ned de to siste månedene. Har trøstet meg lenge med at det kan være et "platå", men nå begynner jeg også å bli utålmodig

Har følt meg litt oppblåst de siste ukene, og vet ikke hva jeg gjør galt/annerledes enn i starten. Kanskje kroppen vil ha en pause? Men jeg trives utrolig godt med maten på denne kuren og føler jeg kan spise slik resten av livet

hei
ikke gi opp,og ikkke vær så fokusert på at du nå ikke går ned,så kommer d av seg selv tenker jeg. Stress er negativt i forhold til vekt. fokuser heller på et du spiser riktig. hvordan er d med trening? vil anbefale deg å få til litt av det hver dag. D kan sette fart på din forbrenning nå.
Masse lykke til,stå på.
mvh meksiko.

meksiko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 08:45   #8
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Dette er en helt naturlig og vanlig vekt "fluktuering" Elian !
Og å gi opp på grunn av den vil være utrolig dumt gjort. Vekttap er ikke en lineær affære. Det GÅR opp og ned. Da jeg tok utskrift av min vektnedgangskurve fra Fitday en gang så den ut som et fjellmassiv, masse sikksakk !!

Kroppen stopper opp og venter, den samler vann og den slipper vann. Alt går i faser. Det kan også være hormonelle årsaker. Og som andre har sagt her, det er snittet du må se på - ikke dag for dag og uke for uke.

Ikke få panikk og ikke endre på noe. Med mindre du lager og/eller spiser en masse lavkarbo godteri..... Det kan med fordel kuttes ut om vekta skaper seg. Men du vet best selv hva din kropp tåler !

Og husk: Stresser du stanser det også opp !


Jeg klarer bare ikke å godta det... Forrige gang fulgte jeg ikke boka en gang, men raste ned i vekt. Denne gangen er jeg kjempestreng!

Jeg spiser ikke sukkerfritt heller. Gjorde det en periode, men slutta for 3-4 uker siden. Eneste jeg tar er evnt et par sukketer i te/kaffe..

Jeg har lest den gamle journalen min fra -04 Og se der at jeg faktisk gikk mest ned når jeg spiste Lindbergbrød og frukt med CC 1-2 ganger om dagen.... Lurer på om det er det jeg burde gjøre nå også...

En annen ting jeg har begynt å tenke på er om den trege vektnedgangen kan ha noe å gjøre med at jeg nå bruker Depo Provera? (p-sprøyte...) Har aldri gjort det før. Begynte i 02/08.....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 10:44   #9
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Ikke umulig det med p-sprøyten. Jeg måtte slutte med hrmonbehandling før det løsnet.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 14:31   #10
Happy H
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 77
Happy H er på en erverdig vei

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Forstår kjempe godt frustrasjonen din. føles ganske håpløst når du gjør alt riktig, ikkje har noe utskeielser og alikevell ikkje får de resultatene du ønsker..
MEN, ikkje gi opp..du har vert kjempe flink til no, og komme nok til å angre om du gir opp.. la kroppen få litt mer tid
du kan jo evt prøve en litt mer lindberg vri. eg syns hvertfall d e litt lettere å leve med enn ketolyse.
Masse lykke til videre, dette klarer du!!!og snart har du nådd målet ditt...
heier på deg

__________________




Happy H er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 17:05   #11
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!


TUSEN TAKK for i går Elian..koselig å snakke med deg

Tror helt sikkert der er hormonene sin feil Når det er ute av kroppen løsner det. Kanskje leve "generell" lavkarbo til hormonene er stabile??

Skjønner du er fortvila... Men om få uker kan det jo løsne. Ha en fin kveld søta

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 21:37   #12
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.


TUSEN TAKK for i går Elian..koselig å snakke med deg

Tror helt sikkert der er hormonene sin feil Når det er ute av kroppen løsner det. Kanskje leve "generell" lavkarbo til hormonene er stabile??

Skjønner du er fortvila... Men om få uker kan det jo løsne. Ha en fin kveld søta


Har satt igang med Lindberg denne uka. Må bare ha en pause, som du sier til hormonene er ute av kroppen...

Jeg har forresten bestilt time nå til fredag for å ta opp det vi snakket om. Gru/gleder meg....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 21:42   #13
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

har det nøyaktig som deg og jeg føler jeg stanger hodet i en vegg! grr. derfor har jeg nå melkefri uke så får vi se om det hjelper, men nå sliter jeg jo litt med å få i meg nok fett da. sukk og stønn. savner fløte, ost og rømme.

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 21:44   #14
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Opprinnelig lagt inn av fjanni, her.

har det nøyaktig som deg og jeg føler jeg stanger hodet i en vegg! grr. derfor har jeg nå melkefri uke så får vi se om det hjelper, men nå sliter jeg jo litt med å få i meg nok fett da. sukk og stønn. savner fløte, ost og rømme.

Uff, du får fråtse i avocado og olivenolje da?

Ikke lett å få i seg fett uten meieriprodukter, nei....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 23:47   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

Forrige gang fulgte jeg ikke boka en gang, men raste ned i vekt. Denne gangen er jeg kjempestreng!

Det kan faktisk være at noe av forklaringen ligger nettopp der. Kroppen har vært med på dette før, og lært hva det går ut på. Og den ønsker ikke å la seg "lure" en gang til. Den vil jo kjempe for å beholde de ekstra kiloene den anser som beskyttelse til dårlige tider...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 01:05   #16
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Opprinnelig lagt inn av elian, her.


En annen ting jeg har begynt å tenke på er om den trege vektnedgangen kan ha noe å gjøre med at jeg nå bruker Depo Provera? (p-sprøyte...) Har aldri gjort det før. Begynte i 02/08.....

Jeg brukte også p-sprøyten i noen år, men merket ikke noe særskilt på vekten. Jeg kjenner folk som har gått opp i vekt når de begynte med p-sprøyten, og for noen var det bare at kroppen samlet vann, for resten var det at de begynte å spise mer -fordi de hadde forventninger om å gå opp i vekt .
Om p-sprøyten kan være årsaken til din manglende nedgang i vekt?? Kanskje.... Men nå var jo din vektoppgang temmelig liten i forhold til den oppgangen de jeg kjenner hadde - der var det snakk om flere kilo i løpet av relativ kort tid.
Jeg tror jeg ville gitt kostholdet noen uker til og sett hvordan det går.

Lykke til, uansett!

PS: Takk for tipset om å ha most banan i bolledeigen til barna!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 22:34   #17
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!

Nå er jeg spent på vekta i morgen!

Har spist Lindberg'ish siden søndag....

Regner absolutt ikke med å ha gått ned, kanskje heller litt OPP... Men drømmer om at jeg står på samme sted som forrige uke...

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 19:06   #18
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Nå tror jeg faktisk ikke jeg orker mer!


Åssen gikk det?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Man tåler faktisk ikke så mye alkohol AltforStor Ketolysekuren 10 21-08-07 09:40
Jenta mi nekter å legge seg, jeg orker snart ikke mer!!! Iset Generell diskusjon 71 06-12-05 13:14
Fase 1 - orker ikke mat cococococat Fase I 26 27-10-04 19:34
Orker ikke mer. Marit Generell diskusjon 14 17-05-04 00:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no