Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

"Klikker" fortsatt på karbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-11, 21:26   #1
Tindre
Juniormedlem
 
Tindre sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 16
Tindre er på en erverdig vei
Question

"Klikker" fortsatt på karbo

Mitt første innlegg
Som tittelen sier: jeg klikker fortsatt på karber...dvs det helv..... brødet, som jeg må ha i hus pga barnet mitt.
Jeg "holder ut" i ca 2 uker og så.... kan det skje ett eller annet som følelsesmessig får meg ned i kjelleren, og vips så står jeg der med noe karbo.holdig i hånda og inn i munnen... Ikke godteri og sjokolade, men det som er tilgjegelig i huset.
Jeg blir så forbannet på megselv pga dette.
Som om jeg bare MÅ ha det for å regulere følelsene.
Noen som også har det slik, samt noen råd om hvordan unngå?
Takker.

Tindre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:37   #2
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo....

Dette er sikkert ikke det lureste svaret, men det som funket for meg var å lage meg noe som var lov å spise som jeg spiste når "trangen" kom. Det gikk over etter et par mnd.

Jeg lagde sjokolade fromasj, andre fromasjer (brukte sukkerfri jello og krem), hadde det virkelig hastet tror jeg at jeg ville ha rørt sammen en sjokolade kake i en kopp. Det tar tre minutter inkludert to minutter steking i mikroen. Jeg brukte også riskrem (cottage cheese rørt med pisket krem og litt fun light saft til saus). Pisket krem med frosne bær var også kjekt å ha.

Heldigvis så ga den trangen seg etterhvert selvom den innimellom smeller til

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:40   #3
Tindre
Juniormedlem
 
Tindre sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 16
Tindre er på en erverdig vei

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo....

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Dette er sikkert ikke det lureste svaret, men det som funket for meg var å lage meg noe som var lov å spise som jeg spiste når "trangen" kom. Det gikk over etter et par mnd.

Jeg lagde sjokolade fromasj, andre fromasjer (brukte sukkerfri jello og krem), hadde det virkelig hastet tror jeg at jeg ville ha rørt sammen en sjokolade kake i en kopp. Det tar tre minutter inkludert to minutter steking i mikroen. Jeg brukte også riskrem (cottage cheese rørt med pisket krem og litt fun light saft til saus). Pisket krem med frosne bær var også kjekt å ha.

Heldigvis så ga den trangen seg etterhvert selvom den innimellom smeller til

Kan jeg spørre deg hvordan du lager den sjokoladefromasjen??
Og sjokokaken???

Tindre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:46   #4
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo....

Jeg lager meg regler jeg, om jeg skal ha en bit mørk sjokolade f eks, noe jeg kan tillate meg en gang iblant, så skal jeg sitte godt til rette, kanskje nyte med en god kopp te, for da er det enda bedre, og mine plikter skal være unnagjorte.

Mange klager på at maten ikke er tilgjengelig fort nok, det er ikke bare å gripe fatt i en skive med pålegg f eks. lavkarbo krever litt ekstra liksom. Men, jeg tror egentlig det er bra, for man skal ikke kaste i seg mat, det skal ligge litt arbeid bak.

Det høres ut som om du må gå litt i terapi med deg selv, om du krever karber når det skjer noe følelsemessig med deg. Mat er ikke svaret. Mat skal man ha når man er sulten- tenk litt på det. Selv fokuserer jeg på å få i meg mye fett, for da vet jeg at jeg holder meg mett lenge. Så går jeg å kjenner på om jeg faktisk er sulten, eller bare kjeder meg og vil knaske på noe. Ofte kjeder jeg meg, og da hiver jeg meg over husarbeidet, ryddet, eller så scrapper jeg eller driver med digital tegning. Finn en hobby som kan erstate maten. Ofte glemmer jeg at jeg hadde lyst på noe, og så kan jeg heller tenke på noe annet.

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:58   #5
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo....

Prøv å tenk tilbake hva du følte rett før du måtte ha noe. Kanskje det er den samme vanskelige følelsen som går igjen? Kan det være fortvilelse? Jeg har hatt det sånn og det ordet fortvilelse fant jeg ikke før etter mange år. Men det var det jeg var; usikker, utålmodig og fortvila. Når jeg blir sånn stressa nå, så lar jeg meg selv bare "bli vill". Tillater enhver følelse å komme frem og skriker om jeg føler for det. Gir meg selv masse space til å grine, hate, rase,ja, what ever egentlig.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:38   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo....

Opprinnelig lagt inn av Tindre, her.

Kan jeg spørre deg hvordan du lager den sjokoladefromasjen??
Og sjokokaken???

Sjokoladekake på 3 minutter

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 08:11   #7
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo

Se der ja, der fikk du mer de "riktige" svarene som du kanskje var ute etter

Jeg har funnet begge oppskriftene her inne:

Sjokoladefromasj mulig det var Nannahs

5 pl gelatin (legges i litt vann i fem min, klem ut vannet, legges i en liten kjele og smeltes på lav varme)

3 egg og 3 ss sukrin, piskes til eggedosis

3 dl fløte, 2ss sukrin og 2 ss kakao piskes til krem.

Alt blandes forsiktig sammen og settes til kjøling. Jeg bruker ikke så mye sukrin, kanskje halvparten for jeg trenger ikke mer. Lagde denne bare i starten, trenger ikke den nå

Tror det var pr 100 gram 250 kcal og 2,3 karber

Den sjokolade kaka som jeg tenkte på var Cup Cake (Tror kanskje den het noe annet her på forumet, klarer plutselig ikke å finne den igjen så jeg finner ikke ut hvem sin oppskrift det er, men den er ganske nylig lagt ut)

1 egg
4ss kremfløte
2 ss smør (eller raps olje)
1-3 ss sukrin
1-2 ss kakao
2 ss malte mandler/mandelmel

Visp sammen egg, fløte og smør med gaffel (Jeg gjør det rett oppi koppen jeg skal bruke, bruker en stor vid te kopp). Rør inn reste og kjøres i mikroen på 2 min på høyeste effekt. (Min ovn 900). Spises rett fra koppen, gjerne med krem/rømme/creme fraiche og noen bær.

Ellers så spiste jeg en del av Gerds rømmegrøt de dagene jeg kjente meg sugen på karbohydrater.

Utfordringen for meg er å ikke spise når jeg ikke er sulten, det er ikke alltid like lett, blir gjerne fysen utpå kvelden

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 17:34   #8
Tindre
Juniormedlem
 
Tindre sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 16
Tindre er på en erverdig vei

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo....

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Prøv å tenk tilbake hva du følte rett før du måtte ha noe. Kanskje det er den samme vanskelige følelsen som går igjen? Kan det være fortvilelse? Jeg har hatt det sånn og det ordet fortvilelse fant jeg ikke før etter mange år. Men det var det jeg var; usikker, utålmodig og fortvila. Når jeg blir sånn stressa nå, så lar jeg meg selv bare "bli vill". Tillater enhver følelse å komme frem og skriker om jeg føler for det. Gir meg selv masse space til å grine, hate, rase,ja, what ever egentlig.

ada-emilie og mellon:
Ja, det ligger der....
Takk for oppskrifter echo og kitt!

Tindre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 18:38   #9
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo

Dette gjorde jeg og.. I maaaange år, men jeg klarte å snu tanken over på noe annet. Nå kan jeg f.eks ta frem rockeringen min når jeg er frustrert, eller lage meg noe sunt snacks..

Hvis jeg skal skeie ut, så er det planlagt. Det som er så bra med det er at jeg som regel ikke spiser noe mye når jeg skeier ut, for jeg er bevisst på at jeg skal tilbake til vanlig kost igjen dagen etterpå

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 19:18   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo

Jeg sluttet å miste kontrollen over spising da jeg begynte med yoga. Jeg hadde bare gjort det litt hjemme, og så en dag jeg var fortvilet og ville løpe og hente mat i butikken for å roe meg var det en tanke som slo ned i meg: sett deg med korslagte ben og bare sitt der. Jeg gjorde det og var rolig på et blunk. Helt uten kalorier Etter det har jeg aldri hatt matkick. Jeg finner heller tilbake til meg selv ved å innhente meg selv istedetfor å løpe ut og finne noe som skal gi ro. Roen er inni, og kun der.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 20:43   #11
Tindre
Juniormedlem
 
Tindre sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 16
Tindre er på en erverdig vei

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo

Jeg har nok et stort "følelsesmessig hull" et sted, som burde fylles med noe helt annet enn mat...

Tindre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 22:10   #12
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Klikker" fortsatt på karbo

Opprinnelig lagt inn av Tindre, her.

Jeg har nok et stort "følelsesmessig hull" et sted, som burde fylles med noe helt annet enn mat...

Kjenner til det. Jeg fikk det oppfylt da jeg fant Gud,jeg. Han gir livet mening og fylde.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
"Spiser du for lite karbo får du ikke drømmekroppen" Hillelille Lavkarbo generelt 16 31-07-09 09:31
Ingen "retning", hvilken fordeling av karbo/protein/fett? FakeSmile Lavkarbo generelt 1 02-05-09 00:27
Noen som fortsatt sier "søta" bror? Adriane Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 10-02-09 22:52
Hva er "verst"? For lite fett, eller for mye karbo? hansola Spørsmål og svar 9 30-04-08 23:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no