Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Når man mister muskler

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-11, 21:47   #1
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Når man mister muskler

Ei jeg kjenner veide 100 kg da hun startet på ED i oktober. Nå er hun 20 kilo letter - har virkelig vært flink - men det viser seg at 6 av disse er muskler!
da hun startet hadde hun hele 16 kg muskler, nå er hun nede i 10 kg.
Hva kan dette komme av?
Er det for lite proteiner?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 22:12   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Når man mister muskler

For lite kalorier så kroppen har spist både fett og muskler? : gjetter :

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 22:18   #3
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Når man mister muskler

Ja kanskje det Georgine. På ED så spiser man jo også lite kalorier. Og resten er jo nedgang i fett
Hun har lagt om nå og går visst for LCHF så kanskje det bedrer seg.
Hun får tett oppfølging av lege, så jeg er ikke bekymret. Men bare lurte.
Jeg har bare gått ned 2 kg i muskler, fra 14 til 12 kg.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 05:27   #4
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Når man mister muskler

Det er vel kanskje og naturlig at man ikke trenger fullt så mye muskler når man er 20 kg lettere?

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 09:30   #5
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Når man mister muskler

Å miste muskelmasse når man slanker seg har flere årsaker. (uansett type slankemåte) En av grunnene kan være for lavt inntak av proteiner. For overvektige (jeg mener da de som skal ned over 10-15 kilo) er det veldig vanlig at man taper noe muskelmasse underveis, men ved oppfølging av lege skal jo dette følges opp spesielt.

Licota sier noe som er ganske riktig; en overvektig har ofte "naturlig" høyere muskelmasse enn en normalvektig (likt aktivitetsnivå) fordi det kreves en del av kroppen å flytte rundt på alle disse ekstra kiloene. Det som imidlertid mange glemmer i kampens hete er at for å opprettholde muskelmassen trengs ikke bare å sørge for nok proteiner. Det kreves også at musklene BRUKES. Og der kommer systematisk styrketrening inn i bildet.
Det er vanskelig og krever hardt arbeid og ekstra fokus å opprettholde muskelmassen ved slanking, og ved bruk av ED er det gjerne ekstra vanskelig. For de som er kjent med disse bioimpedansevektene som brukes hos lege og på treningssenter, så er det også viktig å huske at endring i "vannstand" i kroppen gir store utslag på målingene/papirstrimmelen som kommer ut av maskinen - men at endringene i kroppen faktisk ikke er så store. Vann klusser med tallene - og er som vi "alle" vet; roten til alt ondt.

En litt "morsom" historie fra den gang jeg holdt kurs: På første kurskveld satte jeg opp en premie - som en slags gulrot - til de som ved kursets slutt hadde klart å opprettholde eller øke muskelmassen. ALLE lo rått og regnet med at jeg fikk en STOR utgiftspost ved kursslutt....

Jeg holdt ganske så mange kurs i løpet av de årene jeg holdt på, men delte bare ut EN premie.....

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:12   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Når man mister muskler

Takk for utfyllende svar Fedonisten!
Og Licota, men trenger mindre muskler med 20 kilo mindre, men 10 kg muskler er ikke så mye egentlig. Selv har jeg 12, og legen stresser meg litt med at jeg bør prøve å komme meg opp ca en kg
Hun har begynt å trene styrke nå, så blir spennende å se framover.
Også spennende siden hun har begynt med LCHF.
Men jeg tror du er inne på noe vesentlig ja Fedonisten, at det er styrketrening som må til, og at det er viktig. Kjedelig men viktig.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mister muskler? Sol-Angelica Fysisk og mental helse 7 15-03-11 14:21
Omvendt tap av muskler SunnhetMedSirrup Spis deg ned i vekt med Skaldeman 21 26-04-10 22:15
Muskler, egg og hender! Val Ketolysekuren 3 11-03-10 11:54
Muskler, muskler, muskler ... hvor mye kan det egentlig bli? SunnhetMedSirrup Spørsmål og svar 8 16-10-09 08:11
Muskler - hvordan? indi Trening 31 10-03-08 21:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no