Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

And eller kylling med vanilje ala La Rèunion

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-06, 21:09   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

And eller kylling med vanilje ala La Rèunion

Fra Viestad i Dagbladet har jeg stjålet denne og gjort den litt mer lavkarbo vennlig:

Sitat:


Vanilje er et fantastisk krydder også i saltmat, og den får en ganske ulik karakter avhengig av hva slags sammenheng du bruker den i. På La Réunion bruker man vanilje sammen med kylling, and, svin eller fisk, i tillegg til alle de opplagte dessertvariantene, og smaken blir en helt annen avhengig av om den dukker opp sammen med and i en rik rett, som denne, eller med kylling.

Oppskriften er mer eller mindre den samme - jeg ville hatt mindre andre krydder til kylling. Hva slags karripulver du bruker bestemmer mye av smaken - jeg bruker ofte vanlig norsk karripulver (med k) som inneholder mye gurkemeie og lite chili, det er omtrent det de bruker på La Réunion.



Server med ris til de som spiser det - tilsatt litt gurkemeie og noen rosiner.
Eller med jukseris eller blomkål mos og brokkoli til oss sunne !

Nok til 4

4 andelår, eller 4 kyllinglår (eller bryst)
1 vaniljestang, delt i 2 på langs
1 ts karripulver
2-3 ss smør eller palmeolje, eller Cocosa
Ev 2-3 tomater, hakket
1 nellikspiker
1 løk, hakket

Gni anda inn med frøene fra vaniljestanga, karripulver og salt. Del vaniljestanga i mindre biter. Varm smør. Stek anda i smør ved middels høy varme i 15 minutter. Skru ned varmen og ha i resten av ingrediensene. Sett på lokk og stek videre i en halvtimes tid, eller i stekeovnen ved 150 grader i 45 minutter.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 21:23   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: And eller kylling med vanilje ala La Rèunion

Denne så god ut...og smart med vaniljestang som krydder. Både svin og høns smaker godt med litt søtsmak
Takk!

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 16:41   #3
mke1980
Nytt Medlem
 
mke1980 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: Århus, Danmark
Alder: 43
Innlegg: 4
mke1980 er ny på veien

Sv: And eller kylling med vanilje ala La Rèunion

Opprinnelig lagt inn av Nille


Eller med jukseris eller blomkål mos og brokkoli til oss sunne !

Hva er jukseris?

__________________


mke1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkinsinspirert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 16:43   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: And eller kylling med vanilje ala La Rèunion

Opprinnelig lagt inn av mke1980

Hva er jukseris?

Grovrevet blomkål stekt i mikroen med smør, det ligner på ris.

Grovriv et RÅTT blokmkålhode så det ligner på riskorn (passer vel til 4-5 personer), legg en klatt smør i en mikrosikker form. Mikre det i 7-10 minutter. Smak og kjenn om den er ferdig. Kjempegodt. Du kan bruke denne som ris, jeg serverer den ofte til kylling tandoori feks.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 17:18   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: And eller kylling med vanilje ala La Rèunion

Opprinnelig lagt inn av mke1980

Hva er jukseris?

Her er en oppskrift på jukserius som er et alternativ for de som ikke har mikro !

1 blomkålhode
2-3 ss meierismør
1 fedd hvitløk - småhakket
1 ts (+) Maldone salt (eller havsalt) + nykvernet pepper (etter smak)
2 vårløk - kuttet opp i biter på skrå

Først rev jeg blomkålen på råkost jern grov side.
Smeltet smøret i en stor steke panne. Surret hvitløken en liten stund. Hadde oppi den revne blomkålen, kvernet pepper og salt. Stekte dette på middels varme i 7-8 minutter.
Blandet oppi vårløken.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 22:46   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: And eller kylling med vanilje ala La Rèunion

Mmm det hørtes jo enda bedre ut.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
TEXMEX buffet guro Festmat 8 16-01-08 22:29
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56
Karen B's kylling med bacon, fløte og timian Nille Middag 1 25-03-05 22:28
Sitrongress kylling med Thai-aktig agurksalat Nille Middag 0 21-02-05 23:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no